Slyšení v Senátu: Science centra jsou pro vzdělávací systém nezbytná

středa 18. března 2015 ·

Budoucnost science center v České republice a jejich význam ve vzdělávání projednával včera Senát PČR. Hlavní pozornost příspěvků byla věnována zhodnocení přínosů osmi špičkových popularizačních center, rozvoji technické vzdělanosti mládeže v České republice a hledání optimálních způsobů financování dalšího provozu těchto zařízení.


Česká science centra očekávají, že jejich branami letos projde 1,5 milionu návštěvníků. Z tohoto počtu je cca 800 tisíc rodičů s dětmi a 500 tisíc návštěvníků tvoří školní mládež. Jenom libereckou iQLANDII navštívilo v loňském roce téměř 400 000 lidí.

Největší pozornost si v rámci dopoledního programu získal příspěvek Prof. Evy Sykové, 1. místopředsedkyně Rady pro výzkum, vývoj a inovace, která se ve své vědecké práci věnuje lidskému mozku. Citovala práce skandinávských a izraelských vědců, kteří ve svých výzkumech mozku došli k závěru, že science centra tím, že přibližují vědu už malým a velmi malým dětem, příznivě napomáhají všeobecnému rozvoji dětí a mládeže. Mimo to plní tato centra úlohu, kterou nikdy nemohou zastat televize ani internet, jde především o „dotyk“ a interaktivitu, srozumitelnost exponátů. V České republice se tato oblast velmi dlouho podceňovala, ale nyní již svět doháníme mílovými kroky.

Ministři: Science centra by se měla stát součástí vzdělávacího systému

Ministr školství Marcel Chládek jednoznačně deklaroval, že jednou z priorit nově nastavených operačních programů je poskytnout science centrům prostředky na získání nových exponátů. „Jsem velmi ráda, že si pan ministr uvědomuje význam science center ve vzdělávání a chce je systémově etablovat v našem školním a společenském systému jako instituce, které tam patří a je třeba je do budoucna podporovat a rozvíjet,“ říká Blanka M. Remešová, ředitelka České asociace science center. Názor ministra školství sdílí také ministr kultury Daniel Herman, který by rád prohloubil spolupráci science center s muzei. „V současné době již takto spolupracuje například Národní technické muzeum a plzeňská Techmania. Muzeum zapůjčilo do Plzně unikátní parní lokomotivu Všudybylka, která byla v roce 1938 vyrobena právě v Plzni. Techmánie naopak zapůjčila muzeu úspěšnou interaktivní expozici „Top Secret“, zaměřenou na špionážní techniky a postupy,“ doplňuje Remešová.

Science centra jako plavecké bazény

Potlesk sklidil také proslov Vlastimila Voláka, předsedy České asociace science center, který přirovnal využívání center k plaveckým bazénům: „Také je každá základní škola nemá, ale děti se přesto plavat naučí, a to ve „sdílených zařízeních“, tedy bazénech městských. Idea přenesená do prostředí výuky fyziky, chemie a matematiky je tedy jasná. Je lepší vybavit posledními výkřiky několik center a děti s učiteli do nich čas od času dovést, než polovičatými řešeními vybavovat všechny školy plošně,“ dodal Volák.

6 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
18. března 2015 v 16:13  

Pochopil jsem z clanku spravne, ze Ceska asociace science center ma reditelku a predsedu? Neni to malo, Antone Pavlovici?
No, jinak pokud neco propaguje pani prof. Sykova a jsou kolem toho prachy, byl bych obezretny...
Osobne si myslim, ze van der Graafuv generator (a jina udelatka, kterych je plna kazda vesnicka ZS) muze byt uzitecnejsi nez cyklotron...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. března 2015 v 19:21  

"než polovičatými řešeními vybavovat všechny školy plošně"

Když to napíšu s nadsázkou, byl bych raději, kdyby mi polovičatě fungovala aspoň polovina pomůcek, které potřebujeme ve fyzice běžně a nějaké centrum je mi ukradené.

Pokud by peníze na to málo pomůcek, které si můžeme dovolit koupit měly jít na centrum, tak ať centrum není...

Výuka na základní škole nemůže stát na cestování do center.

poste.restante řekl(a)...
18. března 2015 v 19:34  

A což takhle alespoň ponechat "obyčejná" technická muzea a nekrátit jim prostředky na provoz a platy?
Což takhle nekrátit opakovaně prostředky na ONIV, ze kterých se na "vesnických základkách" nakupují pomůcky.
Což takhle navýšit prostředky na provoz, aby bylo možné do těch regionálních center autobusem zajet?
Science centra jsou určitě dobrý nápad, ale vztah k fyzice se většinou nezískává na základě jedné exkurze do krajského města. A pouštět žákům ve škole videa z youtube místo toho, aby si mohli pokusy vyzkoušet sami, to je jen slabá náhražka.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. března 2015 v 19:56  

A třeba o porno centrech se řeč nevedla?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. března 2015 v 20:59  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
BoBr řekl(a)...
19. března 2015 v 8:07  

Souhlasím s tím, že ta centra jsou důležitá. Jen je třeba, abychom si uvědomili, že jejich funkce již zdaleka nemá připomínat výstavu. Jejich cílem musí být metodika výchovy dětí směrem k přírodním a technickým vědám. A tuto činnost musí být schopni provádět i nad rámec své budovy - typicky online (např. virtuální návštěvy).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.