Přečtěte si: Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

úterý 11. listopadu 2014 ·

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupčnictvím a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A také sledovat další paralyzování společnosti skupinami organizovaného sobectví, které teď působí stres a budou jej nadále působit.


Z článku Václava Rambouska v ČeskáPozice.cz vybíráme:

Proč se nepoučit z britského příkladu také v tom, že student má možnost volby. Když už musí maturovat z matematiky, může si zvolit stupeň obtížnosti zkoušky. Pokud si však zvolí nízký stupeň, musí to vynahradit vysokým v jiných předmětech. Neboli má svobodu volby. U nás se o ni nestojí – všem zkrátka napaříme maturitu z matematiky.
Žáci a studenti by měli mnohem spíše, nebo alespoň také vědět, že stát sám žádné peníze nemá – kromě těch, které sebere občanům v podobě daní –, že spravedlivý daňový systém neexistuje anebo že rozhodování o proudech a směrech toku veřejných peněz z daní je právě tím, co do politiky přitahuje šmejdy, a proto jsou v ní v takovém množství.

38 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
11. listopadu 2014 v 20:46  

Nějak nechápu souvislost nadpisu a toho, co se v článku semlelo. Spíš to vypadá jako hospodské nadávání na úplně všechno.

V každém případě stále nechápu souvislost mezi matematickou gramotností a maturitou z matematiky. Maturita by měla být známka "vyšší úrovně", avšak je hloupost chtít po všech maturitních oborech, aby se soustředily na matematiku. Maturitním oborem je třeba Elektrikář, Strojní mechanik, Truhlář, Sociální činnost, Hotelnictví - řekněte mi k čemu tihle studenti potřebují špičkovou matematiku? Leda tak proto, aby měli odborné znalosti na menší úrovni... protože díky maturitě z matematiky se jí prostě musí věnovat větší úsilí a to vždy na úkor něčeho jiného (zde evidentně odbornosti).

Simona CARCY řekl(a)...
11. listopadu 2014 v 21:11  

Domnenka, ze elektrikar nepotrebuje matematiku je ukazkou neporozumeni obsahu potrebnych znalosti a vedomosti oboru elektrikar. Ucinik, Kirchhoffovy zakony apod. se nedaji okecat eseji na 250 slov.

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. listopadu 2014 v 21:22  

Kdo nepotřebuje maturitu z matematiky, nepotřebuje maturitu vůbec.

Simona CARCY řekl(a)...
11. listopadu 2014 v 22:41  

Ano, zato snadno zasedne v senatu, parlamentu nebo v Leopoldove.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. listopadu 2014 v 23:58  

"Domnenka, ze elektrikar nepotrebuje matematiku je ukazkou neporozumeni obsahu potrebnych znalosti a vedomosti oboru elektrikar. Ucinik, Kirchhoffovy zakony apod. se nedaji okecat eseji na 250 slov."

Ano, ta elektrika je ve výčtu do očí bijící.

Ono se taky říká "K čemu potřebuješ peníze, když všechno dostaneš koupit".

Tak mě to přijde s tou matematikou podobné.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 0:47  

S elektrikáři opatrně. Předvedou vám tisíc elektrikářů, kteří nikdy k ničemu žádné Kirchhoffovy zákony nepotřebovali. Ani první, natož pak druhý. O třetím ani nemluvě. Což jim ale nejspíš otevře cestu k zaměstnání ve Sciu. I když tam berou hlavně ty s nepotřebnými sinusovkami. Nesmí se chlapsi prokecnout, že vědí třeba, jaká je efektivní hodnota napětí v zásuvkách. Že elektrikáři nepotřebují především ty eseje, už ale nikoho nezajímá.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 0:54  

k čemu tihle studenti potřebují špičkovou matematiku?

Studenti truhlařiny? Špičkovou matematiku?? Prosím???

Libor řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 8:04  

Jsem už skoro přesvědčen, že maturita z matematiky je zbytečností. Pak ve mne však vrtá červík pochybnosti, proč je povinná maturita z Češtiny?
Maturita by měla být známka "vyšší úrovně", avšak je hloupost chtít po všech maturitních oborech, aby se soustředily na češtinu. Maturitním oborem je třeba Elektrikář, Strojní mechanik, Truhlář, Sociální činnost, Hotelnictví - řekněte mi k čemu tihle studenti potřebují špičkovou češtinu? Leda tak proto, aby měli odborné znalosti na menší úrovni... protože díky maturitě z češtiny se jí prostě musí věnovat větší úsilí a to vždy na úkor něčeho jiného (zde evidentně odbornosti).

Eva Adamová řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 8:10  

Jednou se na komunistickou výuku nadává a hovoří se o ní téměř jako o neblahém dědictví. Podruhé se zase vyzdvihují výborné výsledky v mezinárodních testech v matematice a v přírodovědné gramotnosti na začátku 90. let, které mají základ v komunistické výuce, a řve se jak se výsledky postupně zhoršily. Nějak mi to už šiška přstává brát. Celé mi to připadá, že naprosto nevíme, co chceme.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 10:49  

Omyl, eseje potřebuje každý. Jedná se totiž o útvar, při kterém se musí přemýšlet (třeba o životě), používat představivost a znalosti mluvnice atp., k cíli, který je SMYSLUPLNÝ a v životě POUŽITELNÝ.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 10:50  

...na rozdíl od integrálů...

Tajný Učitel řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 10:51  

...a jiných matematických ptákovin vhodných leda k trápení ubohoučkých humanitních studentů....

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 12:07  

Ach ano, integrál! Kde já to jen slyšel? Integrál, dementál.
Počkejte! Už vím... integrace a deviace. Jojo, když jsme deviovali, jen se z nás kouřilo. To bývaly časy. To za mnou jednou přišlo takové divné reziduum, že se mu prý kompetence kalamitně blíží k nule.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 12:48  

"Omyl, eseje potřebuje každý. Jedná se totiž o útvar, při kterém se musí přemýšlet (třeba o životě), používat představivost a znalosti mluvnice atp., k cíli, který je SMYSLUPLNÝ a v životě POUŽITELNÝ."

Poptám se chlapů v hospodě, jak jsou na tom s eseji.

Milan Keršláger řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 12:59  

Výpočet Kirchhoffova zákona bude zřejmě probírán, užíván a procvičován na odborném předmětu, nikoliv v matematice. Tam budou (dle osnov) věci, které ten elektrikář potřebovat prakticky nikdy nebude. Obvod mu navrhne někdo, kdo na to má vzdělání. On musí umět číst schéma, znát předpisy, být manuálně zručný, poradit si v mezních situacích (tj. být schopný praktik).

Zatímco maturita z češtiny zaručuje řekněme kulturní znalost, kterou potřebujeme pořád, tak matematika je technický předmět, který středoškolský technik (tj. "maturant") využije bohužel jen okrajově. A o článek vedle se dočtete, že studenti průmyslových oborů jsou nahouby, protože polovina neumí své řemeslo. Že mají maturitu z matematiky jim jistě "pomůže"...

Oponenti si bohužel nevšimli, že neexistence maturity z matematiky nepopírá výuku matematiky a věcí, které jsou matematicky nutné k odborným předmětům.

Ale je pravda, že takový čistý matematik-učitel je dnes kandidát na nezaměstnaného. Mládeže ubývá a on chudák nic jiného, než tu matiku neumí. Tak alespoň chce svou práci udržet povinnou maturitou, což je sice pochopitelné, ale nesmyslné.

PS: Mám aprobaci z matematiky.

krtek řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 13:22  

"I dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále."
---
Napište esej na téma Povinná maturita z matematiky: dědictví komunistické výchovy. Vytiskněte ji 2× a jednu kopii zašlete Tajnému učiteli.

Unknown řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 13:37  

měli bychom se především zamyslet nad největší zrůdností totality ve škoství,nad povinnou školní docházkou,dnes v době svobody a internetu,snad již není nutné trávit celé dny a roky ve školních lavicích,snad by plně dostačily tři roky,kdy by se dítko naučilo číst (aspň slabikovat),psát (alespoň tiskacím) a po čítat (do stovka stačí) no a další vzdělání jest věcí svobodné individuální volby,případně dílem chytré techniky....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 13:44  

"Obvod mu navrhne někdo, kdo na to má vzdělání. On musí umět číst schéma, znát předpisy, být manuálně zručný, poradit si v mezních situacích (tj. být schopný praktik)."


Pane Keršlágere, nemohu si pomoci, ale o tom, co všechno by měl vědět "elektro-maturant", víte uplné h...o.

Máte pravdu v tom, že odborné vztahy se budou řešit v odborných předmětech. Ovšem nebude-li mít patřičný matematický aparát, vyřeší leda to, co vy o tom víte. Tedy opět h...o.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 13:46  

Ještě poznámka. Vy si asi pletete maturanta s učněm "elektro", který celou pracovní dobu bude zapojovat toliko zásuvky. Dobře, tem matematiku tolik neužije, ale ani nemusí mít maturitu.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 13:56  

Např.:
http://www.sssep9.cz/sekce/studijni-obory/elektrotechnika/

Cituji z odkazu výše:

"Studijní obor připravuje žáky tak, aby po absolvování našli uplatnění na pracovištích, kde je dominantní problematikou slaboproudá elektrotechnika. Absolventi mohou pracovat přímo v oblastech vývoje a servisu slaboproudých zařízení, diagnostiky elektronických zařízení, na místě počítačových techniků při sestavová-ní, oživování a diagnostice počítačů třídy PC, tvorbě technického a programového vybavení využívajícího mikroprocesory.

Absolventi jsou schopni pokračovat v dalším studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole."


Vy manuálně zručný matematiku.

Vaše argumentace nezaměstnaným učitelem matematiky je tak pitomá, že pochybuji o tom, že Vy sám aspoň maturitu máte, i když tvrdíte, že jste učitelem matematiky.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 14:03  

A něco pro pana Tajného:

http://www.sssep9.cz/sekce/studijni-obory/elektromechanik-pro-zarizeni-a-pristroje/

Srovnejte dotaci čj a m u tohoto NEMATURITNIHO oboru.

Měl byste vysvětlit pánům "průmyslovákům", že nepochopili, že místo blbé matematiky mají učit eseje...

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 16:58  

Oprostím-li se od Marečka, věčně věkův někomu pero podávajícího, pak otázka zní, kdo dnes a k čemu potřebuje maturitu? Na vysokou školu mohou přijímat každého, kdo je alespoň trochu přijatelný. Pak se už uvidí.
Totéž nakonec platí i o střední škole. Nechť si inkluzivně popřijímá žactva bez předchozího vzdělávání až po střechu. Ať mi nikdo neříká, že někdo k něčemu potřebuje školu základní. Navíc, když vychází najevo, že na pracovních úřadech končí nejvíc absolventů právě základních škol.
A o nějakých diplomech to platí jakbysmet. Každý schopný primář pozná přece, co v kterém uchazeči o místo vězí. A ne-li, pak dva, tři nebožtíci na sále praští do očí evidentně... a máš padáka.
To hlídání dětí, kterému se dnes, nevím proč, říká zkompetentňování, prostě zprivatizujme, a ušetřené učitele přesměrujme do bezpečnostních složek. Každý si může zaopatřit svoje dětičky, jak uzná za vhodné, přecééé.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 18:08  

Kolega matematik (musím říci, že výborný učitel) tvrdí, že učiva v předmětu matematika na sš je příliš moc a jde zbytečně do hloubky, protože se osnovy i maturitní požadavky neustále rozšiřují. Je to podle něj vinou "odborníků", píšících učebnice a katalogy požadavků, kteří si "honí ego" a s každou novou učebnicí něco přihodí, přičemž neberou v úvahu kapacitu dětského porozumění z hlediska vývojové psychologie. Prý to, co se před lety učilo na vysoké škole se dnes učí už ve druháku sš. Dopadá to tak, že se děti ve druhé třídě zš se učí rovnice.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 19:09  

To už je jiná řeč. Stanovit ROZUMNÉ množství je na místě. Sice tomu, co píšete, moc nevěřím, dnes to vypadá spíše opačně, ale možné to je. To by pak bylo samozřejmě divné.

Na druhé straně, nevíme, o jakou jde střední školu a jaké byly výchozí požadavky + s jakou vysokou školou to srovnáváte.

"Dětské porozumění" u 15 - 17 letých dětí musí být složité, to jistě.

"Dopadá to tak, že se děti ve druhé třídě zš se učí rovnice." - toto už patří do kategorie blbostí, kterou místní diskuse hojně oplývají.

krtek řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 19:36  

"Prý to, co se před lety učilo na vysoké škole se dnes učí už ve druháku sš."
---
Myslíte něco konkrétního? Já Vás podezírám, že nejste Tajný učitel, ale Tajný vtipálek. Na naší škole - OA - se zrušil volitelný předmět Matematická cvičení, ve kterém se ve 4. ročníku učila komplexní čísla a limity posloupnosti, o derivacích, integrálech a limitách jsme se studentům ani nezmiňovali. V našem učivu nevidím nic, co se učí až na VŠ, dokonce to málo, co požaduje například VŠE při svých přijímacíh zkouškách, je studentům - skoro - zatajováno (např. kuželosečky), protože je prostě do hlavy nepoberou.

Tajný Učitel řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 19:54  

Musíme se držet katalogových požadavků pro sš maturitní. Kuželosečky, matice a já nevím co ještě, snad je to k dohledání na webu mšmt. Nejsem matematik, jen slova matematika interpretuji. Často láteří, že věci, které musí učit, aby děti nepoškodil při maturitě či přijímacích pohovorech na vš, jsou více méně nad kognitivní schopností 90% žáků. Pak skutečně nelze postupovat jinak, než častým drilem nadrtit postupy bez skutečného pochopení/objevování.
Je ovšem otázkou, zda není lepší nechat některé věci na kalkulačce a věnovat více času věcem jednodušším a docílit tím hlubšího pochopení.

To však nejde, protože bychom znevýhodnili děti u maturit a přijímaček. A teď bude matematika na maturitě povinná pro všechny. Jak prosíravé.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 20:14  

Prý to, co se před lety učilo na vysoké škole se dnes učí už ve druháku sš.

Ne, ne, ne. To je chybná interpretace. Správně výrok zní:
'Prý to, co se před lety učilo ve druháku sš se dnes učí až na vysoké škole.'

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 20:19  

A teď bude matematika na maturitě povinná pro všechny.

Povinná pro všechny, kteří chtějí mávat lejstrem o dosaženém stupni vzdělání. Kolega má evidentně naděláno v gatích, že se provalí, jak na to už leta bodá.

Simona CARCY řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 20:31  

Prosim slusne, pane Blaho, tady nejsme ani na Hrade, ani v parlamentu!

Jan Hučín řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 22:15  

Dopadá to tak, že se děti ve druhé třídě zš se učí rovnice.

Je to asi off-topic, ale v jistém smyslu toto mohu potvrdit. Hejného matematika skutečně pracuje ve 2. třídě na vytvoření představy o principu rovnic, i když se tomu tak neříká. Podívejte se třeba na některé složitější sčítací trojúhelníky.
Ale nevidím na tom nic špatného. Ve 2. třídě je normální se ptát: "Šest a kolik je jedenáct?".

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 22:15  

"Kuželosečky, matice a já nevím co ještě, snad je to k dohledání na webu mšmt."

Jako gymnazista před rokem 1989 jsem se s výše uvedeným seznamoval, ani jedno z toho není složité (v rámci střední školy), POKUD rozumíte základním pojmům a umíte matematiku ze základní školy.

Například kuželosečky jsou tak průhledné, že více už to ani nejde. Tedy pokud předpokládáme výše uvedené a nějaké alespoň mírné množství inteligence...

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. listopadu 2014 v 23:41  

Nejsem matematik, jen slova matematika interpretuji.

Nejsem matematik, jen ji čas od času potřebuji. Dokonce i ve výuce.
Tak jen drobná jednotlivost pro představu. Nechci cokoli zevšeobecňovat.
Bývaly doby, kdy jsem žákům prvního ročníku připomněl podstatu poziční číselné soustavy pomocí desítkové, kterou znají poměrně důvěrně. Pak jsem jim sdělil, že to tak funguje obecně, záleží jen na tom, jak se má ta soustava jmenovat, že? A bylo hotovo. Mohli jsme jít na jednotky množství informace a jejího kódování. Pro zpestření i nějaký ten převod, aritmetickou operaci a tak.
Dnes rozdám krabičky se sirkami a děláme hromádky. Desítkové, dvojkové... Trvá to poměrně dlouho, než se představa vytvoří a princip možná i pochopí.

krtek řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 4:20  

Asi Tajný učiteli čteme jiné katalogy - kuželosečky ani matice k maturitě potřeba NEJSOU! Váš matematik Vám dodává slepou munici. Budte ohleduplný k vašim studentům a upozorněte kolegu, aby si katalogy přečetl.

krtek řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 4:20  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Eva Adamová řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 9:06  

"... protože se osnovy i maturitní požadavky neustále rozšiřují"

Tomu, kdo někdy viděl maturitní test z matematiky, který se ze 70 % skládá z učiva ZŠ, musí připadat toto tvrzení naprosto směšné.

Unknown řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 10:38  

tak jsem poslouchal včera v rádiu,jak ta matika ty děti stresuje a jak je náročná a že řemeslník matiku nepotřebuje a že na základce se učí vysokoškolská matematika,nevím mám jinou zkušenost: truhlář neví kolik má metr cm,no prosím,cenťák sem,cenťák tam,koneckonců nemá maturitu,ale že obchodník ve 4.maturitním roč. neví, kolik je 15% ze 150 ,je již tragikomické...

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 14:17  

tak jsem poslouchal včera v rádiu

To říkají, pane laimesi, vesměs hloupí lidé proto, aby co možná nejvíc lidí bylo taky hloupými, a ta jejich hloupost nebude až tak do očí bijící.
A budou-li dostatečně úporní, mají nemalou naději, že začnou být většinou ještě větších hlupáků vůkol považováni za chytré. Pak se jim otevírá nadějná cesta do státní správy a samosprávy zejména.

krtek řekl(a)...
13. listopadu 2014 v 14:43  

Zapomněl jste ještě na experty a odborníky na vše ;-)
---
Začíná mi to připomínat páně Žákovu knihu Ve stínu kaktusu. Už se blíží okamžik, kdy zatleskáme a budeme oslavovat toho jediného ještě pracujícího.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.