Výzkumu se zúčastnilo celkem 670 žáků v 7. – 12. ročníku (odpovídá 2. stupni a střední škole), bylo vytvořeno 24 párů skupin, kde byli žáci odpovídajícího věku, výsledků a studijního zaměření, co nejvíce byl shodný počet chlapců a dívek a rodinné zázemí žáků. Na základě náhodného výběru pak z každého páru skupin jedna část žáků zhlédla divadelní představení a druhá část fungovala jako kontrolní vzorek. Přibližně po šesti týdnech od návštěvy divadla výzkumníci zjišťovali znalosti o zápletce a postavách, ale i znalost slov užitých ve hře. Žáci rovněž podstoupili test, který je užíván pro měření empatie.
Autoři studie dospěli k závěru, že žáci díky návštěvě divadelního představení mají lepší znalost zápletky a užitých slov, vliv živého představení je větší než vliv přečtení hry nebo zhlédnutí televizního či filmového záznamu. Žáci, kteří navštívili divadlo, prokázali také vyšší míru tolerance a lepší schopnost empatie – vcítění se do pocitu jiných lidí.
Zdroj:EducationNext.org

3 komentářů:
v souvislosti s tématem mne napadá jedna věc. Školy z velkých měst mají k těm kulturním a naučným aktivitám docela blízko a taky toho využívají. Školy v okrajových oblastech republiky jsou na tom podstatně hůř a každý výjezd např. do divadla si platí děti samy, a že autobus dneska není pravda levný. Je až s podivem, že nikoho na MŠMT ještě nenapadlo, že tyto školy by měly dostávat na kulturní a naučné aktivity dotace, tak jako ty městské mají možnost získat dotace na pobyty v přírodě přes ministerstvo životního prostředí.
Ano, naprostý souhlas. Ale to by možná řešilo Ministerstvo vzdělávání, ale Ministerstvo školství to jaksi nemá v náplni práce.
Škoda, že ve výzkumu nebyly ještě další dvě skupiny: skupina 3 by společně zhlédla představení divadla ve škole z YouTube a skupina 4 by se na to podívala individuálně doma. Myšleno zcelo vážně.
Okomentovat