Martin Drnek: Ekonomicky slabších žáků se často zbavíme na základkách, na VŠ se dostanou už těžko!

úterý 10. prosince 2013 ·

Dle PISA jsme na tom bídně v závislosti socioekonomického postavení žáka na jeho vzdělání. Marcel Chládek zde pak tvrdí, že: „i z tohoto důvodu ČSSD proto odmítá zavedení školného na veřejných vysokých školách.“ Žáky však dle socioekonomického statusu roztřídíme už na základkách a SŠ.


O selektivnosti českého školního systému se hovoří dlouho, výsledky PISA ji potvrzují. Nezavedení školného je tradiční téma ČSSD, jde však zcela mimo debatu, která by zde měla být vedena.

Českým problémem není selektivnost při vstupu na vysoké školy. Na vysoké školy vstoupí přes 80 % dnešních maturantů a polovina populačního ročníku vysokou školu dokončí. Otázka „školné ANO či NE“ nyní stojí mimo hlavní téma relevantní diskuze. Český systém své děti na ekonomicky slabší a silnější rozčlení již na základních školách. Dlouhodobě v Česku vznikají lepší a horší státní školy. Zatímco v zemích jako Island, Estonsko a Španělsko se žáci v jedné třídě setkávají se spolužáky z různých sociálních skupin a vrstev, v Česku dle PISA vytváříme celé školy dle socioekonomického postavení žáků, kteří ji navštěvují. Máme tu tedy školy pro ekonomicky slabé a ekonomicky silné.

Tento stav podporuje a udržuje celá řada českých specifik, jako je existence víceletých gymnázií, vysoce nadprůměrné procento žáků v učilištích apod. Od 6 do 18 let (tedy do věku, kdy si žák podává přihlášku na vysokou školu) české školství své žáky několikrát roztřídí. Při zápisu se rozhoduje, zda půjde na lepší, nebo horší základku. V 5. a 7. třídě rozhodujeme, zda je přesuneme na víceletá gymnázia. A v 15 letech chceme dotlačit co nejvíce z nich do učilišť a odborných škol (dle zaměstnavatelů a odborů potřebujeme pokrývače, kadeřnice, horníky…).

Místo abychom se snažili žáky udržet co nejdéle při sobě a udrželi různorodost, snažíme se je neustále od sebe oddělovat. V České republice se tak stále zvyšuje procento žáků, kteří v 9. třídě nemají základní matematickou gramotnost, která je nezbytná pro přežití v naší civilizaci (na ZŠ je jich dle OECD již čtvrtina!). Kdo těmto žákům však dá práci, odbory a zaměstnavatelé neřeší.

Školné na VŠ v diskuzi o selektivnosti školského systému skutečně není tématem. Sociálně slabých se český vzdělávací systém zbaví mnohem dříve…

Převzato z blogu Ondřeje Šteffla na blog.Aktuálně.cz

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.