Přečtěte si: Nástupní plat 20 tisíc muže za katedru nepřilákal

pondělí 29. července 2013 ·

Zaručený nástupní plat pro učitele základní školy ve výši 20 tisíc korun měl být tahákem pro muže v tradičně ženském oboru. Po dvou letech se ukázalo, že toto zvýšení o pět tisíc muže nepřitáhlo.


Z článku v Právo/Novinky.cz vybíráme:

Ani ze statistik ministerstva školství nevyplývá, že by mužů přibývalo. Naopak jich je pořád méně, což koresponduje s trendem propouštění, k němuž byly školy kvůli úsporám donuceny a o němž Právo minulý týden informovalo.

Ze statistik je dokonce patrné, že v roce 2011, kdy se nástupní plat zvedl, odešlo ze základních škol dvě stě mužů, o rok později to byly další dvě stovky. V roce 2013 přibylo 11 mužů.

38 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 9:55  

Kdyby jen nástupní, ale i výstupní...

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 10:09  

Toto by pomohlo: http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-cesta-do-hlubin-studakovy-levicacke-duse-fss-/p_spolecnost.asp?c=A120308_233421_p_spolecnost_wag.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 10:22  

A straší kolegy velice potěšilo, že mohli přispět na nástupní plat ze svého osobního ohodnocení.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 13:26  

Platová nivelizace je tak úchvatná, že přímo nabádá k nic nedělání i těch posledních nadšenců ve školství. Nadtarify stejně dostanou jen oblíbenci, tělocvikáři, občankáři, vlezdoprdelkové,....a různí koordinátoři všeho možného. Učitelé AJ, ČJ, M obvykle dostanou po testech v pátých a devátých třídách pěknou nakládačku.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 15:27  

Těžko mohl zvýšený tarifní plat mladé muže do škol nalákat, když školy učitele propouštějí. Syn rozeslal po polovině republiky na 2000 mailů, nabídky práce se mu sešly dvě.

Mladé prostě na školách moc nechtějí, k čemuž přispělo i uváděné zvýšení platů pro mladé a jejich srovnanost s platem důchodce. Ředitelé si na školách nechávají důchodce, protože už pro ně nejsou oproti mladým tak platově nároční jako dřív. Moc dobrý pocit z toho nemám. Školy jsou plné důchodců a kantorů nad 50 let. Mladých do třiceti je pár. Mám obavy, že se nám do do budoucna musí zákonitě vymstít.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 15:42  

"Školy jsou plné důchodců a kantorů nad 50 let."

Chápu frustraci Vašeho syna, ale domnívat se, že kantor nad 50 let má odejít a uvolnit místo mladým a nadějným učitelům je trochu podpásovka. Chci Vás jen upozornit, že 50tiletý kantor má do důchodu ještě 20 let a odpracováno cca 25 let. Je tedy zhruba v polovině své pracovní kariéry.

Přeji hodně štěstí při hledání místa a do budoucna hodně sil si ho udržet. Mladých a opravdu šikovných kantorů je jako šafránu. Ani se nedivím ředitelům, že nejdou do rizika zaměstnávat mladé.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 17:03  

29. července 2013 15:27

Žáků málo, absolventů hodně. PdF, FF, PřF chrlí velké množství absolventů. Evidentně mladí absolventi čekají na to až na škole někdo umře nebo ho odvezou na psychiatrii. Jinak má dcera dala zhruba 50 mailů stavebním firmám a zhruba 20 jich osobně navštívila. Absolventka stavební fakulty s výtečným prospěchem a dokonce i praxí. Výsledek O (nula). Všude je to stejné. Republika se zmítá v těžké recesi a nevypadá to dobře. Také však přeji hodně štěstí.

obyčejná učitelka řekl(a)...
29. července 2013 v 20:03  

nabídky práce se mu sešly dvě
No tak vidíte! A vzal některé z těch dvou míst? (A co má za aprobaci?)

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2013 v 20:51  

Ano. I byť jedno promile může být za jistých okolností poměrně vysoká hodnota.
Docela rád bych si přečetl některý z těch poptávacích mejlů. Máme takové drobné cvičeníčko. Žáci prvních ročníků mi mají poslat nějakou informaci na dané téma jako přílohu elektronické pošty s průvodním dopískem, vše v jednoznačně stanovené formě. Čím dál tím více s tím bývají poměrně velké problémy po obsahové i formální stránce.
Pravdou ovšem zůstává, pominu-li skutečnost, že poptávka po pedagogických pracovnících v porovnání s obchodníky, číšníky a řidiči je až zanedbatalná, pak největší zájem je po učitelích v oblasti předškolní výchovy a jazyků.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 21:58  

29. července 2013 20:51

Podle poslední statistiky je v ČR nezaměstnaných okolo 7500 učitelů. Jsou mezi nimi pochybné existence, absolventi, výborní kantoři a pane Luďku i jazykáři. A bude hůř, protože jak doleze snížený počet žáků z druhých stupňů ZŠ na SŠ, pak se bude hodně propouštět i tam. Navíc ředitelé ZŠ naplňují z ekonomických důvodů třídy na 30 (34) a do toho přijde pan Hejný. Jen by mě zajímalo na kolika žácích on předvádí "Ameriku". Ignorant

obyčejná učitelka řekl(a)...
30. července 2013 v 20:25  

Proboha, co má ta metoda společného s počtem dětí ve třídě? Znáte ji vůbec? Já ano. Podívejte se do pracovních sešitů, a zjistíte, že se takto dá pracovat s libovolným počtem dětí.
A proč tady naříkáte nad počtem nezaměstnaných učitelů? Ptejte se na pedagogických fakultách, proč přijímají tolik studentů, a proč si lépe nevybírají (co já vím, vezmou skoro každého...)? Pak se nedivte, že o jejich absolventy nikdo nestojí.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 17:42  

co má ta metoda společného s počtem dětí ve třídě?

Ale tak paní učitelko, s tím Komenským to tolik nepřehánějte. Ten jich měl ve třídě 90. Pravda, používal heslo "kde nepomůže větička, tam pomůže větvička". Dovolím si dokonce říci to, že neexistuje metoda jak zvládnout oněch 30 až 34 žáků během 45 minut. A to po dobu 6 vyučovacích hodin. Pravdou taky je, že se o to někteří šílenci pokusili, jsou bohužel součástí areálu ve kterém se nyní nachází paní Bartošová.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 17:46  

30. července 2013 20:25

Pokud chcete k některým pomalejším žákům přistupovat individuálně, což zákonitě musíte, pak si prosím vydělte 45 číslem 30-34. Děláte si snad srandu. A nejde tady prosím o to, že je budete doučovat ve školní družině a podobně a to naprosto zdarma.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 20:52  

Víc než kvalifikace (2 VŠ)a dobrý vztah k dětem je ve školství k získání a udržení místa nutná ponížená loajálnost k vedení školy(evidentně psychopatickému a šikanujícímu, což ale nikomu nevadí a nikoho nezajímá)

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2013 v 9:07  

31. července 2013 20:52

A někdy toto vedení jedná na rozhraní STB a GESTAPA.

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2013 v 11:23  

Když hlásal svého času pan exministr Josef Dobeš, že chce přilákat do školství více mladých kantorů, nedalo mi to, a tak jsem se ho na to mailem ptala, jak to chce udělat. V době, kdy není práce pro stávající kantory, kteří pracují ve školství už 30 let, ale do důchodu je pořád ještě nedohledno.
Vybírám z jeho odpovědi příslušnou pasáž:
"K platům, peníze v roce 2012 (4 mld. dostanou všichni), v příštím roce nastupující a dalších cca 35 tisíc s vysokoškolskou kvalifikací.
Víte, proč je třeba přitáhnout čerstvé mladé učitele, abyste jim stihli předat Vaše zkušenosti, kterých si nesmírně vážím. Demografie učitelského sboru je vážná. Pokud nepřivedeme mladé učitele nyní, za 10 let nám nastane velký problém, to už nebudu ministrem - tedy řeším něco, co pomůže nástupcům. Víte, co nyní alespoň trochu vylepšuje situaci důchodů - Husákův příspěvek
na dítě a pak následný porodní boom... To jen k pobavení na léto.
Ještě jednou děkuji a odpočiňte si.
V úctě Josef Dobeš"

Nevím, jak si pan exministr představoval to předávání zkušeností. Byla jsem loni ze školy propuštěna pro nadbytečnost. A teď jsem ráda, že jsem získala na jiné škole částečný úvazek za mladou maminku s denním dojížděním cca 2h času a 100,- Kč za jízdné. Pořád mám ještě skoro 10 let do důchodu a jsem šťastná, že mám i ty prázdniny částečně placené a nepatřím mezi těch 7500 kantorů, kteří se museli přihlásit na ÚP. Ovšem učím i teď o prázdninách soukromě - Američany česky - a neúspěšné maturanty doučuji němčinu.
BP

obyčejná učitelka řekl(a)...
1. srpna 2013 v 16:26  

O tom důchodu není radno moc přemýšlet: pokud se důchodový věk posune třeba do 70 let, jsem zvědavá a) kdo to vydrží, tak dlouho učit a b) i kdyby, co budou dělat s mladými absolventy (nejen PedF).

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2013 v 16:29  

pro BP

Pokud je to, co píšete, pravda, tak pan exministr je pašák, protože
1) vám vůbec odpověděl, dokonce osobně;
2) má pravdu. Nenecháme-li mladé zapracovat vedle starších (což se děje všude, tak proč ne ve školství), nemají šanci se něco sami naučit - budou zase objevovat ameriku, zkoušet kraviny a nakonec přijdou na to, že to ti staří už dávno věděli a dělali dobře.

Potíž je v tom, že to vidíte ze svého pohledu, a on z pohledu celkového. Prospěch státu se od prospěchu jednotlivců může lišit. Mého kolegu taky vyhodili pro nadbytečnost, je mi ho líto, ale vím, že si to částečně zasloužil. Takových a různých jiných osudů je plno, prostě není práce pro všechny. A absolutní spravedlnost neexistuje, někdy ani ta relativní, bohužel. Tím nechci říci, že by většinu starších měli propustit a nahradit začínajícími,dokud se ještě mají od koho učit. Ale měli by zůstat schopní, aktivní atd., ti co si chodí jen pro výplatu - ať si radši najdou práci, která je bude uspokojovat. A hned by se tu trochu pročistily poměry.

Anonymní řekl(a)...
2. srpna 2013 v 0:24  

1. srpna 2013 16:29

Posledního absolventa jsem na škole viděl před 8 lety. Současní učitelé jsou ve věkovém rozmezí 40-50 let. Učí všichni kvalitně a mají VŠ. Absolventi budou tedy muset čekat na
a) až někdo umře
b) až někdo za 15-20 let půjde do důchodu
c) až někoho odvezou na psychiatrii

Jiné cesty není. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
2. srpna 2013 v 16:09  

Plat 16 000,- čistého. Nájem 9 000,- (další možností je sociální ubytovna), inkaso 5 000,-. Jak dál prosím?

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. srpna 2013 v 22:45  

kolegu taky vyhodili pro nadbytečnost,... vím, že si to částečně zasloužil

To jste jej přistihl, jak žáky přemlouvá, aby na vaši školu nechodili?

Anonymní řekl(a)...
2. srpna 2013 v 23:16  

To jste jej přistihl, jak žáky přemlouvá, aby na vaši školu nechodili?

Ne, já holt jsem naivní a posuzuju lidi podle práce. Kolega - o cokoli byl požádán, zda by udělal nad svůj obvyklý rámec povinností, nebo cokoli mu bylo nabídnuto, aby udělal na dohodu o práci,naposledy e-learningový kurz, vše odmítl (ale fňukal nad nízkým platem). Že by se musel učit nové věci a že na to nemá čas. Mezi námi, na své koníčky má času dost.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. srpna 2013 v 0:00  

Tedy ne pro nadbytečnost, ale pro neochotu.
"Byl požádán", "mu bylo nabídnuto" - to ještě existuje?

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2013 v 13:11  

2. srpna 2013 23:16

A práci navíc jste mu někdy zaplatil? Pane řediteli, žijeme již delší dobu v jistém politickém systému, kdy Vám nedá nikdo nic zadarmo. Učitelské povolání je totiž zaměstnání jako každé jiné. Otevírá se mi kudla v kapse, když slyším, že to není povolání, ale poslání. Bolševici s tímto uměli dokonale manipulovat.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. srpna 2013 v 14:40  

na své koníčky má času dost.

Zlatem vyvažovat by se mělo. Mnohde už přišli na to, že odpočatý a zrelaxovaný zaměstnanec v dobrém rozmaru podává výrazně vyšší a kvalitnější výkony než vynervená mátoha, které se už od rána sotva vleče. Zvláště pak, pracuje-li s lidmi, ne-li dokonce s dětmi.
Zkuste si to.

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2013 v 17:06  

3. srpna 2013 14:40

Víte co je Luďku nejhorší? Většinu ředitelů to vůbec nezajímá. Najdou se i tací šerifové, kteří ve škole drží učitelstvo až do 15.30 a strašně se potom diví, že nikdo nechce dělat pro školu ve svém zbylém volném čase (odpočtu samozřejmě 8 hodinový spánek).

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2013 v 17:28  

13:11

Proč tady každému říkáte "pane řediteli"? To je nějaký cirkus, ne? :)

Jsem pouhopouhý kolega toho pro neochotu propuštěného. Prostě nám jeho úvazek rozdělili mezi několik lidí. A práci na dohodu dostaneme vždy zaplacenou, to se rozumí samo sebou. Občas je ale potřeba udělat pro výuku nebo přímo se žáky něco nad přímou výukovou povinnost - u Vás ne? Většinou to uděláme i bez zaplacení. Např. inovujeme výuku, vyhledáváme nové pomůcky, zkoušíme nové učebnice, učíme se pracovat s interaktivní tabulí. Proč by se za to mělo připlácet zvlášť?

A pane Blaho, bývalý kolega měl koníčky, ale byl protivný a žákům sprostě lál. Něco nefungovalo. Teď je zaměstnán mimo školství a prý je spokojen.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. srpna 2013 v 20:08  

Prostě nám jeho úvazek rozdělili mezi několik lidí.

No právě. Úvazek pro nadbytečnost propuštěného učitele přerozdělit dost dobře nelze, protože je propuštěný proto, že pro něj už žádný uvazek není.
Ty víceprávce, které zmiňujete snad běžně dělá každý učitel, pokud cítí potřebu něco změnit. U mnohých předmětů to snad ani jinak nejde. Ale... je třeba vždycky pečlivě uvážit, je-li ta změna pro žáky prospěšná nebo dokonce i nutná. Dovedu si představit, že mnohé činnosti žádné významné inovace nevyžadují a dokonce by se takové inovace mohly jevit i jako inovace jen pro ty inovace.
Dost dobře si také nedovedu představit, že by mi někdo nařídil, že musím do výuky zařadit třeba pět nových pomůcek, používat tyto zdroje informací nebo tuto didaktickou techniku, i kdyby se stal zázrak a hodlal mne za to finančně docenit.

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2013 v 21:58  

"...v posledních pár letech jsem kompletně přešel na platformu výhradně a jen volně dostupných pracovních nástrojů, do výuky zavedl čtyři nové předměty, z toho tři volitelné, a poměrně výrazně změnil celkovou koncepci výuky" - no vidíte, pane Pytliku, nakonec toho děláte dobrovolně z nás všech nejvíc, a nás budete okřikovat, že nemáme dělat nic navíc.

K nadbytečnosti. Naše pracoviště bylo pro zadlužení zrušeno. Nakonec se nadřízený orgán ustrnul a zrušení zrušil, s podmínkou, že propustíme 4 lidi, aby se ušetřilo na náš dluh. To nebyla svévole našeho ředitele. Propustil ty, kterým se redukcí počtu žáků a tím i tříd jejich úvazky zmenšily na nejmenší minimum a naví dva z nich učili předměty, které už zanikly úplně.

Pytlik Blaha řekl(a)...
3. srpna 2013 v 22:59  

a nás budete okřikovat

PROSÍM ??!

děláte dobrovolně z nás všech nejvíc

To snad ani ne. Počítám, že tak tři, čtyři lidi dělají ještě víc.
1. "na platformu... volně dostupných nástrojů"
Nedobrovolně. To bylo kvůli žákům v přechodném období Office 2003 - 2010 pro jednotné prostředí bez nutných nákladů. Rozšířilo se to na všechno a už mi to tak nějak zůstalo.
2. "zavedl čtyři nové předměty"
Nedobrovolně. Postupně se mi objevily v úvazku. V devadesátých letech jsem zaváděl celý nový studijní obor. Jsem zvyklý. Ovšem s osobním hodnocením šest tisíc (tenkrát!) to bylo motivační. Od té doby se nejspíš změnila kriteria hodnocení kvality práce a motivační politika.
3. "změnil celkovou koncepci výuky"
Ne zcela dobrovolně. Ono to snad už ani jinak nešlo. Ale spokojenost veliká. Konečně k obrazu svému a s vynikajícími výsledky.
4. Nová témata, studijní texty, prezentace, cvičení, testy, metodické postupy, unikátně transparentní systém klasifikace...
Zcela dobrovolně. Učím se tím, rozumím tomu, je to orginální... a mám z toho dobrý pocit. Což je sice jediná odměna, ale zato vyčíslitelná penězi asi tak až od čtyř Mebi Kč výš.

K nadbytečnosti.

Ředitel, kterému se nepodaří naplnit školu požadovaným počtem žáků, by měl odejít jako první. A reorganizacei ponechat svému nástupci.

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 0:39  

"Naše pracoviště bylo pro zadlužení zrušeno...."
Kdo zadlužil pracoviště? Měl by za to nést odpovědnost. Nebo ne?
Neochota učitele? Takto lze označkovat kohokoliv, když se hledá nějaký důvod pro vyhazov - a jak je možné se proti takovému nařčení obhájit? Dle mého názoru nijak.
Pokud někdo dlouhodobě SKUTEČNĚ neplní své pracovní povinnosti dle pracovní smlouvy, snad existuje dle předpisů zákonný postup - výtka, výzva k nápravě. Komunikace. Zřejmě nebyla. Protože zřejmě ani neplnění povinností se vlastně nekonalo a neochota byla pouze bajka. Vyrobil se důvod - nadbytečnost /protože někdo nadělal dluhy, aniž by za to nesl odpovědnost/ a odskákat si to musí vyhlídnutá oběť, ostatním se přidají povinnosti - předpokládám, že neplaceně - ale "pozůstalým" pedagogům to neva, nebyli vyhozeni, jsou v suchu. Obětován byl někdo jiný - ať žije solidárnost....Zaniknou nějaké předměty a tento proces je nazván inovace výuky ajeto - Pat a Mat. Zní to hodně pofidérně. Něco jako mobbing by to mohlo být. Nebo ne?

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 9:03  

Propuštěn pro nadbytečnost. Jeho úvazek rozdělen mezi ostatní? A vy necíte aspoň tu prasárnu v tom, že na toto uvolněné místo mohl být přijat nezaměstnaný absolvent . Vy jste si přišli na pár korun, ale morálka je v háji. To se mně velmi, velmi nelíbí! Ignorant

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 9:30  

Pracoviště se zadlužilo právě díky oněm propuštěným. Učili jedno odpoledne a brali plnou výši platu. Zdá se vám to v pořádku? Tak to šlo dva roky. Nejvyšší čas něco s tím udělat.
Děkuji diskutujícím za názory, ale vidím, jak snadno se kritizuje a analyzuje, když se ví prd. Měl jsem mlčet.

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 9:36  

Pokud brali plný plat za jedno odučené odpoledne, lze předpokládat, že si ten plný plat nevymáhali s pistolí u hlavy svého nadřízeného. Kolik kdo odučí a za kolik je věcí ředitele - se domnívám. Vyznívá to celé opravdu velmi divně - tedy na základě dosud popsaného.

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 12:40  

Propustit někoho pro nadbytečnost je drahé - odstupné 3 měsíčních platů. Ale uvolní se místo, na které při zjištění, že je přeci jenom třeba aby místo propuštěnce někdo pracoval, může nstoupit jiný zájemce o zaměstnání a stačí mu třeba i jen těch dvacet tisíc, nebo i méně.
Když nastoupí mladý absolvent pedagogické fakulty, dají mu staří bardi sežrat, že ještě nic neumí, nezná, nemá praxi (což je pravda) a hlavně žárlivě zjišťují, kolik že dostal a porovnávají to se svým celoživotním dosaženým platovým prahem, přes který už nemohou a mlaďoši by přeci neměli mít stejně, nebo skoro stejně. Podle jejich úvah.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. srpna 2013 v 13:07  

Učili jedno odpoledne a brali plnou výši platu.

Odpolední výuka, to by mohly být čtyři, nejvýše pět, vyučovací hodiny. Chcete tím říci, že za ani ne čtvrtinu odučeného úvazku dostává někdo plný tarivní plat? Dva roky?
Pokud by tito čtvrtučitelé byli v dvanácté třídě, prvním stupni, jen deset měsíců, celé dva roky a pouze dva, pak by neoprávněně vyplacená částka činila přes půl milionu. Pak už je to, tuším, škoda značná se sazbou dvě až osm let nepodmíněně. Ale nejsem si jist, jestli to je i podle nového trestního zákoníku a jestli lze takový čin považovat za zpronevěru, když se odpovědný pracovník patrně sám neobohatil. Leda, leda že by se spravedlivě podělili. Kolik bývalý ředitel školy za to vyfasoval?

Anonymní řekl(a)...
4. srpna 2013 v 14:44  

Vidím, že z mého sdělení 1.8. v 16:29 se stala pomalu aféra. Původně jsem chtěl paní BP utěšit, že nespravedlivostí podobných případu, o němž píše, je dne všude dost, ale někdy jsou i osobně tvrdě vnímaná zakročení ve prospěch kolektivu.
Postupně jste ze mě vytahovali různé podrobnosti, ale dosud nezaznělo, že učím na VŠ. Snad se tím něco vysvětluje. Naše přímá vyučovací povinnost činí jen část pracovního úvazku.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. srpna 2013 v 16:52  

dosud nezaznělo, že učím na VŠ

Aha. Chtěl jsem se původně zeptal, kolik tedy vyfasoval dluhy dělající vedoucí vašeho pracoviště. Ale víc mne zajímá, na které VŠ jsou žáci ve třídách a mají tam nejmenší minimum? Viz
kterým se redukcí počtu žáků a tím i tříd jejich úvazky zmenšily na nejmenší minimum

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.