Přečtěte si: Moderní výuka matematiky se rozšíří

pondělí 29. července 2013 ·

Počet žáků, kteří se na prvním stupni základních škol učí matematiku podle metody profesora Hejného, bude moci vzrůst. Tým profesora Hejného získal prostřednictvím Akademie moderního vzdělávání grant od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který umožní jednorázové proškolení 330 pedagogů 1. stupně ZŠ v celé ČR.


Z článku kil v Novinky.cz vybíráme:

Profesor Milan Hejný podporu ze strany ministerstva školství vítá. Z hlediska rozšíření jeho metody na české školy je ovšem půldenní vzdělávací seminář pouze prvním krokem. Darina Jirotková, která s profesorem Hejným úzce spolupracuje, zdůrazňuje, že proces výcviku učitele probíhá dva roky.

25 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 10:07  

Než padnete na zadek z "metody pana Hejného" přečtěte si http://martisek.blog.idnes.cz/c/320888/O-lamani-zlomku-a-jednom-vynosnem-objevu-Ameriky.html.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 13:21  

29. července 2013 10:07

S panem Martíškem lze jen souhlasit. Taky to vnímám podobně. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 13:35  

K tomu je právě potřeba absolvovat kurz, aby učitelé pochopili, že Hejného metoda je něco úplně jiného, než co zažili ve škole! Pan Martíšek se plete...

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 16:55  

29. července 2013 13:35

Zažil jsem kurzů nespočet. Všechny "revoluce" nedopadly dobře. Množinová matematika? Učitelé byli v duchu švédského experimentu drceni k nepoznání, RVP-ŠVP po vzoru Finska? Neexistuje žádná univerzální metoda. Tak jako neexistuje žádná univerzální vláda, která lidstvu přinese blaho. Sám brzy zjistíte, že je to pouze jeden z pokusů. Za posledních 40 let mně nechaly všechny chladnými. Aplikujte prosím jeho metodu třeba na výuku exponenciálních a logaritmických rovnic.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 17:20  

Zase opožděná škola hrou. Ale nechte je a nekažte jim radost. Pokud na 1. stupni učitelka neumí nebo nemůže děti učit jakoby názorně, jakoby lehce a hravě (někdy stačí odlehčit atmosféru, ale o to víc přitáhnout pozornost a soustředěnost), je to k politování. Třeba se to tímto způsobem některá naučí.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 18:22  

"některá naučí"

Starého psa novým kouskům nenaučíš. Tady mluvím o těch nad 24 let. Vtip je v tom, že na učitele se v současné době hlásí především ti, kteří neoplývají zrovna na SŠ nejlepším prospěchem. Jdou na PdF jako na "nejlehčí" VŠ. A přitom mají o školství minimální zájem. Ty kvalitnější studenty školství prostě netáhne. Kdo by učil za nástupní plat 20 000,- a po 40 letech praxe za 24 000,-? Z čeho mají uživit rodinu? Buďme pragmatiky. Jde o peníze a nic jiného než o peníze. Reformu školství dnes zadarmo nikdo dělat nebude. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 18:53  

Učím dvacet let a učím stále ráda. Učím matematiku. Prý se o mně říká :"Nedá Ti nic zadarmo, ale je spravedlivá,..." Učím i žáky nástavbového studia, při zaměstnání oni studují. Kromě jedné žákyně letos zvládli test z matematiky všichni. To mně stačí!
Nedávno jsme měli sraz, třicet let po maturitě na gymplu. Na koho jsme asi tak nejvíce vzpomínali? Na ty, co nás drtili. Tímto děkuji všem učitelům, kteří mně neumetali cestičku, kteří byli přísní, ale spravedliví. Kteří dokázali ocenit výborné výsledky těch nejlepších, ale také dokázali povzbudit ty slabší žáky. Snad jsem se tehdy od nich něco přiučila.

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2013 v 19:03  

grant.., který umožní jednorázové proškolení 330 pedagogů 1. stupně ZŠ

Řekněme, že je asi tak čtyři tisíce dvěstě 1. stupňů zš. Kdyby se to týkalo vždy jen dvou pedagoggů ze školy, pak třista třicet jsou čtyři procenta, jednorázově.
A není to málo, Antone Pavloviči?

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 21:49  

29. července 2013 18:53

A o to se snad snaží většina matematiků, samozřejmě jsou i flákači. Stále si myslím, že problémů je velmi mnoho a jsou neřešeny. Učím na průmyslovce a část úvazku mám na ZŠ. Na průmyslovce "drtím", na ZŠ jsem se opravdu snažil. Kolikrát jsem byl v ředitelně u paní ředitelky však nevím. Statistiku si nevedu. Stačí dát dcerce starostky dostatečnou a je vymalováno. Zákon padajícího "hovna" (omlouvám se za výraz) je nabíledni. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 21:57  

Takových je nás většina, pane ignorante, myslím. Já začínal už třikrát na nové škole. Vždy zjistím, že žáci v šestce nebo sedmičce nemají vůbec základy, nerozumí téměř ničemu, tvrdí mi, že "to" (vlastně všechno) nedělali. Jakmile začnu dělat a chci, aby i oni něco dělali, třeba úkoly a dávaly pozor, je zle - nejdří rodič vzkáže, že je přetěžuju, za pár dní jdu na koberec k řediteli - a kdesi cosi, jsme venkovská škola, nesmíte přehánět požadavky. Takže si asi dám kafe a nechám je hrát piškvorky - bude všeobecná spokojenost. Celé školství je peklo, jak nefunguje.

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2013 v 21:59  

Statistiku si nevedu.

Chybka. Je dobré mít přehled pro případná budoucí jednání v rámci řešení detekce akutní nadbytečnosti.
Ale kolikrát žabce na prameni stačí upřímná hubička a celá rozkvete. I pár zrnek nadtarifu se třeba v sýpce najde.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 16:36  

"Vtip je v tom, že na učitele se v současné době hlásí především ti, kteří neoplývají zrovna na SŠ nejlepším prospěchem"

Vtip je v tom, že i v dobách dávno minulých se na učitelství 1. stupně hlásili ti, kteří především v matematice neoplývali nejlepším prospěchem. Učitelky na 1. stupni jsou v naprosté většině schopny vyučovat solidně jazyky, ale s matematikou a bohužel i s přírodovědou a vlastvědou ve čtverce a pětce, kde je už potřeba vcelju přehled, je to bohužel podstaně podstaně horší.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 18:42  

30. července 2013 16:36

A s tím musím souhlasit, je to tak. Ignorant

obyčejná učitelka řekl(a)...
30. července 2013 v 20:18  

Asi nemá cenu upozorňovat, že není vhodné zevšeobecňovat. Já mám opačnou zkušenost.Zase je to o jednotlivcích.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 21:27  

Vývoj slovních úloh:
1960: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100$. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny. Jaký je jeho zisk?
1970: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100$. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny neboli 80$. Jaký je jeho zisk?
1970 (nová matematika): Dřevorubec vymění množinu řeziva R za množinu peněz P. Kardinalita množiny P je 100 a každý její prvek má hodnotu 1$. Nakreslete 100 teček reprezentujících prvky množiny P. Množina nákladů N obsahuje o 20 teček méně než množina P. Vyjádřete množinu N jako podmnožinu množiny P a odpovězte na otázku: Jaká je kardinalita množiny teček Z vyjadřující zisk?
1980: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100$. Jeho náklady jsou 80$ a zisk 20$. Podtrhněte číslo 20.
1990: Pokácením krásného lesa si dřevorubec vydělal 20$. Co si myslíte o tomto způsobu obživy? Jak se teď asi cítí ptáčci a veverky z toho lesa?
1990 (jiná verze): Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100$. Jeho náklady činí 80 % tržby. Zobrazte na kalkulátoru graf tržba vs. zisk. Spusťte program DREVORUBEC a určete zisk. Diskutujte výsledky ve skupinách. Napište stručnou esej srovnávající tento příklad s opravdovou ekonomikou.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 21:54  

"zevšeobecňovat"?

Bohužel jde o drtivou část ženské učitelské populace prvního stupně ZŠ. Tím neříkám, že nenajdeme kolegyně, které mají talent na výuku počtů. Nyní se bavíme o počtech, nebavíme se o matematice. Situaci nahrává feminizace českého školství. První stupeň je toho názorným příkladem. Při vší snaze stále většina mužů má k technickým věcem bližší vztah. Zase samozřejmě existují vyjímky.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 23:32  

http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6967

Obecné informace - MATEMATIKA PROF. HEJNÉHO (Lenka Syrová)

obyčejná učitelka řekl(a)...
31. července 2013 v 7:46  

Promiňte, ale matematika není "technická věc"! A pokud ji tak učíte, nedivte se, že to děti nebaví a tudíž ji neumějí. Vždyť ony tak rády řeší hádanky... Je téměř nemožné jim matematiku (počty) otrávit.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 15:18  

Vážená paní obyčejná učitelko!

Jistě matematika není techniká věc, ale je to podobně jako technika věc praktická (zejména počty na 1. stupni)a s technikou a geometrií (stačí se podívat do starověkého Egypta a Řecka)velmi úzce souvisí a vlastně díky nim vznikla. Jak jinak byste tedy chtěla učit na 1. stupni matematiku než v souvislosti s praxí, proboha. A právě pokud dokáže učitel dětem ukázat tyto souvislosti s praxí a nezlobte se na mne i s tou Vámi opovrhovanou technikou, dosáhne toho, že je matematika bude bavit. A ne naopak jak se mylně domníváte.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 17:33  

Vždyť ony tak rády řeší hádanky.

Milá kolegyně, doufám že se bavíme pouze o prvních 5 - 10 minutách výuky!! Matematika se krapánek odlišuje od vašich hádanek a kvízů.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 20:34  

Obyčejná učitelka

Což takhle položit otázku. V Praze, což je zhruba 1/10 obyvatel ČR jsou platy učitelů nad průměrem (bavíme se o školství), ve zbylých 9/10 ČR jsou platy učitelů nižší jak v Praze. Jak se v tom mají dotyční žáci vyznat? Odpovědi:
- v Praze učí nejschopnější, nejdokonalejší, nejlepší, nejvzdělanější, nejgeniálnější,..., učitelé
- ve zbytku republiky je vidlákov?

obyčejná učitelka řekl(a)...
31. července 2013 v 20:53  

Co myslíte tím nadprůměrem? Já beru cca 16000,- čistého. V Praze.

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2013 v 9:02  

31. července 2013 20:53

To je jedna z úloh pro přemýšlivé. Má sestra učí v Praze na prvním stupni. A po 25 letech praxe bere 24 600,- Kč čistého. Má úvazek 22 hodin.

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. srpna 2013 v 22:31  

Má sestra... bere 24 600,- Kč čistého.

A to poukazujete víc než osmi tisícové nadtarify i ostatním členům sboru, pane řediteli?

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2013 v 2:24  

2. srpna 2013 22:31

Ne,ne. Nejsem Poul ani Nagyová. Nedělám na MŠMT ani na úřadu vlády, neučím v Praze,..., učím ve vidlákově odkud za prací odchází většina mladých a chybí žáci. Tím je řečena výška mého nadtarifu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.