Přečtěte si: Žáci základních škol nemají představu o technických oborech, říká odborník

čtvrtek 15. března 2012 ·

Žáci základních škol dnes mají poslední příležitost poslat přihlášky na střední školy. Do prvního kola přijímacích zkoušek, které školy chystají v posledním dubnovém týdnu, mohou letos podávat přihlášky dvě. Žáci volí ve velkém měřítku gymnázia, zatímco technické školy o studenty musejí bojovat.

Z článku Petry Benešové a Jana Pokorného v Rozhlas.cz vybíráme:

„Ta jednoduchost dostat se na střední školu může způsobit pokles kvality, protože žáci základních škol se nebudou ve druhém pololetí namáhat dělat prakticky vůbec nic, protože ve chvíli, kdy získají pololetní vysvědčení, tak už v podstatě mají jisté, že budou přijatí na některou střední školu,“ konstatoval s politováním v Ranním interview Radiožurnálu Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. března 2012 v 21:08  

A co tak povinné přijímací zkoušky na střední školy ? Chápu, ono by rychle ubylo studentů gymnázií, protože tam nyní lezou i trojkaři, kteří by přijímačky nezvládli.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 0:28  

Na základních školách se už neučí předměty technické a pěstitelské práce?
Proč nechodí žáci na exkurze do výrobních firem jako tomu bývalo kdysi za totality, že jsme všichni navštěvovali velké výrobní továrny, abychom si udělali lepší představu o tom, jaká práce by nás bavila a zajímala?
BP

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. března 2012 v 0:57  

se už neučí předměty technické a pěstitelské práce?

Místo toho mají výchovu etickou a k vlastenectví.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 5:20  

Povinné přijímací zkoušky nic neřeší. Zlínský kraj je zavedl, ale volných míst je mnohem více než žáků, školy se o ně "rvou", na výsledcích zkoušek nezáleží..

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 7:48  

exkurze do výrobních firem

A ony ještě nějaké v majetku státu jsou ? Do soukromého podniku Vás nikdo nepustí.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 8:45  

na exkurze jezdím se žáky každoročně, není problém se domluvit s majitelem firmy, je rád, že se může pochlubit (pokud má čím), žáci jezdí rádi.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 8:50  

Do soukromého podniku Vás nikdo nepustí.
Naše deváťáky pustí a většina z nich je otřesena tím, jaká je práce na výrobní lince (hluk, monotónní práce atd.). Zase slyším, že něco nejde. Zkusili jste to? Vždyť přece nejsou lidi. Podniky by se měli snažit nalákat šikovné učně. Jirka

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 12:31  

Vrátím se k tématu výuky technických prací. Ono to opravdu v posledních dvaceti letech s jejich výukou šlo dost z kopce. Kdo neví, co se děcka v tomto předmětu dřív učili, měl by si vzít starou učebnici a ručím mu za to, že se mu budou protáčet panenky. Jsou tam základy práce se všemi materiály, technické rýsování a dost rozsáhlá elektrotechnika. Dřív jsem jako fyzikář měl v tomto předmětu praktickou oporu. Fyzika byla více teorie, technické práce pak praxe. Staří kantoři, kteří to učili byli výborní praktici. Dnes se v technických pracích zametají chodníky kolem školy, protože jeden školník to místo bývalých dvou nestíhá. A učitelé na to s odpuštěním kašlou, protože jim to RVP umožňuje a sami jsou podělaní intelektuálové, kteří neumí vzít šrubovák do ruky. Děcka jdou pak na sš technikou nepolíbené a musí mít zákonitě problémy. Fyzikář to nezachrání, protože k tomu nemá v rámci své výuky fyziky časový prostor. To by na to dopláceli pak ti, kteří jdou na gymnázia, protože by jim chyběl zase ten teoretický základ. V našem školství je bohužel i v tomto směru nedozírný brajgl.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 12:34  

Přiznejme si otevřeně, že jen sklízíme plody období, kdy MŠMT povolovalo "maturitní" obory bývalým učilištím jak na běžícím páse, víceletá gymnázia rostla, jako houby po dešti a vše se dělo ve jménu Dohnat a Předehnat země OECD v procentech VŠ vzdělaných v populaci.

Bylo nás tenkrát jen pár, kteří měli drzost říci, že je to kravina.

Dnes je o to těžší do systému říznout.
Povinné přijímačky by samozřejmě byly přínosem, ale pouze pokud budou jednotné pro celou republiku.
Některé kraje vyhlásily přece povinné přijímačky už v minulých letech, ale k ničemu to nebylo.
Školám totiž nikdo nemůže (zatím) nařídit jak vysoko má být laťka. A protože hlavním cílem na střední škole dnes je NABRAT A PŘEŽÍT, pak jsou často v přijímačkách testovány znalosti šesté třídy a všichni jsou "spokojeni".

Pokud se spolupráce škol a průmyslu týče, pro většinu středních odborných škol je to naprostá samozřejmost. Vždyť organizují každoroční praxe žáků a mnozí vyučující z průmyslu přišli.

Ale jak chcete motivovat rodiče, aby dali dítě na strojírenský obor, když všichni denně slyší a vidí,
jak nezbytné je mít vysokou,
že diplom získáte snadno, stačí jen zaplatit (někde)
a většina společnosti je neustále přesvědčená, že přípravou na vysokou je jedině gymnázium?

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 21:43  

To není jenom školou. Dílny na nich jsou vesměs zrušeny. Je to také tím, že to nemají doma od koho odkoukat a sami si to nemůžou vyzkoušet. Moje děti dostaly do ruky sekyrku, jakmile měly ramena nad špalkem. Párkrát se praštily, nějaké třísky byly v prstech, ale naučily se k práci postavit. Evropská sociálka by se asi zbláznila a děti mi odebrala.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2012 v 23:10  

Jo,jo a pracovat kolegové v těch dílnách budou s čím ? To si každý žák donese z kuchyně židličku a v dílnách se ji bude učit řezat ? Ono kolegové nejsou peníze na učebnice, natož na materiál do dílen.

Anonymní řekl(a)...
17. března 2012 v 9:40  

A jsme u toho:
soukromé firmy pláčou po vyučencích, ale zaplatit si jejich výuku ve státním školství nehodlají. Do základních škol nedodají nějaký zbývající materiál, který je už u nich považován za odpad. Já jsem před 27 lety začínala jako kantorka na ZŠ na půl úvazku coby učitelka PP a TP, přestože jsem vystudovala filozofickou fakultu v oboru čeština - němčina a sama jsem měla celkem chabé povědomí o nějakém řezání či vrtání dřeva, kovů nebo tvarování plastů, ale do dílen jsem s žáky chodila. Bylo to na vesnici, a tak děcka už stejně všechno znala z domu, kolikrát mi sami žáci předváděli, jak se něco dělá. V PP to bylo lepší, protože jsme zahradu měli a od dětství jsem na ní musela pomáhat, tak mi dokonce přišlo, že ač já sama z města, umím víc než děcka z vesnice.
BP

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.