Přečtěte si: Vznikne nový předmět Finanční gramotnost?

úterý 13. března 2012 ·

EDUin nabízí rozhovor s Martinou Václavíkovou z obecně prospěšné společnosti ABC Finančního vzdělávání. Jde o aktuální téma, protože finanční gramotnost by měla být začleněna do konce školního roku 2011/2012 do školních vzdělávacích programů středních škol, základní budou následovat. Přitom většině z nich chybí metodika vyučování a především v oboru informovaní učitelé. Je to o to složitější, že nároky standardu finanční gramotnosti jsou až nereálně vysoké.

Z rozhovoru Tomáše Feřteka s Martinou Václavíkovou v EDUin vybíráme:

Z čeho vyvozujete, že zavedení výuky finanční gramotnosti je nutné? 


Po několika desetiletích celkem plynulého ekonomického růstu nastoupilo období finančních a ekonomických krizí. Proto je důležité, aby co největší počet lidí porozuměl základům finančního plánování svých osobních a rodinných financí. Je obtížné orientovat se ve stále větším množství stále komplikovanějších finančních produktů, které jsou nám často nabízeny velmi agresivně. Finančně gramotný občan se dokáže o sebe lépe postarat i v těžkých dobách, dokáže rozumně zajistit budoucnost svou i svých dětí, snáze se vyhne nebezpečí pádu do dluhové pasti.

12 komentářů:

kamínek řekl(a)...
14. března 2012 v 8:04  

Nápad je to hezký, na naší škole už letos finanční gramotnost pilotně ověřujeme a od příštího roku nasadíme povinně. Ale je to taky o tom, že jsme si sami určili místo čeho nebo v rámci jakého předmětu budeme FG učit tak, aby to nebylo na úkor jiných předmětů. Souhlasím s názorem, že by FG měla být povinná, jen se děsím centrálních nápadů s nasazením do výuky (např. na úkor matematiky, češtiny apod.). A metodika? Tu si řada škol vytváří sama v rámci projektu EU PES (šablona VI/2 - Finanční gramotnost).

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 8:42  

Zase jednou "objevení Ameriky". Nakladatelství Scientia vydalo učebnici a pracovní sešity
"Finanční a ekonomická gramotnost" už před 5 lety. Učebnice má k dispozici cca 4500 škol a na mnohých z nich se již předmět vyučuje - buď jako samostatný předmět, nebo volitelný/nepovinný seminář, nebo aspoň částečně v rámci matematiky nebo občanské nauky/základů společenských věd.

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 12:08  

Hlavním problémem v současnosti je, že finanční gramotnost by se měla vyučovat jako součást občanské či rodinné výchovy. Bohužel kompetence učitelů těchto předmětů v této oblasti a jejich metodická schopnost tyto věci vyučovat je mizivá. A co budoucnost? Jestliže se zavede nový předmět, je jedinou rozumnou cestou, aby se na to vrhli matematici, kteří mají zkušenosti s metodikou takovéto výuky. Tyto zkušenosti prostě občankáři nemají a mít nikdy nebudou. Jenže matematici spolu s češtináři na školách jsou narozdíl od občankářů většinou dost vytížení (nemají problémy s naplněním úvazku, mají hromadu oprav, mají na starosti počítače apod.), takže se to vleze do úvazku stejně jenom těm občankářům, tělocvikářům či čerstvým absolventům s nesmyslnou aprobací výchova ke zdraví. To to zas bude vypadat!!! A změní se pak něco na finanční gramotnosti žáků? Mám oprávněné obavy, že vůbec nic.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. března 2012 v 13:45  

Kromě finanční, čtenářské, etické, vlastenecké a sexuální gramotnosti bych ještě velmi doporučoval i gramotnost typografickou, daňovou, právní a občanskou.
Neboť ... dokumenty z klávesnice většiny uživatelů jsou na naprosto nevyhovující úrovni, obecně jsou problémy s přiznáními a přehledy všeho druhu, lid dělný mnohdy vůbec netuší o právech svých a povinnostech zaměstnavatelů a v neposlední řadě je nezbytné pěstovat povědomí, že zaměstnanec není hadr, do kterého si utře boty kdekdo, jmenovaný do vedoucí pozice v přímém rozporu se svými předpoklady pro její výkon.

Pavel Laskavec řekl(a)...
14. března 2012 v 14:22  

Finanční gramotnost je stejná hloupost, jako výuka cizích jazyků od první třídy. K ničemu jinému, než destrukci vlastního názoru a osobní odpovědnosti neslouží. A to je to, co elita potřebuje. Pořád nám nedochází, že jsme otroci? Co vlastně chcete ve finanční gramotnosti učit, když centrální banky si tisknou tolik peněz, kolik potřebují a členům eurozóny se odpouštějí dluhy ve výši více než 80%? Vzpamatujte se už, opravdu. Žijete v kleci, jejíž stěny tvoří Česká televize, Nova, Dnes, Respekt a další lži generátory. Budete děti učit, jak se stát, či zůstat, otroky. To chcete?

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 16:16  

Už jenom název Finanční gramotnost mně připadá nesmyslný. Gramotnost se přece neučí, děti se učí číst, psát, počítat - třeba i ty úroky a splátky a v rámci všeho učení se i baví s učitelem o tom, že si nemají brát půjčku na dovolenou. Ale učit finanční gramotnost a pak jejich znalosti testovat pomocí otázek, které jsou kdesi níže uvedené - jestli je lepší koupit si kilo rajčat nebo bedýnku s 10 kg - je pitomost. Jaké další gramotnosti ještě v našich švp chybí? Smutné na tom je, že navzdory výuce všech gramotností z našich škol začínají vycházet děti téměř negramotné, protože už nezbyl čas je učit číst, psát a počítat.

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 16:22  

Závisí to na úhlu pohledu. My učíme vlastně finanční gramotnost ve škole už 20 let, začínáme s tím v matematice v 6. třídě, pokračujeme během celého II. stupně v různých předmětech (např. dějepis - průmyslová revoluce - je k tomu ideální atd.). Tam se děti např. dozvědí, co je RPSN, jak si spočítat náklady na provoz domácnosti, co jsou daně (různé)atd. Nevím, v čem je problém.

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 17:57  

No jak říkám, především v tom, že občankáři sami většinou netuší, co je to RPSN, natož, aby to byli děckám schopni vysnětlit. Proto raději s děckama v občance sedí v kroužcích, což je dneska hrozně moderní, a tahají z nich rozumy typu, jestli tatínek říká mamince Bobiku nebo Drobiku. Kdyby v občance učili, to co mají, možná by ani s tou finanční gramotností nebyl až takový problém. Místo toho je občanka na většině škol předmět k ničemu a děcka tam dělají akorát b..... .

poste.restante řekl(a)...
14. března 2012 v 22:40  

Navrhuji zavést předměty Matematická gramotnost, Čtenářská gramotnost a také Gramotnost.

Opravte mne, jestli se pletu, ale nebyla původně gramotnost výsledkem výuky předmětu Psaní?

Neplatí náhodou, že příslušná "gramotnost", volněji řečeno znalost, nebo chcete-li "kompetence", vzniká v důsledku zvládnutí příslušné části učiva?
Nebyly snad za tímto účelem kdysi pěstovány metodické semináře a mezipředmětové vazby?

To budeme vážně zavádět nové předměty za každou oblast, kde výzkum zjistí nedostatečné znalosti?
V tom případě navrhuji k návrhu kolegy Blahy doplnit také Tělesnou gramotnost, Brannou gramotnost, Zdravotní gramotnost, Ekologickou gramotnost, ....

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. března 2012 v 23:09  

... Pracovní gramotnost, Inteligenční gramotnost a pro zaměstnance ministerstva školství pak speciálně Čerpací gramotnost jako doškolovací kurz.

Anonymní řekl(a)...
14. března 2012 v 23:26  

Připomínám též sexuální gramotnost, etickou gramotnost, a případně též náboženskou gramotnost, jo a taky drogově konzumační. Ať je to komplet...

Anonymní řekl(a)...
15. března 2012 v 9:04  

Doufejme, že ne.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.