Výběrová řízení jako minové pole pro další audity - Audit projektů z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 2. (AKTUALIZOVÁNO)

pondělí 9. ledna 2012 ·

Vedení MŠMT se snažilo před týdnem na tiskové konferenci a v tiskové zprávě bagatelizovat výsledek auditu projektů z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost řadou zavádějících čísel či prohlášením, že vyvrátí výtky o chybách ve výběrových řízeních. Jediným částečným pozitivem bylo prohlášení, že MŠMT ve spolupráci s MMR provede kontrolu 200 projektů. Pokusme se poukázat na chyby ve výběrových řízeních a rizika, která přinese každý další audit.

Na tiskové konferenci uvedl náměstek ministra pro evropské záležitosti Michal Zaorálek toto srovnání „Audit provedl kontrolu pouhých 14 předem vybraných projektů z celkových 6,2 tisíce. Jedná se tedy jen o 0,2 % všech schválených projektů. Přesto nebereme jeho výsledky na lehkou váhu.“ Stačí si připomenout učivo o statistické přejímce a je nám jasné, že pokud zkontrolujeme 14 projektů s tolika závadami, je nemožné dodávku všech projektů převzít. Pokud bude udělán další audit náhodně vybraných projektů, na základě studia dnes už stovek zadání výběrových řízení, které jsme monitorovali v posledních letech, bude s vysokou pravděpodobností výsledek velmi podobný: většina projektů bude mít chybně zadaná výběrová řízení, v řadě případů pak evidentně cinknutých.


Prohlášení ministra Dobeše, že vyvrátí výtky auditorů o nepovoleném požadavku frekvence procesorů počítačů v zadáních veřejné soutěže, je samozřejmě marné. Údaj o frekvenci není korektním kritériem, protože dva konkurenti na poli procesorů pro počítače Intel a AMD mají od počátku jejich konkurenčního boje odlišnou vnitřní architekturu a identického výpočetního výkonu dosahují při hodně odlišných frekvencích. Navíc i samotná společnost Intel při přechodu mezi modelovými řadami Pentium 4 a Core Duo radikálně snížila frekvenci svých procesorů při stejném výkonu. Bohužel zrovna této změny v desítkách či možná stovkách výběrových řízeních v projektu EU peníze školám využili dodavatelé repasovaných počítačů: frekvence nových počítačů byla ve srovnání s repasovanými nižší.  O těchto projektech proto víme již předem, že auditem neprojdou!


Dalším zdrojem problémů budou stovky výběrových řízení na interaktivní tabule v individuálních projektech i v projektu EU peníze školám. Ve většině z nich byl obcházen limit 40 000 Kč rozepisováním dodávky na interaktivní tabuli a ovládací software, bez kterého vám dodavatelé tabuli nedodají, a který si naopak bez tabule také nekoupíte. Auditoři nebudou brát v úvahu dobrozdání zaplaceného českého daňového poradce, že takovéto rozepsání je legální, ale vezmou si jako pomůcku ceníky a licenční podmínky výrobců. Takto jsou ohroženy stovky projektů. A to nemluvíme o absurdních požadavcích v cinknutých výběrových řízeních na USB konektor na reproduktorech!

Absence kontroly se projevila i ztrátě ostražitosti řady manipulátorů výběrových řízení, kteří použili podklady pro zadání technických parametrů přímo od předem vytipovaných dodavatelů. V textových dokumentech se tak snadno dozvíme, kdo a kdy zadání výběrového řízení vytvořil a modifikoval, pokud jde o následného vítěze výběrového řízení, jde bezesporu o důkaz trestného činu. Smutné je, když tyto důkazy nalezneme i na webu MŠMT. (poznámka redakce: doplněno 10. 1. 2012).

Vedení MŠMT potvrdilo naši květnovou zprávu o připravovaném podání trestního oznámení na manažera firmy, která manipulovala výběrová řízení ve svůj prospěch v rámci takzvané pomoci při řízení projektů v EU peníze školám. Většina těchto výběrových řízení navíc obsahuje výše uvedené chyby. Podle neoficiální informace se tato causa týká 215 škol a hovoří se o vracení dotací v celkové výši až 80 milionů korun.

Ministr Dobeš správně poukázal na to, že absence kontroly je důsledkem práce jeho předchůdců, kteří například nereagovali na kritiku výběrových řízení v NIDM v roce 2009. Bohužel se ale situace za poslední rok a půl nezlepšila a je s podivem, že dosud nikdo z ministerských kontrolorů nekontroluje zadání výběrových řízení publikovaných na webu samotného MŠMT. Většina z nich je totiž na první pohled cinknutých nebo přinejmenším obsahují výše uvedené chyby...





17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 14:33  

Diky za komentar. Kontrola 200 projektu jsou vyhozene penize. Aditori Komise si stejne udelaji svuj opravny audit sami.

K tem procesorum, toto je nalez UOHS, na nejz se audit odvolava.
Rozhodnutí R154/2007/02-17728/2007/310-Šp
http://www.compet.cz/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/vyhledavani/7490/

Dodávka serverů a příslušenství s postupným plněním

Rozhodnuti, ke kteremu se konecne rozhodnuti vztahuje:
Rozhodnutí S154/2007/VZ-13454/2007/520-KV
http://www.compet.cz/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/vyhledavani/7268/
Stanovení technických podmínek veřejné zakázky

Biene řekl(a)...
9. ledna 2012 v 14:39  

Mohu se zeptat, kdo je autorem článku? Jak víte, že jsou výběrová řízení "cinknutá"? A pokud tomu tak opravdu je, co jste proti tomu udělali doteď? Pokud vím, na MŠMT funguje protikorupční linka? K čemu slouží? Nebo tam zase sedí pár strejců u koryta a vymýšlí odpovědi na podněty tak, aby všechna řízení byla OK?

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 14:44  

Selhalo MŠMT, kdy dalo podmínku, že na veškeré nákupy nad 100 tisíc (nově 200 000) bez DPH je třeba vypisovat obdobu výběrového řízení, které zákon požaduje až od 2 milionů. Nedalo k tomu žádný metodický materiál a nechalo v tom všechny příjemce plavat - školy, neziskovky... Samotné jím zřizované instituce to přitom nezvládly udělat kvalitně!

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 20:23  

Jo, jo. EU peníze školám smrdí problémy od samého začátku už jenom tím, že se šablony najednou vymyjají svými pravidly ostatním projektům, což je více než podezřelé. V podstatě se vůbec nekontroluje výše mzdových nákladů, jakoby vůbec neexistovaly metodické pokyny OP VK, vůbec se nekontroluje, co ředitel nakoupí. Je to všechno více než divné.

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 20:45  

Divné je, že se už asi nekontrolují ani monitorovací zprávy - chtěl bych vidět statistiku dodržování termínů jejich kontrol ze strany MŠMT...

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 21:11  

MŠMT nedodržuje termíny pro kontrolu monitorovacích zpráv a běžně je překračuje dvojnásobně - místo 40 dní mu to trvá víc než 80 dní. Pokud je 6.000 projektů může si někdo myslet, že je někdo zkontroluje? To máte každých 6 měsíců monitorovačka, takže 12.000 kontrol ročně. Také je třeba dělat kontroly na místě - to vyjede 5 zaměstnanců CERA na výlet do vaší kanceláře a celý den tam prohrabují papíry...

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 8:54  

Dobrý den, zajímalo by mne, kdo je autorem tohoto článku.
Naše škola si zjišťovala zda si může nechat interaktivní tabule rozepsat, nejdříve dostala nějakou studii od daňového poradce (té jsem moc nevěřil), která to povolovala. Pro jistotu si naše ředitelka nechala nechala napsat vyjádření k této studii od FU. FU nám potvrdil závěry studie a jednoznačně potvrdil, že rozepsaná interaktivní tabule není investice.

Nevím proč autor článku tady zase starší školy.

Petr Kolek
ZK

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 9:05  

Tak co pane Wágner, pustíte náš komentář?

Co se týká tabulí SMART Board je od roku 2011 možné koupit veškerý SW i velice oblíbený a rozšířený SMART Notebook samostatně,i pro konkurenční tabule, interaktivní projektory. Ceny jsou uvedeny v ceníku výrobce a platí takto pro celý svět.

Chápu, že pan Wágner rád školy straší a píše nepřesné informace. Ale výše uvedené můžeme doložit či dokázat.

David Lesch, obchodní ředitel AV MEDIA, a.s. oficiální distributor SMART Technologies Kanada

Janek Wagner řekl(a)...
10. ledna 2012 v 9:18  

Biene, článek je dílem redakčního kolektivu.

V případě "cinknutých" řízení autoři vycházeli z dostupného trestního oznámení.

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 10:17  

K rozepisování dochází hlavně v případě pořizování interaktivní tabule a dataprojektoru. Bohužel metodický pokyn MŠMT hovoří jasně. Jedná se o jednu věc a pokud cena dohromady přesahuje 40 000 Kč, jedná se o investici a nelze to pořizovat z šablon.

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 10:32  

Co to tady zase někdo píše ?
Kdo jste ?
To to asi prodáváte, ne ?

Naše škola si nechala odsouhlasit od finančního úřadu, že rozpis tabule je naprosto bez problému. Toto vyjádření jsem poslal na MŠMT a i MŠMT nám toto potvrdila.

Tak kde je problém, co tu furt někdo píše a plaší další školy.

Petr Kolek

Janek Wagner řekl(a)...
10. ledna 2012 v 11:30  

Pane Kolku, pokud máte vyjádření FÚ, můžete ho, prosím, zaslat na adresu redakce?

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 14:26  

Je v tom neskutečný nepořádek. V projektech mimo šablon (ať už individuálních nebo grantových) by takové rozepsání přes MŠMT neprošlo ani náhodou. Zase jsme u toho, že pro šablony platí jakési speciální pravidla, ačkoliv jsou realizovány podle stejného prováděcího dokumentu atd. Jak už tady kdosi psal smrdí to celé dalšími a dalšími průšvihy. "Podivnost" šablon je až neskutečná. Jak je možné, že administrace jiných projektů je byrokracie až na půdu, ale administrace šablon je velmi jednoduchá? Až to uvidí v Bruselu půjdou do kolen.

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 20:34  

No, důležité je, co je v textu příslušné Příručky pro příjemce, kterou se musí příjemce řídit, ne? Na druhou stranu - finanční úřady jsou rozumnější než MŠMT - to na nás poslalo podnět FÚ pro podezření z nesrovnalosti (kvůli jedné mylné platbě ve výši 14 korun) - FÚ ale napsal MŠMT, že jsme měli vše v pořádku... Oba úřady se ale tímto zabývaly zhruba půl roku!

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2012 v 10:40  

Zdravím všechny zklamané,
právě u nás skončila kontrola FÚ, samozřejmě magické slovo BOXED zabralo. Vše je špatně, katastrofa... Pro nás likvidační, pokud to budou chtít dotáhnout do konce. Očekávám i reakci zřizovatele, teď budou všichni chytří jako rádio. Asi už nechci čerpat z EU nic, za těchto podmének "plav bez kruhu! NE

Anonymní řekl(a)...
20. ledna 2012 v 10:41  

Nevím nevím, tady je moc řečí a málo faktů. Dle pana Janka je článek dílem redakčního kolektivu., navíc cituji:
V případě "cinknutých" řízení autoři vycházeli z dostupného trestního oznámení. Do trestního oznámení se může napsat každý co chce. Tohle celé smrdí šířením poplašných zpráv, takže by redakce mohla zajímat policii...
Jen tak dál a zavřou jim to.

Janek Wagner řekl(a)...
20. ledna 2012 v 11:42  

Máte pravdu, do trestního oznámení je možné napsat vše, ale v jednom konkrétním je například i dokument stažený z webu MŠMT (je tam ostatně dodnes) ve formátu DOC, který obsahuje zadávací dokumentaci výběrového řízení, jeho autorem je pracovník ve výběrovém řízení oslovené firmy (Word si udaje ukládá), která také toto výběrové řízení i vyhrála. To je dle mého názoru dostačující důkaz.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.