Městskou část Prahu 5 nezajímá kvalita vzdělávání, ale pouze ekonomika

sobota 15. října 2011 ·


Otevřený dopis zastupitelům, poslancům, dalším voleným zástupcům, médiím, všem zainteresovaným.


Česko má problém s inkluzivním vzděláváním - ZŠ Plzeňská jej nemá.

Česko má problém s "neposlušnými" dětmi. Řeší jej smlouvami s rodiči. ZŠ Plzeňská kvalitními pedagogy.

Česko má problém s vyhledáváním nadaných dětí. Republikový průměr jsou 2%. Na ZŠ Plzeňská 7%. Praha 5 je ve svém obvodu nechce.

Na 11. zasedání zastupitelstva MČ Praha 5 konaného 11.10.2011 předstoupili zástupci rodičů, žáků a pedagogického sboru ZŠ Praha 5 - Košíře (ZŠ Plzeňská) před starostu a zastupitele MČ Praha 5 a vyzvali je ke konstruktivní diskusi a řešení ohledně záměru rady tuto školu sloučit s jinou školou. Starosta ve své odpovědi tuto výzvu přivítal a sdělil, že se v blízké době k tomuto tématu obě strany sejdou a dále přislíbil reakci na otevřený dopis, který v této záležitosti obdržel od školské rady.

Ke konstruktivní diskusi bohužel nedošlo. Na 13.10.2011 svolal místostarosta Lachnit a vedoucí odboru školství MČ Praha 5 zaměstnance školy, k jednání přizval ředitele dalších tří okolních škol.

Klíčové body jednání:

1.       Ekonomiku staví MČ Praha 5  nad jakoukoliv koncepci

MČ Praha 5 neuznává, že ZŠ Plzeňská má koncepční program ať již inkluzivní vzdělávání, integrované různé skupiny, program pro Nadané děti a že v tomto programu dosahuje výsledky, ani kroky ředitelky školy k postupnému zvyšování počtu žáků.

Všechny školy na Praze 5 jsou srovnatelné, žádná nemá žádný specielní program, všechny integrují žáky.

2.       ZŠ Plzeňská se ruší a končí tímto školním rokem

3.       Slučují se spádové oblasti ZŠ Plzeňská a ZŠ Podbělohorská

4.       Spádové školy musejí převzít děti ze spádové oblasti, umístění ostatních dětí je na jejich rodičích

Podle vyjádření ředitelů škol není pro tyto žáky dostatek kapacity, třídy jsou nyní již na počtech kolem 20 - 24 žáků, žáci budou začleněni do stávajících tříd, možnost převzetí jedné jediné třídy i s učitelem je pouze na ZŠ Weberova, o pokračování specielního programu pro žáky s SPU se neuvažuje

5.       Učitelé a ostatní zaměstnanci dostávají k 31.7.2011 výpověď

6.       Ředitelé ostatních škol mají možnost nabídnout místo pouze!!!!! dvěma pedagogům

Detailní informace jsou uvedeny v přiloženém zápise z jednání.

Záměry předkládané JUDr. Lachnitem se mění jednání od jednání. Nebo vlastně nemění. Na prvním setkání s pedagogy ZŠ Plzeňská 20.9.2011 uvedl, že okolní školy jsou schopny převzít max. 1 - 2 třídy jako celek i s pedagogy, ostatní žáci budou rozptýleni do okolních škol. Na setkání s rodiči 22.9.2011 v průběhu svého vystoupení svůj názor měnil a to právě od 1-2 tříd jako celku a  rozptýlení ostatních žáků až po nabídku (řečenou jen stranou s tím, že jej rodiče tuto informaci vlastně nenechali říct nebo že zapadla) celé budovy pro celou školu Plzeňská v objektu ZŠ Weberova, tutéž nabídku zopakoval i na 11. jednání zastupitelstva.

A výsledek? Maximálně 1 třída s pedagogem na ZŠ Weberova, spádové děti možná v okolních školách a ostatní nikoho nezajímají.

Záměr co s budovou bude dál podle odpovědi JUDr. Lachnita v tisku v současné době neexistuje.  Jak si může být Rada MČ Praha 5 jistá, že nový záměr na využití budovy bude lepší, tj. ziskovější, než ten současný? Neměl by být záměr na nové využití budovy předložen dříve než se zruší plně funkční škola pro 1. - 9. ročník s kvalitním pedagogickým sborem, škola, která podle názoru rodičů, pedagogů i odborné veřejnosti má perspektivu? Cílem financování veřejných škol není zisk, ale vzdělávání dětí. Obec, která má toto na mysli, by měla přijít spíše s návrhy, jak školu a program podpořit. Nebo jí dát šanci představit rozvojový záměr a čas to dokázat.

Ve hře je 3,5 mil. Kč ročně ve formě neinvestičního příspěvku od zřizovatele - MČ Praha 5  a 1 dítě ve třídě, které chybí do požadovaného průměrného počtu 17 dětí ve třídě. Pro současnou 1. a 2. třídu to již neplatí, počet dětí narůstá. To však zástupci MČ Praha 5 odmítají vzít v úvahu.

Kauza ZŠ Plzeňská nápadně připomíná kauzu ZŠ Pod Žvahovem.  I tam byly na začátku ekonomické důvody spojené s nižším průměrným počtem žáků ve třídách, spokojenost rodičů s programem a výukou nebyla brána v úvahu. Stejně  tak nebyl předložen nový záměr na ekonomičtější využití objektu před rozhodnutím o zrušení školy. Dnešní výsledek: chátrající budova, jejíž provoz také není zcela zdarma a velký úspěch současného zastupitelstva MČ Praha 5, které zřídilo školní linku ze Žvahova na Barrandov. Spočítal někdo skutečné ekonomické dopady tohoto rozhodnutí? A co jiné dopady?

O ekonomické situaci školy a postoji Rady MČ Prahy 5 víme. Dalšími kroky školské rady a vedení školy  je hodnocení kvality školy a plán rozvoje včetně optimalizace ekonomiky školy.

Za školskou radu a petiční výbor:

David Manych
Nikola Šímová
Helena Arnoldová
Jeanne Bočková
Adolf Boček

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. října 2011 v 22:28  

Není ta Praha 5 nějaká začarovaná? Nejdřív Jančík, teď zas tohle...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.