Anglického učitele a experta na vzdělávací technologie Terry Freedmana a jeho blog ICT in Education již nějakou dobu sledujeme. Nedávno jsme publikovali jeho rady Jak zapojit technologie do výukových projektů. Tentokrát jsme vybrali jiný inspirativní příspěvek popisující příhodu ze života.
Překvapivé věci se o druhých a někdy i sami o sobě dozvídáme často
v těch nejméně běžných situacích.
Onehdy jsem si ve škole uprostřed
práce všiml, že kolem mé třídy jde uprostřed výuky žákyně 8. třídy
Maryanne. Nedalo mi to a zeptal jsem se jí, proč není ve výuce?
"Učitel mi řekl, že mám chvíli pracovat samostatně."
"Jinými slovy, vyhodil tě ze třídy, že?"
"No, technicky vzato, vlastně ano," řekla.
Než jsem se, překvapen jejím slovníkem, na který by mohl být pyšný
každý tiskový mluvčí, zmohl na reakci, Maryanne se zajímala o to, koho
učím a co. Dělal jsem tabulkové kalkulátory s šesťáky. Chtěla, abych jí
dovolil pomáhat. Mou první reakcí bylo, že nevím, proč bych si od ní měl
nechat narušovat výuku podobně, jako tomu bylo ve třídě, odkud ji
zrovna vyhodili. Dobře ji totiž znám, neboť v jejich třídě mám
informatiku též. Žadonila, abych jí dal šanci. Smiloval jsem se, a dal
jí za úkol, aby pomáhala těm slabším, ale nesměla nic dělat za ně.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Bořivoj Brdička: Nečekaná radost na hodině informatiky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Řekl bych, že jde o zkušenost, kterou Vám potvrdí každý, trochu solidní, učitel vesnické malotřídky.
Tím ovšem nechci článek "shodit" ve stylu: "A jé, zase někdo objevil Ameriku."
Právě naopak.
I známé pravdy je potřeba občas připomínat. Už jen proto, abychom nezapomínali, že stále platí.
Naprosto souhlasím. Jedná se o záležitost, která by měla být pro každého učitele naprosto samozřejmá. Mě se líbilo, jak je to podáno - a neměl jsem moc času na nějaké velké sepisování. Většinou se článkem zabývám téměř celý víkend, abych se pak dozvěděl, že vás mé bláboly o budoucím technologickém vývoji školství nezajímají. I tak mě to baví!
BoBr:
Jen doufám, že ve větě:
"Většinou se článkem zabývám téměř celý víkend, abych se pak dozvěděl, že vás mé bláboly o budoucím technologickém vývoji školství nezajímají."
nebylo slůvko vás myšleno přímo na mou osobu.
Mne Vaše technologické vize totiž veskrze zajímají.
Jenom si dovoluji občas připodotknout, že pro české učitele, stojící po kotníky (někdy i po krk) v marastu, jsou sny o školách zítřků příliš abstraktní sci-fi. A někdy spíše k vzteku, nežli k inspiraci.
Snít není špatné. Naopak je to velmi potřebné.
Ale zapomínat na realitu může být zničující, když se to přežene.
Myslím si, že Vámi uvedená zkušenost právě není "naprosto samozřejmá" pro každého učitele.
Měla by být, jak píšete, ale asi nikdy nebude.
A právě proto je potřeba i takovéto články psát.
Proto za něj děkuji.
V příspěvku vidím dvě poselství a zároveň ponaučení:
1. Někdy nás žáci mile překvapí když ukážou, že nepatří do té škatulky, kam jsme si je původně dali. Dnes je obvyklé bědovat nad mladou generací a to je špatný počátek cesty - k pozitivní změně nepovede.
2. Žák jako učitel? "Každý žák nechť si navykne vystupovat zároveň jako učitel" (J.A.Komenský, Analytická didaktika, axiom 186). Nemusíme tedy přejímat žádné cizí vzory. Organizace výuky, kdy žáci jsou vtaženi do procesu vyučování druhých, není úplně jednoduchá. Ale je to metoda efektivní, "neboť znamením toho, že něco víme, jest, že tomu dovedeme učit". Změna metod je mnohem lepší a rychlejší cesta k řešení problémů, než plošné testování.
Okomentovat