Bořivoj Brdička: Nečekaná radost na hodině informatiky

úterý 26. dubna 2011 ·

Anglického učitele a experta na vzdělávací technologie Terry Freedmana a jeho blog ICT in Education již nějakou dobu sledujeme. Nedávno jsme publikovali jeho rady Jak zapojit technologie do výukových projektů. Tentokrát jsme vybrali jiný inspirativní příspěvek popisující příhodu ze života.


Překvapivé věci se o druhých a někdy i sami o sobě dozvídáme často v těch nejméně běžných situacích.
Onehdy jsem si ve škole uprostřed práce všiml, že kolem mé třídy jde uprostřed výuky žákyně 8. třídy Maryanne. Nedalo mi to a zeptal jsem se jí, proč není ve výuce?

"Učitel mi řekl, že mám chvíli pracovat samostatně."

"Jinými slovy, vyhodil tě ze třídy, že?"

"No, technicky vzato, vlastně ano," řekla.

Než jsem se, překvapen jejím slovníkem, na který by mohl být pyšný každý tiskový mluvčí, zmohl na reakci, Maryanne se zajímala o to, koho učím a co. Dělal jsem tabulkové kalkulátory s šesťáky. Chtěla, abych jí dovolil pomáhat. Mou první reakcí bylo, že nevím, proč bych si od ní měl nechat narušovat výuku podobně, jako tomu bylo ve třídě, odkud ji zrovna vyhodili. Dobře ji totiž znám, neboť v jejich třídě mám informatiku též. Žadonila, abych jí dal šanci. Smiloval jsem se, a dal jí za úkol, aby pomáhala těm slabším, ale nesměla nic dělat za ně.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

4 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
26. dubna 2011 14:11  

Řekl bych, že jde o zkušenost, kterou Vám potvrdí každý, trochu solidní, učitel vesnické malotřídky.

Tím ovšem nechci článek "shodit" ve stylu: "A jé, zase někdo objevil Ameriku."

Právě naopak.
I známé pravdy je potřeba občas připomínat. Už jen proto, abychom nezapomínali, že stále platí.

BoBr řekl(a)...
26. dubna 2011 18:08  

Naprosto souhlasím. Jedná se o záležitost, která by měla být pro každého učitele naprosto samozřejmá. Mě se líbilo, jak je to podáno - a neměl jsem moc času na nějaké velké sepisování. Většinou se článkem zabývám téměř celý víkend, abych se pak dozvěděl, že vás mé bláboly o budoucím technologickém vývoji školství nezajímají. I tak mě to baví!

poste.restante řekl(a)...
26. dubna 2011 23:29  

BoBr:
Jen doufám, že ve větě:
"Většinou se článkem zabývám téměř celý víkend, abych se pak dozvěděl, že vás mé bláboly o budoucím technologickém vývoji školství nezajímají."

nebylo slůvko vás myšleno přímo na mou osobu.

Mne Vaše technologické vize totiž veskrze zajímají.
Jenom si dovoluji občas připodotknout, že pro české učitele, stojící po kotníky (někdy i po krk) v marastu, jsou sny o školách zítřků příliš abstraktní sci-fi. A někdy spíše k vzteku, nežli k inspiraci.

Snít není špatné. Naopak je to velmi potřebné.
Ale zapomínat na realitu může být zničující, když se to přežene.


Myslím si, že Vámi uvedená zkušenost právě není "naprosto samozřejmá" pro každého učitele.
Měla by být, jak píšete, ale asi nikdy nebude.

A právě proto je potřeba i takovéto články psát.
Proto za něj děkuji.

Vl.Václavík řekl(a)...
27. dubna 2011 23:50  

V příspěvku vidím dvě poselství a zároveň ponaučení:
1. Někdy nás žáci mile překvapí když ukážou, že nepatří do té škatulky, kam jsme si je původně dali. Dnes je obvyklé bědovat nad mladou generací a to je špatný počátek cesty - k pozitivní změně nepovede.
2. Žák jako učitel? "Každý žák nechť si navykne vystupovat zároveň jako učitel" (J.A.Komenský, Analytická didaktika, axiom 186). Nemusíme tedy přejímat žádné cizí vzory. Organizace výuky, kdy žáci jsou vtaženi do procesu vyučování druhých, není úplně jednoduchá. Ale je to metoda efektivní, "neboť znamením toho, že něco víme, jest, že tomu dovedeme učit". Změna metod je mnohem lepší a rychlejší cesta k řešení problémů, než plošné testování.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.