Jan Wagner: Jak realizovat Návrh koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009-2013? 2. část

pondělí 20. října 2008 ·

Sousloví "školský portál" působí už téměř deset let v resortu školství jako čarovné zaklínadlo, které způsobí, že se začnou uvolňovat miliony nebo desítky milionů. Nejdražší pohrobek socialistického vedení MŠMT portál EDU.CZ stál přes 30 milionů, stále inkasuje další a další miliony a nyní se má za další desítky milionů přebudovat.  O českých školských portálech jsem napsal nejen pro tento web už řadu článků a pokud se k tématu stále vracím, může vyvolat podezření, že jde o příznak obsese. Podle vládou ve středu schváleného Návrhu koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009-2013 má školský portál jako jeden z osmi programů koncepce ročně konzumovat 15 milionů Kč. Podívejte se na detaily z návrhu koncepce:

MŠMT zabezpečí pro oblast školství vybudování robustního informačního a prezentačního nástroje s garantovaným obsahem. Toto technologicky robustní řešení bude základem realizace navrhovaného Programu Vzdělávání s podporou ICT. Záměrem je zpřístupnění informačních zdrojů ministerstva a jeho OPŘO pro předem definované cílové skupiny s využitím moderních prezentačních forem.

Pro tento účel bude přebudován v současné době stále existující Školský informační a vzdělávací portál (ŠVIP) na Školský Portál (ŠP), tj. na modulární centrální zdroj a rozcestník garantovaného obsahu, a to jak vlastního vzdělávacího obsahu různých forem a z různých zdrojů, tak informačního charakteru. V rámci portálu bude řešena možnost personalizace a customizace pro každého uživatele portálu.

Ministerstvo školství a jím přímo řízené organizace provozují nyní před šedesát websitů, za poslední rok jich přibylo nejméně deset. Řada z nich, jako třeba www.rvp.cz, je pedagockou veřejností hodnocena více méně pozitivně. Na druhou stranu dnešní Školský informační a vzdělávací portál (ŠVIP) na adrese www.edu.cz se připravuje od roku 2001 s celkovým nákladem přes 30 milionů korun a v posledních letech stojí zhruba milion korun měsíčně. Přitom funguje jako prostý agregátor několika RSS websitů z resortu a "agreguje" měsíčně zhruba stovku "garantovaných" odkazů. Absurdní je, že "garantovaně" publikuje výukové materiály pochybné kvality, které redakce RVP.CZ vyřadila. Hloupost redakce EDU.CZ, která se snaží za každou cenu zvýšit počet materiálů je směšná. Přesto je v resortním boji o miliony stále úspěšná.

Co dalšího je v návrhu koncepce o "inovovaném" školském portálu:

ŠP bude v dostatečném rozsahu poskytovat nejen garantovaný informačně-vzdělávací obsah, ale bude využit i k oboustranné efektivní komunikaci, jako například zabezpečené i nezabezpečené výměně dat v rámci definovaných skupin uživatelů, bude poskytovat a nabízet e-learningové vzdělávání učitelů a žáků ve všech oblastech pro které je tato forma výhodná a efektivní (tento způsob šetří nejen prostředky státu ale i škol a zároveň čas pedagogických pracovníků).

Pro výměnu dat máme transakční část Portálu veřejné správy, je nesmysl budovat další řešení jen na základě jedné věty zadání. To samé se týká eLearningového vzdělávání, problémem nejsou technologie (eLearningových engine je plno, včetně ve školství řady zemí stále oblíbenějšího open source Moodle), ale chybí vzdělávací obsah. Ten není opět nikterak definován. Prázdných systémů se v resortu už vybudovalo několik.

Jedním ze záměrů ŠP by měla být také možnost vzniku komunity inovativních učitelů s výměnou zkušeností a výukových materiálů, tak jak je to běžné v sousedních zemích (např. ITN - Innovative Teachers Network na Slovensku).

Innovative Teachers Network je aktivita společnosti Microsoft, na Slovensku ale jeho mutace www.modernyucitel.net jen těžko obstojí proti infovek.sk. Proč ministerstvo školství dává za příklad zatím neznámý, slovenskou pedagogickou veřejností nepoužívaný a obsahem poloprázdný portál?! Jakou hru tady hrají tvůrci návrhu? Stačí přeci srovnat portál Infoveku s EDU.CZ nebo s novinkou od MS a je jasno…

Návrh koncepce povídání o školském portálu ale nekončí:

Cílovými kategoriemi vybudovaného portálu, pro které bude vždy připraven specifický obsah i odpovídající funkcionality, budou:

  • studenti a žáci,

  • pedagogičtí pracovníci,

  • management škol,

  • rodiče a širší veřejnost,

  • státní správa a samospráva.

Finanční prostředky budou čerpány z ESF na základě schválených projektových žádostí. Nezbytné inicializační činnosti pak mohou být v prvním roce financovány z kapitoly školství.

Podobné věty se objevují jako mantra o školském portálu již osm let, změnou je, že na jednotlivé funkcionality budou samostatné projekty. Opisovat tvůrce návrhu koncepce tedy umí.

Zajímavá je informace o auditu a rozvoji portálu EDU.CZ na stánkách dodavatele pochybné studie proveditelnosti ŠVIP společnosti ANECT:

Výchozím krokem spolupráce bylo komplexní posouzení míry naplnění záměrů EDU.CZ (audit). Na základě takto zjištěných východisek byl připraven koncepční návrh dalšího rozvoje portálu. Cílem auditu bylo posoudit míru dosažení původního záměru portálu EDU.CZ v rámci aktuálně provozovaného řešení. Posouzení bylo provedeno formou rozdílové analýzy. Výstupní zpráva komplexního auditu byla zaměřena na posouzení skutečného stav implementace funkcí, úrovně technické infrastruktury i kvality architektury provozovaného řešení.

Cílem systematického návrhu rozvoje bylo určit optimální podmínky, které umožní zákazníkovi realizovat systematický, řízený rozvoj EDU.CZ a stabilní provoz v dalším období. Významnými informacemi přitom byly závěry auditu doplněné o strategické záměry MŠMT, zájmy uživatelských skupin a technologických trendů.

Společným cílem těchto aktivit bylo stanovit optimální postup rozvoje portálu na základě koncepčních a strategických záměrů zákazníka a podpořit tak širší záměr budování komplexního informačního systému o vzdělávání (IS EDU). Návrh realizace dalšího rozvoje portálu proto obsahuje dekompozici koncepčních i strategických záměrů zákazníka v návaznosti na současný stav implementace a poznatky z procesu jeho realizace.

Řešení  - audit

V rámci auditu byly posuzovány koncepční záměry, funkční a systémové celky současného portálu EDU.CZ. Každá oblast byla posouzena do příslušné hloubky dle jejího významu stanoveného společnou auditní komisí. Výsledkem auditu byla rozdílová analýza, která porovnala naplnění v oblastech koncepčních záměrů, požadované a skutečné funkčnosti EDU.CZ a v oblasti použitých technických a komunikační prostředků a služeb.

Z organizačního hlediska byla ustavena auditní komise, která určila na začátku projektu složení auditorských týmů a následně řídila průběh auditu a přebírala výsledky práce. Pro každou z oblastí (koncepční, funkční, technická) byl jmenován samostatný auditorský tým. V rámci pracovních schůzek jednotlivé týmy na základě připravených návrhů posuzovaly míru dosažení shody záměru a skutečnosti v dané oblasti a formulovaly ji do dílčích výstupů auditorských týmů, které byly průběžně zapracovávány do auditní zprávy. Ta byla po zapracování připomínek z oponentního řízení předložena auditní komisi ke schválení.

Audit nebyl zveřejněn a v koncepci není zmíněn, případová studie ANECTu obsahuje i ilustrační obrázek.

Paralelně s centrálním portálem mají být za prostředky z ESF vytvořeny krajské školské portály za úhrnných 150 milionů korun z operačního programu MŠMT Vzdělání pro konkurenceschopnost. Například v královéhradeckém kraji již bylo přiklepnuto Střední škole informatiky a služeb, Dvůr Králové nad Labem, celkem 10 501 536,25 Kč na Školský informační portál KHK. Plán MŠMT na portálová řešení je opět poněkud megalomanský: 14 krajských portálů, jeden centrální, to vše za bratru 225 milionů během následující pětiletky bez jasné definice cíle. K tomu další portálové a eLearningové řešení pro realizaci státních maturit. Kdy to portálové šílenství skončí?!

Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.