MŠMT: Výsledky dosažené za rok 2005 v organizacích regionálního školství v oblasti zaměstnanosti a odměňování

čtvrtek 13. dubna 2006 ·

Výsledky za rok 2005 potvrzují očekávaný vývoj v zaměstnanosti i v odměňování v regionálním školství v působnosti územních samosprávných celků, tj. ve školách a školských zařízeních zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí. Vývoj zaměstnanosti a odměňování za rok 2005 je ovlivněn především vládou schválenou redukcí počtu funkčních míst o 2% a změnou právních předpisů v oblasti odměňování v roce 2005. Tato změna se týkala především tarifního a dalšího platu. Konkrétně u tarifního platu bylo zabezpečeno jeho zvýšení u pedagogických pracovníků cca o 11,4% a u nepedagogických pracovníků cca o 7%. U dalšího platu došlo k tomu, že od 1. 1. 2005 nejsou zaměstnancům ve veřejných službách a správě vypláceny další platy.  

Státní rozpočet pro rok 2005 vymezil pro regionální školství mzdové prostředky v celkovém objemu 46 365,102 mil. Kč (z toho na platy 45 813,378 mil. Kč), což při limitu počtu zaměstnanců stanoveném pro tuto oblast ve výši 222 725,6 zaměstnanců zajišťovalo průměrný měsíční rozpočtovaný plat ve výši 17 141 Kč.

Skutečný průměrný měsíční plat dosažený za rok 2005 v regionálním školství dosáhl výše
17 704 Kč (což představuje jeho zvýšení o 3,3%, tj. o 563 Kč oproti rozpočtovanému).

Skutečný přepočtený počet zaměstnanců regionálního školství, který činil v roce 2005 215 453,6 zaměstnance, se oproti roku 2004 snížil3 951,8 zaměstnanců (tj. o 1,801%), z toho:

Celkový průměrný měsíční plat dosáhl v roce 2005 výše 17 704 Kč, což znamená zvýšení
o 6,1% oproti roku 2004 (tj. o 1 018 Kč), z toho:

·  u pedagogických pracovníků průměrný měsíční plat roku 2005 ve výši 20 740 Kč (tj. 117,1% průměrného měsíčního platu zaměstnanců RgŠ ÚSC) znamená zvýšení oproti roku 2004 o 6,5  %, tj. o 1 260 Kč (průměrný roční plat pedagoga RgŠ ÚSC tedy v roce 2005 vzrostl oproti roku 2004 o 15 120 Kč).

Na zvýšení průměrného měsíčního platu zaměstnanců regionálního školství celkem dosaženého za rok 2005 oproti srovnatelnému období roku 2004 se podílejí jednotlivé složky platu následovně:

Þ  nároková složka platu se celkově zvýšila o 1 078 Kč (tj. o 7,3%), z toho u krajského školství o 1 201 Kč (tj. o 7,7%) a u obecního školství o 995 Kč (tj. o 7,0%)

Þ  nenároková složka platu se celkově snížila z 1 999 Kč na 1 940 Kč, tzn.
o 59 Kč
(tj. o 3,0%), z toho u krajského školství se snížila z 2 514 Kč na 2 430 Kč, tzn.
o 84 Kč (tj. o 3,3,%) a u obecního školství se snížila z  1 689 Kč na 1 641 Kč
o 48 Kč (tj. o 2,8%).

Snížení nenárokové složky platu v roce 2005 nelze v případě pedagogických zaměstnanců považovat za negativní jev. Její pokles je totiž u pedagogických pracovníků více než kompenzován zvýšením mimotarifních nárokových složek platů pedagogů v důsledku vyplácení dvojnásobného objemu prostředků za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah. Vyplácením dvojnásobného objemu prostředků za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah došlo (při zohlednění souběžného poklesu odměn za práci přesčas) ke zvýšení nárokové složky platů nad rámec zvýšení platových tarifů o 162 Kč/ 1 pedagogického zaměstnance měsíčně. Pokles nenárokových složek platů pedagogů v roce 2005 o 84 Kč lze tedy hodnotit pouze jako očekávaný (a představiteli školských odborů podporovaný, resp. alespoň akceptovaný) částečný přesun „ocenění pedagogické práce navíc“ z nenárokových složek platů do složek sice mimotarifních, ale nárokových. I přes tuto částečnou kompenzaci na úkor nenárokových složek platů se však vyplácení dvojnásobného objemu prostředků za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah na celkovém absolutním meziročním zvýšení průměrného měsíčního platu pedagoga o 1 260 Kč podílí zvýšením o 78 Kč.

Tento v rámci republiky nesporně příznivý výsledek vyplácení dvojnásobného objemu prostředků za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah je však v jednotlivých krajích rozložen nerovnoměrně, a to v přímé vazbě na to, jak se RgŠ ÚSC v tom kterém kraji v roce 2005 vyrovnalo s předpokládaným snížením počtu zaměstnanců úměrně poklesu výkonů.

V krajích, které se s předpokládaným snížením počtu zaměstnanců vyrovnaly velmi dobře (Praha, Plzeňský, Ústecký, Vysočina, Jihomoravský a Olomoucký kraj), je míra tohoto přesunu z nenárokových složek platů pedagogů do složek nárokových velmi malá a v kraji Moravskoslezském dokonce žádná. Naopak v krajích, které se s předpokládaným snížením počtu zaměstnanců výraznějším způsobem nevyrovnaly, je tato míra substituce vysoká. V krajích Středočeském, Jihočeském a Karlovarském, které dosáhly v oblasti snižování počtu zaměstnanců v roce 2005 zcela nejhorších výsledků, i v kraji Libereckém, který se také s předpokládaným snížením počtu zaměstnanců v roce 2005 nevyrovnal, je v důsledku toho dokonce pokles nenárokových složek platů pedagogů vyšší, než nárůst nárokových složek vyplývající z vyplácení dvojnásobného objemu prostředků za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah.

Snížení nenárokové složky platu v roce 2005 v případě nepedagogických zaměstnanců
o 29 Kč/měsíc (tj. o necelá 2 %) je ovšem jevem negativním. Příčinou tohoto poklesu však nejsou nedostatečné zdroje státního rozpočtu v roce 2005, ale jde jednoznačně o důsledek:

·  nedosažení meziročního snížení počtu zaměstnanců o 2%, ale pouze
o 1,801%,

·  nenaplnění čerpání prostředků na platy ve výši 100 %, ale pouze ve výši 99,91  %
u některých krajů, čímž zůstalo nevyčerpáno cca 40 mil. Kč.

Plným využitím přidělených rozpočtových zdrojů prostředků na platy přitom mohlo být
(i přes nenaplnění dvouprocentní úspory počtu zaměstnanců) u nepedagogických zaměstnanců v roce 2005 za celé RgŠ ÚSC dosaženo nárůstu nenárokových složek o 18 Kč/měsíc, namísto jejich poklesu o 29 Kč/měsíc.

Průměrný měsíční plat RgŠ územních samosprávných celků v hlavních druzích škol v roce 2005

Pedagogičtí pracovníci

Typ školy, zařízení

Průměr za ČR

v roce 2005 v Kč  

Změna oproti roku 2004 v Kč

Změna oproti roku 2004 v %

Mateřské školy

17 177 

1 031

+6,39

Základní školy

21 543

1 316

+6,51

Základní umělecké školy

21 770

1 561

+7,72

Střední odborná učiliště

20 965

1 337

+6,81

Gymnázia

22 894

1 338

+6,21

Střední odborné školy

23 130

1 398

+6,43

Vyšší odborné školy

23 986

1 509

+6,71

Nepedagogičtí pracovníci

Typ školy, zařízení

Průměr za ČR

v roce 2005 v Kč

Změna oproti roku 2004 v Kč

Změna oproti roku 2004 v %

Mateřské školy

9 184

196

+2,18

Základní školy

10 373

236

+2,33

Základní umělecké školy

13 009

546

+4,38

Střední odborná učiliště

12 997

284

+2,23

Gymnázia

11 745

302

+2,64

Střední odborné školy

12 757

185

+1,47

Vyšší odborné školy

13 021

-26

-0,20

Z porovnání výsledků dosažených v odměňování zaměstnanců v RgŠ ÚSC se zveřejněnými údaji
o průměrné mzdě v České republice za rok 2005, která dosáhla výše 19 631 Kč, v tom:

·  podnikatelská sféra   19 511 Kč

·  nepodnikatelská sféra  20 055 Kč, vyplývá že:

celkový průměrný měsíční plat pedagogických pracovníků regionálního školství, který dosáhl výše 20 740 Kč, představuje 105,6  % průměrné mzdy v České republice (v tom k podnikatelské sféře 106,3  % a 103,4  % k nepodnikatelské sféře ). Oproti roku 2004, kdy průměrný plat pedagoga RgŠ představoval 104,8  % průměrné mzdy v ČR, došlo tedy v roce 2005 opět k vyšší dynamice růstu platů pedagogů RgŠ, než jaká byla zaznamenána u průměrné mzdy v České republice.

v  průměrný měsíční plat pedagogů základních škol, který činil 21 543 Kč, představuje cca 109,7  % průměrné mzdy v ČR

v  průměrný měsíční plat pedagogů gymnázií, který činil 22 894 Kč, představuje cca 116,6 % průměrné mzdy v ČR

v  průměrný měsíční plat pedagogů středních odborných škol a konzervatoří, který činil 23 130 Kč, představuje cca 117,8 % průměrné mzdy v ČR

v  průměrný měsíční plat pedagogů vyšších odborných škol, který činil 23 986 Kč, představuje cca 122,2 % průměrné mzdy v ČR.

Ondřej Gabriel

odbor vnějších vztahů a komunikace MŠMT

tel.: 257 193 766

email: ondrej.gabriel@msmt.cz



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.