V roce 2002 vznikl projekt Tvořivá informatika s Baltíkem, jehož cílem je vytvořit kompletní metodiku pro výuku veškeré informatiky na I. i na II. stupni základní školy. Díky iniciativě organizátorů vzniklo více než sto metodických materiálů, které jsou zdarma k dispozici několika stům škol, jež se do projektu zaregistrovaly. Příspěvek seznamuje posluchače s tím, čeho bylo během dvou let dosaženo a co se chystá pro další období.
Co je Tvořivá informatika s Baltíkem?
Před dvěma roky, na Poškole 2003, začaly vznikat základy budoucího mezinárodního projektu Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB). V myšlenkách jeho iniciátorů se však projekt rodil už několik let.
Název projektu vyjadřuje jeho základní myšlenku. Jde o výuku informatiky (prozatím na ZŠ) s podporou tvořivosti dětí a s využitím dětského tvůrčího a programovacího nástroje Baltík. Avšak Baltík není jediným používaným počítačovým programem v projektu TIB, protože autorům nejde pouze o výuku programování. Projekt si klade za cíl pokrýt celou oblast výuky informatiky a výpočetní techniky v celé její šíři a rozmanitosti.
Základními tezemi projektu TIB jsou tyto:
Podpora přirozené tvořivosti dětí.
Pro děti je základním cílem něco vytvořit (a pro učitele něco je naučit).
To, co vytvořily, musí děti také umět ostatním předvést, prezentovat se.
Učitel není jediným zdrojem "moudrosti", děti musí být schopné učit se navzájem.
Není proč otálet - s výukou informatiky je vhodné začít už od 1. třídy, abychom využili období, kdy jsou děti nejtvořivější.
Využívejme širokou škálu dostupného softwaru, dbejme na obecné znalosti a schopnosti, ne na výuku funkcí konkrétní verze konkrétního programu.
Abychom mohli naplňovat tyto myšlenky, tj. podporovat a rozvíjet u dětí tvořivost, logické myšlení, samostatnost, schopnost vzdělávat se, komunikovat a pracovat v týmu, rozhodli jsme se připravit pro učitele sadu metodických materiálů přístupných zdarma na internetu na adrese http://www.ict-edu.cz.
TIB je založena na projektové formě výuky. Proč? Projektová výuka otevírá velký prostor k tvořivosti dětí, umožňuje soustavné procvičování různých softwarových i hardwarových nástrojů, mohou se zde uplatnit mezipředmětové vztahy. S TIB je proto snadný přechod od klasické výuky k výuce v duchu nových školních vzdělávacích programů. Důraz je kladen na schopnost správného výběru vhodného nástroje pro vyřešení problému, na efektivní využívání těchto nástrojů a jejich vzájemného propojování. Není možné zapomínat ani na rozvíjení samostatnosti žáků a na možnosti individuálního pracovního tempa na jedné straně a na učení se týmové spolupráci na straně druhé.
Organizační zajištění TIB
Tvořivá informatika s Baltíkem je mezinárodní projekt. Nejaktivněji jsou do něj zapojeny Česká republika a Slovensko, dále Polsko a zaregistrováno je dalších 16 zemí z Evropy, Asie, Afriky i Ameriky (stav k únoru 2005). K uvedenému datu bylo na stránkách TIB registrováno celkem 627 škol, z toho 138 českých, 195 slovenských a 268 polských.
V České republice jej organizačně zajišťuje TIB, občanské sdružení ve spolupráci s firmou SGP Systems, s. r. o., (program Baltík) a s Informačním centrem SIPVZ při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123.
Spolupracujeme s občanským sdružením AISIS (grant Dokážu to), s projektem SIPVZ (pilotní a rozvojové projekty, činnost informačního centra, podíl na přípravě vzdělávacích modulů) a s Výzkumným ústavem pedagogickým (materiály TIB jsou vhodné pro využití k přípravě školních vzdělávacích programů).
Protože všechny metodické materiály jsou pro učitele volně dostupné, je projekt TIB založen na dobrovolné práci nadšených lidí a na financování z různých projektů a grantů (rozvojový projekt SIPVZ, grant sdružení AISIS).
Metodické materiály v TIB
Jaké jsou základní principy tvorby metodických materiálů v TIB?
Používejme vždy nejvhodnější nástroje z těch, které máme k dispozici.
Vyhýbejme se úlohám a projektům s jediným správným řešením, větší projekty rozdělme na dílčí úlohy.
Dbejme na aplikaci mezipředmětových vztahů.
Nedílnou součástí projektu (úlohy) je i prezentace výsledků a jejich obhajoba před ostatními.
Umožněme žákům formou soutěží srovnat se s ostatními v rámci třídy, školy, země i mezinárodně.
Na serveru http://www.ict-edu.cz jsou k dispozici následující typy metodických materiálů:
základní koncepční materiály,
osnovy pro výuku informatiky (vzdělávací programy),
alternativní tematické plány pro konkrétní ročníky nebo organizační formy,
přípravné úlohy,
projekty.
Jaký je rozdíl mezi přípravnými úlohami a projekty? Úloha je kratší, při jejím řešení se využívá menší množství nástrojů a slouží především k nácviku nových znalostí a schopností. Projekt je zpravidla delší svým rozsahem i časově, má širší záběr, lze v něm využít více nástrojů. Je určen k procvičení, upevnění a rozšíření dosavadních znalostí a schopností. Proto je vhodné střídat přípravné úlohy ("nová látka") s projekty (procvičení, opakování).
Soutěže pro děti
Jak už bylo napsáno, jednou z forem prezentace výsledků práce, resp. toho, co se žáci naučili, je pro ně soutěž. Projekt TIB organizuje několik typů soutěží pro žáky i studenty. V současné době jde o soutěže v programování (nástroje Baltík a Baltazar), v budoucnu by měl být záběr soutěží širší.
V uplynulém roce jsme uspořádali následující soutěže:
Velikonoce s Baltíkem 2004,
Baltík 2004,
Baltík + Baltazar 2004,
Vánoce s Baltíkem 2004.
Velikonoční a vánoční soutěž jsou národní tvůrčí soutěže, kde cílem je vytvořit libovolný program s tématikou Velikonoc či Vánoc. Může jít o drobnější programy začínajících dětí, o příběhy, prezentace, hry, výukové programy a podobně. Jsou organizovány ve dvou kategoriích pro žáky 1. i 2. stupně ZŠ. Děti odevzdávají své práce přes internet, stejným způsobem se dozví i výsledky.
Mezinárodní tvůrčí soutěž Baltík + Baltazar byla organizována ve třech kategoriích (do 10, do 15 a nad 15 let). Předpokládala už rozsáhlejší programovací projekty na volné téma, které jejich autoři obhajovali v mezinárodním finále před laickou i odbornou porotou.
Zcela jiným typem byla programovací soutěž Baltík 2004, kde žáci řešili (programovali) úlohy s přesným zadáním. Proběhla ve dvou kategoriích (1. a 2. stupeň ZŠ) trojkolově (školní kolo - celostátní kolo - mezinárodní kolo za účasti mladých programátorů z Česka, Slovenska a Polska).
Další informace o soutěžích lze získat při prezentaci tohoto příspěvku a na internetu na stránce http://ict.superhosting.cz/souteze.
Závěr: proč se zapojit do TIB?
Závěrem uvádíme čtyři modelové situace ilustrující, proč se zapojit do projektu Tvořivá informatika s Baltíkem.
Jsem začínající učitel informatiky a budu vděčný za každou radu a pomoc.
Zaregistrujte se do projektu TIB a budete si moci stahovat a využívat hotové projekty a úlohy, získáte i tematické plány, abyste věděli, kdy který projekt vhodně použít.Jsem učitel informatiky, s výukou už mám zkušenosti, jsem ale zavalený povinnostmi a nemám čas neustále vymýšlet nové zajímavé úkoly pro žáky.
Zaregistrujte se do projektu TIB. Získáte přístup k tematickým plánům, přípravným úlohám i projektům. Můžete je přímo použít nebo si je přizpůsobit.Jsem zkušený učitel informatiky, principy TIB mi nejsou cizí a rád se podělím s ostatními kolegy o své zkušenosti.
Zaregistrujte se do projektu TIB a rozšiřte mezinárodní metodický tým. Rádi uvítáme vaše zkušenosti a pomoc méně zkušeným kolegům v metodice i jakýkoliv jiný způsob vašeho aktivního zapojení do projektu.Nejsem učitel informatiky, ale chtěl bych využívat informační technologie ve svém předmětu.
Doporučte účast v projektu TIB vašemu učiteli informatiky. Mnohé projekty využívají mezipředmětové vztahy a umožňují integrovat ICT do jiných předmětů.
Doporučené odkazy
Tento příspěvek a prezentace
http://www.ict-edu.cz, odkaz Czech RepublicTvořivá informatika s Baltíkem
http://www.ict-edu.czInformační centrum SIPVZ při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123 http://www.zsals.edunet.cz/i-centrum
Souteže Baltík + Baltazar http://ict.superhosting.cz/souteze
SGP Systems http://www.sgp.cz
Můj Net (portál občanského sdružení AISIS) http://www.mujnet.cz
Modul SIPVZ - využití ICT na 1. stupni ZŠ http://www.jsi.cz/1_stupen
Poznámka redakce: Prezentace tohoto příspěvku proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.
Jiří Sumbal
0 komentářů:
Okomentovat