Jiří Sumbal: Tvořivá informatika s Baltíkem v roce dva

úterý 3. května 2005 ·

V roce 2002 vznikl projekt Tvořivá informatika s Baltíkem, jehož cílem je vytvořit kompletní metodiku pro výuku veškeré informatiky na I. i na II. stupni základní školy. Díky iniciativě organizátorů vzniklo více než sto metodických materiálů, které jsou zdarma k dispozici několika stům škol, jež se do projektu zaregistrovaly. Příspěvek seznamuje posluchače s tím, čeho bylo během dvou let dosaženo a co se chystá pro další období.

Co je Tvořivá informatika s Baltíkem?

Před dvěma roky, na Poškole 2003, začaly vznikat základy budoucího mezinárodního projektu Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB). V myšlenkách jeho iniciátorů se však projekt rodil už několik let.

Název projektu vyjadřuje jeho základní myšlenku. Jde o výuku informatiky (prozatím na ZŠ) s podporou tvořivosti dětí a s využitím dětského tvůrčího a programovacího nástroje Baltík. Avšak Baltík není jediným používaným počítačovým programem v projektu TIB, protože autorům nejde pouze o výuku programování. Projekt si klade za cíl pokrýt celou oblast výuky informatiky a výpočetní techniky v celé její šíři a rozmanitosti.

Základními tezemi projektu TIB jsou tyto:

  • Podpora přirozené tvořivosti dětí.

  • Pro děti je základním cílem něco vytvořit (a pro učitele něco je naučit).

  • To, co vytvořily, musí děti také umět ostatním předvést, prezentovat se.

  • Učitel není jediným zdrojem "moudrosti", děti musí být schopné učit se navzájem.

  • Není proč otálet - s výukou informatiky je vhodné začít už od 1. třídy, abychom využili období, kdy jsou děti nejtvořivější.

  • Využívejme širokou škálu dostupného softwaru, dbejme na obecné znalosti a schopnosti, ne na výuku funkcí konkrétní verze konkrétního programu.

Abychom mohli naplňovat tyto myšlenky, tj. podporovat a rozvíjet u dětí tvořivost, logické myšlení, samostatnost, schopnost vzdělávat se, komunikovat a pracovat v týmu, rozhodli jsme se připravit pro učitele sadu metodických materiálů přístupných zdarma na internetu na adrese http://www.ict-edu.cz.

TIB je založena na projektové formě výuky. Proč? Projektová výuka otevírá velký prostor k tvořivosti dětí, umožňuje soustavné procvičování různých softwarových i hardwarových nástrojů, mohou se zde uplatnit mezipředmětové vztahy. S TIB je proto snadný přechod od klasické výuky k výuce v duchu nových školních vzdělávacích programů. Důraz je kladen na schopnost správného výběru vhodného nástroje pro vyřešení problému, na efektivní využívání těchto nástrojů a jejich vzájemného propojování. Není možné zapomínat ani na rozvíjení samostatnosti žáků a na možnosti individuálního pracovního tempa na jedné straně a na učení se týmové spolupráci na straně druhé.

Organizační zajištění TIB

Tvořivá informatika s Baltíkem je mezinárodní projekt. Nejaktivněji jsou do něj zapojeny Česká republika a Slovensko, dále Polsko a zaregistrováno je dalších 16 zemí z Evropy, Asie, Afriky i Ameriky (stav k únoru 2005). K uvedenému datu bylo na stránkách TIB registrováno celkem 627 škol, z toho 138 českých, 195 slovenských a 268 polských.

V České republice jej organizačně zajišťuje TIB, občanské sdružení ve spolupráci s firmou SGP Systems, s. r. o., (program Baltík) a s Informačním centrem SIPVZ při ZŠ Kopřivnice, Alšova 1123.

Spolupracujeme s občanským sdružením AISIS (grant Dokážu to), s projektem SIPVZ (pilotní a rozvojové projekty, činnost informačního centra, podíl na přípravě vzdělávacích modulů) a s Výzkumným ústavem pedagogickým (materiály TIB jsou vhodné pro využití k přípravě školních vzdělávacích programů).

Protože všechny metodické materiály jsou pro učitele volně dostupné, je projekt TIB založen na dobrovolné práci nadšených lidí a na financování z různých projektů a grantů (rozvojový projekt SIPVZ, grant sdružení AISIS).

Metodické materiály v TIB

Jaké jsou základní principy tvorby metodických materiálů v TIB?

  • Používejme vždy nejvhodnější nástroje z těch, které máme k dispozici.

  • Vyhýbejme se úlohám a projektům s jediným správným řešením, větší projekty rozdělme na dílčí úlohy.

  • Dbejme na aplikaci mezipředmětových vztahů.

  • Nedílnou součástí projektu (úlohy) je i prezentace výsledků a jejich obhajoba před ostatními.

  • Umožněme žákům formou soutěží srovnat se s ostatními v rámci třídy, školy, země i mezinárodně.

Na serveru http://www.ict-edu.cz jsou k dispozici následující typy metodických materiálů:

  • základní koncepční materiály,

  • osnovy pro výuku informatiky (vzdělávací programy),

  • alternativní tematické plány pro konkrétní ročníky nebo organizační formy,

  • přípravné úlohy,

  • projekty.

Jaký je rozdíl mezi přípravnými úlohami a projekty? Úloha je kratší, při jejím řešení se využívá menší množství nástrojů a slouží především k nácviku nových znalostí a schopností. Projekt je zpravidla delší svým rozsahem i časově, má širší záběr, lze v něm využít více nástrojů. Je určen k procvičení, upevnění a rozšíření dosavadních znalostí a schopností. Proto je vhodné střídat přípravné úlohy ("nová látka") s projekty (procvičení, opakování).

Soutěže pro děti

Jak už bylo napsáno, jednou z forem prezentace výsledků práce, resp. toho, co se žáci naučili, je pro ně soutěž. Projekt TIB organizuje několik typů soutěží pro žáky i studenty. V současné době jde o soutěže v programování (nástroje Baltík a Baltazar), v budoucnu by měl být záběr soutěží širší.

V uplynulém roce jsme uspořádali následující soutěže:

  • Velikonoce s Baltíkem 2004,

  • Baltík 2004,

  • Baltík + Baltazar 2004,

  • Vánoce s Baltíkem 2004.

Velikonoční a vánoční soutěž jsou národní tvůrčí soutěže, kde cílem je vytvořit libovolný program s tématikou Velikonoc či Vánoc. Může jít o drobnější programy začínajících dětí, o příběhy, prezentace, hry, výukové programy a podobně. Jsou organizovány ve dvou kategoriích pro žáky 1. i 2. stupně ZŠ. Děti odevzdávají své práce přes internet, stejným způsobem se dozví i výsledky.

Mezinárodní tvůrčí soutěž Baltík + Baltazar byla organizována ve třech kategoriích (do 10, do 15 a nad 15 let). Předpokládala už rozsáhlejší programovací projekty na volné téma, které jejich autoři obhajovali v mezinárodním finále před laickou i odbornou porotou.

Zcela jiným typem byla programovací soutěž Baltík 2004, kde žáci řešili (programovali) úlohy s přesným zadáním. Proběhla ve dvou kategoriích (1. a 2. stupeň ZŠ) trojkolově (školní kolo - celostátní kolo - mezinárodní kolo za účasti mladých programátorů z Česka, Slovenska a Polska).

Další informace o soutěžích lze získat při prezentaci tohoto příspěvku a na internetu na stránce http://ict.superhosting.cz/souteze.

Závěr: proč se zapojit do TIB?

Závěrem uvádíme čtyři modelové situace ilustrující, proč se zapojit do projektu Tvořivá informatika s Baltíkem.

  1. Jsem začínající učitel informatiky a budu vděčný za každou radu a pomoc.
    Zaregistrujte se do projektu TIB a budete si moci stahovat a využívat hotové projekty a úlohy, získáte i tematické plány, abyste věděli, kdy který projekt vhodně použít.

  2. Jsem učitel informatiky, s výukou už mám zkušenosti, jsem ale zavalený povinnostmi a nemám čas neustále vymýšlet nové zajímavé úkoly pro žáky.
    Zaregistrujte se do projektu TIB. Získáte přístup k tematickým plánům, přípravným úlohám i projektům. Můžete je přímo použít nebo si je přizpůsobit.

  3. Jsem zkušený učitel informatiky, principy TIB mi nejsou cizí a rád se podělím s ostatními kolegy o své zkušenosti.
    Zaregistrujte se do projektu TIB a rozšiřte mezinárodní metodický tým. Rádi uvítáme vaše zkušenosti a pomoc méně zkušeným kolegům v metodice i jakýkoliv jiný způsob vašeho aktivního zapojení do projektu.

  4. Nejsem učitel informatiky, ale chtěl bych využívat informační technologie ve svém předmětu.
    Doporučte účast v projektu TIB vašemu učiteli informatiky. Mnohé projekty využívají mezipředmětové vztahy a umožňují integrovat ICT do jiných předmětů.

Doporučené odkazy

Poznámka redakce: Prezentace tohoto příspěvku proběhla v březnu 2005 na konferenci POČÍTAČ VE ŠKOLE na gymnáziu v Novém Městě na Moravě, z jejíhož sborníku je s laskavým souhlasem pořadatelů i autora převzata.



Jiří Sumbal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.