Jiří Štěpán: Využití multimediální techniky při výuce na ZŠ

pondělí 2. května 2005 ·

Jak lze využít multimediální techniku nejen při výuce informatiky, ale i jiných předmětů? Nesmíme zapomenout ani na přípravu na výuku, kde má multimediální technika také široké využití. Nechápejme však využití multimediální techniky jako pouhé promítání filmů tak, jak jsme byli zvyklí doposud. Využijme aktivity dětí a jejich zájmu o techniku k tomu, abychom je zapojili do přípravy hodiny, abychom výuku naplnili něčím novým, zajímavým.

Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak lze využít multimediální techniku nejen při výuce informatiky, ale i jiných předmětů. Nesmíme však zapomenout na přípravu na výuku, kde má multimediální technika také široké využití.

Nechápejme však využití multimediální techniky (v našem případě využití videokamery) jako pouhé promítání filmů tak, jak jsme byli zvyklí doposud. Využijme aktivity dětí a jejich zájmu o techniku k tomu, abychom je zapojili do přípravy hodiny, abychom výuku naplnili něčím novým, zajímavým, třeba právě prací s videokamerou. Můžeme využít stále většího zájmu dětí o informace předkládané v interaktivní prezentaci. Toto sloučení obrazu se zvukem a s možností něco ovládat, a jít v prezentaci jakoby svým směrem, děti podněcuje k vyššímu zájmu o danou látku.

Frontální způsob výuky nám v tomto směru neskýtá mnoho možností, proto na naší škole využíváme projektové metody vyučování. Při přípravě projektu Dnes učím já, který představím, jsem vycházel ze základních tezí projektu TIB, kde se podílím na přípravě metodických materiálů.

Základními tezemi projektu TIB jsou tyto:

  • Podpora přirozené tvořivosti dětí.

  • Pro děti je základním cílem něco vytvořit (a pro učitele něco je naučit).

  • To, co vytvořily, musí děti také umět ostatním předvést, prezentovat se.

  • Učitel není jediným zdrojem "moudrosti", děti musí být schopné učit se navzájem.

  • Není proč otálet - s výukou informatiky je vhodné začít už od 1. třídy, abychom využili období, kdy jsou děti nejtvořivější.

  • Využívejme širokou škálu dostupného softwaru, dbejme na obecné znalosti a schopnosti, ne na výuku funkcí konkrétní verze konkrétního programu".a

Protože jde o projektovou výuku, kdy každá skupina pracuje na dílčí části úkolu, které se posléze spojí do jednoho celku, je důležité dbát na vzájemnou komunikaci jednotlivých skupin (zvláště když dnešním dětem mnohdy dělá problém i komunikace mezi jednotlivci).

Pokud pracujeme na takovémto projektu, musíme vzít v potaz i technické vybavení učebny, kde bude projekt prezentován. Jde-li o učebnu vybavenou počítačem nebo videem s televizí nebo obojím, pak by se následné práce musely převést na taková média, aby byly při výuce použitelné.

Neméně důležitá je i osoba vyučujícího, který plní funkci hlavního koordinátora projektu.

V projektu *Dnes učím já* žáci tvořili multimediální přípravy na vyučovací hodinu, aby získali představu o náročnosti učitelského povolání, vyzkoušeli si týmovou práci, našli vlastní řešení zadaného problému. Aktivně pracovali s multimediální technikou (záznam obrazu a zvuku). Částečně nahlédli do autorských práv, důraz byl kladen také na zodpovědné splnění úkolu, přesnost, vzájemnou komunikaci a organizaci práce. Důležitá byla i vlastní prezentace (žáci si zkusili hodinu odučit).

Zadání projektu pro žáky

Název projektu:

Dnes učím já.

Zadání a motivace:

Jistě vás už někdy napadlo, že kdybyste vy byli na místě učitele, vypadala by vyučující hodina úplně jinak. Dnes tedy máte možnost si vyzkoušet, co práce učitele obnáší. Vytvořte přípravu na vyučovací hodinu, připravte "dokumentaci", pomocí které budete své spolužáky informovat o průběhu hodiny.

Dílčí úkoly:

  1. Zvolte si předmět a téma nebo kapitolu, kterou chcete vyučovat (větší tematický celek si může rozdělit několik žáků).

  2. V textovém editoru vytvořte osnovu, podle které budete postupovat.
    Vyučovací hodina by měla mít tyto části: zopakování látky z minulé hodiny - motivace (informování žáků o tématu nového učiva) a výklad nové látky - procvičování - zopakování hlavních informací, popř. zadání DÚ.

  3. Pokud bude součástí vaší vyučovací hodiny pokus, vytvořte jeho fotodokumentaci, popř. máte-li k dispozici videokameru, pokus nafilmujte.

  4. Vytvořte prezentaci, která vás bude během hodiny doprovázet.

  5. Vytvořte fotodokumentaci celého projektu od jeho počátku, až po jeho konec, tak aby bylo vidět, kdo na které části projektu pracoval. Fotky vložte do Wordu a doplňte komentářem.

Rozšiřující úkol:

Vytvořte dokumentární film o celém projektu od jeho počátku až po jeho konec, tak aby bylo vidět, kdo na které části projektu pracoval.



Jiří Štěpán

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.