Jan Wagner: Ty školské portály české... (3)

úterý 6. dubna 2004 ·

Studie proveditelnosti školského portálu vypracovaná ÚIV je nyní ve stadiu interního připomínkování MŠMT a nebyla dosud zveřejněna. Podívejme se dnes na návrh jednoduchého a především účinného a snadno uskutečnitelného řešení, které se dá realizovat ve velice krátké době. Tento návrh jsem prezentoval na konferenci na veletrhu Schola Nova. V předchozích dvou článcích seriálu Ty školské portály české… jsem se v  lednu  a v  únoru  pokusil o zmapování terénu českých serverů se školskou tematikou a rekapitulaci dosavadních publikovaných záměrů MŠMT. Od poloviny minulého roku čekáme na dokončení studie proveditelnosti školského portálu, kterou  vypracoval Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) a která je nyní ve stadiu interního připomínkování MŠMT. Ale ani více než tři čtvrtě roku staré zadání této studie nebylo dosud veřejně publikované, materiál Teze Školského informačního a vzdělávacího portálu (ŠVIP) - příprava podkladů pro výběrové řízení byl připomínkován a projednán již 2. června 2003 (!!!) pracovní skupinou pro tvorbu školského vzdělávacího a informačního portálu, kde byli i zástupci Unie CZESHA, IPPP, Rady VŠ, ČŠI, VÚP, NÚOV a ÚIV. Jednota školských informatiků (JŠI) pak jmenovala počátkem září do Řídicího výboru přípravy studie proveditelnosti Školského vzdělávacího a informačního portálu Dagmar Kocichovou, zdá se ale, že výbor nepracuje a čeká také na studii proveditelnosti z ÚIV.

Jak by mohl vypadat školský portál?

Nejprve několik stručných tezí k problematice školského portálu (používejte, prosím, pořadová čísla v případných komentářích) :

  1. portál je příliš široký pojem;
  2. realizace „megaportálu" je nákladná, zdlouhavá a vzhledem k existenci portálu státní správy i redundantní;
  3. portál stojí a padá s komunitou, která ho vytváří i využívá;
  4. školství je obecně zaostalé: ve vybavení ICT, ICT gramotnosti uživatelů i v způsobu řízení;
  5. je nutné se poučit z vývoje portálových řešení na internetu i zavádění ICT v soukromé sféře;
  6. dnešní školské portály jako e-gram.cz, skolaonline.cz, msmt.cz a indos.cz mají jen minimální návštěvnost, úspěšnější jsou menší neoficiální projekty;
  7. portál se musí budovat zdolapostupně se silnou zpětnou vazbou.

Nyní pár poznámek ke komunitám jednotlivých škol:

  1. komunita školy, jejích žáků a pedagogů a rodičů je nezávislá;
  2. on-line portálový přístup se v takovéto komunitě osvědčuje a vyplácí;
  3. jde však výhradně o kompetenci ředitele a nikdo nemůže nařídit školám náhradu jejich stávajícího informačního systému (IS);
  4. setrvačnost užívání předpotopních IS je značná nejen ve školství, je nutná osvěta.

Další stručné poznámky mám k e-learningu:

  1. opět tu je široké spektrum významů tohoto termínu;
  2. existuje široká nabídka technologií (od free softwaru pro nákladné systémy);
  3. důležitá je nabídka výukového obsahu a podpora jeho tvorby;
  4. klíčovou roli má pedagog.

Faktory omezeného využití portálových a e-learningových technologií jsou nejspíše:

  1. neinformovanost managementu škol, pedagogů i veřejnosti;
  2. nedostatek finančních zdrojů, ale i techniky a kapacity připojení;
  3. malá kapacita ICT správců a managerů.

Pokud máte dojem, že jsme zkrátka a dobře ve školství na portálové řešení ještě nedozráli, nejste daleko od pravdy, ale nerad bych se zapletl do plamenné diskuse na téma, co má být dříve – zda slepice, nebo vejce. V roce 2004 je možné v krátké době realizovat minimalizované portálové řešení, které by bylo postaveno na profesionálním outsourcovaném housingu/hostingu (dva dedikované škálovatelné servery, jeden s MS Windows 2000 Server nebo Server 2003, druhý s některou z distribucí Linux) s doménou edu.cz. V rámci tohoto portálu edu.cz by měly být poskytovány následující základní služby:

  1. hosting pro školské subjekty;
  2. správa domén 3. úrovně pro tyto subjekty;
  3. nabídka nástrojů pro správu obsahu a metodiky práce s nimi;
  4. nabídka nástrojů pro e-learning a metodiky práce s nimi;
  5. evaluace účastníků a obsahů jednotlivých součástí;
  6. vyhledávací a indexové služby obsahu portálu;
  7. redakční systém s komunikačními nástroji: konference, chat, e-mail a dalšími;
  8. redakční práce základní website www.edu.cz.

Součástí portálu budou samostatné a nezávislé informační website účastníků pilotních projektů, rozvojových programů a informačních center, škol, pedagogů a jejich organizací (Unie CZESHA, JŠI a další), organizací přímo řízených MŠMT a komerčních subjektů (ti se účastní samozřejmě za úhradu). K tomu mám ještě několik poznámek:

  1. poskytování informačních stránek účastníků pilotních projektů, rozvojových programů a informačních center SIPVZ by mělo být povinné;
  2. od počátku roku 2005 je nutné zeleným školám připravit a nabídnout náhradní služby související s doménou indos.cz, poskytovanými dosud generálním dodavatelem;
  3. garantem portálu by měl být akceschopný řídicí výbor portálu, který by ale měl pracovat naprosto transparentně s veřejnou kontrolou;
  4. na dodavatele je možné vypsat prakticky okamžitě standardní výběrové řízení (alternativou je začít hostingem na nededikovaných serverech výzvou několika největším ISP a poté teprve migrovat na servery vítěze výběrového řízení).

Jaký je váš názor na takovéto minimální řešení portálu?



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.