Nepromyšlená komunikace s žáky – zejména těmi problémovějšími – se negativně odráží na efektivitě výukového času, obzvláště pak v počítačové učebně. Při zkoumání tohoto problému jsem narazila na několik praktických rad. Posuďte sami, zda by se hodily i pro vaši práci.
K napsání příspěvku mne inspirovala diskuse k nedávnému článku o vedení kroužku programování, kde se mimo jiné řešilo, jak na ostýchavé žáky. Začnu tedy jimi.
Ostýchavost není nezájem
Žáky tohoto typu identifikujeme zcela určitě – jde však o to, abychom je rozpoznali co možná nejdříve. Nic je neprozradí tolik, jako jejich snaha vyhnout se očnímu kontaktu s učitelem. Psychologové těmto jedincům doporučují, aby se dívali na čelo řečníka, je-li pro ně pohled do očí nepříjemný. Právě proto, že pohled do očí řečníka signalizuje zájem posluchače o to, co je mu sdělováno, mohl by učitel špatně vyhodnotit situaci a ostýchavého žáka omylem považovat za nesoustředěného či takového, kterého probíraná látka nezajímá.
Co pomůže k aktivnějšímu zapojení ostýchavých žáků?
1) Prostředky neverbální komunikace – napomáhají aktivitě a k získání celkově dobrého přehledu o dění ve třídě. Požádáme žáky, aby po ukončení úkolu např. zvedli ruku se žlutou kartičkou. Tím máme rychlý přehled o žácích, kteří ještě pracují. Potřebují-li žáci pomoc či radu od učitele, postaví výrazný barevný předmět na monitor počítače (např. papírový HELP jehlan, který jsme si pro tento účel zhotovili (možno též cokoliv jiného – třeba Rubikovu kostku).
2) Komunikace pomocí e-mailu se spolužákem či učitelem. Ostýchaví žáci mnohem častěji využijí této možnosti, která pro ně neznamená stres. (O soukromě poslaném e-mailu přece nikdo neví, je však potřeba dávat pozor, abychom při další hodině e-mailové aktivity dotyčného nechtěně nejmenovali; je vhodné tuto „soukromou“ iniciativu raději nekomentovat před ostatními.)
Další tipy pro práci učitele v počítačové učebně
Protože jako učitel nemohu být stále u všech počítačů, je dobré snažit se podpořit spolupráci žáků ve třídě. Mohlo by nám pomoci zcela jasně formulované pravidlo: ZEPTEJ SE TŘIKRÁT svých spolužáků, a potom teprve učitele.
RUCE ZA ZÁDA při vysvětlování je pravidlo jak pro žáky, tak pro učitele. Požádá-li žák o pomoc při řešení problému, první přirozenou reakcí spolužáků je uchopit jeho myš a vlastně to „udělat místo něj“, což nikterak nenapomůže dotyčnému, aby si řešení zapamatoval, a příště ve stejné situaci bude opět žádat o stejnou pomoc. Proto dotyčného raději slovně navádíme krok za krokem. Efekt takové pomoci bude větší a zapamatování nutných kroků trvalejší.
Dalším častým problémem pro učitele v počítačové učebně je sdělení dalších instrukcí žákům, kteří jsou plně zaujati svou prací a dále pokračují např. v psaní, aniž by učiteli věnovali pozornost. Někteří učitelé používají pokyn VYPNOUT MONITORY (nikoliv počítače) nebo RUCE NA HLAVU, čímž si zajistí, že důležitý pokyn nikdo nepřeslechne.
Pravidlo poslední je pro učitele v počítačové učebně. Tam totiž NIKDY NESEĎTE! Dáváme tím žákům jasný signál, že si klidně mohou při práci s počítačem „odskočit“ a dělat třeba něco úplně jiného. Je lépe být stále v pohybu a k dispozici, nahlas a často chválit ty, kterým se práce daří, vytvářet pozitivní pracovní atmosféru a mít zkrátka přehled. Současně s tím budete mít i nezbytnou autoritu odborníka.
Další návodné informace o zadávání všeobecných jasných instrukcí ve výuce se můžete dočíst v článku Jasná instrukce – jasná odpověď.
Věřím, že mnozí čtenáři České školy mají podobné praktické tipy a že jistě nebudou ostýchaví a podělí se o ně s ostatními…
Ladislava Knihová
Ladislava Knihová: Komunikace v počítačové učebně – pár tipů a triků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat