Ve čtvrtek ráno jsem si před trafikou otevřel Mladou frontu Dnes a nevěřil svým očím. V pravidelné příloze Zaměstnání se skvěl článek s titulkem Internetový server pro učitele, podepsaný mým jménem. Jenže já žádný takový článek pro MF Dnes nenapsal.
Není těžké rekonstruovat, jak vlastně onen článek (viz níže) vznikl. Redakce listu jej totiž pojala jako osobité puzzle z různých recyklovaných textů. Využila několik odstavců z hromadného e-mailu , který jsme z České školy někdy v květnu posílali do škol a prosili v něm o vyplnění dotazníku k chystanému projektu s pracovním názvem Učitelé sobě, k tomu přidala text z podobného dopisu společnosti Scio (jako inzerce je vyvěšen i zde na České škole), a pouze dva odstavce (2. a 3. odzadu) jsou vzaté z e-mailu, který jsem poslal redaktorce MF Dnes Michaele Kučerové.
Ta mě v úterý kontaktovala s tím, že připravuje do přílohy Zaměstnání tipy na školské weby a že ji zaujaly informace ve zmíněném e-mailu do škol. Ptala se mě na osud projektu, a když jsem jí začal vysvětlovat, k jakým změnám od té doby došlo a co od září skutečně chystáme, požádala mne, zda bych jí tyto informace neposlal e-mailem. O tom, že bych měl napsat článek k přímé publikaci, nepadlo ani slovo. Nikdy by mě tedy nenapadlo, že takovýto slepenec může pod mým jménem (ale bez mého souhlasu) vyjít v nejprestižnějším českém deníku.
Vlastně teď nevím, jestli se nechovám nevděčně. MF Dnes nám přece udělala solidní reklamu formou bezpracného PR článku, kterou bychom jinak těžko zaplatili. Jenže co dělat, za „svůj“ článek se docela stydím, představím-li si učitele, který jeho části už jednou četl – třeba v dopise od Scia. Co se týče našeho projektu, např. od názvu Učitelé sobě jsme ustoupili, za prioritu nyní nepokládáme automatizovaný výměnný systém apod. Proto jsem paní redaktorce napsal, co jsem považoval za vhodné, s douškou, že cokoli dalšího rád upřesním. S přetištěním zastaralých a cizích textů pod svým jménem bych rozhodně nesouhlasil.
Trochu se teď děsím, jestli i ostatní články deníku nevznikají podobně „profesionálním“ způsobem. Asi musím věřit, že ten „můj“ byl jen ojedinělou vadou na informační kráse. Protože – co bych si jinak kupoval ráno do tramvaje?
Článek si – když už jsem jeho autorem – dovolím zde přetisknout (na webu MF Dnes již není k dispozici, pouze v archivu Newton IT):
01.08.2002 – Vít Šebor, šéfredaktor České školy – str. 01
Internetový server pro učitele
Převážně pedagogům je určen nový projekt "Učitelé sobě", který pro všechny učitele základních a středních škol připravuje internetová stránka o školství Česká škola ( www.ceskaskola.cz ).
Tento projekt vzniká ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Scio (www.scio.cz). Ta připravuje nový studentský portál "Studovna".
Studovnu vytváří společnost Scio ve spolupráci s řadou vydavatelů učebnic a s dalšími partnery. Půjde o web, který bude žákům a studentům od 6. třídy až po maturitu pomáhat s učením. Bude pomocníkem při plnění jejich každodenních studijních povinností, při přípravě domácích úkolů, učení na následující den, přípravě na písemku, zpracování referátu či seminární práce atd. Web bude velmi rozsáhlý a bude obsahovat desetitisíce položek: kapitoly učebnic, testy, e-learningové lekce, přístup do řady slovníků a encyklopedií, čtenářské deníky, referáty atd. atd.
Zatímco "Studovna" bude zaměřena na žáky a studenty, Česká škola obrací svou pozornost právě za katedru.
"Učitelé sobě" bude místem na internetu, kde pedagogové naleznou praktické materiály pro usnadnění své práce.
Přestože půjde hlavně o výměnný systém obsahující přípravy hodin, zadání písemek, metodiky, rady apod., nemalou část budou tvořit profesionálně připravené materiály zařazované redakcí. Součástí projektu bude i rozsáhlá databáze encyklopedických materiálů pro práci s počítačem.
Portál Česká škola (www.ceskaskola.cz) v září zprovozní první část nového internetového projektu, na jehož stránkách učitelé najdou materiály pro zpříjemnění a zefektivnění výuky. Projekt je koncipován jako otevřený, učitelé zde budou v elektronické podobě publikovat podpůrné pedagogické materiály, které si vytvořili pro vlastní potřebu a jež mohou být užitečné i jejich kolegům.
Od 1. září 2002 budou k dispozici materiály pro výuku informatiky, zahrnující pracovní listy pro žáky, sady procvičovacích úkolů, testy, metodiky apod. Pro vzdělávání učitelů budou připraveny jiné materiály, které jim usnadní zvládnout plošná školení. Těmi budou od září procházet v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání (Internet do škol). Informatiku budou v průběhu školního roku následovat i další sekce věnované běžným, "nepočítačovým" předmětům.
Magazín Česká škola obrací svou pozornost převážně na počítače a internet ve výuce, aktuální dění ve školství, praktické rady pro učitele i ředitele, výukové materiály, právní poradnu aj. Budeteli chtít, můžete se na adrese http://www.ceskaskola.cz/e-mail/ zaregistrovat k automatickému odběru přehledu nových článků zdarma přímo do vaší e-mailové schránky.
Vít Šebor
0 komentářů:
Okomentovat