Anglická školní inspekce ve své obsáhlé zprávě zhodnotila dosavadní průběh národního programu zavádění ICT do škol, který můžeme s nadsázkou považovat za obdobu české SIPVZ. Zaměřila se především na školení učitelů a efektivitu využití ICT ve výuce. Výsledek? Přes dílčí zlepšení je prý celkový stav – ubohý.
Zpráva britské školní inspekce (Ofsted) konstatuje, že zatímco vybudování vzdělávacího portálu NGfL bylo pro zavádění moderních technologií do škol velkým přínosem, zklamáním je výsledek dosavadního průběhu školení učitelů v ICT dovednostech. Školení, která od dubna 1999 stála 230 milionů liber, prý neprobíhají uspokojivě a mají malý vliv na zlepšení výuky. Mnoho škol se proto rozhodlo vzdělávání svých učitelů zastavit, a dokonce si od školících organizací vymohlo refundaci vynaložených financí. Přestože inspekce připouští, že od první kontroly přece jen k určitému zlepšení došlo, celkový stav je prý „ubohý“ (poor).
Inspekce byla nejvíc nespokojena s využíváním ICT na středních školách (pojem secondary schools zahrnuje i náš II. stupeň ZŠ), kde prý četnost i kvalita využití ICT ve výuce velmi kolísá. A co je horší, i tam, kde byly technologie využívány, neměly v 60 % příznivý vliv na kvalitu výuky.
"Příliš mnoho učitelů zatím ICT nedůvěřuje, k čemuž často přispívá nedostatek vhodného softwaru (výukový software je v Anglii na mnoha místech prakticky nedostupný – osobní zkušenost z návštěvy v březnu 2002; pozn. aut.), nespolehlivé počítače a internetové připojení, jako i nedostatečná technická podpora,“ píše se v inspekční zprávě.
Vize ministryně školství Estelle Morrisové se tedy dosud nenaplnila a školy se nestaly „hi-tech“ prostředím, kde se žáci učí za pomoci počítačů. I podle vyjádření ministerstva se technologie ve třídách uplatnily mnohem méně, než by se v této fázi projektu dalo očekávat. Málo platné, vize jsou vize, ale realita je vždy poněkud méně radostná.
Ministerstvo ale stále drží hlavou vzhůru. Tvrdí, že úroveň školení se výrazně zlepšila a dále se ještě zlepší. Také podle New Opportunities Fund, instituce spravující prostředky na školení, nejde o neúspěch, když do konce projektu ještě zbývá 18 měsíců a školením prošla jen polovina učitelů. Školení je totiž dobrovolné, a jak podotýkají tvůrci projektu, bylo by pošetilé očekávat, že program přinese úspěch ve všech školách, když musí soupeřit o čas učitelů s jejich dalšími povinnostmi. Fond se však zavázal, že vynaloží veškeré úsilí, aby na konci projektu byly praktické výsledky zcela rozdílné od závěrů této inspekční zprávy.
Zcela opodstatněná je připomínka, a o tom hovoří i naše zkušenost, že je nutné přenést školení z odborných institucí rovnou do škol. Inspekční zpráva doporučuje, aby školení probíhalo uvnitř učitelských kolektivů. Z toho bychom si měli vzít poučení i u nás! Důraz je také kladen na podporu vedení škol a vlastnictví domácích počítačů.
Zpráva přinesla i další zajímavé postřehy. Ofsted konstatuje, že u škol, které disponují rychlým, širokopásmovým připojením k internetu, je využití počítačů ve výuce jednoznačně efektivnější. V srpnu 2002 mají být všechny střední školy již takto připojeny. Nyní ale není zvláštností, že některé anglické školy mají stále jen dial-up pro celou počítačovou třídu nebo jsou významně omezeny objemem přenesených dat.
Na závěr si neodpustím svou notně obehranou poznámku. Když učitel nepochopí, K ČEMU mu počítač ve výuce může sloužit, budou finanční prostředky vynaložené kdekoli a kdykoli na jakýkoli program, jen vláčkem profičícím Eurotunelem.
Článek byl připraven podle BBC a zprávy Oftsted.
Milan Hausner
Milan Hausner: Školení anglických učitelů v ICT nepřineslo očekávané výsledky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat