Každý učitel(ka) prvního stupně jistě zná Tangram, starou čínskou hru s geometrickými tvary. Její virtuální variantu lze s úspěchem využít jak v hodinách geometrie, tak v počítačových kroužcích. Prográmek je nenáročný a pochopitelně zdarma… Cílem každé hry je vyplnit předlohu sedmi geometrickými obrazci. Ačkoli se to může zdát jednoduché, někdy se nad řešením můžete pořádně zapotit. Ve standardní hře máte k dispozici 5 trojúhelníků o třech různých velikostech, čtverec a rovnoběžník. Těchto sedm geometrických tvarů vám vytvoří čtverec tímto způsobem:
V programu naleznete celou řadu předloh, které máte za úkol, podobně jako u papírové varianty, zaplnit tak, abyste použili všechny kusy geometrických obrazců. S jednotlivými obrazci pak můžete manipulovat – přesouvat a otáčet. Jakmile hádanku vyřešíte, objeví se vám další. Výhodou programuje i to, že vyčerpáte-li všechny varianty, můžete si (dětem) vytvořit své, jiné.
V závislosti na tom, jak zdatné máte žáky, můžete volit obtížnost. Při spuštění programu si pak vyberete jednu ze čtyř obtížností hádanek: snadný, střední, těžší, nejtěžší. Snadná úroveň je určena pro nejmenší děti, s nejtěžšími pak budete mít problém i vy. V průběhu hry samozřejmě můžete přecházet jak mezi jednotlivými hádankami jedné úrovně, tak i mezi různými úrovněmi.
Program vám poběží na jakémkoli počítači s operačním systémem alespoň Win 95. Bez problému mi program fungoval také v síti.
Tanagram se dá využít jak v hodinách geometrie, tak v počítačových kroužcích, kde bude jistě přínosnější než zoufalé „střílečky“, které stejně mnoho dětí po čase omrzí.
Program pochází ze stejné dílny jako Drawing for Children, o kterém jsem na České škole nedávno psal, a je zdarma ke stažení na http://www.cs.uu.nl/people/markov/kids/tangram/index.html.
Pavel Stopa
0 komentářů:
Okomentovat