Že není jednička jako jednička a čtverka čtverkou, ví všichni. Každý učitel má jiný metr, a to i v případě, že jde o jeden vyučovaný předmět. Nejcitlivěj to ale pociťují žáci. Na naší škole jsme během několika let vyvinuli účinný a přehledný systém, z kterého je patrná jak úspěšnost jednotlivých tříd, tak onen zmiňovaný klasifikační metr jednotlivých vyučujících
.
Na konci každého klasifikačního období je užitečné hodnotit jednotlivé třídy a předměty podle celkového prospěchu. Nabízím zde způsob, jak lze taková čísla srovnat tak, aby byla přehledná a jednoduše porovnatelná. Jde o tabulkové a grafické vyjádření v Excelu. Námi používaný sešit si můžete stáhnout (viz níže), a pokud se vám zalíbí, používat ho i na své škole.
Toto zpracování provádíme již několik let, aby učitelé mohli porovnat nejen prospěch jednotlivých tříd v konkrétních předmětech, ale i sami sebe v klasifikaci žáků. Zejména je to patrné na listech jednotlivých předmětů, kde jsou na vodorovné ose značky tříd a příslušných vyučujících. Graf ukazuje rozdíly mezi hodnocením jak u vyučujících, tak i ve třídách.

Podstatným výstupem každé tabulky je graf, který ukazuje vše velmi přehledně a odhalí i takové detaily, které při studiu samotné tabulky nepostřehnete. Výhodou při zpracování je skutečnost, že do tabulky se dosazují data pouze jednou, a to počty známek v jednotlivých předmětech a třídách. Získáte tak grafy prospěchu pro každou třídu, každý předmět a každý ročník. V grafech ročníku jsou jednotlivé třídy pro přehlednost odlišeny barevně.

V excelovém sešitě přísluší každé třídě jeden list. Pro porovnání prospěchu mezi jednotlivými třídami celého ročníku je určen samostatný list. Na dalších listech jsou porovnány výsledky v jednotlivých předmětech - to znamená, že každý předmět má rovněž svůj list.
Každý list obsahuje tabulku a na ni navazující graf, který je na stejném listu pod tabulkou. Tabulka i graf jsou na téže straně stránky A4, což umožňuje jejich přehledný tisk. Data (počty známek - jedniček, dvojek…) zadáváte pouze do tabulek na listech tříd. Všechny výpočty, přenos dat na další listy a tvorba grafů jsou automatické.

Zadáváme počty známek
Data získáte buď tradičním součtem počtů známek stejných hodnot v jednotlivých předmětech (tento způsob používáte při klasickém výpočtu průměrů), nebo si je můžete opsat z přehledu klasifikace. Ten lze obvykle pořídit z programů pro tisk vysvědčení. My používáme program Vysvědčení od dmSoftware (viz recenzi na České škole), který umožňuje přímo export dat do Excelu.
Do buňky B4 vepíšeme označení třídy a do dalších buněk sloupce B vepisujeme zkratku předmětu a učitele. Oddělující lomítko mezi oběma údaji je použito proto, že zabere málo místa na šířku, což je výhodné pro „natlačení“ těchto údajů k vodorovné ose. Všechny údaje ze sloupce B tvoří popisky vodorovné osy grafu. Do buněk sloupců C, D, E, F, G zapíšeme počty známek, sloupec H je určen pro počet neklasifikovaných a uvolněných. Údaje z tohoto sloupce nejsou při výpočtech použity ani nejsou přenášeny do grafu. Takto vyplníme tabulky na listech tříd. Do tabulek na listech ročníků a jednotlivých předmětů jsou data přenesena automaticky, nemusíme je tedy vyplňovat.
Pro snazší orientaci a názornost jsou v sešitě ke stažení (*.xls – 440 kB) ponechána data ve všech třídách sedmého ročníku a ve všech třídách v řádku českého jazyka. Tato data slouží k demonstraci toho, jak vypadá tabulka a graf celého sedmého ročníku a tabulka a graf na listu českého jazyka.
I přes zjevnou nenáročnost celého postupu doporučuji, aby s přehledem pracoval člověk znalý Excelu a mohl si ho případně upravit pro potřeby školy. Taktéž se asi nevyhnete drobným dolaďovacím úpravám, jako je posunutí popisů hodnot v grafu tak, aby se nekřížily s čarou grafu, případně se vzájemně nepřekrývaly. Na listech jsou odemknuty pouze buňky, které jsou určeny k vyplnění. Je samozřejmé, že sešit upravený pro první pololetí lze využít beze změn i v pololetí druhém.
Zbývá pouze dodat, že má-li vynaložené úsilí padnout na úrodnou půdu, je třeba přehledy vytisknout a dát všem učitelům k prostudování.
Jiří Dolinský
0 komentářů:
Okomentovat