redakce: Ministr školství odpovídá na vaše otázky

středa 31. ledna 2001 ·

V minulých týdnech jste na České škole kladli dotazy ministru Eduardu Zemanovi. Z téměř tří set došlých otázek bylo pochopitelně velmi těžké vybrat jen tři. Nakonec jsme tedy zvolili takové, které výstižně reprezentují nejčastější témata dotazů a také pokrývají různé školské oblasti.

Pane ministře,
ačkoliv vysoké školy absolvují mladí učitelé, na školách stále chybí. Zvlášť těžká situace je na malých venkovských školách, jako je třeba ta naše. Kdyby zítra odešli domů důchodci a řekli, že nechtějí dál učit, spolu s nimi by skončila i naše škola. Proč podle Vás mladí do škol nenastupují a co zamýšlí ministerstvo udělat pro to, aby se takový stav změnil?
Děkuji Vám za odpověď.
Oldřich Suchoradský, ZŠ Kopidlno

Odpověď: Proč mladí učitelé nenastupují do škol? Zde je možná velmi dlouhá odpověď, ale kdyby měla být seriozní, musela by být podložena obsáhlou sociologickou studií, která ovšem není k dispozici. Z informací, které mám, se mohu pouze pokusit o poněkud zjednodušující odpověď.

Absolventi pedagogických fakult mají natolik dobré vzdělání, aby se s ním dokázali uplatnit v mnoha oblastech komerční sféry. Jelikož jsme však stále ještě v jakémsi „přechodovém“ období ekonomiky, odsává komerční sféra vysokoškoláky na úkor sféry veřejné. Tento stav bude ještě nakolik let trvat. Zhruba kolem roku 2003 až 2004 by však ve sféře komerční mělo dojít k nasycení poptávky po absolventech pedagogických fakult.

Pokud jde o to, co ministerstvo školství dělá, aby této situaci čelilo, zmíním alespoň klíčové kroky. Zaprvé – mzdová politika státu. Již letošní zvýšení platů pedagogických pracovníků zvýhodňuje začínající a mladé učitele tím, že příslušné procento navýšení platu není vypočítáváno z jejich platového stupně, ale z nejvyššího stupně příslušné platové třídy.

Za druhé – rozsáhlá podpora nových programů pedagogických fakult. (Krátké bakalářské programy k doplňování kvalifikace učitelů z praxe, rozšíření možností distančního studia, posílení výuky jazyků atd. Již vloni bylo na tyto programy vyčleněno 70 milionů korun.)

Za třetí – program takzvaného kariérního růstu, který umožňuje výraznější platové postupy v návaznosti na získání speciální pedagogické způsobilosti.

Vážený pane ministře,
jaké hodláte podniknout další kroky ve věci víceletých gymnázií? V případě, že sněmovna neschválí ustanovení nového školského zákona o jejich postupném rušení, budete se o útlum snažit i jinými prostředky? Nebo ponecháte současný stav?
Marie Veselá, Ústí nad Labem

Odpověď: Pokud sněmovna neschválí postupný útlum víceletých gymnázií, zůstane současný stav. Alespoň do té doby, než tento stav přestane vyhovovat většině.

Pane ministře,
jaké představy má současná vláda o tom, jak lze zlepšit financování veřejných vysokých škol a jak tuto situaci hodláte řešit konkrétně v následujícím roce?
Petr Velen, Ostrava

Odpověď: Řešení je odvozeno ze součinnosti dvou rámcových postupů. Tím prvním je postupné navyšování státní dotace vysokých školám. (Zde je dobré si však uvědomit, že například v oblasti investic došlo v tomto roce (tedy 20001) k navýšení o 43 procent.)

Tím druhým pak výrazné strukturální změny samotných vysokých škol, zejména výrazné posílení bakalářských studijních programů (hlavně v oblasti společenskovědní), distančních forem studia, včetně využívání internetu.

Eduard Zeman
ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Poznámka redakce:
Odpovědi ministra školství na vaše dotazy budeme i nadále přinášet vždy poslední středu v měsíci, a to po celý rok. Dotazovou stránku tedy i nadále naleznete na titulce České školy a pokud již teď víte, na co byste se rádi zeptali, můžete na ni přejít přímo zde. Dbejte, prosíme, na přiměřenou konkrétnost: otázky typu „Kdy už se konečně zlepší naše školství?“ nebo naopak „Která vyhláška upravuje …“ určitě nejsou nejvhodnější.

redakce

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.