Učitelská platforma: Zrušte u ústní maturity z cizího jazyka požadavek mluvit celou zkoušku jen na jediné téma

pondělí 14. prosince 2020 ·

Pedagogové sdružení v Učitelské platformě nesouhlasí s novou podobou ústní maturitní zkoušky z cizího jazyka. Podle ní mají maturanti mluvit 15 minut na jedno téma, což je zastaralý koncept maturity. Maturitní zkouška má podle učitelů prokázat dovednost používat cizí jazyk bez omezení na jedinou tematickou oblast.  


Podle Evy Píšové, která je členkou Asociace metodiků cizích jazyků AMATE a má ve výuce angličtiny téměř třicetiletou praxi, se nová podoba ústní zkoušky zásadně liší od způsobu, na který byli žáci středních škol připravováni v průběhu celého studia. „Studenti se připravovali na zkoušku složenou ze tří kratších tří – až čtyřminutových zadání na různá témata a jednoho pětiminutového podle zaměření školy a studovaného oboru. Podle novely se nyní mají zabývat celých 15 minut jediným tématem,” vysvětluje.   

Podle Evy Píšové bude změna velmi náročná především pro žáky středních odborných škol, kteří nemají k takto dlouhému projevu na jediné téma mnohdy dostatečné jazykové prostředky. Tato míra znalostí však plně odpovídá požadovaným výstupům v Rámcových vzdělávacích programech pro tento typ škol.   

„Na problém monotematičnosti ústní zkoušky z cizího jazyka opakovaně upozorňujeme. Moderní podoba maturitní zkoušky z cizího jazyka nemá směřovat k tomu, aby se žáci učili nazpaměť téma, které si vylosují. Měla by ověřit jejich schopnost jazyk používat napříč tématy,“ uvádí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, která vyučuje angličtinu na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. “Navrhujeme, aby byla část paragrafu, která požaduje věnovat ústní zkoušku z cizího jazyka jedinému tématu, z maturitní vyhlášky vyškrtnuta,” dodává Mazancová.    

Učitelská platforma upozorňuje i na další problém, který může přinášet požadavek monotematičnosti na odborných školách, kde je požadováno ověření znalosti odborného jazyka. “V praxi se tak učitelé budou dostávat do absurdních situací, kdy budou mít například do tématu rodina určitým způsobem zapojit téma soustruh a jeho části,” dodává Píšová.  

V důsledku novely vyhlášky nebude možné ani realizovat moderní formy zkoušení, jako je obhajoba projektu nebo maturitní práce v cizím jazyce. “Po desetiminutové prezentaci maturanti odpovídali pět minut na otázky komise. Aby takového výstupu byli schopni, musí být znalost cizího jazyka na vysoké úrovni. Pro nás je monotematičnost otázek krokem do minulosti,” říká angličtinářka a předsedkyně předmětové komise na pražském Gymnáziu Thomase Manna Jindra Glogrová.    

Novela zároveň vstoupila v platnost v polovině října, tedy měsíc a půl po zahájení školního roku. Ve spojení s probíhající pandemií koronaviru, uzavíráním škol a jejich opakovaným přechodem na distanční výuku je tedy pro mnoho žáků i pedagogů velmi náročné se na tuto změnu a jinou podobu zkoušky dostatečně připravit. Učitelé jsou tak nuceni při plném pracovním nasazení půl roku před konáním maturitní zkoušky přepracovávat pracovní listy, které žáci budou používat při řízeném rozhovoru během ústní části zkoušky z cizího jazyka.    

Monotematickou zkoušku z cizího jazyka dosud skládali pouze někteří žáci humanitně zaměřených škol, kteří maturovali z jednoho cizího jazyka v rámci státní části a pro profilovou část si zvolili další cizí jazyk. Maturanti z odborných škol skládali pouze státní maturitní zkoušku s využitím pracovních listů, které obsahovaly čtyři různá témata. 


2 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
14. prosince 2020 13:44  

Nám se osvědčilo téma dichotomie dobra a zla (dichotomy of good and evil).

Radek Sárközi řekl(a)...
14. prosince 2020 17:44  

Spolek Učitelská platforma nejprve podporuje změny školského zákona ohledně maturit a pak se diví, co pomáhali prosadit? Příště by měli "pedagogové sdružení ve spolku Učitelská platforma" více domýšlet důsledky svých aktivit...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.