Nevzdělané děti stojí Česko 18 miliard ročně, vyplývá ze studie CERGE. V jednom ročníku jich je 20 tisíc

středa 2. prosince 2020 ·

Pokud by se zvedla úroveň nejslabších žáků, vyplatilo by se to nejen jim samotným v podobě lepší práce a vyšší kvality života, ale i státu. Podle propočtů ekonomů z institutu CERGE by to Česku v dlouhodobém horizontu přineslo nejméně 18 miliard ročně na dodatečném přírůstku HDP. „Takže investovat jakoukoli sumu pod 18 miliard za rok se státu vyplatí,“ říká Daniel Münich, jeden z autorů nové studie, kterou mají Hospodářské noviny exkluzivně k dispozici. 


Daniel Münich (cerge-ei.cz)
Problémových žáků je v Česku zhruba 20 tisíc na jeden ročník, tedy zhruba pětina. Průměr zemí OECD je vyšší, vychází téměř na čtvrtinu. Na základních školách je dětí s těmito problémy necelá třetina, na středních bez maturity už téměř polovina. 

Psycholog a bývalý ministr školství Stanislav Štech upozorňuje, že se nejedná jen o děti z vyloučených lokalit nebo sociálně nejslabších rodin. „I současná situace způsobená koronavirovou pandemií nám ukázala, že pomoc potřebují i lidé, které bychom zařadili do nižší střední třídy,“ varuje Štech. Týká se to všech s horší dostupností vzdělání, bydlení, dopravy, ale i s nižšími příjmy či problémy s nezaměstnaností. 

Podle Münicha se musí investovat do práce s rodinami žáků a zlepšení přípravy učitelů, aby si poradili i s problémovými jedinci. V přípravě učitelů na přístup k těmto dětem má však Česko mezery, ukazuje nejnovější srovnání zemí EU Eurydice. 


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

krtek řekl(a)...
2. prosince 2020 9:48  

Celý text nenajdeme, protože ho mají exkluzivně HN. Jenom by mně zajímalo, jak se došlo k číslu 18 mld?
A jak přesvědčit nepřesvědčené, že se jejich život může zlepšit?
A co my s tím jako učitelé můžeme udělat?

rváčkazvesela řekl(a)...
2. prosince 2020 11:27  

To neplatí Česko (trochu nechápu to velké Č ale je fakt , že doba je tekutá)ale daňoví poplatníci, takže i učitelé:-)
Je ale fakt, že poslat článek bez vysvětlení metodiky výpočtu do světa je nestydatost.
Ale na to jsme si jaksi už zvykli.
Nemůžeme nic, jednou jsme si na 4 roku někoho zvolili a finito.
Mě by jen zajímalo, kde ještě berou učitelé motivaci něco poctivě ty děti učit - jako skutečně učit , ne si s nimni hrát tak, aby byly stále v komfortní zóně, cože je jedině přípustné...

mirek vaněk řekl(a)...
2. prosince 2020 15:48  

Je to zvyk. Starší ročníky učitelů to mají zažité a nenechají se reformátory zviklat. Spíš zlomit. Mladší ročníky do škol moc nejdou a nechají se jako i mnozí z vnějšku příchozí přesvědčit, že hraní a benevolence nepřináší problémy. A možná přinese i Zlatého Amose.
Výsledky nejsou in už spoustu let. Důležitá je spokojenost rodišů a žáků. Testy snižují nároky. Školy snižují nároky. A školství se utěšeně rozvíjí do rozvojova.

Hezké je, když teoretici, kteří pomáhali školství likvidovat a nic jiného než úspory (a utahování opasků u druhých)je nezajímaly teď hřímají o tom, jak chudáci děti nemají podporu.

Plácání o miliardách do školství, které stejně skončí nakonec u příživníků je úsměvné a symptomatické. Pokud nebude jasný způsob podpory, pak je to jen další dojení státu na úkor škol.

Eva Adamová řekl(a)...
2. prosince 2020 16:33  

"Pokud by se zvedla úroveň nejslabších žáků, ..."

Jo, jenže my máme ve školách problém s udržením úrovně nejlepších a průměrných žáků, a to mj. i kvůli inkluzi.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. prosince 2020 18:41  

Je to poměrně snadné. (Když jsou na to peníze, to jest.) Na každé škole by měl existovat podpůrný tým na plný úvazek, složen ze speciálních pedagogů, psychologa a asistentů. Tento pracuje se slabými žáky individuálně, nebo v malých skupinách. Denně, cílevědomě, promyšleně, dlouhodobě. Pak se nemůže stát, že slabí žáci, nebo žáci z demotivujícím zázemím propadnou sítem. Škola kompenzuje nedostatky v rodině, sociální i patologické dysfunkce. Proč? Protože to má škola v rozvinuté společnosti dělat. Tím se rozvíjí. Tato společnost ale taková není. Kupuje kanóny. Kupuje na dluh. Neinvestuje dostatečně do důležitých věcí. Má jiné, krátkodobé populistické priority, které mají většinou co dělat s panděrem, profity a preferencemi. Hasí požáry.

Unknown řekl(a)...
2. prosince 2020 19:42  

A to nejdůležitější, pane Tajný Učiteli, nízké daně. Co myslíte? Nízké daně(15%-16%) státní kasu nenaplní. Je nám slibováno, že budeme mít více peněz v peněženkách. To určitě ano - o něco více, ale veřejné rozpočty budou pěkně vybrakovány. Bude pak dost peněz na školství, aby se uskutečnil "sen" o takové škole, který tady prezentujete? Ony ty daně ve Švédsku a všeobecně ve Skandinávii jsou násobně vyšší. A taky si nemyslím, že škola má kompenzovat naprosto vše. Vzdělávat + vychovávat? Ano. Ale zasahovat do rodinných záležitostí? V žádném případě ne. Nelze nahradit OSPOD, PČR, soudy, .....To je zasahování do osobních svobod rodiny a jedince. Socialismus jsme tady vykopli dveřmi v roce 1989 a on se nám díky aktivistům všeho druhu a barev vrací oknem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.