„Působí to jako ironie či vtip. Ve chvíli, kdy v médiích jeden oslovený odborník za druhým konstatuje, že při pandemickém distančním vzdělávání je největším nebezpečím zvyšování rozdílů mezi žáky, představil na konci října vedoucí odboru základního školství MŠMT nový koncept vzdělávání cizinců, který právě tyto nerovnosti spolehlivě zvýší,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.
 |
Tomáš Feřtek (Foto: Lenka Hatašová)
|
Feřtek také píše:
Důvodem je změna financování, která nastane od nového roku. Návrh obsahuje i pozitivní položky, například se výrazně zvýší počet hodin jazykové výuky pro cizince, ale jako by se nikdo nezabýval tím, jak to vypadá v běžné škole a jestli podle nových pravidel mohou učitelé reálně pracovat. Opakuje se měsíc stará historka, kdy se ministerstvo rozhodlo ořezat podporu při inkluzi, a opět vyrukovalo s návrhem, nad nímž nezbývá než zvednout obočí...
Ministerstvo navrhlo zredukovat podporu žáků–cizinců, na niž měli nárok v rámci inkluze – tedy žádná pedagogická intervence, individuální vzdělávací plán a dvojjazyční asistenti. A místo toho zavést v regionech jakési spádové školy, kam by měli tito žáci za jazykovou výukou dojíždět, případně se jí účastnit online. Cizinci, kteří chodí do české základní školy více než 12 měsíců, by pak ztratili nárok na jakoukoli podporu. Účastnit výuky se ale musí, což ve výsledku znamená, že mnozí budou sedět v lavici či u obrazovky bez toho, aby chápali, co se před nimi děje.
Tenhle problém máme dlouhodobě: projevuje se ztrátou motivace k učení, předčasným ukončením vzdělávání a neúspěchem při přechodu na střední školy. Nová úprava, pokud ji ministerstvo opravdu přijme v navržené podobě, situaci ještě zásadně zhorší. Představa, jak dítě ve druhé třetí třídě, které neumí česky, jede samo (protože rodiče jsou zrovna ve fabrice) do okresního města na jazykovou výuku, je nereálná.
Je obtížné se v takové situaci vyjadřovat bez emocí, ale zkusme to. Aktuální vzkaz zní: Milé ministerstvo školství, oceňujeme snahu vylepšit podporu žáků s odlišným mateřským jazykem, oceňujeme větší počet hodin češtiny, ale ten návrh vzbuzuje příliš mnoho pochybností. V praxi většině učitelů a žáků nepomůže, naopak jim zkomplikuje život. Je nutné zachovat podporu přímo na školách a nenutit učitele, aby znova a zadarmo doučovali ty, kdo češtinu nezvládají. Stát jim má pomáhat, ne jim podrážet nohy, což právě teď činí.
5 komentářů:
Cizinci, kteří chodí do české základní školy více než 12 měsíců, by pak ztratili nárok na jakoukoli podporu.
Cizinec, který ani po 12 měsících docházky do ČESKÉ školy nemluví a nerozumí obstojně česky, do té školy chodil 12 měsíců zcela zbytečně.
Pokud by po této lhůtě ještě pobíral nějakou podporu, co by se tím podporovalo? Lenost? Flákání? Blbost?
Z vlastní zkušenosti vím, že když český žák (s naprosto minimální znalostí angličtiny) nastoupí na školu v anglojazyčné zemi, po prvním roce už nemá s jazykem sebemenší problémy a může patřit mezi nejlepší žáky té které školy.
Zvláštní je, že Vietnamci to zvládnou. Že by byli nějak zvlášť talentovaní? Ale to přece není možné, vždyť lidé jsou přece všichni stejní!
Tak to nejspíš bude tím, že místo natahování ruky a prosazování svých všemožných práv tvrdě pracují.
Tak ku... ať se naučej a neflákaj.
Takže Vy jste se jako děti, ve druhé či třetí třídě, fakt naučili za 1 rok anglicky, nebo předtím rusky? Jste fakt dobří, nedivím se, že nemáte vůbec pochopení pro nás ostatní. Géniové bývají sebestřední.
Géniové bývají sebestřední
Pane Hausenblas, prozraďte, jak vy nazýváte onu kategorii osob, které se po ROCE v cizojazyčném prostředí nenaučí příslušný jazyk.
Okomentovat