V porovnání s restauracemi jsou totiž při uzavírání škol dopady dlouhodobé. V ekonomii je několik výzkumů, které potvrzují, že i několikatýdenní či měsíční absence rozevírá nůžky mezi žáky z vyšších a nižších sociálních sfér. Někteří rodiče pomáhají, jiní ne. Pokud nebudou pomáhat měsíce, je to problém a dopady jsou vidět desítky let do budoucnosti na kariérách a pracovních trzích. Reportáž přináší iDNES.
Školy nejsou restaurace. Uzavření má dlouhodobé dopady, varují experti
úterý 13. října 2020
·
Štítky:
hygienická opatření,
názory,
pandemie,
role školy,
vláda,
zavírání škol
„Je to podobné jako stamiliardové částky, které plošná opatření provází. Samozřejmě z toho ale nevyplývá, že by se školy neměly zavírat, pokud je to nutné. Jen by se to mělo řešit lokálně, mít k tomu data. Já jsem ale zatím neviděl data, která by v Česku ukazovala, jaký je přenos ve středních školách, na jaké úrovni, jestli je ve volnočasových aktivitách a stačí tak zavřít kroužky, tělocvičny a obědy,“ dodal ekonom Štěpán Jurajda.
Také hlavní hygienička Jarmila Rážová nevidí zavírání škol ráda. Podle výpočtů hygienických stanic a ministerstva na základě clusterů (případy šíření) jsou ale přenosy ve školách veliké. S příchodem školního roku se clustery objevovaly u učitelů a následně u žáků.
Celý text naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Uzavření škol m§ůže mít i ten dopad, že se zmírní vlna onemocnění!!
Stále myslím na učitelky prvního stupně, které až doposavad musely být v kontaktu s dětmi. A v MŠ stále jsou!!
Dle mého je to na žalobu mšmt, že je neochránilo.
V době digitální je zcela legitimní dát dětem šanci se vzdělávat distančně - a to mají i s tužkou v ruce : pošta ještě funguje. A ani tu poštu nepotřebují, každé dítě do školy trefí i pěšky!!A v každé škole jsou krabice a tam učitelé mohou vkládat úkoly atd. atd.....
Odhaluje se zde neschopnost rodičů vést děti k pravidelné práci!!
Samozřejmě jsem vše zjednodušila - věřím, že většina rodičů to zvládá ale ozvou se vždy jen ti křiklouni, kteří budou natahovat ruku a stále jen házet vinu na stát, prezidenta, pana krále a kde koho, místo aby zasedli a začali se věnovat svým dětem!!
Bohužel je prostě taková situace. Během války , když byl nálet tak taky nikdo neposkakoval na ulici a nenadával na kdekoho, kdo tu válku zavinil. Prostě zalezl do krytu a tam čekal.
"...Uzavření (škol) má dlouhodobé dopady, varují experti"
Oni ti experti nejsou asi moc experti přes školství. Nepamatují, co se ve školách dělo dříve. Teď nemyslím zavření (i když koncem války byla prý u nás velká ZŠ a byl v ní německý lazaret - na jak dlouho nevím).
Myslím změnu ZDŠ na ZŠ v 70. letech - náhlé vynechání 9. třídy. Náhle šli na SŠ z 8. třídy místo z 9. třídy. Neešlo u nějakou úpravu osnov třeba matematiky - prostě se rok přeskočil. A co se stalo? Nic.
Proto nerozumím současnému rozhodnutí MŠMT, které uzavřelo všechny školy s výjimkou MŠ a základních škol zřízených dle §16, odst. 9 ŠZ, což znamená, pro děti s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem. Právě tato skupina dětí byla již v březnu označena za nejrizikovější, právě díky spoustě zdravotních problémů, kombinovaných postižení, u těžších mentálních postižení nejsou děti v mnoha případech schopny dodržovat základní hygienická pravidla, často jsou zde vzdělávány děti ze sociálně slabého prostředí. Navíc tato skupina byla zbavena povinnosti nosit roušky kdekoliv (stejně jako v MŠ). Zajímalo by mě tedy, jakým zázrakem se za půl roku (od března) stala z vysoce rizikové skupiny jediná skupina dětí, která je bez rizika a tudíž může bez jakýchkoliv omezení dále docházet do školy a využívat i školní družinu?!!!! Zázrak? Diletantství? Nezájem?
Toť otázka, kterou mnozí z nás opravdu nechápou.
Ta skupina dětí totiž potřebuje tak nějak to hlídání nejnutněji. Což je možná i trochu pochopitelné...ale když si uvědomíme riziko, které tím, že do školy dále docházejí podstupují...no není to jednoduché. Osobně rodičům s postiženými dětmi vůbec nezávidím.
Stejně ale stále myslím na ty učitelky. Ty jsou jako nenakazitelné nebo co?
A že bych někde četla, že dostanou respirátory ffp3 ? To jsme tedy neslyšela, nečetla.
Prostě učitlky do první línie...a když máte obavy tak jste ostrakizovaní...protože jste učitelka a musíte chtít učit prezenčně, protože ty děti máte ráda přece!
oprava - učitelky:-)
To je právě ten problém - vláda vůbec žádná čísla nemá, nic nezdůvodňuje, jen nařizuje a zakazuje. Tahá zákazy z klobouku a vůbec o nich nepřemýšlí a nikoho se nezeptá (viz VŠ koleje dnes). Nikdo ani nemůže ověřit, jestli vláda nekecá (a bohužel víme, že kecá - např. že průmysl má na DPH větší podíl než služby, což není pravda).
Plošné opatření udělá chudší ještě chudšími a nic nevyřeší.
Dělat se zavčas měla cílená opatření. Když jsou v nemocnicích hlavně starší a nemocní, proč nejsou chráněni oni? Proč na ně vláda kašle a proč se pak diví, že skončí hromadně na ventilátorech?
No , někdy už není vhodné se všech na všechno ptát...vláda má vládnout - tedy i rozhodovat. Odvykli jsme tomuto jednoduchému principu zblblí "demokracií".
Jestli však rozhoduje správně, to je otázka. Já bych v jejich pozici být nechtěla.
Jen pro zajímavost.
Přišly nám do školy respirátory. Zkusil jsem si jeden vzít. Vydržel jsem v něm asi 10 minut - byl mi malý. Dost výrazně. Holt Asiati mají menší hlavy, a taky se asi nepočítá s existencí mužů ve školství.
...a přitom muži ve školství jsou u nás doslova ohrožený druh!
"vláda vůbec žádná čísla nemá,"
Občas mrkněte na Tv. Zrovna dnes nám ministr zdravotnictví ty data ukázal. 16% nakažených žáků ....4500 tisíce učitelů. Více jako lékařů a zdravotních sester.
@Unknown: Týden před zavřením škol byly zveřejněny podklady pro zavření pražských škol. Reálně byl v cca 15% škol vždy 1 potvrzený (aktivní) případ. Pokud by týden na to bylo 17% nakažených, muselo by být R>2 a znamenalo by to, že za další 3 dny by byli nemocní ve školách úplně všichni. To vaše číslo z TV Nova je proto absolutní nesmysl, který někdo ve vládě vytáhl z klobouku (nebo je to 1,7% vynásobených 10, což je odhadovaný objem nemocných v populaci nad rámec zjištění pomocí PCR testů).
Shoda odborníků je, že bezpříznakoví C-19 dále nešíří, protože s ním jejich imunitní systém úspěšně bojuje. PCR test však i takovou situaci vyhodnocuje jako pozitivní. Proto někteří lékaři upozorňují na to, že bez následného klinického vyšetření (PCR pozitivního) jsou statistiky zavádějící.
Pokud je výše uvedené pravda, pak pácháme ekonomické harakri a zároveň zabíjíme ohroženou část populace (pro kterou nejsou přijata žádná ochranná opatření a která proto zahlcuje nemocnice). Ano, jsem si vědom, že možná umřu a jsem s tím srozuměn. Jiná cesta z tohoto průšvihu už není, protože přes prokazatelnou neúčinnost (na ztlumení nákazy) jsou roušky stále módní hlavní zbraní (na úkor funkčních opatření).
@rváčkazvesela: Klid na práci je totalitní záležitost. Demokracie je postavená na otevřenosti rozhodování politiků, kterou tím hlídají hlavně novináři (a občané) a slouží jim k rozhodování do dalších voleb. Diskuze (nekonečné diskuze) jsou alfou a omegou demokracie. Bez svobody slova, kdy bych měl držet hubu a krok, jdeme rovnou za nosem k diktatuře. Doufám, že jste to nemyslela vážně, protože tohle vykládat dětem 30 let po roce '89 je na pováženou.
Pokud by někdo stále věřil na vládní čísla...
Ach můj bože.
Nejde o čísla. Jde o lidi.
Okomentovat