Mimořádná výzva vědců: Zaveďte osobní lockdown. Jinak zemřou tisíce lidí

čtvrtek 15. října 2020 ·

Z předpovědí vědců vyplývá, že se téměř jistě blíží přetížení zdravotního systému, u malých nemocnic v horizontu dní, u velkých v horizontu týdnů. „Jako důsledek bude omezena i standardní zdravotní péče. Pokud nedojde k dramatické změně chování, je náš odhad 5 000 až 15 000 zemřelých do konce roku (nad rámec dlouhodobého průměru),“ varují. Informuje Seznam Zprávy. 


Svůj apel vůči veřejnosti shrnuli vědci ve čtyřech bodech - prvním z nich je zavedení osobního lockdownu. „Mezi lidi vycházejte jen v nejnutnějších případech – například péče o blízké. Neshlukujte se. Minimalizujte fyzický kontakt se všemi lidmi mimo vaši domácnost,“ uvádí. 

Pokud však ze závažných důvodů lidé musí vycházet ven, mají podle vědců dodržovat povinné nošení roušky přes nos a ústa ve všech vnitřních prostorách a venku v místech, kde nemůžou od všech ostatních lidí udržet vzdálenost dva metry.

„To, co uděláme, či neuděláme teď, rozhoduje o tom, kolik lidí bude za měsíc vážně nemocných nebo bude umírat – nehrajte ruskou ruletu s osudem svých blízkých,“ uzavírají výzvu. 

Pod výzvu se podepsal rektor ČVUT Vojtěch Petráček, epidemiolog pražského IKEM Petr Smejkal, prorektor UK a biochemik Jan Konvalinka, vedoucí Oddělení chemie a fyziky aerosolů Akademie věd ČR Vladimír Ždímal, ekonom v Centru pro teoretická studia UK a AV, na Cerge-Ei, a na Edinburghské univerzitě Jakub Steiner, datový vědec Petr Ludwig a jaderná inženýrka Dana Drábová. 


Celý text naleznete zde

35 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
15. října 2020 v 10:22  

BERLÍN

Merkelová: Nová opatření nejsou dost přísná. Německá federální vláda a spolkové země na průlomovém zasedání dosáhly podle prvních zpráv částečné dohody na jednotných koronavirových opatřeních. Podle kancléřky Angely Merkelové (CDU) však restrikce nejsou „dostatečně přísné na to, aby předešly katastrofě“...


ŘÍM

Školy se zavírat nebudou. Zdůraznila to italská ministryně školství Lucia Azzolinová, a to navzdory rostoucím denním počtům nakažených koronavirem. „Během léta školy vynaložily velké úsilí na to, aby se studenti mohli v září vrátit do lavic. Pokud je chce dnes někdo nechat doma, tak odpověď zní ne,“ dodala ministryně.

Nový rekord. Ve středu země registrovala rekordní počet nakažených. Přítomnost koronaviru se potvrdila u 7 332 lidí. To je nejvyšší počet od začátku pandemie a překonává i březnové rekordy. Důvodem je i vysoký počet provedených testů, kterých bylo 152 196, což je opět rekordní počet. (Alessandro Follis | EURACTIV.it)...


BRATISLAVA

Na summit bez šerpy. Spor premiéra Igora Matoviče (OĹaNO) a ministra hospodářství a předsedy strany Svoboda a Solidarita (SaS) Richarda Sulíka ohledně koronavirových opatření bude mít zvláštní dozvuk. Premiér se rozhodl na nadcházející summit v Bruselu odjet bez Martina Kluse, státního tajemníka pro evropské záležitosti...

https://euractiv.cz/section/politika/news/the-capitals-merkelova-chce-predejit-katastrofe-nova-nemecka-opatreni-podle-ni-nejsou-dost-prisna/


BĚLEHRAD

15-20 procent srbských občanů je nakaženo koronavirem. Podle epidemiologa Predraga Kona již část srbské populace prodělala koronavir, a je proto možné, že „již existuje určitá imunita“. Srbské krizové centrum, jehož je členem, odhaduje, že takových lidí může být „mezi 15 a 20 procenty“, ale přesný podíl „musí být ještě spočítán.“ (EURACTIV.rs betabriefing.com)

https://euractiv.cz/section/politika/news/the-capitals-merkelova-chce-predejit-katastrofe-nova-nemecka-opatreni-podle-ni-nejsou-dost-prisna/


tyrjir řekl(a)...
15. října 2020 v 10:28  

Souhlasím s ministrem zdravotnictví: Musí fungovat základní infrastruktura do níž patří i zdravotnictví, školství, ekonomika a zaměstnanost lidí. Vše ostatní je nutné utlumit,

Anonymní řekl(a)...
15. října 2020 v 14:01  

Pane Týři, jste vítán v první linii.
Již před dvěma měsíci jsem varoval před "izraelizaci" pandemie SARS-CoV-2. Tam se to rozjelo přes školy. Vůbec jsme se nepoučili. Premiér zrušil roušky ve školách 1.9.2020. A výsledek je nasnadě. 4 500 nakažených kantorů (pro jistotu se raději nezveřejňuje jejich zdravotní stav, 16% nakažených žáků. I školství balancuje na hraně.

Pavel Doležel řekl(a)...
15. října 2020 v 15:03  

Konečně vědci, kteří se vyjadřují k tomu, čemu rozumí, ne nějaká partička homeopatů a celostních lékařů (sic) v čele s kardiochirurgem.

Mimochodem velmi zajímavé informace:

Šíření koronaviru vzduchem

Co říkají data o účinnosti roušek (Nature)

Matematická gramotnost a víra v dezinformace

Pavel Doležel řekl(a)...
15. října 2020 v 15:07  

Zejména ten poslední odkaz je pro mě dalším potvrzením toho, co celou dobu vnímám - totální devalvace vzdělávání a doklon od skutečných schopností a znalostí k prázdnému tlachání a blábolení, které propagují aktivisté, kteří si myslí, že tlachání je práce, protože se tím díky nejrůznějším nesmyslným grantům "uživí". Přestaňme už s tím přerozdělováním ve formě grantů a čerpacích projektů! Ne proto, že bychom neměli přerozdělovat, ale právě přesně proto, že tím fatálně deformujeme vzdělávání a představu mladých lidí o něm, která pak ústí v jejich faktickou neuplatnitelnost a nulovou přidanou hodnotu pro ostatní.

Petr Portwyn řekl(a)...
15. října 2020 v 15:42  

Pan Doležel
Zajímavá je nedůvěra seniorů v dezinformace. Hloupí "důchodci v teplákách" nějak nezapadají do mediálního obrazu... Otázka je, zda skutečně výzkum ukázal to, jak je interpretován.
Na druhou stranu souvislost matematické gramotnosti a ochoty k rizikovému chování je intuitivně očekávatelná. Přece jen když někdo nechápe, co je exponenciála...
Možná právě ti důchodci mají matematickou gramotnost vyšší, protože se ještě matematiku učili normálně.
A "politické dezinformace" možná nejsou ve skutečnosti dezinformace. Za "dezinformace v politice" se ostatně dost často označuje každý názor odlišný od mediálního mainstreamu.

Nowak řekl(a)...
15. října 2020 v 15:49  

Pane Doležele,
chápu, že Vás zpráva zaujala. Nicméně je otázka, jak jí rozumět.
Opravdu tam jde o matematickou gramotnost? A opravdu prokázali spojitost mat. gramotnosti s odoloností vůči dezinformacím? Proč se tak ptám?

V článku (výzkumu) je mat. gramostnost definována takto:
"vysoká míra matematické gramotnosti – jinými slovy schopnost „strávit a široce aplikovat kvantitativní údaje“". Svým způsobem s tím musím souhlasit - pro život je jistě důležitější tohle než umět skvěle počítat derivace funkcí. Ale mat. gramotnost v tomto smyslu není pak ani tolik výsledek studia matematiky jako spíš vzdělání
obecně.
To dokládá i další citát:
"Podle van der Lindena je evidentní, že je potřeba klást větší důraz na rozvoj kritického myšlení a schopnost orientovat se ve světě digitálních médií."

A s předchozími dvěma citáty pak těžko sloučíme tento:
"Překvapivým závěrem studie je zjištění, že čím starší respondent byl, tím menší byla náchylnost věřit dezinformacím o koronaviru!"
Že by snad ti starší víc pochopili matematiku a lépe se orientovali ve světě dig. médií? Spíš tu jde snad o nějakou životní moudrost, zkušenost, selský rozum.

Nadpis článku naznačuje nadřazenost matematického vzdělávání, obsah už vlastně ne.
Už jsem se zde v diskuzi nedávno zmínil o maturitě M: Pokud si někdo slibuje, že zavedení povinné maturity z matemtiky by omezilo víru v dezinformace, pak mi to z textu nevychází.
Ještě upozorním na jiný aspekt - opkaované dehonestující výroky vůči humanitnímu vzdělání. Ano, v humanitních oborech se dá leccos okecat a jsou asi stud. obory vš, kde to projde. Nemyslím, že by to prošlo třaba na Fak. humanitních studií UK (Sokol, Pinci,..).

mirek vaněk řekl(a)...
15. října 2020 v 17:55  

Průšvih se dal čekat už od počátku září, jak začaly stoupat počty nakažených ve školách. Neschopnost politiků pochopit problém a využívat vědu je děsivá. To že to spoustu let nejsou schopni ve školství, to se nějak se skřípěním zubů přežít dá a marně s tím bojujeme, ale ve zdravotnictví?
Stále jim nedochází, že školství je pouze problém hlídání dětí. Kvůli tomu křičí o otvírání škol, protože rodiče musí do práce. Kdyby něco dělali už dávno mohli vymyslet systém, který děti pracujících rodičů pohlídá. webkamery má každý a mobil taky. Něco vymyslet by se dalo, jen musí být vůle.
Celé léto na to bylo!!!! A co dělal ministr? V médiích vykřikoval, že se školy určitě v září otevřou.

Starší generace má řádné matematické vzdělání na rozdíl od té mladší. Tam není o čem diskutovat. A chápání kvantitativních vztahů rozvíjí především matematika a přírodní vědy, které se spoustu let utlumují. Počty hodin klesají na úkor jiných předmětů. Nic proti humanitnímu vzdělání, ale kam se zvrhlo za poslední léta, to nemá s myšlením moc společného.
Kvalita absolventů i VŠ klesá a to nejen u humamitních, ale i u přírodovědných oborů. Inteligence se přelila do oborů, kde jsou peníze. Práva, VŠE, ICT.

Anonymní řekl(a)...
15. října 2020 v 17:56  

"Možná právě ti důchodci mají matematickou gramotnost vyšší, protože se ještě matematiku učili normálně."


Opravdu, dříve se na ZŠ ještě učila i matematika. Dnes to sklouzlo do pozice jen počtů.

Nowak řekl(a)...
15. října 2020 v 19:23  

Promiňte, ale skoro mi to připadá, žeříkáte, že za socialismu bylo vešchno lepší - hlavně výuka matematiky a přír. věd a taky snad vůbec nebyl koronavirus (ten k nám přišel z jedné z mála komunistických zemí, Jakpak asi v komun. Číně vyučují matamatiku?). (Ale mám 90-leté příbuzné, třeba je řeč o 1. republice.)

Já chodil do ZDŠ za socialismu. V 6. tíídě jsme dostali písemku na násobení - nějaký 11x12 nebo možná jen 6x12. Moc jsme se divil, že jsem dostal 5 a všechno jsem měl správně. Tak jsme pípnul jakto a s. uč. řekla: Nemáš tam výpočty! Já: Jaký výpočty, to přece umím zpaměti. Ona: To není možný, to jsi určitě opal. Nedošlo jí (s jejím mat. vzděláním), že široko daleko nebylo od koho a kalkulačku nebo mobl jsme za jakéhosi důvodu ještě ani neznal. Pak nás učil starý p. učitel. Držel se hlavu a hořekoval: Radši štípat pařezy! To bych viděl nějaký výsledek!
Pokud jsou dnes mojiNa SŠ ná učil přímo s. ředitel. Kluky tloukl do hlavy tlustou učebnicí, holky netloukl - říkal, že to nemá smysl, že jsou blbé od přirození. Jeden z mých spolužáků dr doatl na techniku, ale vydržel tam jen do prních zkoušek - asi proto, že ho nikdo netloukl po hlavě.
Pokud jsou dnes moji dávní spolužáci hromadně matematicky gramotní (ve smyslu trochu pochpeníškolské matetiky), tak na sobě museli většinou zapracovat někdy v dospělosti.
Ad neschopnost politiků ve školství: Už jsem tu zmínil náhlé vynechání 9. třídy. Aspoň v matematice to bylo prostě opravdu vynechání roku učiva - žáci přeskočili z 8. tř. ZŠ na SŠ (později se to možná nějak trochu řešilo v osnovýách).


Nowak řekl(a)...
15. října 2020 v 21:17  

K výzvě vědců:
1. Výzva je dobrá v tom, že se neobrací na vládu, ale na lidi
2. Vyzývá k osobní odpovědnosti za sebe i jiné, nevyzývá k protestům a bojkotu opatření

Ad 1: Vláda může např. nařídit, že na každé prodejně bude upozornění "Vstup jen v roušce" a u vchodu bude k dispozici dezinfekce a může to důrazně vymáhat a postihovat nedodržení pravidel.
Ad2: Daleko hůře může vláda nařizovat jednotlivcům, protože příp.postih je problematický. Zde je daleko lepší doporučení, vytváření atmosféry spolupráce. Nařízení mohou probouzet odpor, nedůvěru, je s nimi třeba opatrně.
(Osobně jsem do značné míry zvolil lock-down už na jaře a neměnil přístup ani v létě.)

Nowak řekl(a)...
15. října 2020 v 21:45  

Ad matem. gramotnost:
Ve studii zdokazu pana Doležela je MG popsána jako "schopnost strávit a široce aplikovat kvantitativní údaje". Uvedu příklad, kde je právě toto třeba:

Včera jsem četl tuším na Novinkách.cz rozhovor s epidemioložkou z Ostravy, která pohlíží na koronavirovou krizi leckdy po svém, ale její názory jsou věcné, inteligentní a stojí za diskuzi. Např. souhlasím s tím, že "přesné" PCR testy zas tak přesné nemusí být (nemusí odhalit aktivní viry), daleko vhodnější jsou levné, rychlé testy.

Hlavně však chci upozornit na následující:
Dokládá relat. malou škodlivost covidu tím, že ačkoliv mnozí lékaři hlásí, že jim umírají na odděleních pacienti, kteří mohli žít třeba 10 i 20 let, tak se stat. údaje o průměrném věku umírajích nezměnily. Lékaři z oblasti intenzivní péče prý asi vidí jednoltivé případy, chybí statisticky viditelný dopad. Zdá se, že je někde chyba A to právě v MG jako "schopnosti strávit a široce aplikovat kvantitativní údaje". Tohle je tu přesně potřeba.

Napadá mě toto: Počty lidí, kteří zemřeli na covid jsou přece jen zlomkem celkového počtu zemřelých - takže celkový věkový průměr umírajících covid moc (nyní) neovlivňuje. Umírající na covid netvoří homogenní věk. skupinu - umírá víc starých lidí - to sice asi platí obecně, ale je otázka, zda je ten poměr starší/mladší podobný umírajícím na jiné choroby. Třeba jsou i jiné faktory. Paní epidemioložka nabízí konkrétní kvantitativní údaj, který je v rozporu s praktickou zkušeností lékařů první linie

Pavel Doležel řekl(a)...
15. října 2020 v 23:35  

"Kvalita absolventů i VŠ klesá a to nejen u humamitních, ale i u přírodovědných oborů. Inteligence se přelila do oborů, kde jsou peníze. Práva, VŠE, ICT."

No, ve všech těch oborech ale musíte ještě hodně makat a dostat se do špičky, abyste na tom byl finančně opravdu dobře. Jinak už ani práva nejsou to co bývala, protože jak už to tak bývá, i cena práce je dána poptávkou a nabídkou, takže se vždy vyplatí umět něco, po čem je koupěschopná poptávka a co neumí moc lidí. VŠE taky nevnímám jako nějakou elitu. Ta chrlí tolik lidí, že to, že se tam najdou velmi schopní je spíše otázkou zákona velkých čísel, než nezbytně kvalitou školy jako takové.

tyrjir řekl(a)...
15. října 2020 v 23:38  

Lockdown = zákaz vzdálit se z určitých prostor (typicky ze svého bydliště) z důvodu zajištění bezpečnosti nebo ochrany zdraví při mimořádné situaci (živelní pohroma, epidemie apod.)

https://cs.wiktionary.org/wiki/lockdown

Školství je součást základní infrastruktury státu stejně jako zdravotnictví, energetika a voda, doprava a telekomunikace a ekonomika a zaměstnanost. Právo na bezplatné počáteční vzdělávání je základní lidské právo, které lze omezit ze závažných důvodů jen dočasně, a to na základě zvláštního zákona. Zavření škol není součástí lockdownu.

Počáteční vzdělávání se uskutečňuje při osobním kontaktu formou povinné školní docházky. Nelze ho nedůvodně nahrazovat distančním vzděláváním. Pokud je to nutné, měl by stát podle mne dát rodičům a dětem potřebné vybavení (počítač a internetové připojení( Pokud to stát neudělá, dojde ke zvětšování sociální nerovnosti a nepůjde už o řádné bezplatné počáteční vzdělávání.

J.Týř


Pavel Doležel řekl(a)...
15. října 2020 v 23:54  

"Např. souhlasím s tím, že "přesné" PCR testy zas tak přesné nemusí být (nemusí odhalit aktivní viry), daleko vhodnější jsou levné, rychlé testy."

Tohle, pokud vím, není úplně pravda. Ony totiž testy se nepoměřují mezi sebou jen v jedné charakteristice, ale minimálně ve dvou - v tom, jakou mají specificitu a v tom jakou mají senzitivitu. Laicky řečeno (ne úplně přesně) - jak často vir nedetekují přesto, že tam je, a jak často jej detekují, přesto, že tam není. Každý test má nějakou chybovost a k tomu se pak přidává jeho cena, doba, jakou trvá jej vyhodnotit a máme rázem čtyři dimenze. No a vektory o čtyřech složkách nelze jednoznačně uspořádat. Musí se prostě volit vždy ten test, který je pro danou potřebu nejvhodnější. Nejsem odborník na virologii, ale pokud jsem to správně pochopil, tak PCR testy mají vysokou specificitu, ale nižší sensitivitu.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. října 2020 v 0:06  

"Nařízení mohou probouzet odpor, nedůvěru, je s nimi třeba opatrně."

Přiznám se, že tomu moc nerozumím. Snad ano, ale:

1) Pokud je odpor dán prostě jen tím, že se jedná o nařízení, pak je to problém nedospělosti jedince.
2) Pokud je odpor dán tím, že jedinec se cítí omezen na své svobodě, pak je třeba se ptát, jak velkou míru osobní svobody může společnost vymáhat v rámci solidarity s těmi, kteří mohou přijít o všechno. Já se domnívám, že nošení roušek, nechlastání alkoholu na veřejnosti, udržování odstupů a užívání desinfekce jsou tak zanedbatelné zásahy do svobody (ono nejde o svobodu, ale spíše o pohodlí a několik minut času denně), že revolta proti tomu je zase spíše jen znakem nějakých osobních problémů jedince.
3) Jediné, co naprosto chápu, jsou existenční potíže, do nichž se dostávají někteří lidé v důsledku vládních opatření. To je věc, která, narozdíl od těch opravdu levných a trapných osobních obětí typu nošení roušky, nebo odepření si kulturních zážitků na dva měsíce, opravdu stojí na té druhé misce vah proti těm tisícům mrtvých. Ale tady je na místě solidarita i za cenu zvyšování schodku státního rozpočtu. Ten schodek sice odneseme všichni, ale protože jsme nepřjali EURO, máme možnost devalvovat měnu. Tím sice zchudneme, ale zase získáme konkurenční výhodu a dluhy rozpustíme "spravedlivě" v inflaci. Život těm lidem nikdo nevrátí, zatímco dluh je prostě na nás, abychom ho svou prací (nikoliv čerpáním) splatili a nenechali ho našim dětem.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. října 2020 v 0:15  

"Napadá mě toto: Počty lidí, kteří zemřeli na covid jsou přece jen zlomkem celkového počtu zemřelých - takže celkový věkový průměr umírajících covid moc (nyní) neovlivňuje. Umírající na covid netvoří homogenní věk. skupinu - umírá víc starých lidí - to sice asi platí obecně, ale je otázka, zda je ten poměr starší/mladší podobný umírajícím na jiné choroby. Třeba jsou i jiné faktory. Paní epidemioložka nabízí konkrétní kvantitativní údaj, který je v rozporu s praktickou zkušeností lékařů první linie"

Podle studie Německých lékařů, kteří pitvali tuším cca 135 zemřelých pacientů pozitivních na COVID před svou smrtí, dospěli k závěru (a pitve je v tomto nejpřesnější způsob určení příčiny smrti), že 86% z nich zemřelo v přímé souvilsosti s tímto onemocněním, tj. jako příčina smrti byla uvedena nákaza tímto typem koronaviru. Otázka, zda na COVID se umírá v jiné věkové distribuci, než z jiných příčin, je zajímavá a přesnou odpověď na ni neznám a asi ještě ani není známa. Každopádně si ale musíme říci, že na COVID u nás zemřou téměř jistě minimálně tisíce, ne-li desetitisíce lidí. Na internetu se šíří různé fámy o tom, kolik lidí zabíjí silné chřipkové epidemie. Je to řádově méně. Ten vir je relativně nový a lidské tělo se s ním moc nezná.

Já jsem se také nechal ve svých odhadech na začátku léta ukolébat, jenže to mě ani ve snu nenapadlo, že se v září otevřou školy a uvolní prakticky všechna opatření. To jsou klíčové faktory explozivního šíření.

Petr Portwyn řekl(a)...
16. října 2020 v 6:47  

Pan Nowak
Promiňte, ale skoro mi to připadá, žeříkáte, že za socialismu bylo vešchno lepší - hlavně výuka matematiky a přír. věd
Já myslím, že tohle je omyl daný souběhem pádu "socíku" a konce starých časů. Ve světě proběhla dost zásadní změna, která přinesla některá pozitiva, ale taky negativa. U nás to časově korelovalo s pádem komunistického režimu, ale na Západě to nastalo taky. Tam by se možná zas dalo mluvit o "nástupu socialismu"...

No a co se týká matematiky a přírodních věd, tak to jsou obory, které u běžných dětí (exotické případy rodilých géniů jsou jinde) těsně souvisí právě s tím selským rozumem. Selský rozum nestojí proti matematice základní nebo střední školy, naopak.
Osobní zkušenost s reálným světem věcí a vztahů (tj. i jiná než s virtuálnem) pomáhá jak selskému rozumu, tak technicko-přírodovědnému myšlení.
A hodně taky pomáhá, když jsou lidi zvyklí řešit problémy. Pokud vám všechno předloží na stříbrném podnose a ještě vás prosí, abyste si to vzal, tak ty spoje v mozku prostě nevzniknou...
Škola (matematika) je projev. Absence zkušenosti a nezvyk překonávat překážky jsou příčiny.

Petr Portwyn řekl(a)...
16. října 2020 v 6:50  

Dodatek:
Osobní zkušenost s reálným světem věcí a vztahů (tj. i jiná než s virtuálnem) pomáhá jak selskému rozumu, tak technicko-přírodovědnému myšlení.
Přesněji řečeno je jeho nutnou, byť nikoli postačující podmínkou.

Ivo řekl(a)...
16. října 2020 v 12:16  

Petr Portwyn:
Osobní zkušenost s reálným světem věcí a vztahů (tj. i jiná než s virtuálnem) pomáhá jak selskému rozumu, tak technicko-přírodovědnému myšlení.
Promiňte, ale skoro mi to připadá, žeříkáte, že za socialismu bylo vešchno lepší - hlavně výuka matematiky a přír. věd
Já myslím, že tohle je omyl daný souběhem pádu "socíku" a konce starých časů.

Tak nějak si říkám, že "OSOBNÍ ZKUŠENOST" SE ZKAŽENOU MORÁLKOU LIDÍ V TOMTO STÁTĚ POVEDE K PÁDU "VYSNÍVANÉ" DEMOKRATURY...Mimo jiné i z důvodu koronakrize - pěkně se polarizující společnosti...Tohle nebude omyl, ale tvrdá realita.

Nowak řekl(a)...
16. října 2020 v 13:54  

Pane Doležele,
ad "přesné PCR testy": Já jsem citoval jen útržek z názorů oné epidioložky (a bez odkazu -čánek už mi kamsi utekl), takže trochu utekla podstata: Ona tvrdí, že PCR testy najdou i neaktivní viry neschopné replikace - najdou typ. úseky genet. informace. Tohle již bylo uváděno i u virů prokáazých na površích - na povrchu věcí je lze prokáazt po více dnech, aktivní jsou hodiny, max. den, dva. Zdá se mi, že to může být pravda. Ona taky navrhuje testovat jen lidi s aspoň nějakými příznaky, ti bezpříznakoví by mohli mít častoprávě neaktivní virus.
ad "nařízení a odpor": Bohužel ten odpor vidíme. Demonstarce proti rouškám, zpěvák Hůlka vrací st. vyznamenání svému přiteli Zemanovi,ketrý mu doporučil mokrý hadr na hlavu (Konečně někdy souhlasím se Zemanem!), Klausova výzva k odporu, Výzva lékařů Pirk a kol., která zahrnuje neúčinnsot roušek. Prý podle průzkumů veř. mínění 60 % Čechů nevěří, že nějaký covid je. V téhle situaci tvrdě nařizovat by chtělo nasadit armádu. Jen třeba ve školství reakce ředitelů ZŠ (myslím, že šlo o 2. stupeň) - mají ředitelé státních škol právo říkat, zda se mají školy zavřít nebo ne? To není svoboda názoru občanů.Spíš zde má pravdu pan Ivo.

Ivo řekl(a)...
16. října 2020 v 17:43  

...Nowak: děkuji za uznání, ale VEŠKERÉ MÉ SNAŽENÍ MAŘIL PAN ADMI-NISTRÁTOR. TATO HRŮZA BYLA PREDIKOVATELNÁ UŽ KONCEM SRPNA :-( :-( _:-(

Nowak řekl(a)...
16. října 2020 v 18:36  

Pane Ivo,
já myslím, že to kažení morálky je taky tím, že za komunistů si každý zanadával doma nebo s kamarády ve své hospodě, ale si dával pozor. Teď to jde veřejně a naplno a je to nakažlivé víc jak ten virus. Hůlka je pro lidi hrdina, co proti němu byl kdy Havel.

Jedna známá nám teď přeposlala Hůlkův dopis Z.. Ona nemá žádný smysl pro ironii nebo sarkasmus, takže Hůlku jasně obdivuje (možná i proto, že jí navíc připadá nebo spíš dřív připadal, jako krásný chlap - hezčí než Prymula).

Ivo řekl(a)...
16. října 2020 v 19:38  

..a já "jasně" obdivuju všechny, kdo v této vyhrocené situaci vyhrocuje ideologické spory a rozpory a zpochybňuje a zlehčuje veškerá možná opatření proti šíření COVID19 včetně jasně vymezených pravidel. Nesouvisí to jenom se "švejkovstvím", ale rozdělení společnosti na ty, co "mají pravdu" - přesněji "modroarmějce" zaměřených výhradně na západ a "póvlem" dehonestovaných obyčejných lidí - lidí "práce" jako něco fuj a méněcenného.

Normálně je mi na blití z toho všeho. Bez ideoloických předsudků "my" a "oni" jako nezávislému pozorovateli.

Robert Čapek řekl(a)...
17. října 2020 v 13:09  

Souhlasím s p. Doleželem, asi poprvé. Píše "totální devalvace vzdělávání a doklon od skutečných schopností a znalostí k prázdnému tlachání a blábolení"... a dodávám, zejména tlachání a blábolení těch, kdo si myslí, že rozumí všemu a píší sem sáhodlouhé, rádoby neomylné a vševědoucí texty o všech možných oborech, na které jim padne zrak. Ve skutečnosti právě to je to největší "tlachání a blábolení".

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2020 v 13:20  

Podstatou blábolení je chybějící obsah, nikoliv vědecká tvrzení - byť by byla chybná. Vědecké tvrzení se ale dá snadno vyvrátit, protože je falsifikovatelné. Jenom vám to vyvracení moc nejde, protože vy netušíte, co to je věda a jak funguje.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2020 v 13:37  

"Tak nějak si říkám, že "OSOBNÍ ZKUŠENOST" SE ZKAŽENOU MORÁLKOU LIDÍ V TOMTO STÁTĚ POVEDE K PÁDU "VYSNÍVANÉ" DEMOKRATURY...Mimo jiné i z důvodu koronakrize - pěkně se polarizující společnosti...Tohle nebude omyl, ale tvrdá realita."

Pane Ivo, já to vnímám podobně, nicméně snažím se najít příčiny. Ta společnost se ve skutečnosti nepolarizuje, ona už je polarizovaná. A je podobně polarizovaná v celém vyspělém světě - Trumpovci vs. Bidenovci - jako příklad. Podstatou tohoto rozdělení je podle mého názoru podpořeného tvrzeními Dr. Koukolíka - morfologická a biochemická stavba mozku, která je dána od narození a určena primárně dědičně. Nechci to úplně vulgarizovat, ale věřícím se člověk rodí (byť nemusí být samozřejmě věřící od narození a vliv má i prostředí), ale snad je jasné, co tím chci říci. Prostě někdo má předpoklady k tomu, být dobrým matematikem, někdo pro to, býti věřícím křesťanem, nebo muslimem (podle toho, v jaké žije kultuře, apod.). Nedá se to dnes operovat - byť víme, že to lze ovlivnit třeba nějakou hormonální terapií, nebo přesně zacíleným působením elektrického pole. Ten mozek fakt není jen nějaký vzdálený imaginární nástroj, on za tím vším stojí a lidé to postupně objevují a začínají chápat. Proto se obávám, že se s tím nedá společensky nic dělat. Jediná cesta je, to potlačovat a pak to navenek vypadá, že je společnost jednotná - ale je to asi jako za socialismu u nás - vypadá to tak, ale není to tak. A ti, kdo vybočují, jsou umlčeni - ať už cenzurou projevu, nebo rovnou fyzicky.

A podobné je to s těmi zastydlými pubertami a revoltou proti "systému". To pak má blízko k víře v různé spiklenecké teorie a končí to čistou paranoiou. Nic s tím nenaděláme. My musíme toliko nastavit pravidla, aby tito lidé neohrožovali ostatní a tato pravidla pak nekompromisně vymáhat. Dívám se v době home-officu na pořad s názvem CourtCams, kde jsou nafilmované reálné příběhy a události z amerických soudů. Kromě toho, že mám další indicii naznačující, že v populaci afroameričanů je mnohem vyšší kriminalita, než ve většinové populaci, je tam vidět jedna zajímavá věc - tresty jsou v USA nesrovnatelně přísnější, než u nás. Naprosto nesrovnatelné a to i když zcela odhlédnu od možnosti trestu smrti, který stále v některých státech existuje. Ono kdyby u nás jednou dali pokutu těch 5 milionů restauraci, kde se přes vládní opatření slézají fetky a každé té fetce dali třeba 50 tisíc pokutu a za držení drog je k tomu posadili na 2 měsíce do lochu, tak by se nám sem minimálně přestali sjíždět všelijaké podivné existence z celého východního a jižního bloku a žádná další restaurace by už nikdy nic podobného neumožnila. Podobně za nenošení roušek kdyby byla pokuta 10 tisíc a kdo by ji nezaplatil na místě, měl by jistotu, že bude ve správním řízení nejméně dvojnásobná, tak by taky těch hrdinů a myslitelů typu Keršláger ubylo. Resp. neubylo, ale chovali by se v souladu s nařízeními. U nás bohužel panuje kult dítěte a kult agresorů a pachatelů trestných činů, místo aby se společnost soustředila na ochranu obětí a prevenci.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2020 v 13:57  

"Tohle již bylo uváděno i u virů prokáazých na površích - na povrchu věcí je lze prokáazt po více dnech, aktivní jsou hodiny, max. den, dva. Zdá se mi, že to může být pravda. Ona taky navrhuje testovat jen lidi s aspoň nějakými příznaky, ti bezpříznakoví by mohli mít častoprávě neaktivní virus."

Ano, to chápu stejně.

"ad "nařízení a odpor": Bohužel ten odpor vidíme. Demonstarce proti rouškám, zpěvák Hůlka vrací st. vyznamenání svému přiteli Zemanovi,ketrý mu doporučil mokrý hadr na hlavu (Konečně někdy souhlasím se Zemanem!),"

Já jsem to chápal tak, že Daniel Hůlka vracel ne na odpor proti nošení roušek, ale kvůli vyjádření prezidenta ze začátku týdne o těch "hladových umělcích". Někteří lidé nemají moc smysl pro humor (ostatně je to vidět i ve zdejších diskusích - byť ti největší suchaři a citlivky rádi sebe samé vnímají jako veliké humoristy, ale co člověk nadělá?) a Zeman by je asi v této době neměl tolik dráždit. Být v existenční nouzi není žádná legrace, obzvláště, když mají lidé děti a závazky.

"Klausova výzva k odporu, Výzva lékařů Pirk a kol., která zahrnuje neúčinnsot roušek."

Klaus mě tentokrát nasral, ale státní vyznamenání mu vracet nebudu, protože žádné nemám. Celé noci kvůli tomu nespím, že mé světové úspěchy nebyly po právu oceněny. možná bych mohl napsat nějakou petici, nebo založit neziskovku, abych byl víc vidět.

"Prý podle průzkumů veř. mínění 60 % Čechů nevěří, že nějaký covid je."

No, to je to, o čem jsem psal. Paranoia. Bohužel ten podíl takto postižených lidí roste a ten vliv prostředí s rozesraným školstvím tomu ještě více napomáhá.

"V téhle situaci tvrdě nařizovat by chtělo nasadit armádu. Jen třeba ve školství reakce ředitelů ZŠ (myslím, že šlo o 2. stupeň) - mají ředitelé státních škol právo říkat, zda se mají školy zavřít nebo ne? To není svoboda názoru občanů.Spíš zde má pravdu pan Ivo."

Ředitel školy musí dodržovat zákon. Nemá na výběr. Někteří lidé stále nepochopili, že nemají úplnou svobodu a že jejich svoboda může být omezena. Paradoxní je, že ta nesvoboda, kterou už lidé od narození mají zažitou, je netrápí, ale jsou velmi citliví na to, když jim někdo sebere něco, na co si mysleli, že mají právo od Boha. A ono ne. Když se někdo sebere a pojede stanovat do Beskyd do lesa, asi ho tam nebudou policajti nahánět, že nenosí roušku, ale bude se muset obejít bez společenských vymožeností. Oni lidi rádi přijímají výhody, které jim přináší život ve společnosti, kde se o jejich potřeby starají ostatní, ale málo kdy chápou, že tyto výhody nejsou zadarmo, že s sebou nesou odpovědnost a povinnosti. A když potřebuje zrovna pomoci ta společnost tak je to na ně už moc imaginární a jejich ochota pomáhat je nulová. Nemluvím o všech - spousta lidí je společenských a naprosto to chápou a nestěžují si.

Michal Komárek řekl(a)...
17. října 2020 v 14:17  

Pane Doležele, snažte se diskutovat bez urážek a znevažování. Děkuji!

Petr Portwyn řekl(a)...
17. října 2020 v 15:13  

Prý podle průzkumů veř. mínění 60 % Čechů nevěří, že nějaký covid je.
Když to je těžký. Lidem se z oficiálních zdrojů vykládají věci, které jsou v rozporu s jejich zkušeností a selským rozumem. Ti lidé pak přestanou oficiálním zdrojům věřit (prosím nevrtat se v tomto pojmu, každý ať si ho přebere, jak chce)... a bohužel jim nevěří ani v tom, v čem by jim věřit měli.
Když za "fake news" označíme kdeco, hlavně všechno, co se někomu nehodí, a taky to, co se pak ukáže jako pravda, tak pak označení "fake news" ztratí obsah a lidi mávnou rukou s tím, že "voni zase chtěj něco zatajit". Paranoia - ale paranoia jako následek manipulace.
"Můžeš někoho vodit za nos dlouho. Můžeš nějakou dobu vodit za nos spoustu lidí. Ale nemůžeš trvale vodit za nos všechny."
Blbé je, že pak lidi věří kdečemu, jen když je to "neoficiální".
A ne, nebudu uvádět příklady. Jen bychom se zapletli do hádky a stejně každý dokáže najít příklady sám.

laimes řekl(a)...
18. října 2020 v 15:43  

1/virus není likvidační=sám nezabíjí
2/prochází tělem a skenuje -prověřuje orgány
3/prověřuje tak,že je provokuje
4/je li orgán zdravý,mladý,svěží nebo i starý udržovaný správnými a správně dávkovanými medikamenty virus nic nezpůsobí
5/komplikace je tehdy když virus napadne tři-čtyři nezdravé orgány,které nelze léčit všechny najednou
6/léčba se nesoustředí na samotný virus ale na zasažený orgán

laimes řekl(a)...
18. října 2020 v 15:47  

v podstatě jsou možná pouze tři opatření:
1/výrazné omezení pohybu osob
2/zdravý životní styl=udržovat se zdravým
3/nejsem li zdráv-nechat se diagnostikovat a léčit se

Karel Lippmann řekl(a)...
19. října 2020 v 13:29  

Pane Portwyne,

s Vaším posledním příspěvkem souhlasím.

Naopak je mi dost nepochopitelné, že někteří diskutující, kteří se jindy domáhají exaktnosti i tam, kde není možná (vágní přirozený jazyk), kde je "jen" nepominutelnou podmínkou pravdivostní optimalizace, propadají najednou pokušení víry v odborníky. To by bylo v pořádku, kdyby po nich současně vyžadovali adekvátní důkazy opřené o prokázané fakty. To ale nečiní. Věří jen odborníkům, kterým z nějakého důvodu věřit chtějí, ty s názorem jiným nevnímají. popř. zatracují. Činí tak se stejnou arogancí, s jakou v jiných případech horují pro exaktnost.

BP řekl(a)...
19. října 2020 v 20:04  

Pane Lippmanne, opřené o prokázaná fakta, prosím!

laimes řekl(a)...
20. října 2020 v 9:34  

místo přihlouplých debat o rouškách,hospodách a fotbale je potřeba zavřít hranice=žádné chorvatsko a žádní ukrajinští brigádníci,omezit dopravu,zákaz shromažďování,stanovení prpustnosti supermarketů,

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.