Pokud přijde druhá vlna koronaviru, školy už plošně nezavřeme. Výuka na dálku by se mohla i uzákonit, říká ministr Plaga

čtvrtek 18. června 2020 ·

„Došlo k velmi pozitivním změnám. Učitelé více využívali slovní hodnocení a on-line výuku. Ti, kteří měli odtažitý přístup k technice, si díky krizi mohli zkusit vzdělávat na dálku a mnozí zjistili, že to není vůbec špatné. Samozřejmě že to tak nebylo všude. Pozornost musíme věnovat i školám, na kterých byl nějaký problém a kterým je potřeba pomoct jak po stránce majetkové, tak třeba po stránce proškolení učitelů. Krize zároveň odkryla řadu nedostatků,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro Hospodářské noviny.



Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Jakých? 

Potvrdila, co říkali experti už v minulosti. V rámcových vzdělávacích programech je spousta zbytečných věcí. Zároveň je potřeba více zapojit do vzdělávání výuku na dálku a počítačových dovedností. Krize ukázala i potřebu slovního hodnocení, aby učitelé dávali žákům zpětnou vazbu. Školy, kterým se v době krize dařilo, okamžitě navázaly komunikaci s rodiči, zjistily stav v rodině a tomu také přizpůsobily výuku. Dokázaly sundat nohu z plynu a zaměřit se jen na důležité věci a procvičování.

Pokud by se na podzim situace opět zhoršila, k plošnému zavření škol by tedy nedošlo? 

Rozhodně ne. To by bylo až to poslední řešení. Všechny kroky směřují k tomu, aby už nikdy nebylo nutné přistoupit k plošnému zavření škol. Pevně věřím, že karanténu už budeme schopni řešit jen lokálně. Tedy zavírat jen ty školy, na kterých by se vyskytla nákaza.

Přemýšlíte, že to nové, jak říkáte, co nám krize dala, tedy slovní hodnocení nebo distanční výuku, uzákoníte? 

Součástí novely školského zákona, kterou během léta doufám schválí vláda, bude uzákonění distanční výuky pro případ nouze. Aby byla dána možnost on-line výuky, která v tuto chvíli v zákoně není. Velmi rád bych rozjel pokusné ověřování toho, co si školy vyzkoušely v ostrém provozu. A až najdeme správnou kombinaci prezenční a distanční výuky, bude namístě přesnější propsání výuky na dálku do zákona. Takže se bavíme o nalezení správných modelů v řádu třeba dvou let, abychom měli čas získat validní výsledky.


Celý rozhovor naleznete zde

7 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. června 2020 v 8:39  

Jo uzákonit?! Aha!? A když jsme to za PK navrhli před dvěma týdny do senátního výboru, že se toho nikdo nechytil?! Blbej spolek? Blbej navrhující? Až to navrhne Kartous s dalším expertem, už do bude dobře?

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. června 2020 v 10:34  

školy už plošně nezavřeme.

Pytlici doufali, že to naopak tak už zůstane.
Zkraje to vypadalo na ozdravný proces zdejšího školství.
Už žádná frontální výuka, vysedávání v lavicích, tupé biflování nazpaměť...
Pracuje je ten, koho to doopravdy baví. Včetně učitelů.

Jana Maříková řekl(a)...
18. června 2020 v 13:24  

Odkdy rozhoduje o epidemiologických a krizových opatřeních ministr školství? A uzákonění distanční výuky se bude konat půl roku poté, co tak bylo třeba učinit, a musí to vymyslet ti správní lidé. Nikoli ti, kteří to mají připravené už dávno, ale mají tu smůlu, že si dovolili pana ministra kritizovat.

Anonymní řekl(a)...
18. června 2020 v 14:50  

Při možném příchodu druhé, třetí, čtvrté,...vlny pandemie koronaviru v tak masovém měřítku jako bylo ve státě New York se zavře opět úplně vše. O tom v žádném případě nerozhoduje žádný ministr školství. Chybí tady pandemický plán.

jir řekl(a)...
18. června 2020 v 18:40  

Ministerstvo pracuje špatně. Zprávy k situaci a opatřením klidně pošle datovkou o 3 dny později a informace k průběhu dalšího školního roku slíbilo dodat do 31.8.2020. Díky.

mirek vaněk řekl(a)...
19. června 2020 v 10:54  

Minstr se prostě nepoučí.

Vyhlašovat věci, které nakonec nemusí být pravda. Co ho stálo úsilí zrušit povinnou státní maturitu z matematiky. Kdyby mu nepomohl covid, kdoví jak by to dopadlo. Teď slibuje nezavření škol.

Místo toho, aby vyhlásil, jak se bude příští rok učit, jak budou moci školy reagovat na změněnou situaci(jaké jsou možné úpravy ŠVP bez zbytečného papírování), tak slibuje nějaké uzákonění, které se za 2 měsíce nedá stihnout. To nestihne ministerstvo ani připravit natož parlament odhlasovat.

Zkušený učitel řekl(a)...
19. června 2020 v 10:54  

MŠMT je takový slepenec od sociálna přes čutálisty ke vzdělání. Obdobný slepenec je ministerstvo práce a sociálních věcí. Práce a sociálno nejde dohromady.

Ministr Plaga je takový otloukánek, na kterém si všichni zgustnou, zejména novináři všeználkové a televizní exhibicionisté a nakonec Eduin se svým jednoročákem specializace tělesné výchovy, Boby Kartousem.

Já se panu ministrovi divím, že si to vůbec nechá líbit. Ono je třeba říci nahlas dost řečí, nechte ty učitele v klidu pracovat.




Všem doporučuji si přečíst Prof. Petr Piťha. Velká iluze českého školství, výběr zajímavých momentů přednášky

https://www.citarny.cz/knihy-lide/vzdelavani-a-souvislosti/glosa-svet-knihy/pitha-velka-iluze-ceskeho-skolstvi

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.