Ministři školství vyzvali nevládní organizace ke spolupráci na tvorbě vzdělávacích materiálů

neděle 28. června 2020 ·

„Šestou debatou ze série Nouzový stav ve vzdělávání/řešení a příležitosti v ČR a SR jsme uzavřeli rekapitulaci toho, co se na Slovensku a v Česku dělo v časech distančního vzdělávání. V závěrečné debatě jsme se ptali českého i slovenského ministra školství, jaké problémy ve svém resortu aktuálně řeší, a především, které zkušenosti s koronakrizí ovlivní podobu vzdělávání. Zástupkyně střešních organizací asociací/aktérů ve vzdělávání jsme požádali, aby opatření ministrů komentovaly a objasnily svoje priority. Debata proběhla 15. června. Organizátorem debat jsou český a slovenský SKAV,“ píšou pořadatelé debat v tiskové zprávě.





Debaty se zúčastnili: 

Branislav Gröhling, minister školstva, vedy, výskumu a športu (SR)
Robert Plaga, ministr školství, mládeže a tělovýchovy (ČR)
Viera Grohová, Stálá konference aktérů ve vzdělávání (SR)
Klára Laurenčíková, Stálá konference asociací ve vzdělávání (ČR)
Matej Sapák, LEAF, moderátor (SR)
Tomáš Feřtek, EDUin, moderátor (ČR)

Obě ministerstva řeší, jak aktuálně pomoci školám a připravit je na zářijový provoz, dost možná krizový. Chtějí vytvořit manuál, který dá školám svobodu, ale zároveň nabídne návody, jak se zachovat, pokud se nákaza objeví znovu.

Jako velmi silné a důležité téma se ukázala potřeba myslet na speciální školy a děti se zvláštními vzdělávacími potřebami. Ty při řešení krize velmi často vypadávaly z pozornosti. Je nutné pamatovat u všech žáků na emocionální potřeby. Jejich ošetření je nutnou podmínkou efektivní distanční výuky. 

V obou státech se přemýšlí o přípravě na další rok. Letní školy ve spolupráci s neziskovými organizacemi (SR), ale také podpora a zvýšení počtu asistentů a terénních pracovníků, bez nichž je část nějakým způsobem znevýhodněných dětí nedostupná.

Důležité je pamatovat na zajištění digitálního provozu. Na straně škol je to především nutnost zvýšit kvalitu správců sítí na školách, řeč byla o digitálním příspěvku pro rodiny, především na nákup dat. Důležité jsou i příležitosti mimo oblast škol. V této situaci roste důležitost center volného času, science center, které dokážou vytvořit vzdělávací zázemí pro žáky, kterým takové podmínky rodina nenabízí.

V obou zemích všichni diskutující kladli důraz na nutnou proměnu obsahu (a redukce) učiva. Ministři konstatovali, že je třeba nastartovat proces, který bude trvalý, protože v rámci funkčního působení ministrů k realizaci tak náročného procesu se uskutečnit nedá.

Krize byla příležitostí pro nastavení partnerštějších vztahů mezi státem a školami, ale také mezi školami a neziskovými organizacemi nabízejícími podporu.

Oba ministři vyzvali neziskové organizace ke spolupráci na tvorbě vzdělávacích materiálů.


Celý text naleznete zde

13 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
28. června 2020 10:59  

Proboha, co to zas je? My nepotřebujeme vzdělávací materiály od nevládních organizací, my potřebujeme profesionálně udělané vzdělávací materiály. Nejlépe počítačové výukové programy a systémy, které budou navazovat na učebnice, a které by byly, pokud by se situace opakovala, přínosné. Je sice pěkné, že Nová škola, Taktik, Fraus a další nám uvolnili interaktivní učebnice, jenže průšvih je v tom, že tyto jsou zpracovány tak, že podporují práci ve škole. Většina z nich není dostatečně přizpůsobena tomu, aby s nimi pracovaly děti samostatně doma, a tomu, aby učitel měl kontrolu, zda s nimi vůbec pracovaly.

Eva Adamová řekl(a)...
28. června 2020 12:19  

"V našem prostředí museli často učitelé připravovat a tisknout vyučovací materiály a fyzicky je roznášet těm žákům, kteří nebyli on-line dostupní. To bylo specifické zvláště v některých regionech. Na podporu takové činnosti je třeba do budoucna pamatovat i finančně. Proto jsme iniciovali vznik takzvaných „letních škol“, které se budou odehrávat asi mimo školní budovy, ale budou faktickou přípravou na školní rok. (Branislav Gröhling)"

To je tedy blábol opravdu hodný ministra školství. A na těch letních školách se budou učit učitelé vyměňovat tonery v tiskárnách a získávat fyzičku, aby stíhali obíhat neon-line žáky, nebo co?

"Důležité je pamatovat na zajištění digitálního provozu. Na straně škol je to především nutnost zvýšit kvalitu správců sítí na školách, řeč byla o digitálním příspěvku pro rodiny, především na nákup dat."

Problémů se správci sítí škol si ráčili všichni všimnout až teď? Sice nevím, jak chtějí zvyšovat kvalitu někoho, kdo u mnohých škol ani neexistuje. Zatímco u obecních úřadů běhají kolem stovky počítačů dva lidé na plný úvazek, na celé řadě škol stejný počet PC obhodspodařuje ICT koordinátor za pět hodin z úvazku dolů.

To s trěmi daty nakukal ministrům kdo, mobilní operátoři? To smrdí průšvihem na sto honů. Plnohodnotná práce do školy se nedá dělat na chytrém telefonu. K tomu je potřeba mnimálně tablet s přídavnou klávesnicí a pořádná wifi.

"Důležité jsou i příležitosti mimo oblast škol. V této situaci roste důležitost center volného času, science center, které dokážou vytvořit vzdělávací zázemí pro žáky, kterým takové podmínky rodina nenabízí."

Pokud budou v nějaké oblasti zavřené školy, budou zavřená i tato zařízení.

Jirka řekl(a)...
28. června 2020 15:52  

Děkuji, paní Adamová. Mluvíte i z mé koordinátorské duše. Nevím, jestli se k Vám donesla senátorská iniciativa utratit miliardičku za "pomoc" dětem bez připojení. Dopředu se ví, že strop za notebook bude osm tisíc. Věřím, že než to prosadí, zamyslí se také nad tím, jak bude tímto způsobem financovaná pomoc organizovaná. Kdo ponese odpovědnost? Jak bude řešeno zneužití? Půjde i po přijetí pomoci hrát mrtvého brouka? A tak dále.
K čemu to všechno bude bez vůle pracovat. Učebnice Project takovou nadstavbu mají. Lze procvičovat, upevňovat a učitel má zpětnou vazbu, jak děti pracují. Ovládání i pracovní postupy se děti učí několik let ve škole. Práci zadanou na tři týdny lze zvládnout na sto procent za třicet minut. Přesto se najdou důvody, proč se asi jedné třetině práce nedaří. Pouhým rozdáním techniky a zřízením připojení se situace nezlepší. Ti, kteří u nás nepracují, mají úplně jiné problémy a tam vidím úlohu nevládních organizací. Stát tady zřejmě selhává.

Jana Maříková řekl(a)...
28. června 2020 16:48  

Další peníze neziskovkám, další dobývání renty. Ministr už je jen lobbista. Ovšem nikoli školství. Vypadá to, že někdo ho silně pozitivně motivoval. To se dělá tak - vypíšou se nějaké ty peníze na projekty, v tomto případě osekané učivo, nějaká nevládní organizace kasíruje a pak se dělí.... klasika, která se osvědčuje už hodně dlouho.

Tomáš Barták řekl(a)...
28. června 2020 21:35  

Běžte, chytrolíni, do ... Táhněte do háje všichni pryč. (Zpívá klasik.) Protože do školství kecá každý, kdo do školy chodil, vypadá to se školstvím podle toho.

Tomáš Barták řekl(a)...
28. června 2020 21:37  

Pracovníci nevládních organizací, pojďte učit, učitelé chybějí a lepší to si nebude.

Tomáš Barták řekl(a)...
28. června 2020 21:38  

...asi... Omlouvám se.

Tomáš Barták řekl(a)...
28. června 2020 21:40  

Omlouvám se. Jsem vytočený tím hloupým textem.

rváčkazvesela řekl(a)...
28. června 2020 23:02  

To už je vrchol nestoudnosti!!!
Učitelé sami vědí, co je třeba udělat!!". Nač je na ministerstvu plno "odborníků", když ještě potřebují nevládní organizace? Pane Plago styďte se!! Vy byste neuměl zorganizovat ani dětský tábor!!
Bohužel je ale pravdou to, že takhle s námi mohou zametat jen proto, že se neumíme sjednotit do komory "de jure".

tyrjir řekl(a)...
29. června 2020 5:11  

PROČ NPI NEFUNGUJE? PROČ MŠMT HODLÁ V RÁMCI STRATEGIE 2030+ SEŠOUPNOUT LEGISLATIVNÍ ODPOVĚDNOST ZA METODICKÉ ŘÍZENÍ ZÁKLADNÍCH ŠKOL NA OBCE S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ?!

http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministerstvo-skolstvi-predstavilo-navrh.html

Cílená likvidace systematického vzdělávání aktivistickými a dotačně závislými "moudrými hlavami" z MŠMT a PedF nabírá obrátek. Po zničení resortních organizací se teď MŠMT spolu s neziskovými snaží přesunout svou odpovědnost za pofinacované a mizerně koncipované školství na obce a nestydí se k tomu využívat neziskovky nebo třeba i virovou pandemii. Že mizerně placení učitelé ze škol znechuceně utíkají jim asi moc nevadí. Dokud se tisknou peníze na dotace, bude těm aktivistům dobře. Programové prohlášení vlády je zřejmě cár papíru a školní vzdělávání ať jde třeba do kytek. A do škol přeci mohou přijít na místa učitelů nezaměstnaní neučitelé. V rozbíhající se hospodářské krizi jich možná bude dost. Čím hůř je ve školách, tím lépe je pro aktivisty?

http://www.ceskaskola.cz/2020/06/v-cesku-chybi-sest-tisic-ucitelu-muze.html

J.Týř

mirek vaněk řekl(a)...
29. června 2020 8:26  

Neziskovky do teď nebyly schopny vytvořit cokoli použitelného. Jen rozbíjí to, co ještě funguje a naváží se do učitelů, když na ministerstvo si netroufnou. Jestli budou neziskovky najmuty vládou, aby likvidovali práci učitelů, kteří připravi vzdělávací materiály, pak je jasné jak to dopadne. I na to se vám učitelé vy...

tyrjir řekl(a)...
29. června 2020 13:09  

BANKROT ZDRAVÉHO MYŠLENÍ V MŚMT ČR?

Asi tak před sedmi léty používal bývalý ředitel bývaLého NÚVu prezentaci s funkčním schématem, ve kterém byly znázorněny části školské soustavy včetně tzv. systémových vzdělávacích projektů. Pak položil otázku "Co se stane, pokud by zmizely vzdělávací dotace vybraným skupinám dotace?" a v tom schématu nechal zhasnout (zmizet) všechny dotované projekty a organizace žijící z účelových dotací. Byl to velmi smutný pohled. Zbyly tam rozpočtově chudé ministerstvo, kraje a obce a NÚV a od dotovaných neziskovek osiřelé školy. Mýlil se. Ty účelově orientované dotace rozdávané jen někomu sice ještě jsou a možná i budou, budou-li Česko a EU tisknout dost prací nekrytých bankovek. Nemáme ale už Národní ústav VZDĚLÁVÁNÍ (NÚV) a místo něj máme Národní PŘEVÝCHOVNÝ institut (NPI). Lidi je zkrátka potřebné odnaučit přemýšlet, vyjadřovat se a počítat. Naučit se používat snadno tisknutelnou a distančně vytvářenou měnu ve prospěch těch správných bublin. To jsou ty kompetence? Slyšeli už jste názor, že matematika je rasistická tím, že se lidé, kteří jí ovládají, se vyvyšují nad ty, kteří jí neovládají a "nemohou za to"?

Dokdy ten bankrot zdravého myšlení v MŠMT ČR potrvá? Na to mi kdysi odpověděl jeden vážený VŠ učitel: Dokud Česko nezačne pociťovat ekonomickou potřebu skutečně vzdělaných lidí, do té doby se budou mluvkové z MŠMT i odjinud pást na dotacích a školy a učitelé budou šizeni, "co se do nich vejde".

:)))

Petr Portwyn řekl(a)...
29. června 2020 19:23  

Pan Laimes
Potřeba je už pociťována, ale není síly, která by přiměla společnost k menší pohodlnosti. Tedy dokud nepřijde skutečná krize, na což se fakt netěším.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.