Rasismus v Česku je, nelze na něj ale svést všechno, míní odborník

pondělí 29. června 2020 ·

Black lives matter, na černošských životech záleží. Heslo charakteristické pro americké protesty proti policejnímu násilí zaznělo v uplynulých dvou týdnech i na demonstracích v Praze. Podle politologa a odborníka na extremismus Miroslava Mareše se v České republice objevuje „lidový rasismus“, výraznější však je proti romské komunitě. Rozhovor přináší iDNES.



Miroslav Mareš (muni.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Čelí černoši v České republice předsudkům? 

Někdy určitě ano, koneckonců „bučení“ nebo jiná rasistická gesta vůči hráčům tmavé pleti na fotbalových stadionech patří už takřka ke koloritu některých chuligánských kotlů. Výjimkou nejsou ani zločiny z nenávisti. Jistý „lidový rasismus“ se objevuje i v internetových diskusích. Nelze to samozřejmě paušalizovat, řada Čechů předsudky nemá.

Oproti právě Spojeným státům jsme silně homogenní společnost. Zajímají se Češi obecně o problematiku rasismu? 

Myslím si, že to není výrazné celospolečenské téma, s občasnou výjimkou takzvané romské otázky. Ale existují zde stabilní a aktivní nevládní organizace bojující proti rasismu a na straně druhé i rasistická scéna.

A co se týče „lidového rasismu“, jak jste to nazval? 

Důležité je posilovat pozitivní příklady. Pokud se lidé dlouhodobě nebudou setkávat s kontroverzním jednáním ze strany příslušníků menšinových komunit, tak se celkově zlepší i náhled na ně. Celkově je to ale běh na dlouhou trať, protože v české společnosti jsou již negativní postoje zakořeněné, a jakmile to potvrdí i osobní zkušenost, předsudky se ještě posilují. To, co by se dalo dělat, je vhodné šíření osvěty. Nemělo by to ale být děláno nějakými přehnanými intelektuálně povýšeneckými kampaněmi.



Celý rozhovor naleznete zde

34 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
29. června 2020 17:15  

Ale svádí se to jednodušeji, než vysvětluje!!
Lidi hloupnou a skočí na blbost jak moucha na lep.

Jana Karvaiová řekl(a)...
30. června 2020 11:29  

https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/rozhovor-co-s-ceskymi-romy.A200627_221451_p_spolecnost_wag

Tajný Učitel řekl(a)...
1. července 2020 12:34  

Paní Karvaiová, zajímavé čtení. Čunkovy unimobuňky, doučování, stipendia, fajn, ve smyslu podpůrných opatření (bedýnek), jako odrazového můstku k lepšímu životu. Dávky vázané na docházku dětí do školy a prospěch, no nevím. Docházka a prospěch totiž není pouze věcí rodiny a žáka, že. Jsou tam ještě jiní aktéři. Dítě nemusí prospívat z mnoha důvodů, škole se může vyhýbat z mnoha důvodů. Nemusí to být lenost, či celoživotní rozhodnutí nepracovat.

MP řekl(a)...
1. července 2020 12:44  

Nelíbí se mi zneužívání dávek, ale pokud by se opravdu všem rodinám, které neposílají děti do školy dávky sebraly. Co by se vlastně s těmi dětmi stalo? A nevyšlo by nás to později vlastně dráž?

Eva Adamová řekl(a)...
1. července 2020 13:08  

Co by se s těmi dětmi stalo? Naprostá většina z nich by se uráčila chodit do školy, to si pište.

Tajný Učitel řekl(a)...
1. července 2020 13:27  

Takže, kdo nepracuje či nechodí do školy ať nejí?

Pavel Doležel řekl(a)...
1. července 2020 14:07  

Ano. Kdo záměrně nepracuje a nechodí do školy, i když může, tak ať je pak odkázán na dobrovolnou pomoc od lidí, kteří pomoci chtějí. Ale stavět si část státu na tom, že budou jedni povinně živit druhé, to je cesta do pekel. Ono nejde o to, že by člověk nechtěl pomáhat, ale o to, že to je systémově špatně (omlouvám se za anakolut, paní Valíková). Tím, že vytvoříme přerozdělovací moloch, který každému zaručí pohodlný život, se nám totiž ta skupina těch, kteří na ostatních parazitují bude v čase neustále rozšiřovat až to nakonec bude tak nějak ekonomicky, či chcete-li fyzikálně neudržitelné. Perpeetum mobile vyrobit prostě neumíme. Snad jednou, až budeme umět vyrábět elektřinu z těžké vody, pak se situace může změnit, ale to neovlivní kulturní antropologové, ani filosofové, to musí ještě hodně excelentních fyziků, materiálových a strojních inženýrů, matematiků a dalších specialistů v oblasti exaktních přírodních věd a matematiky hodně dlouho a tvrdě pracovat, abychom se k tomu jednou dobrali. Žvatláním, marketingem a propagandou se k světlým zítřkům nedobereme.

Pavel Doležel řekl(a)...
1. července 2020 14:14  

Představa, že musíme pomáhat někomu, kdo si založil "živnost" na tom, že ho musí živit ostatní a on sám nemusí nic, protože když mu nepomůžeme, tak nás bude okrádat, nebo někde prodávat drogy dětem, je pro mě, přiznám se, z morálních důvodů naprosto nepřijatelná. V tom mém světě, kde solidarita je nadstavbou a součástí vzdělání není žvatlání o uprchlících, Me too, Black Lives Matter, ani vyplňování složenek a utírání zadků, je každý člověk za sebe zodpovědný sám a je na něm, jak se svým životem naloží. Pravidla jsou dána zákony a jinak má každý volbu, ale je třeba také chápat, že každá volba má nějaké následky a to je to, co nám mnozí levicoví aktivisté typu "meloun" nechápou, protože se povětšinou narodili do světa blahobytu, kde na všechno je nárok a hodnoty padají z nebe.

Jana Karvaiová řekl(a)...
1. července 2020 17:44  

.... Dítě nemusí prospívat z mnoha důvodů, škole se může vyhýbat z mnoha důvodů. Nemusí to být lenost, či celoživotní rozhodnutí nepracovat...

Velmi správně. A proto máme např.
- doučování, asistenty nebo přímo romské asistenty, v každém městě "domy na půli cesty" a charity, sociální služby a další. Vše bývá nabídnuto. já nemohu nikoho nutit, aby nabídnutou pomoc přijal. A to se děje. Mrzí mě, když vím, že někomu byla pomoc nabízena,ale pro něj bylo lepší si jít stěžovat, že nemůže... Vlastně nedokázal říct, že co přesně nemůže. nakonec to vždycky skončilo tím, že rasismus. Tak jestli je nabízení pomoci rasismus, tak vážně už nevím.
A já dodávám: kdyby tolik energie, co je věnováno na výmluvy šlo do docházky do školy, to by byl ráj.

Tajný Učitel řekl(a)...
1. července 2020 18:30  

"...kdo záměrně nepracuje a nechodí do školy, i když může, tak ať je pak odkázán na dobrovolnou pomoc od lidí, kteří pomoci chtějí."

Co když dobrovolně pomoci nechtějí a jak se měří míra záměrnosti?

Tajný Učitel řekl(a)...
1. července 2020 18:52  

Paní Karvaiová, zapomínáte, že dělám ve škole. Já VÍM jak se ve sborovnách a na školeních mluví o romských dětech. Já to SLYŠEL, poněvadž jsem tam u toho BYL. Vím jaká opatření jsou romským dětem s velkou absencí ve škole nabízena, protože jsem je učil a byl u schůzek se speciálním pedagogem, ppp a sociálkou.

Ty schůzky jsou vesměs konfrontační. Ukazuje se prstem a dívá s despektem, někdy s řve a pak se dlouho myjí ruce. Je v tom err jak se to říká, implicitní rasizmus který, když se za rodinou zavřou dveře, probublá do explicitního hnědouše a je ho tolik, že je systémový. Velká čest a klobouk dolů výjimkám.

Eva Adamová řekl(a)...
1. července 2020 19:18  

"Vím jaká opatření jsou romským dětem s velkou absencí ve škole nabízena, ..."

Jaká opatření byste jim chtěl nabídnout? Doučování? Vždyť nechodí ani na povinnou výuku, jak je chcete donutit chodit na nepovinnou? Terénní asistentku? Mnohé Romské rodiny ji nejsou ochotny pustit do baráku a i když ji pustí, podmínky pro jakoukoliv práci s dětmi tam jsou otřesné. Sociální pracovníky, kteří je budou ráno vyzvedávat a vodit do školy? I to se zkouší, ale výsledky těchto opatření jsou tristní. Nu, nezbývá než, abyste nám poradil, co s tím. Jak chcete Romské děti přinutit chodit do školy?

Tajný Učitel řekl(a)...
1. července 2020 19:38  

Všichni vědí jak moc a proč to nejde. Co takhle podívat se někam, kde to jde? Například do britských nebo kanadských škol, kde mají romské děti? Nebo do českých, kde mají výsledky? (pokud takové jsou). Rozšířit dobru praxi? Romské učitele a ředitele?

MP řekl(a)...
1. července 2020 20:50  

Společnost pro kterou pracuji vydává (kvůli PR) spoustu peněz na tyto integrační a komunitní programy. Příklady jsem uváděl v diskusi o BLM. Osobně si myslím, že je nejúspěšnější projekt Gitanos ze Španělska. Vše je postaveno na sociání práci přímo v rodinách.

Ta základní myšlenka je, že dětem nemohou pomoci jejich rodiče, jelikož jsou často negramotní. Program tedy pomáhá jak dětem, tak rodičům. Zpětně je pak snaha, aby se lektory stávali lidé z komunit, kterým je pomáháno. Lektory se tak později stávají přímo ty děti, kterým bylo pomáháno v mládí (Mohou takto získat i další výhody - třeba bydlení). Samozřejmě takové programy vyžadují veliké a dlouhodobé investice. Ve Španělsku to ale zafungovalo, a když srovnáte situaci s romy ve Španělsku nebo Francii či GB, je to velký rozdíl. Podobný projekt se teď rozbíhá i v Polsku nebo Řecku. V Česku se v menším měřítku o totožnou věc pokouší třeba muzeum romské kultury v Brně.

Jelikož je má žena z Kanady, mám zkušenost i z této země, avšak ne s romy. Žili jsme několik let v Montreálu a celá Kanada zhruba před 30 lety zažila velkou migraci lidí z Asie. Cílem tehdejší vlády byla rychlá integrace těchto dětí do škol. V podstatě od začátku tyto děti chodily do škol s místními dětmi. Plus měly speciální doučování jazyků (AJ, FR). Dneska jsou z těchto dětí ti nejlepší studenti na univerzitách. A každého našeho hosta z Česka překvapí, jak moc je Toronto nebo Montreál "asijské město", přičemž ten "kanadský feeling" rozhodně nezmizel. Jsou to prostě Kanaďani.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. července 2020 7:39  

...Ty schůzky jsou vesměs konfrontační. Ukazuje se prstem a dívá s despektem, někdy s řve a pak se dlouho myjí ruce. Je v tom err jak se to říká, implicitní rasizmus který, když se za rodinou zavřou dveře, probublá do explicitního hnědouše a je ho tolik, že je systémový. Velká čest a klobouk dolů výjimkám....

Myslím, že opak je pravdou. Co to je konfrontační schůzka? Nezažila jsem jedinou schůzku, kdy by někdo ze školy na rodiče řval. zažila jsem hodně schůzek,kdy řvali rodiče na učitele. A to vůbec nemluvím jen o romských. Zapomínáte, že učím na škole. Já vím, jak se mluví ve sborovně - abych vás vzala za slovo. Ono, kdyby učitelé byli tací, jak píšete, tak se na všechno vykašlou, žádné schůzky neudělají, jenom sepíšou papíry pro ospod a tím by to pro ně končilo. Takže schůzky se konají, i případové konference, taky se STÁLE nabízí pomoc.
Tajný - děláte také tu ZÁSADNÍ chybu v tom, že hledáte chyby jen na JEDNÉ STRANĚ. I o tom je článek, který jsem dávala do 2, diskusního příspěvku. jsou si toho vědomi i ti lidé,co pracují s problémem Romů na nejvyšší úrovni. Nedělejte tu chybu taky.

Cituji z článku:To jo, ale doučování nebo romská stipendia pomohla řadě lidí školu dokončit. Spousta Romů se uchytila ve společnosti a je aktivní i uvnitř romské komunity. Nesmí existovat program jen na tři roky, pak ho zastavit na další léta, pak zase spustit… Musí být rozhodnuto, že v příštích dvaceti letech se soustředíme na to, aby všichni Romové prostě chodili do školy. Petr Pollák má jasno v tom, že by i další dávky fixoval na úspěšnost dětí ve škole. Nastavit to motivačně. Ne, jak se snaží pořád socialisti rozdat peníze všem. Pak lidé celý život nepracují a žijí v chudobě.

A ještě jeden:Problematika rasismu se často nafukuje. Ano, někdy je přístup rasistický, ale místo toho, abych napadal někoho, že je rasista… Já raději ukazuji dobré příklady. Je dobré ukázat lidi, které chcete za sousedy.
Mám pocit, že všichni, kdo se opravdu o něco snažíme , jsme nakonec za rasisty. protože my tlačíme lidi, aby něco DĚLALI a to bolí. A kdy něco bolí, chce se těm druhým ukazovat prstem - to je rasista, protože mě to bolí.

Petr Portwyn řekl(a)...
2. července 2020 9:15  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
2. července 2020 9:33  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
2. července 2020 9:37  

Chao buoi sáng!

Jelikož je má žena z Kanady, mám zkušenost i z této země, avšak ne s romy.
To je ovšem dost podstatné.

Žili jsme několik let v Montreálu a celá Kanada zhruba před 30 lety zažila velkou migraci lidí z Asie. Cílem tehdejší vlády byla rychlá integrace těchto dětí do škol. V podstatě od začátku tyto děti chodily do škol s místními dětmi. Plus měly speciální doučování jazyků (AJ, FR). Dneska jsou z těchto dětí ti nejlepší studenti na univerzitách.
Víte, ale u nás mají Vietnamci také výborné studijní výsledky.
Výsledky vietnamských dětí v českých školách jsou silným argumentem proti mýtům o všudypřítomném českém rasismu.

Přitom se Vietnamcům nedostává v podstatě žádné institucionální podpory. Jenže oni tvrdě pracují, stejně jako jejich rodiče.
Jsem přesvědčen o tom, že pokud bude Rom pracovat jako Vietnamec, dosáhne stejných výsledků jako Vietnamec. Že na etnickém původu nezáleží.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. července 2020 9:51  

Paní Karvaiová, nepovažuji schůzku s rodiči dítěte s absencí či špatným prospěchem za nadstandard.
Nepsal jsem kdo na koho řve. Řvaní je projevem silné emoce v defenzivě či ataku. My jsem vyškolení k tomu tyto situace účinně zvládat, že.
Není pravda, že vidím jen jednu stranu věci. V romské komunitě je mnoho otázek k vyřešení. Pokud bychom mluvili o docházce, zazněl názor, že je potřeba doutit rodiče posílat děti do školy a dohlédnout na jejich prospěch hladem, odebráním prostředků k živobytí. K tomu bych se asi nepřihlásil, protože bych nechtěl být odpovědný za podvyživené děti a rodiny na ulici. Raději bych se podíval někam, kde to funguje a podle toho se zařídil. Je potřeba zjistit, co ty děti a jejich rodiny potřebují, aby do školy chodily. Někde to prý už zjistili, tak proč ne u nás? Odpovědí je, protože se tím nikdo u koryta nechce vážně zabývat, protože rasizmus. Tečka.

Také myslím, že je lepší naučit hladového rybařit, než mu dávat zdarma ryby. Pokud ho ovšem porybný pustí k rybníku. Pokud ne, pak je čas na ty ryby a čas začít doufat, že porybný jednou překročí svůj stín a toho hladoše k rybníku pustí, protože když ne, hladoš mu v zoufalství vykrade sádku.

MP řekl(a)...
2. července 2020 10:41  

“Jsem přesvědčen o tom, že pokud bude Rom pracovat jako Vietnamec, dosáhne stejných výsledků jako Vietnamec”

Byl bych rád, aby to tak bylo.

Nechci srovnávat Romy a Vietnamce v ČR. Historicky je to nesrovnatelné. U nás je to menšina, která měla dostatečné prostředky a schopnosti již před cestou. Navíc patří k velmi sebevědomému národu se silnou histori a vlastním státem. Navíc v Kanadě to byl mix Číňanů, Indů, lidí z jihovýchodní Asie, ale i Filipín nebo Indonesie. Šlo mi však především o příklad práce s menšinami. V předešlé generaci to takto řešili např. s Íránci ( velká komunita v Torontu).

Máte však pravdu, že o romské menšině v Kanadě toho moc nevím. Nemám však pocit, že by byl s Romy nějaký problém.

Jiri Janecek řekl(a)...
2. července 2020 11:36  

"Já VÍM jak se ve sborovnách a na školeních mluví o romských dětech. Já to SLYŠEL, poněvadž jsem tam u toho BYL. Vím jaká opatření jsou romským dětem s velkou absencí ve škole nabízena, protože jsem je učil a byl u schůzek se speciálním pedagogem, ppp a sociálkou."

Na jaka skoleni to proboha chodite? A co jste na to teda REKL, kdyz jste u toho BYL?

A vite jak se mluvi ve sborovnach o bilych detech z nefunkcnich rodin s velkou absenci? Ja myslim, ze v podstate uplne stejne jako o tech romskych, akorat misto etnicke prislusnosti se resi klanova...

Tajný Učitel řekl(a)...
2. července 2020 14:46  

Pane Janeček, nejde o to jak se mluví o dětech v bílých rodinách, jde o to jak se mluví o romských dětech ještě před tím, než je poznáme, nebo jak se mluví o všech romských dětech jakoby byly stejné.

Co byste dělal vy, kdybyste na školení u oběda slyšel "kolegy" jak v rámci konverzace nadávají na cikány? Můžete akorát nesměle prohodit, že znáte výborného žáka romského původu a slyšel jste o jednom, co dostal vyznamenání od královny. Čímž se automaticky vyčleníte ze skupiny, neboť implicitně dáváte najevo nesouhlas a kritiku. To se ostatně děje i zde.

Unknown řekl(a)...
2. července 2020 15:24  

"Nadávají na cikány?" Možná to v některých případech ani nesouvisí s barvou pleti, ale s definicí slušný X neslušný jedinec. Omlouvám se, ale v 75% případů vůbec nepoznám, že žák údajně patří k nějakému etniku. Jsou to ve většině případů žáci, kteří si 100% plní své povinnosti, mají většinu výborných, jsou slušně oblečeni, rodiče pracují a snaží se, aby z jejich potomků něco bylo. A co je podstatné? Žijí odděleně od komunity, mají super vybavený byt, nekřičí po nocích a nebudí sousedy ve 4 hodiny ráno opileckým zpěvem. Žijí jako většinová společnost.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. července 2020 18:17  

Podívejte Tajný - u nás ve škole máme romské děti, které jsou naprosto bezproblémové. A pak máme jiné, které jsou problémové neustále. Jestli chcete tvrdit, že ti bezproblémoví jsou "od přírody", ale ti problémoví, že jsou "protože někde na ně nadávají", tak padám smíchem. V jedné škole to asi nejde ,aby někteří byli v pohodě a druzí se stálými problémy. Všichni dostávají stejně. Všem je nabídnuta stejná pomoc. jedni využijí, druzí ne. Hádejte, kdo je na tom celkově líp? Nebo např. na vedlejší školní budově pracuje parta Romů. nikdo si z nás nešel "zachraňovat majetek", který tam máme. jsou to pracovití lidé a nemáme důvod jim nedůvěřovat. A jindy se vám po škole toulá Rom s tím, že hledá poštu. Tak si řeknete - proč by chodil hledat poštu po budově s velkým nápisem ŠKOLA? A něco vás napadne a není to opravdu hezké, ale nejspíš hodně blízko pravdě. Rozlišujeme lidi na dobré a nedobré. V tom je podstata. Já třeba nemám dobrého souseda a Rom to fakt není. Mně vadí jeho chování.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. července 2020 18:20  

Unknown. "Možná to v některých případech ani nesouvisí s barvou pleti, ale s definicí slušný X neslušný jedinec."

Nojo, akorát definice "neslušný jedinec" se zhusta apriori plošně aplikuje na příslušníky specifického etnika. V tom je jádro pudla a to, co činí možnost vymanit se z životních okolností podmíněných barvou pleti velice obtížnou, neboť pokud na vás už od školky kdekdo kouká jako na zavšiveného potenciálního zloděje bez budoucnosti, eventuálně tomu uvěříte.

Petr Portwyn řekl(a)...
2. července 2020 21:17  

Připojuji se k paní Karvaiové. My máme dvě romské uklízečky. Žádné problémy s nimi nikdy nebyly.

Mimochodem, slyšel jste někdo, jak mluví pracující Romové o nepracujících Romech? A jsou kvůli tomu "latentní rasisté"?

poste.restante řekl(a)...
2. července 2020 23:03  

akorát definice "neslušný jedinec" se zhusta apriori plošně aplikuje na příslušníky specifického etnika
Možná u Tajných ve sborovně.
My tady "na vesnici" to bereme tak nějak "padni komu padni".
Když je někdo neslušný, tak je zkrátka neslušný.

Ono totiž většinou ani moc nejde o to, ke které skupině či etniku kdo patří, ale spíše o to, jaký styl jednání v daném etniku či skupině převládá.
A vždy je v tom i jistá míra generalizace.
Když někdo řekne, "pije jak Dán", nebo "chová se na silnici jak Pražák", neznamená to, že mluvčí je automaticky pitomec, který obviňuje všeobecně všechny obyvatele Prahy a to včetně těch, kteří mají původ třeba v Jižních Čechách.

Jistě, najdou se i tací, kteří podobná zevšeobecnění používají zcela záměrně.
Rasisti jsou totiž všude. Stejně jako blbci a vodík.
Ale je potřeba naučit se rozlišovat mezi předsudkem a generalizací.

Je to přitom stále těžší umět věci pojmenovat správně.
Naši "bojovníci za práva" a "politicky korektní mluvu" nás jaksi nutí pořád "upravovat slovník" a to v naprosto pitomé představě, že tím se něco "vyřeší".
Takže dneska se už nesmí říkat ani "nepřizpůsobiví", že. A to dokonce i když jsou ti nepřizpůsobiví současně i "většinoví".

Nemohu (opět) nevzpomenout svého přítele, který si byl na obecním úřadu stěžovat, "Ať tam s těma cigánama (v jiném bytě) udělají pořádek, protože on tam s nima bydlet nebude."
Aby nedošlo k omylu, můj kamarád je Rom. Teda, on o sobě říká, že je ze starého cigánského rodu.
Holt taky "latentní rasista".
:-)

P.S.: Věděli jste, že Češi jsou jediný národ, který pojmenoval planetku po Romovi?
Ta planetka je černá. Prostě rasisti.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. července 2020 23:53  

pr. Chytračíte, relavitizujete, trivializujete velice vážný problém české společnosti. Rasový stereotyp není totéž jako národní stereotyp.

Romové nemají stejné podmínky a stejný přístup ke vzdělání ani k pracovním příležitostem, ani k bydlení jako majorita.

Chytráci jako vy praví, mohou si za to sami. Mají se chovat slušně. Problém je, že i slušné, čisté a dobře oblečené romské dítě v mhd způsobí masové svírání peněženek. Vidí to a musí s tím celý život žít.

Je potřeba docílit toho, aby se větší část romského etnika začlenila do společnosti; k tomu je však nutná zásadní změna v přístupu většinové populace, což se evidentně hned tak nestane, pokud vůbec někdy. Zbývá doufat, že se někteří z těch Romů, kteří se rozhodnou, i za nesmírně vysokou cenu každodenního potýkání se s předsudky a systémovým rasismem, najít své místo v české společnosti. Stanou se, jednoho vzdáleného dne, učiteli, sociálními pracovníky, právníky, lékaři, umělci, spisovateli a prezidenty a eventuálně dokáží motivovat další k následování příkladu.

Tímto za sebe tuto diskuzi končím, protože každým příspěvkem jen potvrzuje a prohlubuje závěr Honzejkova článku.

Jiri Janecek řekl(a)...
3. července 2020 5:03  

"Co byste dělal vy, kdybyste na školení u oběda slyšel "kolegy" jak v rámci konverzace nadávají na cikány? "

No, asi bych ze všech sil bojoval za to, aby o přijetí dítěte na SŠ či úspěšném složení maturity rozhodovali jen a pouze učitelé pomocí pohovoru, otázek a odpovědí...

Petr Portwyn řekl(a)...
3. července 2020 8:35  

Pane Tajný, kolega Poste.restante Vám napsal konkrétní zkušenosti.
Prohlásit něco ve smyslu "to je jen výmluva, Češi jsou rasisti a hotovo, protože to říkám" fakt není moc přesvědčivý argument...

V diskuzi musí být různé názory. Přístup (parafrázuji) "oni tvrdí, že nejsou rasisti, to je důkazem, že rasisti jsou" je nejen poněku inkviziční, ale zároveň i nesmyslný.
Na druhou stranu je to hezká ukázka toho, jak to teď asi chodí v USA a co by někteří chtěli zavést i tady.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. července 2020 8:37  

Poste.restante - napsal jste to správně, souhlasím. Lidé se totiž dělí na opravdové rasisty, potom na ty, kteří berou lidi jako ty, kteří se chovají rozumně a potom zachraňovače, kteří budou bojovat ze všech sil. Ta třetí sorta by si do bytu s Romy nešla posedět na kafe. Protože kdyby to udělala, tak by slyšela stokrát slovo Cigán z úst Romů, stokrát by slyšela slova velmi vulgární na hlavy svých romských nepřizpůsobivých. Vím, o čem píšu, ale vykládejte to někomu, kdo jen čte knížky, média. je to marný.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. července 2020 9:51  

To jest, musí být odhalen za každou cenu i tam, kde není ani náznakem.

Pavel Doležel řekl(a)...
3. července 2020 12:56  

Pane Janečku - krásná odpověď. Bohužel si nejsem jist, zda její obsah doputoval do míst, kterým byl určen.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. července 2020 13:30  



https://www.facebook.com/slobodaslovajegarantovanaustavou/videos/263898808221945/?__tn__=kCH-R&eid=ARBi4RHweRTMZcHenXKUfMVRuBgsaI4bQpGWvN-y6Xk4flAJG5qSWMcfyMWHZvvFpa99GPtn264Wjoc6&hc_ref=ARQna_EmfvQTh07cUIfGw90vXoBAtyP8-_odUFT_PW885ncctx-3DOPDSjecMpNs8pY&fref=nf&__xts__[0]=68.ARAZVIOmnjavDLlOHAIt8Z0Ewd7a5asSc_YXOEnbicrhu7F5fdlV10tUN50bjnn03Xac9afZNRGkt0GwHF1CtPJ5UWahoPv6leVdx3HnHoksSM5te-Dv1fx5sg_jzL9vZuDWRQKGixck39dU--pCsckst3_6gAB0Gw-5XtCHB6oD9cLG1P5ydfs832bPG7z24BQ2AF89_SDiDhX5XAyrvq27MP75YHbTW1mRLDx9O6cRKaP-y_ClBznr0acqUCSeJWz_7uug_J0NNQZX0RVyryxQERwVBONJpSE9TNKyZeBxUt8jegB1N1aJIJzw9EmlQs_S5-zzRBTZMVrRopW3BSS_tDSKLBUbuQ



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.