Na potítku: Originální projekt nejenom pro maturanty s cílem přivést ke čtení co nejvíc mladých lidí

neděle 31. května 2020 ·

„Naše videa samozřejmě nemají za cíl nahradit studentům četbu probíraných knih. Ve videích to neustále zdůrazňujeme a chce-li student podvádět, nejspíš využije jeden z desítek webů s vypracovanými čtenářskými deníky. Nejde nám ani o přeříkávání dějů knih, ale spíše o to, abychom čtenářům ukázali, jak lze v klasické literatuře číst mezi řádky, upozorňujeme na interpretační svobodu a prakticky neomezený konotační potenciál básnických prostředků. Jinými slovy: chceme ukázat, že i četba Shakespeara či Máchy neznamená nudnou povinnost, ale vzrušující zábavu,“ píšou autoři projektu Na potítku Daniel Zezula a David Jirsa.





Projekt se věnuje výkladu a interpretaci českých i světových literárních děl formou videí na platformě YouTube. YouTube je mezi dnešními mladými dospělými asi nejčastěji využívaným komunikačním kanálem a médiem vůbec. Především v západních zemích je již normou a samozřejmostí, že je YouTube využívaný jako regulérní edukační prostředek – například slavná Yaleova univerzita pravidelně a zdarma zprostředkovává prostřednictvím YouTube audiovizuální záznamy přednášek, seminářů a podobně. A vzhledem k tomu, že v Česku se tento způsob předávání informací zatím příliš neuchytil, cílem našeho projektu Na potítku je tuto situaci změnit.

Dlouhodobějším cílem je též odstranit z českého metaliterárního diskurzu některá zažitá klišé či neověřená fakta; například že metonymie je „přenesení významu na základě vnější podobnosti“, Karel Sabina byl konfident a zrádce, Hálek psal jednoduchou a naivní poezii, a tak zastínil kvalitnějšího Nerudu a podobně. Alespoň v tomto ohledu by snad mohla být videa příležitostně přínosná i pro některé pedagogy. Nechceme též sklouzávat k nešťastným pozitivistickým praktikám ve stylu „co tím chtěl básník říct“ či „básník napsal smutné dílo, protože mu zemřela manželka“, ale snažíme se vycházet z bohaté tradice českého strukturalismu, který je podle našeho názoru při středoškolské výuce zbytečně opomíjený.

Každý rok bychom rádi natočili videa o (zhruba) padesáti zásadních dílech české i světové literatury, postupem času bychom se však chtěli věnovat i literatuře populární. Pravda totiž je, že teenageři dnes obvykle buď nečtou vůbec, nebo čtou „lehčí“ literaturu. A v populární literatuře vidíme jednu z možných cest, jak přivést čtenáře k literatuře hodnotnější. Proč tedy neupozornit například na artušovskou jmennou symboliku v Harry Potterovi, na skryté varování před mediální manipulací v Hunger Games a další?

Dlouhodobý cíl je tedy jasný – přivést ke čtení co nejvíc mladých lidí. Název projektu sice explicitně odkazuje k maturitní zkoušce, což však samozřejmě neznamená, že jsou videa určená pouze maturantům. Zhlédnout je mohou i mladší studenti, učitelé, kteří se chtějí dozvědět něco nového, a samozřejmě také rekreační čtenáři, kteří si nejsou jistí, jak si některé dílo vyložit.


Zdroj: Na potítku

6 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
31. května 2020 v 11:39  

"Ve videích to neustále zdůrazňujeme a chce-li student podvádět, nejspíš využije jeden z desítek webů s vypracovanými čtenářskými deníky."

Sami budou točit videa s rozbory děl.

Tedy podporovat dle jejich vlastních slov "podvádění"?

Problém nevidím v tom jejich "podvádění". Je to podobné jako plagiátorství u diplomových prací. Prezentují cizí názor bez uvedení zdroje a vydávají je za své.
U běžného zkoušení je to běžná praxe. Žák se něco naučí a málokdo chce, aby žák na místě objevoval něco nového.(To po nás chtěli na gymplu před 35 lety a na vysoké. Nevím jestli si to dnes někdo dovolí.)
Ale u maturitní zkoušky se očkává co? Že student prezentuje naučené fráze nebo vlastní názory?
Pak je to problém zkušební komise, která by měla poznat, zda student dílo četl a hovoří z vlastní zkušenosti nebo dílo ani neviděl a papouškuje film či odstavec z internetu. A zda s tím ta komise chce a může něco dělat při hodnocení.
Totéž platí při obhajobách prací na VŠ. Oponent či vedoucí práce musí poznat, že student předkládá plagiát, pokud obhajoba není jen formální. A je vůle to poznat? Chce to někdo?

Je to o náročnosti požedavků a o vůli trvat na jejich dodržení. Tedy i o úrovni kvality vzdělání.

Hodnotíme celkovou úroveň dovedností absolventa nebo jeho dílčí pokroky?
Hodnotíme, že dosáhl určité úrovně vzdělání nebo že si to "odchodil"?

A jsme zase u otázek, co to je dnes vlastně je maturita? Co to vlastně je VŠ diplom?
Co to bude do budoucna?

L.snirch řekl(a)...
31. května 2020 v 11:56  

Točit videa o knize není podvádění.
Ústní zkouška u maturity během 15 minut má 2 části, na knihu je cca 10 minut.
"Hodnotíme celkovou úroveň dovedností absolventa?"
"Hodnotíme, že dosáhl určité úrovně vzdělání"
"A jsme zase u otázek, co to je dnes vlastně je maturita?"
Klíčové otázky - ale pro těch 10 minut zkoušky nebo pro 13 let vzdělávání?

Eva Adamová řekl(a)...
31. května 2020 v 12:19  

No, ale pan Vaněk netvrdí, že podvádění je ono natáčení videí, ale, že jimi podvádění je podpořeno.

L.snirch řekl(a)...
31. května 2020 v 12:25  

Natočením videa na internet podporuji podvádění? Absurdní úvaha.

Eva Adamová řekl(a)...
31. května 2020 v 20:43  

Pane Šnirchu, přečtěte si, o co vlastně jde, zkuste si to dát ještě do souvislostí s žalobou ministerstva na prodejce "ověřených" testů, a sám zjistíte, že jste vystřelil do tmy....
...a netrefil.

L.snirch řekl(a)...
31. května 2020 v 21:02  

Další absurdní úvaha.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.