Politici se přou o matematiku. Nesmyslná je ale celá státní maturita, říkají experti

čtvrtek 21. září 2017 ·

Žádná z velkých stran v předvolební kampani nenavrhuje zrušení státní maturity, která v Česku funguje od roku 2011. Bitevní linie se přesunula ke sporu o státní maturitu z matematiky, která se má poprvé konat v roce 2021. Na rozdíl od politiků ale experti na vzdělávání pochybují, že státní maturita splnila svůj účel. "Statní maturita je nesmyslná. V systému, který je velmi silně diverzifikovaný, kde máme gymnázia i střední odborná učiliště s maturitou, tak na výstupu dávat stejnou laťku je podle mého nesmysl," říká Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání v debatě týdeníku Ekonom.


 
To potvrzuje i ekonom Daniel Münich z think-tanku IDEA: "Nemá to řešení. To, že ji máme, je jen výsledek nostalgie po starých časech." Na dnešní státní maturitu dle něj bohužel platí tři pořekadla: "Přináší to více škody než užitku. Je to moc málo muziky za příliš mnoho peněz. A příliš mnoho zajíců, myslivcova smrt."

I z pohledu ředitelky Gymnázia Na Zatlance Jitky Kmentové je státní maturita zbytečná záležitost, protože pro její školu je úroveň zkoušky příliš lehká: "My školní maturitou musíme dohánět to, co stát promíjí u státní maturity." Zároveň chápe, že pro odborné školy zase může být velmi těžká.

Ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl navrhuje proto státní maturitu zcela změnit. "Jediné, co by se dalo udělat, že by existovala minimální středoškolská zkouška. Nesmí tam být to slovo maturita. Když je tam slovo maturita, tak pro gymnázia je to komické nebo pro střední odborný učiliště nepřekonatelné," říká Šteffl. Podle něj by náplň měla být výrazně jednodušší.

Celý text a záznam debaty naleznete zde

51 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
21. září 2017 9:33  

Poslední nostalgická křeč před rigor mortis.

Josef Soukal řekl(a)...
21. září 2017 10:04  

"Nemá to řešení." Tak sláva! Experti došli k tomu, co je zjevné už dávno; to si mohli přečíst komentáře z České školy z r. 2012. Jenže chybná není maturita, chybou je vnucovat "diverzifikovanému systému" maturitu, která má Z PRINCIPU ověřovat určitý vzdělanostní standard. Klička se "srovnávacími zkouškami" neznamená nic jiného než zavedení jakési mini minimální maturity - k čemu by byla, když už dnešní testy jsou schopní zvládnout někteří osmáci? -, aby se vlk vzdělávací potěmkiády nažral a koza zůstala celá.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 10:53  

Pane Komárku, mohl byste uveřejnit dnešní rozsáhlý článek z Lidových novin s názvem: "Studijní 'odpadlictví' tíží školství"? Domnívám se, že to je článek, který má velmi mnoho společného s tím, o čem zde dlouho probíhá diskuse a velmi úzce souvisí s konceptem maturit a také se schopností "výběru" studentů, ušetřit podstatné náklady na straně státu. Rozhodně se tedy týká školství mnohem více, než vaše články z oblasti občanské společnosti.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 11:01  

K článku samotnému prakticky nemá smysl se vyjadřovat. "Experti" vybíráni stále z téže sady cca 10 lidí, kteří ve skutečnosti experty nejsou, téměř nikdo z nich reálně nikdy neučil na střední, či základní škole (a stávají se tak, slovy Oldřicha Botlíka, učiteli jízdy na kole, kteří v životě na kole nejeli). Münich elektroinženýr zběhnuvší k ekonomii, Straková fyzička s postgraduálem z pedagogiky (tedy zřejmě bez pedagogického minima), Šteffl matematik s postgraduálem ze sociologie a Kmentová budiž, i když její názory jsou již také známé. K vyváženosti expertní diskuse by bylo minimálně vhodné, kdyby se jí účastnili zástupci drtivé většiny skutečných expertů a hlavně praktiků. Takto nejde o nic jiného, než o manipulaci ne nepodobnou "studii" ČOSIV, která dospěla k závěru, že plošnou inkluzi podporuje asi 10-krát více lidí, než se pak ukázalo býti pravdivým. Propaganda, bez naděje na úspěch.

laimes28 řekl(a)...
21. září 2017 14:34  

matiku a češtinu zrušit,nechat angličtinu a sexuální výchovu a taky zeměpis

Tajný Učitel řekl(a)...
21. září 2017 15:08  

Tož se nevyjadřujte. Doležel na hrad. Nebo aspoň pod.

Oldřich Botlík řekl(a)...
21. září 2017 15:16  

matiku a češtinu zrušit, nechat angličtinu a sexuální výchovu a taky zeměpis

Sexuální výchovu rozhodně taky co nejdřív zrušit – jinak hrozí, že český národ vymře po meči i po přeslici.

Kvůli školní češtině a povinné četbě totiž děti přestaly číst, nyní kvůli způsobu výuky matematiky přestávají počítat.

Nezahrávejme si...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. září 2017 15:44  

No, vím, že dělám chybu, ale přece...

"Kvůli školní češtině a povinné četbě totiž děti přestaly číst, nyní kvůli způsobu výuky matematiky přestávají počítat."

Jak se změnil způsob výuky matematiky za posledních dejme tomu 30 let? Jak se v průběhu té doby mění ochota dětí počítat?
To samé bych měl asi i k tomu čtení a výuce češtiny...

Z jakých dat vycházíte?

tyrjir řekl(a)...
21. září 2017 16:08  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Oldřich Botlík řekl(a)...
21. září 2017 16:30  

No, i já vím, že dělám chybu, ale přece...

Problém je právě v tom, že za posledních dejme tomu 30 let se Česko i svět změnily zcela zásadním způsobem, zatímco převažující výuka matematiky u nás zůstala víceméně stejná. Případně se změnila způsobem, který nedokázal přitáhnout žáky.

Je to samozřejmě složitější (i se čtením), já jsem jen prostě nedokázal odolat té nahrávce ve 14:34. Stojím si však za tím, že hlavní příčinou zmíněných problémů je prudce se zvyšující kontrast mezi víceméně neměnnou školou a pádícím okolním světem.

Profese "učitel" je probíhajícími změnami ohrožena zhruba stejně jako třeba profese "řidič kamionů". Řidiči kamionů s tím nenadělají nic. Někteří učitelé se zachránit můžou, ale určitě to nebudou ti, kteří hledají záchranu ve státní maturitě.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 18:05  

"Profese "učitel" je probíhajícími změnami ohrožena zhruba stejně jako třeba profese "řidič kamionů". Řidiči kamionů s tím nenadělají nic. Někteří učitelé se zachránit můžou, ale určitě to nebudou ti, kteří hledají záchranu ve státní maturitě."

No, otázka je, zda je více ohrožena profese učitele, nebo samozvaného experta na vzdělávání. Tipuji spíše to druhé.

Nevím o žádném učiteli, který by hledal záchranu ve státní maturitě. Státní maturita není nástrojem učitele ke zkvalitnění výuky, ale jak sám název napovídá, nástrojem státu k ověření dosažení minimálních podmínek pro udělení státní certifikace. Nevím, co je na tom k nepochopení. Však pokud studenti mají dojem, že státní maturita nemá význam, nikdo je nenutí ji skládat. Mají dnes mraky jiných možností. Mohou se například živit hraním počítačových her, založit si hi-tech firmu, stát se Billem Gatesem, Stevem Jobsem, či Elonem Muskem, mohou jít studovat do země, kde se maturita vůbec neskládá, natož státní, mohou dělat youtubery, založit si reklamku, no zkrátka mají nepřeberné množství "stupňů volnosti". Jo, když chtějí dělat lékaře, nebo soudce, tak to si holt stát ohlídá, protože blbá reklama někoho zabije výjimečně, ale blbý lékař, či blbý soudce může mít na svědomí nejednu životní tragédii. No, i když já už jsem při sledování reklam také měl často dojem, že by bylo lepší, se dobře oběsit.

Josef Soukal řekl(a)...
21. září 2017 18:28  

Pane Doležele, lépe by to nenapsali ani Nicka Pytlik a poste restante dohromady.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. září 2017 20:33  

"Jak se změnil způsob výuky matematiky za posledních dejme tomu 30 let? Jak se v průběhu té doby mění ochota dětí počítat?"

Nijak. Změnily se děti. A protože se dobrá pedagogika má odvíjet od měnících se potřeb/schopností dětí nikoli od státem nalajnovaných konstruktů, výuka je ve stavu v jakém je.

"Státní maturita není nástrojem učitele ke zkvalitnění výuky..."
To asi explicitně není, naneštěstí to nikdo těm učitelům neřekl a proto ji (SMZ a přijímačky) často jako snadný nástroj ke zkvalitnění výuky (zvýšení motivace žáků ke spolupráci) používají, na úkor skutečné výuky. Forma smz se k tomu přímo ponouká. Já vím, nikdo je nenutí a podobné alibistické vytáčky, ale oni jsou pod tlakem školy/rodičů ty žáky, za každou cenu, na ty hloupé testy připravit.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. září 2017 20:45  

"Jo, když chtějí dělat lékaře, nebo soudce, tak to si holt stát ohlídá"

Sama maturita ještě žádného lékaře nebo soudce nevytvořila.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 21:58  

"Nijak. Změnily se děti. A protože se dobrá pedagogika má odvíjet od měnících se potřeb/schopností dětí nikoli od státem nalajnovaných konstruktů, výuka je ve stavu v jakém je."

Ale prdlajs. Výchova dětí se nemá přizpůsobovat dětem. To je pouze představa velmi omezeného pelechu jakýchsi anarchistů a kryptoanarchistů, kteří právě vůbec netuší, co to vlastně znamená někoho vychovávat, protože sami nejsou vychovaní a vyrovnaní. Nesnášejí pravidla a nechtějí se ničemu přizpůsobovat, protože nechápou, že jejich svoboda končí tam, kde začíná svoboda ostatních. Stát tyto osoby dráždí do nepříčetnosti už jen svou existencí. No, tak naštěstí nedospělých osob tohoto typu není mnoho. Je dobré, když si alespoň část z nich najde nějakou práci. Přizpůsobovat vzdělávací systém těmto osobám je cesta, z jejíhož konce lze montovny považovat za vrcholná vývojová vědecká kreativní pracoviště vysoce elitního typu.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 22:07  

"To asi explicitně není, naneštěstí to nikdo těm učitelům neřekl a proto ji (SMZ a přijímačky) často jako snadný nástroj ke zkvalitnění výuky (zvýšení motivace žáků ke spolupráci) používají, na úkor skutečné výuky. Forma smz se k tomu přímo ponouká. Já vím, nikdo je nenutí a podobné alibistické vytáčky, ale oni jsou pod tlakem školy/rodičů ty žáky, za každou cenu, na ty hloupé testy připravit."

No tak vám to nikdo neřekl a ostatní si to nemyslí. Akorát vy jste to nepochopil. Ano, nikdo nikoho nenutí podstupovat testy. Studenti je podstupují dobrovolně, protože stojí o onu zmíněnou certifikaci. Proč o ní stojí netuším. Zřejmě to bude tím, že nestojí o to vámi vybájené univerzální vzdělání, ale o zcela pragmatické, až přízemně pozitivistické věci, jako je vysoká výplata, velkej barák a úspěch v porovnání s ostatními. Asi jste je učili tak blbě, že jste v nich nevyvolali tu správnou interní motivaci a univerzální harmonickou rozvinutost. Musíte se asi víc snažit spolu s panem Lipmannem.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. září 2017 22:08  

"Sama maturita ještě žádného lékaře nebo soudce nevytvořila."

Pane Sotoláři neračte se hněvati, ale to je vskutku objev destiletí. Předpokládám, že jako učitel českého jazyka snad tušíte, jaký je rozdíl mezi podmínkou nutnou a postačující, nebo ne?

Ygrain řekl(a)...
22. září 2017 7:13  

"Kvůli školní češtině a povinné četbě totiž děti přestaly číst"

Jasně, s obrovským nárůstem dětských TV programů, o youtube ani nemluvě, to nemá vůůůbec nic společného.

"nyní kvůli způsobu výuky matematiky přestávají počítat"

Nevím, jak vy, ale já tedy volné chvíle s početníčkem v ruce netrávila.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. září 2017 7:24  

"Studenti podstupují testy dobrovolně."

Doležele snad žádná jiná perla z vaší klávesnice tak dokonale neilustruje vaší odtrženost od reality školního života. Jste jako krtek, který se snaží poučovat kytku jak má růst. I rest my case.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. září 2017 15:14  

PD pronesl:

"Výchova dětí se nemá přizpůsobovat dětem. To je pouze představa velmi omezeného pelechu jakýchsi anarchistů a kryptoanarchistů, kteří právě vůbec netuší, co to vlastně znamená někoho vychovávat, protože sami nejsou vychovaní a vyrovnaní."

To taky nikdo netvrdí. Potřebám/schopnostem není to samé jako přáním, víme? Co takhle do školičky na čumendu, třeba něco někoho malého naučit? Aby věděl o čem hýká.

Michal Komárek řekl(a)...
22. září 2017 16:03  

TU, zdržte se, prosím zlehčování ostatních diskutujících. Děkuji! Hezký den!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. září 2017 17:36  

Nechci se nechat vtáhnout do maturitních válek, ale ještě jednu věc, pane Doležale, bych před odchodem rád poznamenal: jako podmínku pro vysokoškolské studium beru studium a úspěšné ukončení střední školy. Ale rozhodně si nemyslím, že to je totéž jako složení maturitní zkoušky, ať takové, či makové. A je-li tím posvátným grálem maturitní zkouška, budu ještě odvážnější: zrušme tedy středoškolské studium a dejme možnost skládat maturitu bez té čtyřleté štrapáce.

aknelka řekl(a)...
22. září 2017 18:32  

Pane Sotoláři, myslíte něco takového, ale pro SŠ?
http://www.zsmeteo.cz/cz/kurz-pro-ziskani-zakladniho-vzdelani-1404041483.html
To by byl teda mazec...

Eva Adamová řekl(a)...
22. září 2017 19:05  

Pane Sotoláři, nic proti Vám, ale to bychom pak rovnou ve stejném stylu mohli pokračovat i na školách vysokých. To by se pak studovalo bez zkoušek z dílčích předmětů a bez státních zkoušek jedna báseň. A problém odpadlictví, o kterém se na ČŠ také nedávno psalo by byl vyřešen raz dva.

Pavel Doležel řekl(a)...
22. září 2017 19:41  

"To taky nikdo netvrdí. Potřebám/schopnostem není to samé jako přáním, víme? Co takhle do školičky na čumendu, třeba něco někoho malého naučit? Aby věděl o čem hýká."

A jak voni jako určujou ty potřeby dětí? To se jich jako zeptaj? Nebo to nějak určujou sami?

Voni nejvíc kecaj o měnícím se světě ti, kteří nemaj páru vo tom, jak ty změněné věci fungujou a co je potřeba vědět k tomu, aby vůbec mohly existovat.

Pokud se potřeby dětí změnily tak, že nyní nemají potřebu se učit a vzdělávat, pak se společnost dostává do nereprodukovatelného stavu a vystavuje se nebezpečím - minimálně obrovským sociálním nerovnostem. Jó, já zapomněl, voni se vzdělávaj jinak, po novu. To jen my zastaralí laťkovači požadujeme po moderním a inovativním člověku, který se uživí stokrát lépe než my, aby uměl pravopis a dokázal znegovat implikaci, případně si spočítat která půjčka je pro nej nejvýhodnější. Nebo, že bychom měli vyvolené, kteří budou za úplatu a snad správně, těm nevzdělaným inovátorům prodávat informace o tom, co je pro ně výhodné? Voni sou pokrokovej tajnej.

Mimochodem, jedním z donedávna nejvíce genotypově homogenních populací, byla populace Finů. Nemám dojem, že by tam měli nějaký problém s intelektem, nebo vzděláváním - tedy alespoň podle experta Kartouse. Ono to, tajnej, není tak, že čím větší variabilita genomu, tím vyšší průměrný intelekt, věděj? A propos, kdy se stali expertem na genetiku? Přes noc? A vnuknutím, nebo přečtením brožurky nějaké obecně prospěšné?

Tajný Učitel řekl(a)...
22. září 2017 22:32  

PD. "A jak voni jako určujou ty potřeby dětí..."

Snadno, pokud učíte. Děti se málo hýbou vzhledem k chytrým krabičkám, je potřeba je rozhýbat, jemnou i hrubou motoriku, vyhnat do lesa, na pozemek, na stromy, do potoka. Mají potíže se soustředěním, je potřeba výuku strukturovat tak aby toto reflektovala a byla soustředění hodná. Mají potíže s kreativitou, jelikož jsou od mala vystavené předpřipraveným vizuálním stimulům, je potřeba vést je k objevování vlastního tvůrčího potenciálu skrze rukodělné a umělecké činnosti. Nečtou, je potřeba více a déle číst, cílevědomě objevovat literaturu ve škole. Mění se i vnímání matematiky, na což reagoval prof. Hejný. Nerespektují formální autoritu, je potřeba si jejich respekt zasloužit. Vše bohužel navzdory hodinovým dotacím, rámcovým plánům, testům a jinému balastu.

Kdyby pán z kanclu vylezl do školy a měsíc zkusil učit, věděl by.

Mimochodem, byl jste ve Finsku někdy v tomto století? Možná, že byste byl finskou pestrobarevnou "homogenitou" překvapen.

tyrjir řekl(a)...
23. září 2017 8:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
23. září 2017 8:08  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pavel Doležel řekl(a)...
23. září 2017 8:48  

"Snadno, pokud učíte. Děti se málo hýbou vzhledem k chytrým krabičkám, je potřeba je rozhýbat, jemnou i hrubou motoriku, vyhnat do lesa, na pozemek, na stromy, do potoka. Mají potíže se soustředěním, je potřeba výuku strukturovat tak aby toto reflektovala a byla soustředění hodná. Mají potíže s kreativitou, jelikož jsou od mala vystavené předpřipraveným vizuálním stimulům, je potřeba vést je k objevování vlastního tvůrčího potenciálu skrze rukodělné a umělecké činnosti. Nečtou, je potřeba více a déle číst, cílevědomě objevovat literaturu ve škole. Mění se i vnímání matematiky, na což reagoval prof. Hejný. Nerespektují formální autoritu, je potřeba si jejich respekt zasloužit. Vše bohužel navzdory hodinovým dotacím, rámcovým plánům, testům a jinému balastu."

Aha. To jste tajnej popsal jaké jsou a co je potřeba, nikoliv jejich potřeby. Moje dcera tráví u počítače, tabletu a televize času hodně, ale je podstatně kreativnější, než většina jejích vrstevníků. Dokáže si sama hrát i bez těchto zařízení dlouhé hodiny, vymýšlí si příběhy. A to není jen moje pozorování, ale i dvou soudních znalců z oboru dětské psychologie. Jestli vono to nebude tak, že ty děti jsou tak nějak pokročilejší, než starej tajnej a dokáží být kreativní třeba i na tom počítači. Jenom ten tajnej, co je sto let za vopicema, to nedokáže vnímat, protože ty děti měří tak nějak po staru. Třeba se ty děti dokáží soustředit, jenom tajnej to nevidí.

"Kdyby pán z kanclu vylezl do školy a měsíc zkusil učit, věděl by."

Ve škole jsem poměrně často, ale na rozdíl vod nich, nejen na té základní. Takže vidím i ty dopady té jejich práce vědí?

"Mimochodem, byl jste ve Finsku někdy v tomto století? Možná, že byste byl finskou pestrobarevnou "homogenitou" překvapen. "

No, to musej umět číst s porozuměním tajnej. Za tímto účelem jsem tam, domnívaje se chybně, že to stačí, vložil ono slůvko "donedávna". Vědí? Však už nám taky soudruzi v těch výkonech klesají a na čelní místa se dostávají soudruzi z genově homogenní Číny, Japonska a Korei. Jestli vono to jejich "rasové obohacování" nebude tak nějak jako slepá větev eugeniky. Myslím, že mnozí naši západní spolusoudruzi by o obohacování genomů a kultur mohli vyprávět. Mnozí tedy už ne, protože byli tak obohaceni, že jim to třeba utrhlo hlavu.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. září 2017 11:58  

PD, pravíte tedy, že například potřeba dětí se hýbat není jejich potřeba, nýbrž naše (dospělých) projektovaná potřeba? Vaše dcera tráví čas na počítači a je kreativní, což jste si nechal pro jistotu ověřit dvěma soudními znalci... Z toho vyvozujete, že sezení u chytrých zařízení nemá dopad na kreativitu, resp. kreativitu podporuje. Zajímavé. Revoluční.

Učím na základní a také na střední škole všeobecně vzdělávací s maturitou, takže vidím i dopady technologií na práci žáků, vědí?

S tím Finskem, pravíte, že genová rozmanitost má negativní dopad na IQ/studijní výsledky populace? Že jsme zase mezi řádky zabrousili do čistoty rasy.

Jirka řekl(a)...
23. září 2017 17:30  

Tajný, zkuste si stoupnout, sedíte si na vedení. Občas to použiju ve třídě a zabírá to. Totalita se zatím nevrátila, tak nemusíte číst mezi řádky. Ono by vám to stejně moc nešlo. U vás je to zřejmě jen, podle sebe, soudím tebe.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. září 2017 17:42  

Jirko, stoupl jsem si a uviděl jsem doleželovu eugeniku.

Jirka řekl(a)...
23. září 2017 18:48  

Tak si raději na tom vedení hovte. Mne to nepřekvapí a Komárek bude rád.

reformaskolstvi řekl(a)...
23. září 2017 19:06  

Problém je jasný.... přebujelá síť středních škol ! Řešením je centralizace a nepopulární zavírání těch poloprázdných, v maturitách neúspěšných a na pracovním trhu neperspektivních. Na víceletá gymnázia mělo původně chodit 5% nejlepších žáků, ale v Praze jich tam chodí 30% !!! Zároveň je ale nutná i nulová podpora soukromých škol, protože tam, kde se náhodou zavře gymnázium či střední škola okamžitě vzniká nová soukromá. Ale kdo tohle prosadí?

Veronika Valíková řekl(a)...
24. září 2017 0:00  

Pro Ygrain:

"Kvůli školní češtině a povinné četbě totiž děti přestaly číst."

Nepřestaly, ale systém je to velmi nepovedený. A rozhodně k četbě nepobízí. Ti sečtělí na naší škole pláčou na nedostatkem moderní literatury ve školním seznamu četby (který já opravdu nemohu ovlivnit), ti nesečtělí na různých školách koukají na filmy a stahují si rozbory z internetu.

Dříve studenti věděli, že se každá kniha počítá, že o každé budou možná moci v rámci nějaké otázky promluvit. Nyní se učí dvacet rozborů, aby předvedli show o jedné knize. Co se studentské četby týče, vnímám maturitní systém jako destruktivní krok do minulosti. Pěknou noc :)

tyrjir řekl(a)...
24. září 2017 1:39  

"Statní maturita je nesmyslná. V systému, který je velmi silně diverzifikovaný, kde máme gymnázia i střední odborná učiliště s maturitou, tak na výstupu dávat stejnou laťku je podle mého nesmysl," říká Jana Straková

Paní Straková se mýlí. STÁTNÍ A JEDNOTNÁ MATURITA NENÍ TOTÉŽ! Státní maturita v diverzifikovaném systému má smysl, byla-li by diverzifikovaná pro různé typy škol.

J.Týř

Josef Soukal řekl(a)...
24. září 2017 7:56  

Oni snad žáci dříve mohli obsah maturity předem ovlivnit podle své četby?

Ygrain řekl(a)...
24. září 2017 8:21  

p. Valíková:

No, nevím, drcení se obsahu knih, které člověk v životě neviděl, se praktikovalo už i v dobách předinternetových, a čtenářské deníky těch, kdo opravdu četli, bývaly velmi žádaným artiklem.
Přijde mi, že se mnoho nezměnilo - kdo měl zájem, četl i to, co nebylo povinné, kdo neměl, hledal, jak se tomu vyhnout. Když mne autor zaujal, podnikla jsem nájezd na knihovnu a přečetla všechno, co od něj měli, ačkoli ve škole byla požadována kniha pouze jedna, brání snad státní maturita studentům, aby četli navíc? - S pracovními listy nejsem obeznámena, nemohou studenti provést srovnání s dalšími knihami autora nebo daného období, které četli?

Ygrain řekl(a)...
24. září 2017 8:22  

PS. A přístup ke čtení na základních školách snad státní maturita také neovlivňuje.

Josef Soukal řekl(a)...
24. září 2017 8:44  

Ygrain, samozřejmě maturanti mohou - a měli by - srovnávat s dalšími (přečtenými i nepřečtenými) knihami, v rámci kontextové části.

Josef Soukal řekl(a)...
24. září 2017 8:47  

Školní seznamy četby vytváří škola; neposkytuje-li prostor pro uplatnění zdůvodněných požadavků některého ze svých učitelů, je to otázka její demokratičnosti.

tyrjir řekl(a)...
24. září 2017 12:07  

Výuka literatury má podobně jako výuka dějepisu i jiných předmětů postihovat v souvislostech mj. i historický vývoj lidstva. Chtít vyučovatt především moderní pasáže je, myslím, ideologický nesmysl. J.Týř.

Pavel Doležel řekl(a)...
24. září 2017 13:10  

"PD, pravíte tedy, že například potřeba dětí se hýbat není jejich potřeba, nýbrž naše (dospělých) projektovaná potřeba? Vaše dcera tráví čas na počítači a je kreativní, což jste si nechal pro jistotu ověřit dvěma soudními znalci... Z toho vyvozujete, že sezení u chytrých zařízení nemá dopad na kreativitu, resp. kreativitu podporuje. Zajímavé. Revoluční."

Sezení u "chytrých" zařízení pochopitelně na děti vliv má. Ale my se nebavíme o tom, co má vliv, ale jaké jsou potřeby dětí.

Představa moderních věrozvěstů a "vizionářů" světlých zítřků, že děti se změnily a my se jim musíme proto přizpůsobit, neb jsme zde my pro ně, nikoliv ony pro nás, je zcela hloupá a postavená pouze na jakési víře, navíc dost zvrácené. Cílem racionálně uvažujícího člověka je, aby ty děti byly samostatné a schopné, čehož ovšem nelze dosáhnout tím, že budeme maximalizovat jejich příjemné pocity za každou cenu. Úspěch patří k životu stejně, jako neúspěch. Pokud děti ztrácí pozornost a touhu po hlubším poznání proto, že jsou od malička hýčkány dotykovými tablety, které je poslouchají a neustále jim poskytují dostatek barevných a hlasitých vzruchů, které se co možná nejčastěji mění, pak je otázka, zda se škola má této povrchnosti a nesoustředěnosti po botlíkovsku přizpůsobovat, nebo ty děti vyučovat těmto vymoženostem navzdory právě tu trpělivost, soustavnost a hloubku. I kdyby to byla výuka trpělivosti na nereálných cvičeních, která jim tzv. "nikdy k ničemu nebudou". Já volím jednoznačně variantu, v níž škola zůstává "zaostalá", "bigótní", "konzervativní" a učí žáky tomu, čemu je učí již přes dvěstě let. Charakter a základní lidské vlastnosti nezmění, ale naučit trpělivosti, naučit se učit a naučit se vnímat, že existuje složitost nad rámec ježdění prstem po dotykovém displeji je podle mého mínění naprosto správné. To ovšem nijak nesouvisí s certifikačními testy. Ty mají ověřovat dosažení určitých dovedností a pochopení. Konkrétní provedení je sice důležité, ale podstatná je potřeba tohoto ověřování. Neověřovat nic, nebo něco, co lze snadno manipulovat, znamená vývoj korupčního, manipulovatelného prostředí ne nepodobného komunistickému "každému podle jeho potřeb".

"Učím na základní a také na střední škole všeobecně vzdělávací s maturitou, takže vidím i dopady technologií na práci žáků, vědí?"

No, a jak to jako má vědět, když jsou tajnej?

"S tím Finskem, pravíte, že genová rozmanitost má negativní dopad na IQ/studijní výsledky populace? Že jsme zase mezi řádky zabrousili do čistoty rasy."

Takto bych to neřekl. Existují ale, ať se to komu líbí, či nelíbí, statisticky signifikantní rozdíly mezi rasami a etniky. Čímž neříkám, že běloši jsou nadřazeni, nebo že jsou ve všem nejlepší. Nejsou. Ignorovat rozdíly ale znamená zavírat oči před realitou. Každý má právo se rozhodovat svobodně do okamžiku, než jeho svoboda narušuje svobodu druhého, nebo dokonce jeho základní práva. To je bohužel prakticky vždy. Nebudu nikomu nakazovat, že musí udržovat svazky pouze s osobami stejné rasy, stejného etnika, či stejného rodu. Na to v mém světě nikdo nemá právo. Na druhou stranu ale nebudu měřit různým dětem jinak dlouhým metrem proto, že jsou jedny zelené a druhé oranžové. Prostě nebudu, protože to odporuje mým základním morálním principům, které vy zřejmě nemáte.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. září 2017 14:15  

Pane Sotoláři, nic proti Vám, ale to bychom pak rovnou ve stejném stylu mohli pokračovat i na školách vysokých. To by se pak studovalo bez zkoušek z dílčích předmětů a bez státních zkoušek jedna báseň.

Za čtyři roky střední školy student zažije dlouhou řadu dílčích zkoušek. Ale pro některé je posvátným teletem jen zkouška jediná, totiž maturita. Proto jsem si dovolil ždibec té nadsázky.

Tajný Učitel řekl(a)...
24. září 2017 15:34  

PD, pozorný čtenář jistě hbitě přijde na to, že jediný, kdo zde píše o "maximalizaci příjemných pocitů" dětí ve škole za každou cenu, jste vy. Rovněž, nikdo zde nepopírá potřebu ověřování vědomostí žáků. To ověřování se koneckonců děje téměř denně. Je nutné se vymezit vůči způsobu ověřování vědomostí pomocí jednoho nepodařeného testu, které navíc vykazuje přímý negativní vliv na způsob a obsahy výuky, motivaci žáků a učitelů.

ad potřeby dětí. Děti mají potřebu hýbat se, mít skutečné vztahy s vrstevníky a dospělými, dostávat odpovědi na své otázky, tvořit, objevovat, hrát si, dobře se najíst, cítit se bezpečně a mít kolem sebe dospělé, které by mohly respektovat. Pokud je šmahem, kvůli mnoha důvodům, mnoho z těchto základních potřeb pryč, musí učitel/škola/systém na toto reagovat. Pokud na to nereaguje, nýbrž jede po vyjetých kolejích z předcházejících století, zadělává si na velké problémy.

Pavel Doležel řekl(a)...
24. září 2017 23:04  

Ano, ověřování dovedností a znalostí studentů se děje denně, ale jak se ukazuje, tak v příliš velkém procentu případů velmi, velmi nekvalitně. Nějací blázni tady pořád vykládají o distraktorech a vymlouvají se na co jen je alespoň trochu možné, jen aby nemuseli přiznat, že jejich výuka nestačí ani na tu triviální a atomizovanou státní maturitu. Studenti znají smysl, jsou harmonicky univerzálně vzděláni, ale nevyřeší ani logaritmickou rovnici. Tak nevím, co to je za smysl a za harmonickou rozvinutost, když takto elementární znalost neobsahují. Jestli ono to nebude spíše tak, že se nám intelektuální deprivanti snaží pokud možno neověřovat nic, co se dá jednoznačně zhodnotit, aby nebylo vidět, že nic neumí.

Čili to denní hodnocení žáků se ukazuje býti svévolným, nesrovnatelným, neověřitelným, nevalidovatelným, mnohdy příliš mírným. Jakou má takové hodnocení cenu? Pokud by ta vaše moderní, pokroková metoda výuky vedla k tomu, že studenti se sice nevyučují postaru, ale elementární úlohy vytržené z kontextu o to snáze a rychleji vyřeší, pak nejsem proti. Ale argumentovat tím, že studetni jsou neúspěšní, protože se je neptáme na to, co umějí (tj. v čem vidí smysl)? To nemůže nikdo myslet vážně. To pak nemusíme nic certifikovat. To pak projde každý dement. A to se obávám, že je cílem celé této štrapáce.

Pokud jde o potřeby dětí, blábolíte. Vytváříte falešné dichotomie. Potřeby, které popisujete, děti povětšinou měly v minulých stoletích a mají je stále (ne však všechny). Děti se na vstupu do života nijak zásadně nezměnily, změnila se jen jejich výchova a jejich způsob života. Rodiče na ně povětšinou nemají čas a tak prosedí spoustu času u počítače na internetu, jsou zvyklé, že vše jde rychle a snadno. A škola zde opravdu není od toho, aby se jim přizpůsobila, ale aby jim ukázala, že skutečné krásy nikdy nelze dosáhnout snadno a rychle. Aby jim ukázala, že ne všechno je povrchní. A to pochopitelně vyžaduje určité úsilí na jejich straně.

Tajný Učitel řekl(a)...
25. září 2017 8:05  

PD, "Čili to denní hodnocení žáků se ukazuje býti svévolným, nesrovnatelným, neověřitelným, nevalidovatelným, mnohdy příliš mírným. Jakou má takové hodnocení cenu?"

Děkujeme za důvěru.
Proč já jsem ty stovky hodin strávených opravováním písemek raději neproseděl u WoW.
Pěkné, vypovídající.

A tyto perly vaši názoroví bratři šeptají do ochotných oušek úředníčků v Karmelitánské.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. září 2017 22:19  

A vy byste snad věřil soudcům, když tentýž trestný čin odsoudí na jednom konci republiky jako vraždu a na druhém jako nutnou obranu s tím, že v prvním případě si dotyčný hačne na 20 let a ve druhém je zcela bez trestu? Tak podobně vypadá to vaše "objektivní" hodnocení. Kdosi to v diskusích psal, že zná školy, kde mají nařízeno známkovat mírně, protože se maximalizuje naplněnost tříd (čti prachy na účtu) a nikoliv nějaká pofidérní vzdělanost. Systém funguje tak, jak je nastaven. Sociální inženýři sice věří tomu, že když něco nefunguje tak, jak bylo zamýšleno, protože si lidi dělají tak nějak co chtějí, tak že to přetáhnou nějakou další vyhláškou. Přitom jediné efektivní řešení je nastavit správně podmínky a pak už systém nechat běžet volně. Ty centrální testy "jediné", čemu brání, je možnost předstírat, že hovno je ve skutečnosti zlato.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. září 2017 8:39  

Což je problém který bude brzy vyřešen změnou financování, nebo? Pak všichni řádně přitvrdí a hlupci budou opouštět maturitní obory v hejnech.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. září 2017 10:00  

"Pak všichni řádně přitvrdí a hlupci budou opouštět maturitní obory v hejnech. "

Už aby to bylo...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. září 2017 13:02  

"Máme příliš mnoho lidí s maturitou, shodl se Feřtek se Zíkou"

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/cermat-eduin-jednotne-prijimacky-rozstrel-f2m-/domaci.aspx?c=A170925_155704_domaci_nub

Když to tvrdí Feřtek, tak na tom něco bude. Ještě Kartouz a bude to na "tutti".



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.