„Pojďme se dohodnout na zásadním impulsu, na kterém školy nově postavíme. Na 2. stupni škol, na kterém nyní učím, za sebe navrhuji: (vedle významné redukce učiva) zásadní změny v organizaci. Ustupme ze snahy učinit výuku expertní (význam znalostí ustupuje významu kompetencí a postojů), nechť učí většinu předmětů jeden učitel, obdobně jako na 1. stupni. Další skupinu předmětů bude dobírat druhý učitel. Ten bude také spolu s třídním učitelem a odpovědným univerzálem v jedné osobě představovat pro některé hodiny v dané třídě učitelský tandem,“ píše Roman Král na blogu EDUin.
Roman Král (eduin.cz) |
Mnozí učitelé zakopaní léta ve svých pozicích toto přirozeně šmahem odmítnou. Je ale také možné nechat to chvíli znít a zamyslet se nad touto možnosti. Anebo přijít se svou dobrou zkušeností a svým vlastním konstruktivním návrhem.
Pandemie nás nutí do změny životního stylu. Nutí nás zpomalit, zvažovat kroky, zamyslit se nad globalizaci, věčnou ziskovostí a spotřebním kolotočem, klimatem, způsoby komunikace, demokracií, relativizací životních principů, vírou, atd. Vytváří nám nové hrací pole. Nepopírejme jej. Přečtěme si pozorně zprávu, kterou nám nová doba přináší.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Přečetl jsem si pozorně a doporučuji autorovi si něco nastudovat a pak psát do médií.
Ano, pokud posuneme úroveň 1. stupně na úroveň mateřinky a 2. stupeň na úroveň 1. stupně pak to možná bude fungovat. Z 2 stupně uděláme gymnázia a z gymnázií vysoké školy. Tam nás eduin vede.
To nemluvím o nedostatku učitelů, dostatečně bláznivých. Za pár let k tomu možná stejně dojde, ale to už budeme v penzi a mladí budou plni kompetencí a blbí jak troky z nadšením sloužit novým zahraničním intelektuálním elitám.
Opět vyzývám včechny kibice. Dejte do placu konkrétní plán výuky podle vašich fantazií. Které předměty budete rozvíjet a které kompetence a jak. Třeba se najde někdo, kdo ho i vyzkouší.
Zásadní změny v organizaci? Jsem pro! Co nejzásadnější! Začněme zrušením MŠMT a ČŠI.
Okomentovat