Domácí škola v montessori stylu: Péct, počítat, prezentovat a přitom pěstovat komunitu

pondělí 20. dubna 2020 ·

Dvakrát týdně společné vaření přes internet, pečení bábovky, pokusy s hlínou, tvorba návrhů keltského umění, čtenářské dílny a online prezentace projektů z angličtiny. I tak může vypadat vyučování v době uzavřených škol. Děti z montessori sekce pražské ZŠ Na Beránku jsou sice doma, ale jejich škola se stará o to, aby měly širokou nabídku možností, jak smysluplně využít čas, který dětem a jejich rodinám začátkem března nečekaně „spadl do klína“. Reportáž přináší magazín Rodiče vítáni.



„Když jsme dostali zprávu, že se budou zavírat školy, řekli jsme si s ostatními učiteli, že se z toho hlavně nechceme zbláznit,“ vysvětluje Mirka Kellovská, vedoucí Montessori programu ZŠ Na Beránku v Praze 4. „Od začátku nám bylo jasné, že si chceme především zachovat naši komunitu, aby nám společně bylo dobře, a také je pro nás důležité, abychom ulehčili situaci rodičům.“

Každá třída tak v pátek dostává týdenní plán. V něm se dozvědí, co by udělat měli – tedy počítat, číst, věnovat se poslechům v angličtině, nebo si třeba projít témata dopravní výchovy a vytvářet časové osy. Vedle toho se ale mohou inspirovat i v tom, co udělat mohou, a třeba by je to samotné nenapadlo. Tak se například rozjela celoškolní akce Peče celé Monte, kdy děti doma pečou bábovky, buchty, sušenky nebo třeba housky a rohlíky a fotky pak sdílejí s ostatními, nebo pokusy s hlínou a měřením jejího pH. Teď se zase rodiny domlouvají, kdo a kdy bude chodit opečovávat školní zahradu. 

Pedagogové jsou přitom dětem k dispozici. Občas se konají společné lekce přes Google Meet nebo Zoom, kdy učitelé vysvětlují třeba novou látku v matematice nebo se společně věnují větnému rozboru, případně jsou k dosažení přes WhatsApp či mobil, aby mohli pomáhat žákům, kteří si s něčím nevědí rady. První dva až tři týdny se učitelé spíš osmělovali, teď už jsou schopní online výuky v podstatě všichni a troufají si i na třídnické hodiny, aby zjistili, jak se dětem a jejich rodinám daří a jak se cítí. Podařilo se tak znovu nastartovat motivaci, která po týdnech v „offline režimu“ u dětí začínala opadat.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.