Radko Sáblík: Proč projektová výuka v době uzavření škol

středa 18. března 2020 ·

„Asi mnoho učitelů nezažilo, aby školy byly na delší dobu zavřené. Aby byli okolnostmi nuceni vymyslet způsob, jak své žáky a studenty vzdělávat na dálku. Na druhé straně i pro ně tato situace může přinést nové poznatky, nové zkušenosti, které pak mohou zúročit v klasickém vzdělávacím procesu,“ píše ředitel Smíchovské SPŠ Radko Sáblík na novém webu Učíme online, který škola spustila.



Radko Sáblík (sablik.cz)
Za nejméně vhodné považuji pouhé zadávání tradičních úkolů, či žákům a studentům sdělit, že si mají nastudovat látku například od stránky 10 do stránky 100, z čehož pak budou zkoušeni. Proto jsem všem učitelům na své škole doporučil, aby zvážili možnost využít u nás tradiční projektovou výuku. U nás všichni studenti vytvářejí ve třetím a čtvrtém ročníku celoroční práci, studentský, respektive maturitní projekt. Tyto předměty jsou přímo v rozvrhu, většinou jsou témata zpracovávána v různě velké skupině řešitelů. Kromě toho vykonávají studenti krátkodobé či střednědobé projekty v některých předmětech.

Osobně se domnívám, že vymyslet pro skupiny studentů střednědobý projekt, třeba i s prvky nové látky, je velmi vhodný způsob pro současnou situaci ve všech předmětech. Studenti budou muset hledat informace, ty vyhodnocovat, komunikovat mezi sebou, využívat je k vytvoření řešení. Učitelé jim pak různou formou mohou radit, být pro ně konzultanty, mentory. Včetně využití různých forem on-line komunikace.

Až mimořádná situace pomine, mohou studenti své výstupy prezentovat a tím bude mít učitel i podklady pro jejich klasifikaci. Navíc při prezentaci při troše zkušeností, které naši učitelé mají, mohou snadno zjistit, jak moc se daný student na vytvoření projektu podílel, kdo byl tahounem a kdo se tak říkajíc vezl. Při prezentacích se pak i další skupiny studentů dozvědí mnoho zajímavého, mohou se svých kolegů ptát, čímž si tázaní procvičují další důležité dovednosti, jako je umět dobře a srozumitelně vysvětlit své výstupy.


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
18. března 2020 v 13:04  

Proč ne projektovou výuku!

Pokud žáci nejsou na projektovou výuku zvyklí, tak s tím budou mít velké potíže. To si může dovolit výběrová průmyslovka nebo gymnázium. Tam s tím pomůžou chytří rodiče a děti mají šanci to zvládnout. Normální žák bude ztracen.

Je třeba se snažit udržet i na dálku styl výuky na který jsou žáci zvyklí a pomalu je směřovat žádoucím směrem. Nepřetěžovat, ale nenechat zahálet. Hlavní problém bude s klasifikací, ale to není problém známkování každý druhý den. Stačí zadávat samostatné práce a nechat si je posílat na mail. Případně využít některé testovací nátroje.

Některé předměty to budou řešit referáty či slohovými pracemi, některé netradičními úlohami řešenými s využitím internetu. Problém bude s nedostatkem známek,což naruší klasifikační řády škol. Protože současná situace podporuje formativní hodnocení. Ale učitelé se budou muset naučit hodotit žáka za předpokladu, že jeho výkon nemusí být jen individuální, ale může mít i poradce. Což otevírá další možnosti v kritériích a posuzování práce žáka.

Takže kolegové neblázněte. Když vám trvá zvládnutí novinky 5 minut, žákovi i když mu to vysvětlíte sebelépe to trvá násobně déle. A to si dovolím o kvalitě vysvětlení přes internet pochybovat. Budete rádi, když zajistíte, aby se informace od Vás dostali k všem vašim žákům. Někteří rodiče nemají mail.

Znáte své žáky a podle toho k nim přistupujte. Rady od expertů filtrujte a vybírejte si to, co je pro Vás vhodné.

Lenka Pokorná řekl(a)...
18. března 2020 v 16:51  

Kdybych si pane Sáblíku byla jistá, že stávající situace bude trvat měsíc, tak bych pro tu projektovou výuku i byla. Jenže, co když to bude měsíce dva či tři nebo i déle?

Takže za mne naprostý souhlas s "Je třeba se snažit udržet i na dálku styl výuky na který jsou žáci zvyklí a pomalu je směřovat žádoucím směrem. Nepřetěžovat, ale nenechat zahálet." Týká se to především matematiky, češtiny a cizího jazyka.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. března 2020 v 22:52  

Můj odhad:

Karanténa pět týdnů, nouzový stav a povinné nošení ochranných prostředků tak do září. Školu už v tomto školním roce moc realisticky nevidím - jejich spuštění by vedlo k druhé vlně nákazy. Maturity budou podle mě v náhradním termínu v září a přijímačky možná někdy na konci srpna. Tak jsem zvědavý, jak moc se seknu.

Ale vypadá to, že se růst počtu nakažených u nás podařilo výrazně zpomalit.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. března 2020 v 11:36  

Pan Doležel
Pokud by se podařilo udržet lineární nárůst, tak by to byl velký úspěch. Všichni bychom získali čas.

Paní Pokorná, pan Vaněk
Souhlas.
První tři dny stejně nemělo smysl nic moc posílat, někdy o víkendu dětem či rodičům (některým) začalo docházet, že nejsou prázdniny.
Momentálně se to konsoliduje, odezva na poslané materiály postupně roste. Spouštět videovýuku dřív by bylo mrhání silami.

Nowak řekl(a)...
21. března 2020 v 13:34  

"U nás všichni studenti vytvářejí ve třetím a čtvrtém ročníku celoroční práci, studentský, respektive maturitní projekt." - takže polovina školy má zadané nebo rozpracované projekty a v nich bude pokračovat. To je samozřejmě rozumné.
Ale nejde zčista jasna rozjet rozsáhlejší projekty na škole, kde se s projekty nepracuje.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.