„Asi mnoho učitelů nezažilo, aby školy byly na delší dobu zavřené. Aby byli okolnostmi nuceni vymyslet způsob, jak své žáky a studenty vzdělávat na dálku. Na druhé straně i pro ně tato situace může přinést nové poznatky, nové zkušenosti, které pak mohou zúročit v klasickém vzdělávacím procesu,“ píše ředitel Smíchovské SPŠ Radko Sáblík na novém webu Učíme online, který škola spustila.
Radko Sáblík (sablik.cz) |
Osobně se domnívám, že vymyslet pro skupiny studentů střednědobý projekt, třeba i s prvky nové látky, je velmi vhodný způsob pro současnou situaci ve všech předmětech. Studenti budou muset hledat informace, ty vyhodnocovat, komunikovat mezi sebou, využívat je k vytvoření řešení. Učitelé jim pak různou formou mohou radit, být pro ně konzultanty, mentory. Včetně využití různých forem on-line komunikace.
Až mimořádná situace pomine, mohou studenti své výstupy prezentovat a tím bude mít učitel i podklady pro jejich klasifikaci. Navíc při prezentaci při troše zkušeností, které naši učitelé mají, mohou snadno zjistit, jak moc se daný student na vytvoření projektu podílel, kdo byl tahounem a kdo se tak říkajíc vezl. Při prezentacích se pak i další skupiny studentů dozvědí mnoho zajímavého, mohou se svých kolegů ptát, čímž si tázaní procvičují další důležité dovednosti, jako je umět dobře a srozumitelně vysvětlit své výstupy.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Proč ne projektovou výuku!
Pokud žáci nejsou na projektovou výuku zvyklí, tak s tím budou mít velké potíže. To si může dovolit výběrová průmyslovka nebo gymnázium. Tam s tím pomůžou chytří rodiče a děti mají šanci to zvládnout. Normální žák bude ztracen.
Je třeba se snažit udržet i na dálku styl výuky na který jsou žáci zvyklí a pomalu je směřovat žádoucím směrem. Nepřetěžovat, ale nenechat zahálet. Hlavní problém bude s klasifikací, ale to není problém známkování každý druhý den. Stačí zadávat samostatné práce a nechat si je posílat na mail. Případně využít některé testovací nátroje.
Některé předměty to budou řešit referáty či slohovými pracemi, některé netradičními úlohami řešenými s využitím internetu. Problém bude s nedostatkem známek,což naruší klasifikační řády škol. Protože současná situace podporuje formativní hodnocení. Ale učitelé se budou muset naučit hodotit žáka za předpokladu, že jeho výkon nemusí být jen individuální, ale může mít i poradce. Což otevírá další možnosti v kritériích a posuzování práce žáka.
Takže kolegové neblázněte. Když vám trvá zvládnutí novinky 5 minut, žákovi i když mu to vysvětlíte sebelépe to trvá násobně déle. A to si dovolím o kvalitě vysvětlení přes internet pochybovat. Budete rádi, když zajistíte, aby se informace od Vás dostali k všem vašim žákům. Někteří rodiče nemají mail.
Znáte své žáky a podle toho k nim přistupujte. Rady od expertů filtrujte a vybírejte si to, co je pro Vás vhodné.
Kdybych si pane Sáblíku byla jistá, že stávající situace bude trvat měsíc, tak bych pro tu projektovou výuku i byla. Jenže, co když to bude měsíce dva či tři nebo i déle?
Takže za mne naprostý souhlas s "Je třeba se snažit udržet i na dálku styl výuky na který jsou žáci zvyklí a pomalu je směřovat žádoucím směrem. Nepřetěžovat, ale nenechat zahálet." Týká se to především matematiky, češtiny a cizího jazyka.
Můj odhad:
Karanténa pět týdnů, nouzový stav a povinné nošení ochranných prostředků tak do září. Školu už v tomto školním roce moc realisticky nevidím - jejich spuštění by vedlo k druhé vlně nákazy. Maturity budou podle mě v náhradním termínu v září a přijímačky možná někdy na konci srpna. Tak jsem zvědavý, jak moc se seknu.
Ale vypadá to, že se růst počtu nakažených u nás podařilo výrazně zpomalit.
Pan Doležel
Pokud by se podařilo udržet lineární nárůst, tak by to byl velký úspěch. Všichni bychom získali čas.
Paní Pokorná, pan Vaněk
Souhlas.
První tři dny stejně nemělo smysl nic moc posílat, někdy o víkendu dětem či rodičům (některým) začalo docházet, že nejsou prázdniny.
Momentálně se to konsoliduje, odezva na poslané materiály postupně roste. Spouštět videovýuku dřív by bylo mrhání silami.
"U nás všichni studenti vytvářejí ve třetím a čtvrtém ročníku celoroční práci, studentský, respektive maturitní projekt." - takže polovina školy má zadané nebo rozpracované projekty a v nich bude pokračovat. To je samozřejmě rozumné.
Ale nejde zčista jasna rozjet rozsáhlejší projekty na škole, kde se s projekty nepracuje.
Okomentovat