Školy se věnují hlavně podprůměrným žákům, ty nadané zanedbávají

pátek 29. listopadu 2019 ·

Pedagogicko-psychologické poradny, výchovné poradkyně, individuální plány, asistenti. To vše se točí zejména kolem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti mimořádně nadaní mají tak trochu smůlu. V lepším případě jsou odsouzeni k samostudiu, v horším případě k mnohaleté nudě nepodmíněně. Reportáž přináší deník Aktuálně v rámci projektu Chytré Česko.



„Z nejrůznějších šetření se ukazuje, že oblast podpory a vzdělávání nadaných žáků je ve školách stále spíše v počátečním stádiu a ve srovnání se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tato oblast v praxi mnohem méně akcentována a mnohem méně podporována. A to jak na úrovni vlastní práce škol, tak i na úrovni systémových opatření na centrální úrovni,“ konstatuje náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys...

Podle psycholožky Pavly Pickové, jež v Praze koordinuje péči o mimořádně nadané děti, může školské poradenské zařízení takovým jedincům doporučit individuální vzdělávací plán, případně škole přispět na pomůcky včetně například mikroskopu, preparačních souprav či přístupu do databází. „Dokonce lze přispět na pronájem odborného pracoviště, třeba laboratoře. Co ale chybí, je prostor pro přímou práci s dítětem. Často mu nestačí jen akcelerace o rok výš, potřebují si s někým o svých nápadech povídat, mít zpětnou vazbu. Zde by se s výhodou dalo využít podpůrné opatření pedagogická intervence, to však aktuálně nelze dětem s nadáním, ovšem bez speciálních vzdělávacích potřeb,“ vysvětluje.

Dítě se SVP a s mimořádným nadáním totiž stojí ve školském zákoně i ve vyhlášce vedle sebe, neřadí se do jedné kategorie. „Nicméně výklad je nejasný, a tudíž i nastavování opatření pro kolegy z těchto zařízení nepřehledná,“ upozorňuje Picková. Na nedávném setkání národních garantů péče o nadané jim zástupce ministerstva školství potvrdil, že nadaní žáci skutečně nemají stejná podpůrná opatření jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. „To znamená, že nadaný a mimořádně nadaný nemůže dostat asistenta pedagoga, případně pedagogickou intervenci, tedy příspěvek na hodinu, kdy s ním pracuje učitel individuálně, pokud nemá ještě jiné speciální vzdělávací potřeby, tedy poruchy učení nebo chování - dyslexii, dysgrafii, ADHD, PAS a podobně.“

Tuto skutečnost kritizuje Česká školní inspekce, vadí jí i nízká systémová podpora vzdělávání nadaných obzvláště v minulých letech.


Celý text naleznete zde

8 komentářů:

Q. E. D. řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 12:50  

Nejenom nadaní, ale i průměrní žáci jsou biti kvůli inkludovaným žákům, kteří na studium prostě nemají. Jenže díky PPP, ŠPP, psychologům, asistentům apod. horko těžko tu maturitu dostanou. Sice umí tak třetinu toho, co "normální" maturant, ale papír se lvíčkem a razítkem je stejný.

Lenka Pokorná řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 14:40  

Řekněme si na rovinu, že asistent pedagoga by byl mimořádně nadanému žákovi k ničemu. Ale nějaká ta hodina pedagogické intervence navíc, ve které by učitel mohl s žákem dělat něco navíc, případně s ním konzultovat problémy, na které nadaný žák narazil při své samostatné práci a vysvětlovat mu další samostatné úkoly na další týden, by situaci určitě prospěla.

Ona je situace ve školách skutečně dost zoufalá, učitelé a asistenti věnují obrovské úsilí na to, aby téměř nevzdělavatelní žáci nepropadli, prostě je vyloženě táhnou přes závit, přičemž by mnohým z nich bylo lépe, kdyby propadli či byli v praktické škole, a na nadané jim už chybí síly i čas.

rváčkazvesela řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 18:12  

... asistenti věnují obrovské úsilí na to, aby téměř nevzdělavatelní žáci nepropadli...krom toho si organizátoři tohoto cirkusu mastí kapsy. A hned tak to nevzdají, dokud to nepochopí rodiče průměrných a nadaných a nepodpoří rozumné návrhy učitelů. Vidím problém v tom, že neumíme kauzu patřičně medializovat. Laik o tomto problému stále ví minimum a krom toho jen určité procento lidí má děti ve škole...to tramvajemi a vlaky jezdí všichni...a ještě: přece jsme posláni učit a nebereme si jako rukojmí děti...asi se řešení hned tak nedočkáme.
Já říkám inkluze do parlamentu!!I když tam je už asi také - asistenta má kde kdo. Trochu pravda za jiné groše...

BP řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 20:32  

A po maturitě, příp. VŠ, budou tito inkludovaní lidé využívat i v zaměstnání podporu asistenta?

BP řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 20:39  

A lidé, kteří kvůli zvládnutí úkolů nebo zkoušek ve školách, potřebují navýšený čas, budou muset v práci zůstávat déle, aby zvládli stejné množství pracovních úkolů jako lidé intaktní?
Když už, tak už. Buďme důslední a věci dotahujme do důsledků.
Přece za ně v práci nebudou jejich věci řešit zdatnější spolupracovníci a dělit se s nimi pak o stejné peníze.

rváčkazvesela řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 20:46  

Jen malá technická: pane(-ní)BP intaktní je opravdu něco jiného , než inkludovaný...ale neberte to osobně, já bych se do toho taky zapletla :-)

BP řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 20:59  

Rváčko, intaktními mám na mysli normální ničím nezvýhodněné oproti inkludovaným.

BP řekl(a)...
29. listopadu 2019 v 21:05  

Rváčko, chci poukázat na tu absurditu, že nám přibývá žáků, kteří si vyřídí papír na to, že hlavně u maturity mají mít navýšený čas na práci oproti intaktním žákům, kteří musejí vše zvládnout v předepsaném čase. A tak domýšlím ty důsledky, jak to budou mít tito zvýhodnění v dalším profesním životě oproti těm nezvýhodněným, a zda budou za ně nezvýhodnění v práci dotahovat jejich úkoly, ale o výplatu se rozdělí rovným dílem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.