Josef Středula: Lidé jsou nespokojení, protože nechápou, proč berou za stejnou práci třikrát méně než bohatí sousedé

sobota 28. září 2019 ·

„Občané srovnávají život bohatých sousedů se svým a nechápou, kde se rozdíly v životní úrovni berou, když pracují stejně tvrdě, možná dokonce intenzivněji. Proč má prodavačka v supermarketu stejného obchodního řetězce v severním Rakousku trojnásobný příjem než ta, která žije v severních Čechách?,“ říká v rozhovoru pro Deník odborový předák Josef Středula. Tématem rozhovoru jsou také platy učitelů.



Josef Středula (cmkos.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

V poslední době jste razantně sdělil, že už máte dost planých slibů a třeba v otázce platů učitelů nehodláte ustupovat. Co to znamená v současné etapě debat o rozpočtu na rok 2020? 

Rozpočet má jeden a půl bilionu korun, tady se bavíme o deseti miliardách, takže z celkového pohledu to jsou drobné. Pokud vláda říká, že učitelská profese je důležitá pro budoucnost a musíme do ní investovat, pak z politického hlediska je to nesmírně důležitý vzkaz. Když se ale řeší otázka příjmů, tak ze slibovaných patnácti procent je to deset a ve finále reálně pět.

Je to víc než deset, jak zopakoval ministr školství Robert Plaga. Původně mluvil o pevné částce 1750 korun, kterou nyní navrhl zvýšit o 500 korun.

Nikoliv. Je to pět do tarifů a virtuální zbytek na odměny. Při nadtarifním rozdělování častokrát učitelé reálné peníze vůbec nevidí.

Ministr argumentuje tím, že po spuštění reformy regionálního školství budou peníze na odměny zajištěny. A ředitel by měl mít právo ocenit ty nejlepší, nebo ne? 

Momentálně probíhají jednání školských odborů a ministerstva na toto téma. Podle našeho názoru nelze licitovat v rámci reformy o výšce platů, na ty měla jít z rozpočtu pevná částka bez ohledu na ostatní změny. Každý učitel si dokáže spočítat, že při hrubém příjmu 36 tisíc korun by slibované desetiprocentní zvýšení dělalo 3600 korun. Je-li teď v nařízení vlády návrh na 1750 korun, tak není něco v pořádku.


Celý rozhovor naleznete zde

16 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
28. září 2019 v 10:51  

Hlavni problem je, ze pan předák je prvni z těch, kteri nechapou, kde se rozdily berou. V efektivitě práce a efektivitě ekonomiky. Šířením závisti však tento stav nenapraví. Méně kulturních antropologu, psychologu volneho casu a podobne masove uzitecnych profesi, vice IT odborniků, specialistu na umelou inteligenci, zpracovani materialu apod, méně buzeračních svazujicich opatreni, ktera podlamují nohy podnikani. A také méně odborů, více odborniků.

E.Kocourek řekl(a)...
28. září 2019 v 11:12  

Ujišťuji vás, že v efektivitě práce to NENÍ. Práce programátora velké nadnárodní společnosti "stojí" výrazně méně, pokud tu práci vykonává v Česku, než když tutéž práci (tatáž osoba, na tomtéž projektu) vykonává v sídle firmy někde "na západě". ////

Co je (v tomto kontextu) efektivita ekonomiky byste, paní CARCY, musela vysvětlit. ////

Přestože vaše pohrdání kulturními antropology, psychology volného času a odbory sdílím. ////

Simona CARCY řekl(a)...
28. září 2019 v 14:14  

Efektivita vsedni prace vypada treba tak, ze v ČR jede jedno popelařské auto se tremi pracovniky. Jeden ridi, dva pristavuji popelnice.
V Dánsku na to stačí jeden - ridic, ktery ovlada z kabiny system nakladky. Tedy 66% zbytecnych lidi, kteri jsou z danskeho pohledu jen umele zamestnani. To je efektivita. Tahle je nazorna a vidi ji kazdy. Ale lze je nalezt ve vsech oborech lidske cinnosti.

Ve svem prikladu ale porovnavate náklady práce, ne jeji efektivitu. Porovnejte efektivnost farem (stejne velikosti) v Nizozemsku a u nás. V technologiích jsme zaspali a proto je nase vyrobni efektinost v orumyslu i zemedelstvi nizsi.

Aby nevznikl omyl, nepohrdam lidmi, kteri se upsali temto, malo uzitecnym oborum, pohrdam spolecnosti, ktera si lze do kapsy, ze potrebuje tak vysoke pocty techto humanitne orientovanych lidi v situaci, ve ktere se nachazi ekonomika zeme. Ctyri kilometry dalnic za rok, slozite dane, spehovani podnikatelu, zasevani neduvery do spolecnosti, zavideni uspechu - to je podhoubí neefektivni prumernosti, kterou se brodime tricet let.

L.snirch řekl(a)...
28. září 2019 v 16:25  

Snad minimálně 70 let?

laimes řekl(a)...
28. září 2019 v 16:29  

pás v boleslavi jede stejně rychle jako ve wolfsbnurgu,dělníci jedou ve stejné normě,oba jsou stejně efektivnímjen ten český dostane míň,musí zasponzorovat německý sociální systém

Simona CARCY řekl(a)...
28. září 2019 v 18:19  

Tak s pasem v Boleslavi jste se moc netrefil. Dělník ve Škoda Auto měl v roce 2018 základní plat 40 557, coz ve skutecnosti s odmenami a smennosti davalo prijem tesne pod 60000 hrubeho. Mistri a specialiste vyrazne vice. Zatim je to tak, ze ucitele na ten zakladni plat delnika v Boleslavi koukají hodne, hodne zespoda. Ale Plaga jim zase neco slibi. On je totiz rozdil mezi Dobšíkem a Povšíkem. Delnici ve škodovce maji navic mezirocni rust v procentech o rad vyssi nez ucitele pod Plagou. Ale Škodovka je dobry priklad efektivni fabriky, kde se inovuje a efektivita je rizena.

poste.restante řekl(a)...
28. září 2019 v 19:35  

nechápou, proč berou za stejnou práci třikrát méně než bohatí sousedé

Na tuto otázku odpověděl Středula vcelku logicky minulý týden v OVM.

A pozor. Ostatní hosté - Radek Špicar, ze Svazu průmyslu a Miroslav Singer s ním souhlasí.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/219411030510922-otazky-vaclava-moravce-2-cast/

cca 18:30

Tajný Učitel řekl(a)...
29. září 2019 v 10:47  

Pořád souhlasím s názorem, že každému je zaplaceno tolik, kolik si nechá zaplatit, tzn, pokud český učitel nebo český dělník berou třikrát méně než u sousedů, je to proto, že si to nechají líbit. Nechají si to líbit proto, že nemají silné odbory, které by účinně a tvrdě vyjednávaly a to nejen za výplaty, nýbrž i za jiné zaměstnanecké výhody, jako je např, sabatický rok, služební bydlení, služební telefon, nárok na placenou rekreaci, nadstandardní lékařskou péči a podobně. Učitelé přitom mají ve vyjednávání mnohem silnější pozici, než například dělníci ve škodovce, neboť montovnu může vlastník přeložit do Bangladéše, ale školu nikoli.

Tajný Učitel řekl(a)...
29. září 2019 v 11:03  

Doležele, zbystřete čivy a čujte kolegy ekonomy, nízkonákladová ekonomika, odtoková ekonomika, levná ekonomika, subdodavatelská ekonomika.., jako daň za m způsob transformace, kterou zvolili čeští polistopadoví politici. A já myslel, že my špičková, inovativní, ledoborecká, jak onehdá Doležel vykládali.

E.Kocourek řekl(a)...
29. září 2019 v 11:12  

Zbývá vysvětlit, proč čeští programátoři mají platy celkem slušné, ač silné odbory nemají. ////

K porovnání učitelů s dělníky ve Škodovce: montovnu možná lze přeložit do Bangladéše, ale pouze pokud v ní nepotřebují HODNĚ kvalifikované montéry. Což v případě aut asi potřebují. Školu sice nelze přemístit moc daleko, ale (v Česku !!) ji lze ponechat bez učitelů, a veřejnost si ničeho nevšimne! ////

Česká veřejnost totiž SPRÁVNĚ pochopila, že na některá zaměstnání potřebujete vysvědčení s razítkem (ale nikoli vzdělání), a na všechna ostatní zaměstnání nepotřebujete od školy NIC. ////

Je pár profesí (třeba programátoři), kde se vám ty věci ze školy hodí, ale šikovný programátor se je dokáže naučit sám (nebo od strejdy). Uznávám, že lékaři jsou zvláštní případ. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
29. září 2019 v 11:19  

Proč čeští programátoři mají platy celkem slušné... Protože je jich málo a jejich dovednost je úzce specializovaná. Nadto, kdo by chtěl čučet celý život do kompu, že.

E.Kocourek řekl(a)...
29. září 2019 v 11:25  

NĚKTEŘÍ polistopadoví politici zvolili strategii levné ekonomiky, a měli IMO pravdu. JINÍ polistopadoví politici zvolili likvidaci zbrojního průmyslu a podobné cesty do pekla (resp. do recta Západu), ale dlouhodobě to (zaplaťpámbu!) neprosadili. ////

Strategie levné ekonomiky má dvě zřejmé výhody:
1) přechodné období bylo krátké a málo bolestivé,
2) tuto strategii lze KDYKOLI opustit.

Pokud pan Tajný (nebo kdokoli jiný) touží RÁZNĚ (to jako hned a bez čekání) nastoupit strategii ekonomiky špičkové, inovativní a drahé, stačí najít vhodného politika, který tu krev, pot a slzy národu vysvětlí a "prodá". ////

Osobně jsem ochoten počkat, až se špičkové české firmy prosadí postupně. Nejdřív asi ty zbrojovky ... ////

E.Kocourek řekl(a)...
29. září 2019 v 11:30  

je jich málo a jejich dovednost je úzce specializovaná

Odsud to vypadá, že totéž platí pro učitele. ////

Nadto, kdo by chtěl celý život stát před bandou drzých a nevděčných spratků, že ... ////

rváčkazvesela řekl(a)...
29. září 2019 v 11:35  

...tuto strategii lze KDYKOLI opustit...myslíte? Že jako z těch nevzdělaných sebevědomých děcek, co nectí jakýkoliv řád a neváží si minulých hodnot, budou z ničeho nic genetičtí inženýři??
A že z montoven budou laboratoře průmyslu 4.0??

laimes řekl(a)...
29. září 2019 v 13:13  

strategii "malé číny za kopcem" opustit nemůžeme,jelikož na ni nemáme vliv a nemáme ji čím nahradit,mohou ji rychle opustit ti co ji provozují tj, zahr korporace a banky, prostě tu ty auta ze dne na den zabalí,a co pak ?

E.Kocourek řekl(a)...
29. září 2019 v 20:12  

Ano, strategii levné ekonomiky lze kdykoli opustit ve prospěch ekonomiky drahé. Určitě by to hodně bolelo a není jasné, jak dlouho by přechod trval. Nejspíš proto klausovci šli raději cestou levnou. ////

Zda z těch nevzdělaných sebevědomých děcek atd.apod. zrovna genetičtí inženýři, to nevím, ale podstatou drahé ekonomiky NENÍ vysoká kvalifikace. Vysokou kvalifikaci máme (někteří) už teď, a drahá ekonomika není nevyhnutelným následkem. ////

A zda z montoven budou laboratoře? Nebudou. Ty by ten přechod nepřežily. Darwin by se radoval. ////

Připomínám, že pokus o nastolení drahé ekonomiky by neměl smysl, kdyby jej nepodporovala velká většina občanů. Bez podpory většiny občanů by z toho byla rebelie, chaos, rozvrat. ////

BTW, já na průmysl 4.0 nevěřím. Zase jen marketingový slogan. ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.