Ondřej Šteffl: Co dnešní děti čeká v 21. století, a jak je na to může škola připravit

neděle 28. července 2019 ·

„Připravuje se revize Rámcových vzdělávacích programů. Každému je dnes jasné, že se toho děti ve školách učí moc a často zbytečnosti. A že je třeba hodně věcí vyhodit. Ale málo slyšíme o tom, co tam má být. Co a jak se mají děti učit, aby byly dobře připraveny na budoucnost. Na budoucnost až dokončí školu, na budoucnost za deset, dvacet, padesát nebo i za sto let? Budoucnost je stěží předvídatelná a vlastně jediné, co víme jistě, že bude nejen přibývat změn, ale že se bude zvětšovat i rychlost změn. A to stále rychleji.,“ píše Ondřej Šteffl na svém profilu na Facebooku.


Ondřej Šteffl (facebook.com)
Šteffl mimo jiné píše:

Flexibilita

A tedy, je zcela klíčové vést děti k flexibilitě, ke schopnosti změny zvládat, vyrovnávat se s nimi, nebát se jich, vidět v nich příležitost, využívat je, ba je i předvídat či dokonce iniciovat, řídit a prosazovat, umět a chtít třeba i podstatně změnit svůj život. Jak to ale ve škole dělat? Každá změna vyžaduje něco nového se naučit, takže studijní autonomie, tedy umím a chci se učit, umím řídit své učení.

Rozumím sám sobě

Aby se člověk ve stálých změnám neutopil, neztratil směr, potřebuje nějaké pevné záchytné body. Zatím jsme našli dva. Prvním je člověk sám. Jakkoliv se bude svět a společnost kolem mě měnit, já tady pořád budu. A čím bude změn víc, tím důležitější je, abych já měl jasno, abych věděl, kam směřuji, co je pro mě důležité, věřil si, znal své možnosti, své silné i slabé stránky. Jinými slovy, abych rozuměl sám sobě, abych měl dostatečné sebe-vědomí, sebedůvěru. I v tom může škola hodně pomoci. Zejména svobodné školy, jako je Summerhill, Sudbury Valley či demokratické školy Nizozemí, si právě tohle kladou za hlavní cíl. Zakladatel školy Summerhill A. S. Neill mluví o tom, že děti je třeba vést k sebeurčení a seberegulaci.

Dobré vztahy s lidmi

Druhá věc, který člověku pomáhá zvládat změny, je jeho nejbližší okolí. Proto je důležité mít dobré vztahy s lidmi. Umět vztahy navazovat, udržet si je, umět předcházet konfliktům, řešit je, když vzniknou, umět otevřeně komunikovat, být empatický, umět pomoci a umět požádat o pomoc. To všechno jsou věci, které se děti ve škole mohou učit a naučit. Ostatně i tady máme v Rámcovém vzdělávacím programu kompetence sociální a komunikační.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

laimes řekl(a)...
29. července 2019 v 4:08  

škola státní musí natlouct do žáka sumu ověřených nezpochybnitelných informací a umožnit žáku osvojit si několik pracovních návyků a vše ostatní jest prostorem pro školy soukromé

mirek vaněk řekl(a)...
29. července 2019 v 13:13  

Co čeká děti? To nikdo neví. Válka? Hladomor? Lenošení?

V historii je tolik poučných příkladů mylných předpovědí.

Jak je na to může škola připravit? Nemůže. Nikdy nebudou připraveni na vše, co přijde.

Pro život je v první řadě vychovávají rodiče, vrstevníci a lidé okolo. Dnes i sociální sítě a internet. Škola působí jen malou částí.
Škola by měla především vzdělávat!
Jen vzdělaná osobnost je schopna reagovat na změny a vyvarovat se většiny chyb. A to bude platit vždy bez ohledu na století a školské experty.

Nowak řekl(a)...
29. července 2019 v 22:31  

https://www.youtube.com/watch?v=3TSu2obbK2Q
J. Nohavica - Těšínská - krásné 20. století
(Naši předkové museli být pořádně flexibilní ...)

tyrjir řekl(a)...
31. července 2019 v 2:36  


To, co O. Šteffl nyní napsal k Revizi RVP, je podle mne sice docela zajímavé avšak obecné povidání nereagující konkrétně na aktuální vývoj v té véci. S tím, co k Revizi RVP napsal předtím, se dá, myslím, v mnoha ohledech souhlasit.* O to víc mě udivuje, obecnost toho, co O. Šteffl píše teď, po kolapsu dosavadních snah NÚV o tu revizi. Zajímalo by mne, jak se na kolaps Revize RVP v MŠMT a NÚV O. Šteffl dívá a zda souhlasí s Eduinem navrhovaným odkladem Revize RVP.**

J.Týř

Viz např.
*
http://www.ceskaskola.cz/2017/09/ondrej-steffl-k-revizi-rvp-1-cast.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/10/ondrej-steffl-k-revizi-rvp-2-cast.html

**
MŠMT: Máme cíle Strategie 2030+ k diskusi aneb Aktivistický kozel si zase zazahradničil?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
NASTANE ZJEDNÁNÍ NÁPRAVY NEBO POKROČÍ POKROČILÁ AKTIVISTICKÁ PARALÝZA* MŠMT ČR?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/vyzva-k-zastaveni-revizi-ramcoveho.html


Tajný Učitel řekl(a)...
31. července 2019 v 10:10  

"Škola by měla především vzdělávat." Pěkné. Co to ale znamená? Jen vzdělávat nebo dokonce dobře vzdělávat? Protože pokud jen vzdělávat, pak je škola rovna automatu na mince. Pokud dobře vzdělávat, pak je potřeba vědět, co škola a žáci k dobrému vzdělávání potřebují. Kdo a jak dá žákům, kteří třebas nemají podporu v rodině nebo vrozenou ambici, potřebnou vůli, cílevědomost, píli, výdrž, trpělivost, zájem a motivaci k dobrému učení? Škola skrze inspirativní učitele a dobrou výuku. Dobrá výuka je svobodná výuka, bez biče a cukru úřednického šimla. V tomto mají soukromé školy navrch. Takže nejen vzdělávat, ale zároveň i vychovávat. S nadsázkou, rodiče přilepení na mobilech to sami nezvládnou. Budoucnost neznáme, "skutečný život" je bezobsažné heslo. Jediné, co známe je člověk a to, co potřebuje, aby si se životem poradil.

tyrjir řekl(a)...
31. července 2019 v 12:18  

O tom, že užvaněné "kompetenčně konstruktivistické" RVP byly odpočátku metodologicky bezobsažně zpackány a bezobsažně zpackána byla i jejich Revize, není, myslím, vážně míněných pochyb. Běžným školám nepřineslo jimi MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV témi RVP, Inkluzí atd. ani svobodu, ani tvořivost, ani podmínky pro dobrou práci. Staly se valachovsky zbytečným úředním bičem honícím stále více zapřahované a nakládané školské šimly bez cukru...

Užvaněnými kompetenčně konstruktivisticky nafouknutými RVP sešouplo MŠMT do značné míry svou odpovědnost za tvorbu kurikula na školy. Teď, když si s důsledky svých činů neví rady, angažovalo/nechává mluvit do školství prostřednictvím aktivistického expertního týmu pro Strategii vzdělávání 2030+ soukromé subjekty a bez řádného prošetření nesrovnalostí fakticky ruší NÚV, který za většinu nesrovnalostí kolem RVP nese hlavní odpovědnost. Hrozí nám, že Revize RVP v dohlednu nebude a bude se dlouze aktivisticky diskutovat na téma "K čemu ty školy vlastně máme"?

Viz např.

K čemu vlastně ty školy v České republice máme?:
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/konference-176-ucime-se-pro-zivot-ci.html
STRATEGIE 2030+: VÝZKUM NESMRTELNOSTI CHROUSTA METODOU PITVY MRTVÉHO CHROUSTA?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/hlavni-cil-skolstvi-predat-detem.html
Bude vyšetřeno NÚVí hnízdo?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/vyzva-k-zastaveni-revizi-ramcoveho.html



Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.