Milan Hrubeš: Co víme o podpoře demokracie na školách z výzkumu aneb Jak se občanské vzdělávání stalo principem?

neděle 19. května 2019 ·

Úvodní dotazníkové šetření nám pomohlo zmapovat, jak vypadá občanské vzdělávání na 21 zapojených školách z hlediska tří oblastí: organizace výuky občanského vzdělávání, z hlediska forem, metod a aktivit občanského vzdělávání a z hlediska podpory občanského vzdělávání. Především v prvních dvou oblastech jsme na konci pokusného ověřování zaznamenali změny, které se dají shrnout slovem „pluralita“.


Konkrétně to znamená, že tam, kde jsme se na začátku projektu setkávali s odpověďmi, kterým povětšinou výrazně dominovala jedna odpověď, v závěru projektu jsme na stejné otázky dostávali pestřejší odpovědi. V případě oblasti organizace občanského vzdělávání se např. na více pilotních školách dostávala témata občanského vzdělávání do různých předmětů, nejen do tradičního předmětu pro občanské vzdělávání. Podobně tomu bylo i v tématech, která byla zařazena pod občanské vzdělávání. Např. téma participace na veřejném životě bylo v roce 2016 na 33 % zapojených škol součástí občanského vzdělávání, mezitím co v roce 2018 již na 74 % zapojených škol. Významná je i diverzifikace vlivu různých aktérů na občanské vzdělávání na školách. Z oblasti forem, metod a aktivit občanského vzdělávání rovněž došlo k řadě změn, které ukázaly širší využívání většího počtu různých výukových metod, včetně posílení metod, které byly dříve velmi slabě zastoupeny kvůli obavám pedagogů z jejich zvládnutí, např. kontroverzní témata či řešení problémových úloh.

Za do určité míry shrnující se pak dá považovat efektivita, s kterou se zapojovali žáci do chodu školy. Zapojování žáků do chodu školy hodnotilo na konci projektu jako velmi či částečně efektivní 100 % zapojených škol, což je výrazný posun oproti roku 2016, kdy pouze částečnou efektivitu deklarovalo 24 % zapojených škol. Výrazně vzrostla i spokojenost učitelů a vedení školy s tím, jak si žáci osvojují občanské kompetence, a to ze 43 % na 95 % (součet odpovědí „určitě spokojený/a“ a „spíše spokojený/a“).


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.