Společnosti učitelů ČJL (SUČJL): Návrh na změnu maturity z ČJL a otevření diskuse on revizi RVP

pátek 1. března 2019 ·

1. Maturitní zkouška Společnost učitelů českého jazyka a literatury vítá návrhy ministra Roberta Plagy na změnu maturity z ČJL, podle nichž by od roku 2020/21 mohl být součástí státní zkoušky pouze didaktický test a slohové práce i ústní zkoušení by se vrátily zpět do kompetence škol. SUČJL vznikla v roce 2012 po prvním centrálním opravování slohů; tehdy se na češtináře celé republiky obraceli studenti, kteří nebyli s hodnocením spokojeni. Od té doby setrvale upozorňujeme na nedostatky centrálního zadávání a hodnocení slohů i ústního zkoušení.



Problémy slohových prací řízených CERMATem:

- studenti nacvičují umělé útvary, týkající se neexistujících událostí, učí se trefovat do formy, obsah ztrácí na důležitosti;

- dvě z šesti hodnotících kritérií jsou velmi subjektivní (1 A a B - téma, zpracování útvaru), dvě mírně (2B - lexikum, 3B - soudržnost textu), pouze dvě lze opravit červenou tužkou (2A - pravopis, 3A – syntax a koheze);

- centrální opravování je velmi neprůhledné, student dostane pouze tabulku s body a unifikovanými frázemi, pokud chce vědět, kde udělal chybu, musí se odvolat.

Problémy ústního zkoušení:

- analýza textu probíhá podle dané struktury (pětadvacet položek), studenti stahují z internetu formální rozbory, otázky lze předvídat, navíc se dají nacvičit;

- školní seznamy maturitní četby se v mnoha titulech shodují, četba pro studenty se tak velmi zužuje (především na knihy, které četli všichni češtináři);

- u zkoušky není příliš prostoru na čtenářskou reflexi, interpretaci, srovnávání témat a souvislostí.

2. Konference Strategie vzdělávací politiky ČR 2030 + revize RVP

SUČJL potěšilo otevření široké diskuse o cílech vzdělávání a revizi RVP v rámci konference konané 28. 2. 2019. Považujeme to za vstřícný krok směrem k učitelské veřejnosti, která byla v posledních letech při tvorbě vzdělávacích koncepcí opomíjena. Přitom učitelé mohou práci ministerstva obohatit o praktické zkušenosti a upozornit na chyby systému, které odborníci mimo praxi lehce přehlédnou.

S revizí RVP češtiny souhlasíme. Domníváme se, že učitelům by usnadnilo práci, kdyby studenti byli motivovaní, zaujatí a identifikovaní s tím, co jim škola a učitelé nabízejí – a to dnes často nejsou, i proto, že se učí věci, které v životě neupotřebí (problémem je především realizace výstupů tvořených na základě RVP, které výuku ovlivňují).

Je nutné prodiskutovat, CO je třeba učit a PROČ to máme učit - a pak jasně a jednoznačně sepsat stručné minimum, které nelze pominout. Věříme, že smysluplnější obsah výuky zvedne sebedůvěru učitelů i motivaci mnohých studentů.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.