Anketa České školy: Šárka Mrázová: Že by učitelé nedostávali v médiích prostor, je podle mne předsudek

úterý 12. února 2019 ·

Česká škola oslovila s několika otázkami novináře a novinářky, kteří se systematicky zabývají tématy školství a vzdělávání. „Mnozí učitelé si stěžují, že praktikující učitelé v médiích nedostávají téměř žádný prostor, že k tématům školství a vzdělávání mluví "experti", často bez jakékoli praxe, a že to jsou navíc stále titíž lidé - Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich… Chybí názorová opozice, chybí reálná zkušenost ze škol… 1) Je to tak? 2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…) 3) Co s tím?
Odpovídá redaktorka Hospodářských novin a Aktuálně.cz Šárka Mrázová.


Šárka Mrázová (twitter.com)
Šárka Mrázová:

1) Předem mé odpovědi bych chtěla poznamenat, že jsem původně před dvaceti lety vzešla z učitelského prostředí, takže jsou mi blízké obě strany.

Že by učitelé nedostávali v médiích prostor, je podle mne předsudek. Naopak školství jako téma je v novinách velice žádané a také čtené!

Pro běžného člověka, který se nepohybuje na mediální scéně a nemonitoruje denně mediální výstupy, je ale těžké jejich četnost hodnotit - nevidí vše, co se kde a jak napíše anebo odvysílá. Ze své osobní zkušenosti i z toho, co čtu od konkurenčních médií, mohu říct, že novináři používají konkrétní příklady z praxe i ze škol. A vyžadují to i editoři. Aby oslovili učitele přímo z praxe, chce ale "trochu" času. Záleží na tom, o jaký článek jde, zda je delší reportážní nebo čistě tematický nebo rychlý zpravodajský, v němž mnoho času na nic víc není. Bohužel musím konstatovat, že jsem se setkala i s tím, že se učitelé nechtěli vyjadřovat vůbec.

2) Proč tomu tak je, těžko říct. Někteří ředitelé nemají rádi, když se jejich zaměstnanci mediálně vyjadřují a zviditelňují. Důvody jsou různé. Když se pak chci dostat k nějakému názoru z praxe, tak ho uslyším s dodatkem "ale to takhle nepište, nebo nepište to vůbec". Setkala jsem se i s reakcí, že novináři píší zkratkovitě, chtějí všechno hned, anebo nikdy, a nejdou k podstatě problému. Chápu to. Je to pohled zvenčí, který neví, jak dnešní svět médií funguje a co potřebuje.

3) K vaší otázce, proč za vzdělávání mluví "experti" bez praxe a stále titíž lidé, jako Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich..... Myslím si, že je média oslovují tehdy, když potřebují nějaké téma rychle zhodnotit. Tito lidé mají přehled o tom, co se ve školství děje a to zejména v otázce legislativní, často sami přinášejí nové informace, jsou pohotoví v reakci na aktuality čili dostupní na telefonu nebo sociálních sítích. Co se týká odbornosti, tuto poznámku nechápu, třeba ekonom Daniel Münich se věnuje problematice financování školství, ve svém výzkumu přináší zajímavá zjištění a jeho práce je uznávaná...

39 komentářů:

Jana Maříková řekl(a)...
12. února 2019 v 15:53  

Celkem přesně shrnuto. Zbývá ještě zanalyzovat, proč si učitelé myslí, že novináři píší neobjektivně a bude to.

Simona CARCY řekl(a)...
12. února 2019 v 16:00  

Tedy expert je někdo, kdo na požádání rychle bez rozmyšlení vyseje prefabrikované moudro dané jeho širokým vhledem do problematiky. Líbí se mi důraz na rychlost. Nestačilo by tedy expertovou moudro kodifikovat na nějaké wiki-stránce, kam by si novinář hezky kliknul? Aha, už vím: je to proto, že "často sami přinášejí nové informace". Kde je seberou netuším, asi v poslanecké sněmovně nebo na seminářích financovaných nějakými fondy. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej, experte!

Radek Sárközi řekl(a)...
12. února 2019 v 16:07  

Také si myslím, že Daniel Münich je v této anketě České školy uveden omylem. Ten se školstvím opravu zabývá na odborné úrovni. Feřtek a Kartous jsou vždy na telefonu - je to totiž jejich práce a jsou placení Eduinem právě za to. Učitelé v průběhu výuky telefon novinářům nezvednou a večer už je pozdě - to je článek odevzdaný...

Michal Komárek řekl(a)...
12. února 2019 v 16:18  

Pane Sárközi, opět ukazujete svoji mediální negramotnost? Přece víte, a Šárka Mrázová to ostatně i píše, že existují různé druhy žánrů, ne? Při psaní krátké aktuální zprávy, notabene pro internetové médium může být opravdu rychlost hlavním kritériem a sehnat hlas učitele může být v tomto ohledu velký problém. Ale u větších textů, reportáží to neplatí. Tam nerozhoduje pouze rychlost a ochota zvedat telefon. Ve hře je více faktorů. O nich je tato anketa a mohla by být i tato diskuse...

Ale Vy se nesnažíte věcně diskutovat. Jen tak trochu mlžíte a urážíte. Nepřipadá Vám to málo? A zbytečné?

A jen na okraj: Tomáš Feřtek zcela evidentně není EDUinem placen za zvedání telefonů, je-li jím ještě vůbec placen...

Když to shrneme: Opět trochu urážíte, trochu mlžíte a o věcnou diskusi se nesnažíte.
Škoda. Prezident učitelského spolku, který chce spojovat, hledat, co máme společného

Petr Portwyn řekl(a)...
12. února 2019 v 16:18  

"Že by učitelé nedostávali v médiích prostor, je podle mne předsudek. Naopak školství jako téma je v novinách velice žádané a také čtené!"

To, že je v médiích hodně článků o školství, ani náhodou neznamená, že učitelé dostávají prostor k vyjádření.
Nejhorší na tom je, že to asi ani není vědomá demagogie... zdá se, že paní vůbec nepochopila otázku. No nic.

Zbytek odpovědi je jen výmluvnou ilustrací toho, jak daný novinář pracuje neprofesionálně.
Učitel nechce mluvit zkratkovitě a ve výkřicích, protože "neví, jak dnešní svět médií funguje a co potřebuje"? No tak ho tam nedáme, dáme tam Boba, ten nám hesla dodá!
Z odpovědi vyplývá, že smyslem činnosti médií jsou média sama. Nějaké informování veřejnosti? Pravda? Objektivita? Ale prosímvás, s tím nás neotravujte... My potřebujeme senzaci a konflikt!

poste.restante řekl(a)...
12. února 2019 v 17:15  

Páni, já bych to snad ani sám nevymyslel líp.
Vážně, pane Komárku, já Vás za tuhle anketu snad začnu mít i rád.
Na tomhle by možná někdo z fakulty sociálních studií, nebo žurnalistiky mohl postavit i bakalářskou práci.

Radek Sárközi řekl(a)...
12. února 2019 v 19:45  

Aha, takže všichni tihle lidé pracují pro EDUin zdarma, pane Komárku? A na co tedy Eduin použil ten roční rozpočet 6 milionů korun?

Stálí spolupracovníci
Naši stálí spolupracovníci, kteří se starají o hladký chod organizace
Jan Dolínek – výkonný ředitel
Jan Feřtek – programátor, admin databází, technická podpora
Tomáš Feřtek – odborný konzultant
Miroslav Hřebecký – programový ředitel
Michal Kaderka – koordinátor Aliance pro otevřené vzdělávání
Martina Kaděrová – fundraiserka
Bohumil Kartous – vedoucí komunikace a tiskový mluvčí
Tamara Kováčová – koordinátorka Otevřeného vzdělávání a Edupointu Praha
Kateřina Lánská – redaktorka a editorka webů
Ivana Lukeš Rybanská – koordinátorka projektu Talentify
Hana Matoušů – koordinátorka ceny Global Teacher Prize Czech Republic, fundraiserka
Dana Musilová – provozní a administrátorka značky Rodiče vítáni
Silvie Pýchová – expertka, metodička programu Města vzdělávání
Zdeněk Slejška – odborný konzultant
Barbora Vobořilová – koordinátorka ocenění Eduína a sCOOL web
Lumír Al-Dabagh – odborný konzultant

https://www.eduin.cz/stali-spolupracovnici/

Michal Komárek řekl(a)...
12. února 2019 v 19:54  

A jsem snad něco takového napsal, pane Sárközi? Ale ten seznam spolupracovníků jste snad zkopíroval bezchybně. Všechna čest!

Radek Sárközi řekl(a)...
12. února 2019 v 20:42  

To, že v tomto přehledu není aktuálně uveden Tomáš Feřtek, ale jen jeho syn, neznamená, že tam dříve uveden nebyl a že už v Eduinu nepracuje... Paní Polanská z Rodiče vítáni tam také není.

Michal Komárek řekl(a)...
12. února 2019 v 20:56  

Pane Sárközi, podívejte, jak jste se do toho zamotal: Já jsem tvrdil, že Tomáš Feřtek určitě není v EDUinu placen za zvedání telefonů a naznačil jsem, že možná už od EDUinu není placen vůbec. Vy na to zkopírujete seznam spolupracovníků EDUinu, proč těžko říci. Píšete, že v tom seznamu není uveden Tomáš Feřtek, tak aspoň zlobně upozorníte na to, že tam je jeho syn a že tam Tomáš Feřtek dříve byl... Přitom na tom Vašem seznamu je i Tomáš Feřtek... A stejně nevíme, co to znamená a proč jste to kopíroval a ani po sobě nepřečetl. Vynikající práce!

Radek Sárközi řekl(a)...
12. února 2019 v 20:58  

No vidíte, tak jsem ho přehlédl... Jsou tam celá rodina. :-)

tyrjir řekl(a)...
12. února 2019 v 21:46  

tyrjir řekl(a)... 7. ledna 2019 20:51
Vážený pane Sárközi, mohl byste, prosím. jako prezident soukromé firmy s názvem Pedagogická komora stručně (případně i obsáhleji) srozumitelně odpovědět čtenářům České školy, učitelům, rodičům a celé české veřejnosti na výše uvedené a níže shrnuté tři otázky?

1) Proč stále ještě vy a vaše Pedagogická komora nechápete nebo nechcete chápat a respektovat, že učitel je učitel a pedagog je vychovatel a že další nenásilná a bohužel i násilná "pedagogizace a pečovatelizace" učitelské profese v České republice je společensky, ekonomicky a politicky velmi nebezpečný jev, který je v rozporu s Deklarací lidských práv a s Ústavou České republiky, ve kterýchžto závazných předpisech se vyskytuje jen právo vzdělávání a nikoli povinnost podrobovat se něčí (pře)výchově?

2) Proč lžete, že míchat dohromady pojmy učitel a pegagog (vychovatel) je věcně a právně v pořádku a že jde o pozitivní "tradici" (existuje např. profese VŠ pedagog, pokud ano, kolik jich je a kde)?

3) Proč by se měli učitelé vzdělávat zrovna v Pedagogických fakultách, když některé z nich v posledních dvou desetiletích didakticky "zhlouply" natolik, že namísto toho, aby se řádně věnovaly vzdělávání učitelů (didaktiků), spíše "vychovávají" pedagogy (vychovatele)?

Za vaše odpovědi Vám předem děkuji.


tyrjir řekl(a)... 7. ledna 2019 21:30
Pane Sárközi, odpovíte na výše uvedené tři otázky?

Radek Sárközi řekl(a)... 7. ledna 2019 23:37
Neodpovím.

tyrjir řekl(a)... 8. ledna 2019 2:03
SOUKROMÁ FIRMA/NADACE S NÁZVEM PEDAGOGICKÁ KOMORA JE PIRÁTSKO SLUNÍČKÁŘSKÝ PŘEVÝCHOVNÝ PROJEKT ŠKODÍCÍ POSTAVENÍ UČITELE V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ?

"Neodpovím" sdělil nám ke třem otázkám prezident soukromé firmy s názvem Pedagogická komora, která má za hlavní cíl degradovat učitele jejich ztotožněním s pedagogickými pracovníky (pedagogy) tím, že je beze studu a v rozporu s literou i duchem Ústavy České Republiky, Deklarace lidských práv a v rozporu s odborným a resortním názvoslovím nazývá UČITELE pouhými PEDAGOGY ...


http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-k-novele-zakona-o.html

Pane Sárközi, možná byste mohl požádat někoho v Eduinu, aby vám vysvětlil rozdíl mezi učitelem a vychovatelem (pedagogem). Eduin, na rozdíl od vás, tyto pojmy správně používá. Taky byste si, myslím, mohl zopakovat sčítalku, odčítalku, násobilku a dělilku.. Pak byste možná pochopil, že šetimiliónový roční rozpočet Eduinu na všechny jemu příslušné aktivity není bůhvíjak velká částka.

Jinak ale, pokud alespoň tyhle dvě základní věci neuděláte, klidně pokračujte tímto stylem. Alespoň všichni uvidí, co jste vlastně v té Pedagogické komoře zač.

J. Týř

Ivo Mádr řekl(a)...
12. února 2019 v 22:06  

"proč za vzdělávání mluví "experti" bez praxe a stále titíž lidé, jako Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich..... Myslím si, že je média oslovují tehdy, když potřebují nějaké téma rychle zhodnotit. Tito lidé mají přehled o tom, co se ve školství děje "

Tomu snad nevěří ani sama autorka tohoto textu.

tyrjir řekl(a)...
12. února 2019 v 23:47  

Jaký je rozdíl mezi Eduinem a Pedagogickou komorou?

MŮŽE BÝT TZV. PEDAGOGICKÁ KOMORA UČITELSKOU PROFESNÍ KOMOROU?

Problém reálnosti či nereálnosti přeměny tzv. Pedagogické komory v profesní učitelskou komoru je v tom, že se jí po počátečním úspěchu s kritikou inkluze a s kritikou návrhu Kariérního řádu pro učitele nepodařilo přesvědčit další učitele o své další potřebnosti natolik, aby se ve větší míře stali jejími dobrovolnými členy. Počet jejích členů z řad učitelů, jejichž zájmy se tzv. Pedagogická komora ohání, se proto už druhý rok dál významně nezvětšuje. Nedivím se tomu. Proč by učitelé měli vstupovat do nějaké Pedagogické komory, když škola je primárně vzdělávací zařízení, jehož hlavní funkcí je poskytovat vzdělávání, a není to primárně výchovný ústav? Učitel je učitel a pedagog je pedagog (vychovatel). Jsou to dvě různé profese.

Listina základních práv a svobod a Ústava České republiky určují státu povinnost poskytovat občanům České republiky bezplatné počáteční vzdělávání. Neurčují státu, škole ani občanům povinnost podrobovat se zideologizované (pře)výchově. Pedagogická komora není a z principu nemůže být zákonem definovanou profesní účitelskou komorou, když už svým názvem (a nejenom jím) deklaruje své primárně výchovné zaměření. Takzvaná Pedagogická je to podle mého názoru aktivistický spolek, který využívá nespokojenosti s kvalitou vzdělávání v Česku a nespokojenosti učitelů k jakémusi pirátsko sluníčkářskému matení pojmů učitel a pedagog. ...

tyrjir řekl(a)... 19. března 2018 0:23

Stejně si myslím že nakonec Učitelská komora vznikne. Až učitelé ze všech dosavadních spolků a třeba i MŠMT a školské odbory pochopí, že jednotlivé učitelské spolky potřebují nestavět si bábovičky jen na svých písečcích a dají se dohromady v Učitelské komoře nad těmito dosavadními spolky. To, co zatím předvádějí Pedagogická komora, Učitelská platforma i další spolky k tomu nevede. Škoda. Zůstanou tedy malými a omezenými, dokud se toho někdo s potřebným nadhledem a schopnostmi z důvodu naléhavé potřebnosti doopravdy neujme. Možná to bude až tehdy, kdy skončí dotace ze strukturálních fondů EU, a různým ministerským i neministerským dotačním darmojedům odkvete pšenka.

Viz
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/radek-sarkozi-v-rozhovoru-pro-ceskou.html

Jaký je rozdíl mezi Eduinem a tzv. Pedagogickou komorou? Jsem názoru, že žádný podstatný rozdíl mezi těmito aktivistickými soukromými neziskovkami (nevládními organizacemi) není:

Eduin vznikl někdy v roce 2009, tedy v roce, kdy vrcholila nespokojenost se systémem RVP/ŠVP po jeho průchodu základními školami a při jeho příchodu na střední školy. Tzv. Pedagogogická komora vznikla v roce 2017 po zavedení tzv. Inkluze po česku a v době nespokojenosti s návrhem sluníčkářsky nedidaktickěho, jaksi "převýchovně pečovatelsky pedagogického", návrhu Kariérního (ne)řádu pro učitele. Obě tyto neziskovky využily nespokojenosti veřejnosti s aktivistickými prvky v práci MŠMT k tomu, aby samy začaly aktivisticky (tj. mimoparlamentně a mimoresortně, tj. mimo volební systém zastupitelské parlamentní demokracie) prosazovat své vlastní cíle odlišné od vůle většiny občanů vyjádřené svobodnými volbami. Obě tyto neziskovky vzbudily počáteční zájem části učitelů nespokojených s MŠMT. Obě tyto neziskovky nepřesvědčily dostatečný počet učitelů, politiků a resorních úředníků o své potřebnosti a profitují z velké části jen ze svých počátečních úspěchú.

Rozdíl mezi nimi je v tom, že Eduin má za sebou, kromě "šílených hloupostí", které on a jeho představitelé mnohdy tropí, i kousek vcelku poctivé dílčí práce pro vzdělávání, školy a učitele. To se zatím, myslím, o tzv. Pedagogické komoře prozatím s klidným svědomím říci nedá.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
13. února 2019 v 0:01  

Pedagogická komora je aktivistický spolek, který znežívá nespokojenosti s kvalitou vzdělávání v Česku a nespokojenosti učitelů k jakémusi pirátsko sluníčkářskému matení pojmů učitel a pedagog...

Pavel Doležel řekl(a)...
13. února 2019 v 0:15  

"Nějaké informování veřejnosti? Pravda? Objektivita? Ale prosímvás, s tím nás neotravujte... My potřebujeme senzaci a konflikt!"

A hlavně rychléééé.

Radek Sárközi řekl(a)...
13. února 2019 v 0:45  

Bohužel "práce" novinářů vypadá velmi často takto... Titulek v rozporu s obsahem článku a vyjádření experta na hudební výchovu, kterým je... Kartous z EDUinu.

https://www.idnes.cz/onadnes/deti/hudebni-vychova-ve-skolach-skola-hudba-hudebka-vyuka.A190201_133959_deti_jup?utm_source=facebook&utm_medium=sharecd&utm_campaign=desktop

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. února 2019 v 9:29  

Opět porušuji své pravidlo zde nediskutovat.
PROTOŽE SE TU LŽE V PŘÍMÉM PŘENOSU.
Paní Mrázové a paní Kvačkové (ale i dalším novinářům) jsem dne 13.12.2018 poslala nabídku k publikování mého článku o "tvorbě" další novely inkluzivní vyhlášky. Ani jedna z paní se neozvala, nenapsala nic, ani odmítavé stanovisko . Jestli pan Komárek chce, mohu mu přeposlat print screeny pošty i případné maily.
Lhát novinářky umí, to nemá chybu.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2019 v 9:47  

Naráz chtějí všichni učitelé promlouvat do médií. Přitom z ankety jasně vyplývá, že učitelé zhusta NEJSOU ochotni poskytovat rozhovory, odkazují novináře na ředitele a podobně. Aby učitel publikoval kontroverzní názor, protiřečící oficiálnímu narativu v médiích, musí být
a)velký kamarád s vedením a
b)odhodlat se vystavit svou školu hledáčku zřizovatele, čši, úředníčků

Ivo Mádr řekl(a)...
13. února 2019 v 10:56  

"odhodlat se vystavit svou školu hledáčku zřizovatele, čši, úředníčků"

A proto Tajný Učitel. Svým způsobem to chápu. Mnohdy nepomůže ani autocenzura.

poste.restante řekl(a)...
13. února 2019 v 11:00  

Tajný, nebuďte už proboha takový zapšklý vůči svým kolegům a zkuste se aspoň někdy chovat jako jeden z nás.

Přitom z ankety jasně vyplývá, že učitelé zhusta NEJSOU ochotni

Ze zde uvedeného jasně vyplývá, že
1. Podle odpovědí účastníků ankety, ti učitelé, které někteří novináři oslovili, s nimi komunikovat nechtěli. A já se jim ani trochu nedivím poté, jaký obraz učitele vidí vykreslovaný týden co týden.
Kdyby mě dnes zazvonil telefon a chtěl po mně nějaké oficiální vyjádření, týkající se mé školy, odpověděl bych, že nejsem tiskovým mluvčím ani osobou pověřenou ke komunikaci s médii.

2. Ze vstupů už několika učitelů a jejich představitelů je zřejmé, že naopak ti učitelé, kteří s médii komunikovat chtěli, k tomu příležitost a prostor nedostali. Nestalo se to "naráz", ale dlouhodobě a opakovaně. Neplatí to obecně pro všechna média a všechny novináře, ale zcela zjevně se to děje. Proč?

A ano, Tajný, máte tentokrát pravdu v obou bodech
a) Málokterý ředitel vidí rád, když se "jeho" učitel objeví v médiích, obzvláště když to vyhodnotí jako ohrožující pro něj.
(To Vám fakt nedošlo, proč tady vystupuji několik let pod nickem a nikoliv plným jménem? Nechci především ohrozit kolegy, kteří se mi v dobré víře svěří i s interními informacemi.)

b) Vystoupit proti "oficiálnímu narativu" je velmi riskantní.
Názorně jsme to viděli, jakým způsobem byli vykreslováni v médiích kritici například "inkluze po česku", nebo "sčítání Romů".

Ivo Mádr řekl(a)...
13. února 2019 v 11:04  

Paní Karvaiová, zřejmě nejste proinkluzivní. A to se nehodí do krámu. Vaše příspěvky jsou reálné a pravdivé. I když kritika české inkluze stoupá, stále tady převládá nepřiměřený "optimismus" nad inkluzí. Vrabci na střeše si už dávno cvrlikají, že český přístup k inkluzi jde pomalu a jistě do kytek. Je tedy naprosto nefunkční.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2019 v 11:40  

pr, i došlo, došlo, proč myslíte, že jsem tajný a ne já?
Nevím, proč si myslíte, že jsem zapšklý, místy jen zapařený.

Nicméně, nedomnívám se, že by existovala konspirace učitele cíleně držet pryč od médií. Novináři půjdou na jistotu, oslovují tedy ty učitele, kteří se veřejně vyjádřit chtějí, což jsou většinou učitelé, kteří jsou v pozici, kdy se nemusí obávat flaku ředitelů a jiných úředníčků, tzn učitelé, kteří souzní s oficiálním narativem a nic šťavnatého z nich nevydolujete, nebo ti, kteří neučí. No a to jsou ti experti.

Třeba by pomohlo napsat seznam učitelů ochotných poskytnout interview na nějaká témata, například, tento pan profesor je velká a nedoceněná kapacita v oblasti bohemistiky, (jednou byl i u ministra) jen to vy novináři ještě nevíte, vyjádřit se chce, nejlépe pořád, zavolejte mu.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2019 v 11:56  

Mimochodem, žurnalisté v Británii, alespoň někteří, to vědí a proto je třeba v celonárodním periodiku The Guardian rubrika The Secret Teacher, zde: https://www.theguardian.com/profile/the-secret-teacher

Je to věru smutné počteníčko.

poste.restante řekl(a)...
13. února 2019 v 12:37  

Nicméně, nedomnívám se, že by existovala konspirace učitele cíleně držet pryč od médií.
Ale to já si přece nemyslím také. Jakápak konspirace, nebo snad spiknutí? Nejsem přece magor.

Ale převládající postoj médií konformní s oficiální politikou - jaký jsme mohli vidět, když všichni třeba Klause staršího nejdříve velebili a pak zatracovali,...?
Nebo naopak "jednotná fronta proti establishmentu" - třeba ta současná?

"Infotainment" na úkor pravdivosti, komplexnosti a ivestigativnosti?

Nezájem o skutečnou podstatu, ale naopak povrchnost až plytkost?

Snaha vytvářet "kauzy" a bubliny z ničeho s účelem zvyšovat sledovanost?

Nebo kompenzace vlastních frustrací?

A někdy, bohužel i "pohodlnost" a neprofesionalita?

Já nechci aby to vyznělo jako nějaké paušální odsuzování celé profese.
Ale už jen těch několik odpovědí, které zde zazněly, poskytly mnohem děsivější obraz reality, nežli bych kdy očekával, že vyjde najevo.

Už před časem jsem psal, že učitelé potřebují svou reprezentaci a profesionála pro styk s médii.
(A opravdu moc jsem chtěl doufat, že by se takovým profesionálem mohl stát redaktor webu, který se jmenuje Česká škola.)

Michal Komárek řekl(a)...
13. února 2019 v 13:41  

Děkuji za nabídku, paní Karvaiová, nemám důvod si myslet, že to není pravda. Je to ale spíš na paní Kvačkové a Mrázové, aby zareagovaly...

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2019 v 14:09  

PR, ta povrchnost až plytkost. To máte těžké, když třeba jen na téma učilišť je co učitel to názor.

Například:

máme mnoho učňú
máme málo učňů
řemeslo má zlaté dno
nevydělají si tolik, co maturanti
je málo řemeslníků
jsou, ale nechtějí dělat
jsou, ale nejsou kvalitní
jsou, ale rekvalifikují se
jsou nejvíce nezaměstnaní
jsme na druhém místě v eu co do počtu učňů
musíme je tam nahnat
nesmíme je tam nahnat
firmy si je mají vzdělávat samy
firmy se nemají co plést do vzdělávání
Gauss to jistí
cut off ano
cut off ne
firmám chybí půl milionu lidí
migranty ke strojům
migranty néé

Pak babo raď. Neexistuje oficiální lajna, ale. Nikdo nechce "kopat" do učilišť. Nikdo nechce rozšiřovat nabídku všeobecného vzdělání s maturitou i pro učiliště. Nikdo nic pořádně neví. Není vize. Jsou nějaká čísla a čísla nezjistí, co dělat s motivací lidí aby šli do učení, protože to je otázka hodnot, kde jak známo, čísla selhávají. Pokud vize je, pak byla přijata za absence hlasu učitelů. Ten hlas učitelů je chimérická fatamorgána složená z milionu názorů, které se učitelé bojí veřejně vyslovit. No a pak jsou slyšet ti otitulovaní oportunisté, kteří se omylem osudu tu a tam přichomejtnou k mocným, důsledkem čehož jsou systémová opatření, jejichž zhoubné následky bude společnost nést generace.

Pavel Doležel řekl(a)...
13. února 2019 v 14:13  

No jo tajnej, maj to prostě těžký. Snažil jsem se jim pomoci. Jak to s nimi dopadlo, viděj.

poste.restante řekl(a)...
13. února 2019 v 15:09  

No a pak jsou slyšet ti otitulovaní oportunisté, kteří se omylem osudu tu a tam přichomejtnou k mocným, důsledkem čehož jsou systémová opatření, jejichž zhoubné následky bude společnost nést generace.

Líp bych "inkluzi po česku" sám nevystihnul, Tajný.

Nikdo nechce "kopat" do učilišť.
Jasněěě. A proto se o nich píše jako o "školách třetí kategorie", nebo jako o místě, kde se shromažďuje "žákovský odpad".

Nikdo nic pořádně neví. Není vize.
To je pravda. Politici řídí školství podle vidin a vlastních chimér.
Jako kdyby ministerstvo obrany vypsalo výběrové řízení na nové vrtulníky a neptalo se těch, kdo s nimi budou létat.

Neexistuje oficiální lajna,
Vy jste se ideologicky zaseknul v minulém století?

Pokud vize je, pak byla přijata za absence hlasu učitelů. Ten hlas učitelů je chimérická fatamorgána složená z milionu názorů, které se učitelé bojí veřejně vyslovit.
A o to právě jde.
Není a nebude nikdy existovat nějaký "jednotný hlas učitelů".
Ale vždy bude existovat spousta názorů, zkušeností s postojů různých učitelů z různých škol a prostředí. A tyto hlasy by měly být slyšet. Přímo, nebo zprostředkovaně prostřednictvím práce redaktorů médií.
Aby občané, politici i my samotní slyšeli toto spektrum a mohli vzít v potaz i to, co by nás samotné nenapadlo, o čem jsme nevěděli.
A pak se mohli rozhodnout, ke kterému názoru se přikloníme.

Stejně jako hlasy všech jiných profesí, když se probírají témata, která se týkají jejich práce.

Jenže ty různé učitelské hlasy slyšet nejsou.
Jako kdyby se třeba změna soudního řádu, o které byla řeč v neděli v OVM probírala s mluvčím nějaké neziskovky, ale nikoliv se soudci samými.

Kdybych byl novinářem, ptal bych se sám sebe, proč tomu tak je.
Protože odpověď by mohla být důležitější než samotné téma, o kterém by byla řeč.
Ale místo toho se dozvídám z této ankety, že přinejmenším pro některé novináře je názor učitele zajímavý jen do té míry, do jaké odpovídá jeho vlastní představě.
A to je velice, velice smutné a tristní.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2019 v 17:11  

Oficiální lajna nebo vize, pětiletka nebo dlouhodobý plán rozvoje, městský výbor nebo město, plán profesního a osobního růstu nebo výchova kádrů, veting nebo lustrace...

Slova se mění, náplň zůstává stejná, zejména pak v centralizovaném školství.

"Jenže ty učitelské hlasy slyšet nejsou."

Podívejte, představte si situaci ve sborovně. Kolem dlouhého stolu sedí učitelský sbor. Ředitelův zeť kolega Plecitý prosazuje neprodloužení smlouvy pro mladého, nově nastoupivšího kolegu, jelikož se tento nechal kýmsi slyšet, jak před žáky hovoří o řediteli jako o vyschlém šerifovi, jehož metody jsou z 19 století. Vám i několika jiným kolegům je mladý sympatický, má jiskru, humor a dobré nápady. Můžete se ozvat, protestovat a čekat na podporu některých méně přizpůsobených kolegů, která může a nemusí přijít a riskovat, že se dostanete na černou listinu neoblíbenců se všemi dopady na XY zbývajících let jistého zaměstnání a příjmu.

Můžete poskytnou ostré interview o skostnatělosti, službičkaření, nepotismu, protekci a mario-tereziánské tradici na škole Jaroslava Riegra Komenského pro lokální plátek.

Můžete odpovědět na žádost o interview z Lidových novin a "říct to jak to doopravdy je".

Výsledek bude vždycky stejný.

Toto je důsledek zcentralizovaného mindsetu učitele-státního zaměstnance jako článku v hierarchii vedení škol. Stejně jako pojmy zmíněné výše, už to není soudruh učitel, ale pan učitel. Vnitřní obsah soudruha však už tak snadno nevyprchá.

poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 1:34  

Pletete do jednoho guláše úplně odlišné věci.
Je rozdíl centrálně pětiletkou stanovení, o kterém "vůdci světové revoluce" a jak se budeme ve kterém měsíci učit a komu a kdy se klanět a na demonstracích mávat...

A něco úplně jiného je přijmout médii vytvářený "společenský étos" o vyšším dobru a "tom správném postoji a názoru", například na imigraci, nebo "inkluzi". (Já vím, že ji používám jako příklad příliš často, ale je to záležitost čerstvá, aktuální a na demonstraci některých jevů přímo ukázková.)

Stejně tak je rozdíl, být vyhozen na hodinu ze školství za minulého režimu kvůli politickým názorům, nebo dnes kvůli osobním sporům a nevraživostem.
Ty tady totiž, na rozdíl od jedině správné politické linie, vždycky byly a budou.
(Jen už dnes nemůže přijet okresní tajemník strany, aby jako deux ex machina vše vyřešil, hodní byli odměněni a zlí potrestáni, jako tomu bylo v Dietlových seriálech.)

Vyvozovat z toho ale, že jde o "důsledek zcentralizovaného mindsetu učitele-státního zaměstnance" je prostě nesmysl a nepochopení fungování systémových i mezilidských vztahů.

Mimochodem, Váš příklad není právě šťastný. Mluvit o řediteli "jako o vyschlém šerifovi, jehož metody jsou z 19 století" PŘED ŽÁKY, je ukázkou jasného profesionálního a možná i lidského selhání.
Žáci, a to ani ti dospělí na střední škole, rozhodně nemají být publikem, před kterým má učitel pronášet podobné projevy, byť by byly stokrát oprávněné. To se prostě mezi slušnými lidmi nedělá, pomlouvat někoho za zády.
Platí jednoduchý princip, který má sice svůj původ v armádě, ale to jeho význam ani v nejmenším nesnižuje:
Důstojník nikdy nekritizuje jiného důstojníka před mužstvem.

P.S.:
A už se moc těším, jak budete poslední odstavec stavět do roviny škola = pruská kadetka a jak je to špatný přístup.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. února 2019 v 6:51  

Tajnej, jsou zase úplně mimo. To, co popisujou, není znakem centralismu, ale naopak decentralismu, v němž se veškeré pravomoci ponechávají řediteli, který se stává neomezeným pánem místního rybníčku, který si může zaměstnávat koho chce, jak chce a vyhazovat koho chce a jak chce. Centralismus jej naopak v jeho absolutistické moci velmi omezuje:

1) Neumožňuje mu prodávat státní certifikaci a podvádět s ní.
2) Neumožňuje mu vyučovat žáky co chce, kdy chce, případně je nevyučovat vůbec.
3) Když je někdo s jeho prací nespokojený, existuje centrální kontrolní autorita, na níž je možné se obrátit.

Centralismus jednoznačně omezuje absolutistickou moc místních šerifů, jejichž motivace se zdaleka neshoduje s motivací studentů, už vůbec ne jejich rodičů a absolutně se rozchází s požadavky společnosti. Cíle jsou úplně jiné a většinou zištné. Ano, mohou existovat výjimky, jimž jde o princip, o skutečné vzdělávání, ale kvůli nim ten centralismus není, podobně jako trestní zákoník neeistuje kvůli těm, kteří berou na ostatní maximální ohledy a nikdy by nikomu neublížili a nepodváděli. Už?

Pavel Doležel řekl(a)...
14. února 2019 v 7:01  

Mě fascinují tyhle neustálé litanie zastydlých antikomunistů a anticentralistů o tom, kterak centralismus a kterak schematismus a kterak uniformita a kterak zglajchšaltování a kterak pruská kadetka a kterak kolektivismus a kdesi cosi.

Ale Ústava jako jo, a lidská práva jako jo, a demokratické principy jako taky jo. A co tohle všechno je soudruzi a soudružky? No správně, centralismus. Vono těmhletěm myslitelům se to prostě nějak v těch hlavičkách míchá jedno s druhým, touží strašně po inovativnosti, originalitě, jakékoliv přizpůsobení se jakýmkoliv pravidlům jim nějak vymyká závity, rádi se vymezují a pohoršují nad tím, že někdo je porovnáván, standardizovaně hodnocen, objektivizován, že je na něj nahlíženo jako na kolečko ve stroji, ale přitom jsme si všichni rovni a každý má právo na všechno. Nevím, jestli je to dáno jejich blbostí, nebo zda je to nějaká marketingová snaha o něco. Spíše, dle zkušeností, usuzuji, že to první. A pak ještě krmení frustrací. On vůbec světonázor je nejlepší postavit buď na nenávisti, nebo na závisti, nebo na osobních traumatech a z nich plynoucích frustracích.

Petr Portwyn řekl(a)...
14. února 2019 v 7:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
14. února 2019 v 7:54  

Pane Tajný,
aby nedošlo k matení pojmů, dovolil bych si upozornit, že oficiální narativ zní: "Učitelé jsou banda pitomců zamrzlých za Marie Terezie, deformují osobnost žáků a pro vlastní uspokojení je týrají."

S tímto oficiálním narativem vezmou novináři do médií kohokoli a rádi. Budou to s radostí omílat do zblnutí, protože je to JEJICH narativ.
Zrovna tak vás tam vezmou s romantickou historkou o robinhoodovském učiteli nebo řediteli, který se "vzbouřil" a bojuje proti zlým a hloupým kolegům (tj. hrdinně leze žákům do zádi pomlouváním kolegů a ředitele).

Tajný Učitel řekl(a)...
14. února 2019 v 9:02  

Aby nedošlo k matení pojmů. Oficiální narativ je nastavený mšmt. Novinářský se od toho oficiálního značně liší. Je dobře, že se o školství píše, nebo ne? Aby se o školství psalo, musí to někdo chtít číst a lidé chtějí číst kontroverzní věci. Na těch kontroverzích se zároveň svezou i důležité otázky o kterých by se měla vést celospolečenská debata. Včera bylo pozdě.

"Vyvozovat z toho ale, že jde o "důsledek zcentralizovaného mindsetu učitele-státního zaměstnance" je prostě nesmysl a nepochopení fungování systémových i mezilidských vztahů."

Myslím, že ne. Jde o to jak je škola (systémově) nastavena. Je-li to společenství svobodných, nezávislých, tvůrčích lidí, kterým na jejich škole záleží a kde vedení funguje jako polštář mezi pěšáky a úředním papírováním, pak je vše ok.

Když je to systém, kde učitel je vyměnitelné kolečko v zaměstnaneckém poměru, od něhož se vyžaduje poddajná loajalita k vedení a k systému, pak se tak bude chovat, nebo bude vyhozen, nebo odejde, jelikož nemá na výběr. Je jedno zda jde o loajalitu ke straně a vládě, nebo k hierarchii.

Výsledek je stejný.

poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 12:01  

Když je to systém, kde učitel je vyměnitelné kolečko v zaměstnaneckém poměru, od něhož se vyžaduje poddajná loajalita k vedení a k systému, pak se tak bude chovat, nebo bude vyhozen, nebo odejde, jelikož nemá na výběr. Je jedno zda jde o loajalitu ke straně a vládě, nebo k hierarchii.

Výsledek je stejný.


Výsledek není stejný.

Stačí, když se učitel, svobodný a vědomý si svých práv, odvolá třeba k soudu a označí svou výpověď za nedůvodnou. (Raději zdůrazním, že se teď bavím o Vaší výše uvedené větě, kde píšete o "vyhození. Nikoliv tedy o původním příkladu, který jste uvedl a ve kterém šlo o "neprodloužení smlouvy".)

V totalitním systému neloajalita ke straně, či "jejímu představiteli", kterýmžto by případný ředitel nejspíše byl, by byla určitě důvodem k "vyhození".

Pokud budeme vycházet z předpokladu, že u nás soudy neplní stranická zadání, pak v systému demokratickém by Váš iluzorní učitel měl šanci dovolat se svých práv.

Pokud by ovšem u soudu zazněly i Vámi uváděné výroky na účet ředitele, myslím, že by to názor soudce určitě ovlivnilo.

Vy prostě účelově směšujete dvě naprosto odlišné stránky zaměstnaneckého poměru s cílem skuhrat na Vámi tak nenáviděný "systém" a "centralismus".
Jenomže to v tomto kontextu právě postrádá logiku. Jak už se Vám pokoušel vysvětlit pan Doležel.

Vždycky jde v první řadě o lidi a jejich vztahy. Nejen na pracovišti.
Ale pokud jsou to vztahy pracovně-právní, tak zkrátka musí mít nějakou předepsanou strukturu a formu. Nestačí jen vyhlásit "společenství svobodných, nezávislých, tvůrčích lidí".
Když se šéfovi znelíbíte, vždycky si způsob, jak se Vás zbavit, pochopitelně najde.
Ale ve skutečnosti "vyhodit" ze školy učitele je mnohem komplikovanější, nežli provést totéž se zaměstnancem v komerční sféře. To mi tedy můžete věřit.

Jana Maříková řekl(a)...
15. února 2019 v 2:44  

Nejlepší je psát svoje vlastní články a na profesionální novináře se vykašlat. Než trpět, co z toho vzejde až to ideologicky "profiltrujou"....

mirek vaněk řekl(a)...
19. února 2019 v 9:15  

K článku:

"Že by učitelé nedostávali v médiích prostor, je podle mne předsudek. Naopak školství jako téma je v novinách velice žádané a také čtené!"

První věta o voze a druhá o koze. Mlžení.
Souhlas s Petrem Portwynem.

A k odmítání článků. Spoustu let se řada lidí pokoušela publikovat články proti blbnutí školství(akce Všem jejchž hlas je slyšet), RVP, inkluzi a jiným nepřipraveným reformám. A narážela na odmítání a napadání od proreformních autorů, proti kterým neměla možnost reagovat. Situace není lepší, ale červi z krabice už vylezli a ani majitelé médií nejsou s to je do ní zpátky nacpat.
Zaplať pánbů za internet a diskuze. Jen aby Klaus neprosadil svůj antimazací diskuzní zákon, který ve skutečnosti přinutí provozovatele diskuze úplně zrušit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.