Finsko: Osobní pohoda jako právo žáka a prostředek učení

sobota 20. října 2018 ·

„Národní kurikulum pro základní vzdělávání ukládá školám povinnost zajistit takové školní prostředí, které podporuje osobní pohodu žáků. Jak se finské základní školy s tímto požadavkem vyrovnávají?,“ píše Aneta Vencovská na blogu Pro vzdělávání.


Vencovská mimo jiné píše:

Významnou strategií je působení na kulturu školy celou řadou prostředků. Osobní pohodě žáků například prospívá, pokud škola pozitivně diferencuje žáky a uplatňuje flexibilně školní opatření. Znamená to podporovat učení a osobní pohodu každého žáka podle jeho potřeb a přizpůsobit tomu repertoár vzdělávacích opatření (v podobě individuálních vzdělávacích cílů, zadání, materiálů, vzdělávacích modulů místo předmětů apod.). Pokud tento běžný přístup selhává, nastupuje systém podpory učení a školní docházky (ve třech stupních podle závažnosti problému) a systém sociální péče, který mimo jiné zahrnuje speciální skupinu pracovníků zodpovídající za well-being žáků ve škole.

K osobní pohodě přispívá také to, že žáci jsou, zejména prostřednictvím činnosti různých žákovských spolků, vedeni k účasti na školním dění a demokratickému dialogu a v důsledku toho k aktivnímu občanství.

Finové kladou důraz i na to, aby školní den byl pro žáky pozitivní a bezpečný. Školy i obce se tak snaží žákům nabízet smysluplnou činnost také mimo vyučování, které většinou trvá poměrně krátkou dobu, a zároveň zajistit bezpečné trávení času za dohledu dospělých. Školy proto zdarma nabízejí vyžití v rámci školních klubů a další aktivity. Nabídku činností pak – již za finanční příspěvek adekvátní situaci rodičů – rozšiřují obce. Motivačním prvkem je pro děti také rozmanitost vyučovacího času (např. zpestření vyučování v podobě tematických dnů, exkurzí, slavností), jehož struktura je v režii zřizovatelů škol.


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

laimes řekl(a)...
20. října 2018 21:03  

a kdo bude makat v nepohodových montovnách? 500 000 ukrajinců?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.