Diskuse s Johnem Moravcem, předním odborníkem v oblasti vývoje vzdělávání

středa 22. července 2015 ·

Zveme vás na veřejnou diskusi s Johnem Moravcem, autorem Manifesta 15. Diskusi pořádá EDUin za podpory Fulbrightovy komise a společnosti Scio v úterý 28. července v prostorech Amerického centra.


„Tendence dívat se zpět, nikoliv vpřed, činí ze vzdělávání oblast povážlivě zaostávající za mnoha ostatními odvětvími lidské činnosti. Učíme dějiny literatury, nikoliv budoucnost psaní. Učíme historicky důležité matematické koncepty, ale nesnažíme se vytvářet novou matematiku potřebnou pro budoucnost.“ Tolik krátký citát z Manifesta 15 Johna Moravce, veřejné deklarace shrnující zásadní problémy v rozvoji dnešního vzdělávání.

V 15 bodech shrnul John Moravec, někdejší vědec z University of Minnesota, hlavní problémy současného vzdělávání. Jde o vizi budoucnosti vzdělávání, která je podle jeho vlastních slov založena na výzkumu.

Dvanáct bodů Manifesta 15 otevírá otázku využití digitálních technologií, přizpůsobení současných škol současným dětem, naplňování jejich (dětských) práv, role učitelů, významu a vlivu testování a další zajímavé otázky. Podpořila ho řada odborníků na vzdělávání z mezinárodního spektra, mimo jiné indický vzdělávací vizionář a autor „School in the Cloud“ Sugata Mitra.

John Moravec přijede svou představu o rozvoji vzdělávání představit do ČR. Možnost diskutovat s ním na téma Naše další kroky podle Manifesto 15 budou mít zájemci 28. 7. od 15.00 do 17.15 v prostorách Amerického centra, Tržistě 13, Praha 1. Přednáška i diskuse proběhnou v angličtině, tlumočení je zajištěno. Účast je možná zdarma a bez předchozí registrace.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, uvedl: „Manifesto 15 je jedním z množících se důkazů o tom, že vzdělávání potřebuje redesign. Majorita se stále domnívá, že není třeba nic měnit, a to tváří v tvář technologickým i společenským změnám, které jsou velice hmatatelné. Prezentace Manifesta 15 i diskuse s Johnem Moravcem je dobrou příležitostí k tomu zamyslet se, zda je skutečně možné nechat věci plynout jejich dosavadním tempem. Na besedu vás srdečně zveme. “

20 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
22. července 2015 v 13:43  

"...nesnažíme se vytvářet novou matematiku potřebnou pro budoucnost"

"... vzdělávání potřebuje redesign"

Wow!!!

Tajný Učitel řekl(a)...
22. července 2015 v 14:33  

„Tendence dívat se zpět, nikoliv vpřed, činí ze vzdělávání oblast povážlivě zaostávající za mnoha ostatními odvětvími lidské činnosti." Ťuk, ťuk... je někdo doma?

Unknown řekl(a)...
22. července 2015 v 14:56  

a přijede i Bucky z Kentucky?

Unknown řekl(a)...
22. července 2015 v 18:45  

Přeji dobrý den. Pojďme tady na České škole komentovat články trochu jinak, než to známe z jiných webů. Nepišme výkřiky, které nás napadnou jako první a neprávem diskreditují naši schopnost říct něco podstatnějšího k věci.

Manifest jsem si se zájmem přečetl. Máme doma dva středoškoláky a byl bych rád, kdyby měla aspoň část jejich učitelů blízko k myšlenkám Manifestu. Napadá mě, že tady se pořád vedou nějaké ideové zápasy, přičemž pod hladinou proudí pragmatický vzdělávací byznys, ale samotné školáky bereme většinou jen jako objekty vzdělávání. Přitom děti mají v dnešním světe obrovský vliv. Měli bychom je do toho převratu pozvat a angažovat. Využít jejich energii k potřebné změně.

MM řekl(a)...
22. července 2015 v 23:23  

Richard Veleta:

Za jeden z velmi cenných prvků tohoto webu považuji právě ony výkřiky v diskusi. Na rozdíl od běžných webů totiž nepocházejí od notorických trollů, ale zpravidla od inteligentních učitelů, kteří v břitké zkratce dávají najevo, co si o tom "novopedagogickém běsnění" ambiciózních diletantů a grantových zlatokopů myslí. Dokud jsem tyhle glosátory zde na České škole nepoznal, měl jsem mindráky, že jsem tupý zpátečnický psychopat, který nechápe jak správně učit. Dnes už je nemám a díky mnoha zdejším kolegům vím, že studený obklad by si na hlavu měl dát někdo jiný.

¡Viva el Herbat, compañeros!

A k hen onému "Manifesto 15":
V článku uvedený citát (kurzívou) je tak třeskutou esencí reformátorské blbosti, že se jinak než ironickým výkřikem komentovat nedá. Nebo snad víte, jak bude vypadat budoucnost psaní a jak ji učit? (A proč budoucnost vlastně učit, když se stejně stane?) Či snad znáte nějakou jinou matematiku než tu současnou?

Samotné "veledílo" jsem četl také. Zběžně a se samozřejmým odporem, protože podobných pseudomodernistických blábolů koluje na webu spousta. Jako puklavec pukavci se podobají. Obecné a rádoby odvážné tlachy, nic víc. Výkřiky, s nimiž se dá tak trochu z části souhlasit, ale nic kloudného se na nich vystavět nedá. Máte-li pocit, že učitelé Vašich potomků neučí dobře, zkuste to s nimi probrat. Začnete-li jim však navrhovat, aby učili "konektivisticky", "neviditelně", "komunitně", "enterprenerdisticky" a především stylem "3.0", asi se dočkáte podobných reakcí, jaké kritizujete v této diskusi.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. července 2015 v 7:42  

Když někde v nějaké stati čtu ....Začnete-li jim však navrhovat, aby učili "konektivisticky", "neviditelně", "komunitně", "enterprenerdisticky" a především stylem "3.0", .......
dá se říci, že značně zpozorním.Neskrývá se za těmi tajemnými slovy moudro, nebo jsou to jen vzletná slova, která zakrývají čistou selskou prostotu? Většinou mi vyjde to druhé.Dívat se do budoucnosti! To je výkřik, pane. A kdo se nedívá? Jenže jak chcete hledat novou matematiku bez znalosti té staré,že?
Můžete vůbec žít,bez vzpomínek na své babičky a dědečky? Protože to je minulost. Já bych bez ní žít nemohla ani nechtěla.Přesto nemám pocit, že by mě to nějak sráželo.Není to o tom nežít v minulosti,ale s minulostí se nějak vyrovnat.A to si každý musí nějak "odžít" sám, nemusí mu do toho někdo strkat frňák.
Na druhou stranu ,ne každý jsme schopný pojmout svým mozkem vše a proto kolem vždy bude dost lidí, kteří nám budou něco zpracovávat, připomínat, rozebírat, kritizovat,upřesˇnovat. Je to dobře. Já si to přečtu a sama si udělám názor. Nebudu jak blbeček hltat podobné výzvy jako " manifesto" nebo " poučení z krizového vývoje". Je jen na mě, co si z toho odnesu. Jestli mám k něčemu odpor, jsou to právě ty vnucované jediné pravdy. jenže je problém, že v poslední době se vždy taková jediná pravda objeví tak co tři měsíce.
A co je to dívat se vpřed? Začnu děti učit novým technologiím( což se samozřejmě děje) a on přijde velký třesk v podobě zhroucení společnosti a ty děti si nebudou schopné ani naštípat dříví, rozdělat oheň nebo něco ušít či uplést, udělat si jídlo. Například. Tady jako někdo ví, co bude? A že to určitě bude lepší a ty děcka budou potřebovat právě tohle? My musíme děti učit o ŽIVOTĚ A PŘEŽITÍ. A to je hlavně o minulosti.O houževnatosti našich předků, o překonávání překážek , o možnostech vyrovnávání se s patáliemi, o soudržnosti a solidaritě. Když se rozhlédnete, ne škola, ale společnost (média, politika), nám tvrdí skoro přesný opak. nevaž se, odvaž se. Užívej si.Nekoukej kolem sebe,ale na sebe. Starej se sám o sebe......To je katastrofa. Zkuste je pak ve škole vést opačně.Je to sysifovská práce.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
23. července 2015 v 8:37  

„vzdělávání potřebuje redesign“

Prázdnota se ohlašuje nabubřelým jazykem.

„Učíme dějiny literatury, nikoliv budoucnost psaní.“

Prosím o „překlad“! Jak se učí budoucnost???

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 12:24  

r. veleta: pitomosti nelze rozumně komentovat,takže někdy zbývá jen ten zoufalý výkřik, 99% toho, co se dnes ve školtví děje, jsou nebetyčné pidloviny a to jedno procento je jenom tzv. procento naděje,nikomu se nechce pustit do školské reformy pro 21. století,do nového systému , jehož základy budou fungovat 25-30 le,solidní reformy, která se 3-4 roky tvoří a 3-4 roky testuje ( ve finsku to tak trvalo, 8 let,finsko uvádím jako zdařilý přístup k vytvoření reformy a celého procesu přípravy, ikdyž samotný tzv. finský model je dělaný pouze na finsko),takže základní otázka zní: chceme reformu,nebo nám vyhovuje kreativní chlív?

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 12:31  

pokud si odpovíme,že zásadní školskou reformu naše společnost potřebuje ,můžeme si klást další otázky:1.bude garantem vzdělávání stát? a jestli ne,tak kdo,subjektů může být více (bruselští úředníci,nadnárodní koncern kola-loka,,manitou...)2. bude-li garantem stát,tak musí stát definovat státní politiku vzdělání (ovšem tomu musí předcházet státní politika rozvoje státu a společnosti ,jinak je to nesmyl),no a to myslím pro začátek stačí......

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 12:35  

"nesnažíme se vytvářet novou matematiku potřebnou pro budoucnost?"

Z tohoto jsem zmaten. Bavíme se o počtech nebo matematice? Tak nějak počty musí zvládnout každý - racionální čísla, %, trojčlenku,....tedy úplný základ. Tady asi někdo nepochopil rozdíl mezi pojmy počty a matematika.

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 13:18  


bavíte se o pidlovinách,matematika byla ,je a bude jenom jedna

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 13:23  

tedy ,pokud nemyslíte umístění matmatiky do filozofického gnoseologického prostoru,ikdyž i zde nakonec platí,jak říkal advokát kon "za určité,velmi súpecifické,predestinace,jedna plus jedna modou býti i dvě

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 13:27  

ujasněme si pojmy: počty jsou podmnožinou matematiky,kdy počítáte nahlas a používáte přitom prsty,jakmile počítáte nehlučně a bez prstů,provozujete již čistou matematiku
pozn. pokud používáte abakuk (soroban,sčot) tak počítáte

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 13:53  

Zásadní reformu školství naše společnost bez pochyby potřebuje. Ovšem provádět hurá jelení skoky od vrchu dolů typu plošné přijímačky, povinné státní maturity, povinnou inkluzi atp, se zdá být krátkozraké, nefunkční a kontraproduktivní. Různé státy v Evropě už funkční cestu zdarma prorazili, ale česká republika se zarputile odmítá učit od evropských sousedů ty dobré, osvědčené postupy a kdoví proč zásadně adoptuje jen ty špatné a zastaralé. Asi razí zásadu učení na vlastních chybách. Nebo se neumí domluvit na spolupráci kvůli jazykové impotenci. Pravda, Rusko není nejosvědčenější reformátor.

Už i ptáci v topení si šuškají, že klíčem k dobrému vzdělávání je dobrý učitel. Co na to úředník? Boom. Absurdní kariérní řád. Začít reformou pedagogických fakult? Nejsou peníze. Vyhodit letité akademiky bez praxe? Nelze, mají zásluhy. Aha, tak přilákáme do školství schopné lidi z jiných oborů. Co na to úředník? Prásk. Zákon o kvalifikaci. Tak to zkusíme bičem různých zkoušek. Co, že nefunguje? Větší bič! Víc peněz pro učitele? To nejdě, Babiš se zasekol. Vraj potrebuje peniažky na biopaliva. Dlouhodobě konsistentní přístup od vedení rezortu? Nelze, trafikanští úderníci a jejich týmy se v tunelu Mšmt střídají jak puberťákovy spodky. Jen co uschla podlaha po sekretech klečícího náměstka, už je tam jiný. Proto je česká státní škola dlouhodobě převážně neinspirativní, kontraproduktivní moloch a to navzdory mnohdy výborné práci učitelů. Vládne nám ovšem hodně volná ruka trhu a mezery v poptávce po kvalitě vyplní soukromě školy. Lidé si budou půjčovat na vzdělání svých potomků a stát volky nevolky předá velkou část svého vzdělávacího závazku jinam, přičemž mu zůstanou na krku vyset školy v sociálně znevýhodněných, vyloučených lokalitách. Ále čo, však paka budou platiť daně aj tak. Jak to vím? Pánbu mi dal oči tak koukám kolem sebe a někdy i do světa. Tam se to všechno už stalo.

Josef Soukal řekl(a)...
23. července 2015 v 14:13  

"Proto je česká státní škola dlouhodobě převážně neinspirativní, kontraproduktivní moloch a to navzdory mnohdy výborné práci učitelů." Nad tímto souvětím se mé hurájelení nefunkční, krátkozraké a kontraproduktivní myšlení skoro zavařilo. Stejně jako nad představou státu vysévajícího školy v sociálně znevýhodněných lokalitách.

Unknown řekl(a)...
23. července 2015 v 14:20  

taj uč. : spousty plků o ničem-učitel,úředníci,peníze atd.... základem je vize a na jejím základě systém-funkční systém a součástí tohoto systéme je pak : učitel,úředník,peníze atd atd atd...to je ale nejprve spousty přemýšlení (a to bolí,a taky je k tomu potřeba mozek) a spousty,spuosty tvrdé práce,koordinované,plánované,termnované s osobní zodpovědností , nikoliv krativní,asertivní či alternativní....

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 14:23  

Za to může ta moje dysfuksie.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 19:26  

Iaimes28. A kde se takový funkční systém a vize dají koupit? Tu spoustu přemýšlení musí někdo vykonat, koordinovat také někdo musí a nést osobní odpovědnost děle než 1.2 roku také někdo. To už jsou minimálně tři lidé, vizionářští, inspirativní dříči. Jak říká Al Pacino, dochází nám hrdinové. Ne,ne, vy tam u okna se nehlaste.

Unknown řekl(a)...
24. července 2015 v 18:47  

"počty jsou podmnožinou matematiky,"

Tak nějak jsme se domluvili. Ono to bez té podmnožiny asi nepůjde a na ty vyšší patra matematiky asi nedosáhne z oné současné množiny studentů větší počet než malý. Prostě na to asi nikdy nebudou mít. Nějak nám to ukazuje Gaussova křivka výskytu úrovně inteligence mezi lidmi.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. července 2015 v 22:47  

klíčem k dobrému vzdělávání je dobrý učitel

Bývávalo. Dnes je to vynikající ředitel. A podle toho to ve školství také tak vypadá.
Existuje platný rvp, v jeho duchu stvořený švp, podle něj mám zpracovaný svůj tématický plán a plno různých pracovních pomůcek. Mojí klíčovou snahou je zvládnout s novými žáky alespoň dvě třetiny toho, co jsme před pár lety zvládali celkem obstojně celé.
Někde mám poměrně rozsáhlý seznam svých pracovních povinností. Pokud vyjde najevo, že jsem něco opominul, nebo dokonce zanedbal, mám existenční problém. Letos jsme se v rámci předmětu digitální technologie lehce pověnovali vytvoření a zpracování drobné fotosérie. Ve svojí typické předpodělanosti jsem do třídnice učinil zápis o tom, že žáci byli poučeni o dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při pořizování obrazového materiálu.
Až mi někdo prozradí, jak učit budoucnost informačních a komunikačních technologií, umlátím se smíchy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.