Nové pojetí informatiky: Důraz na informatické myšlení. Práce s Wordem do češtiny, Excel do matematiky

čtvrtek 27. září 2018 ·

„Pořád se mi stává, že přijde žák, který měl na základní škole jen jednu hodinu informatiky týdně na prvním stupni a jednu na druhém,“ říká středoškolská učitelka Mašláňová. Takové děti pak mají oproti ostatním mezery, protože se v hodinách věnovaly něčemu jinému – jenom hrály hry nebo řešily výukové programy. „To je z mého pohledu docela děsivé. Najdou se i žáci, kteří na klávesnici hledají písmeno ‚zet‘ a u počítače seděli jen párkrát v životě. To je dneska šílený handicap,“ upozorňuje učitelka. Mezi základními školami jsou velké rozdíly. V prváku se s takovými žáky sejdou i studenti zvyklí na robotické hračky, pro něž není problém naprogramovat jednoduché roboty. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny v příloze věnované digitální gramotnosti.


Nejvíce na mladé vždycky fungují konkrétní příklady. Když Jan Žežulka ze soukromé školy da Vinci v Dolních Břežanech s žáky procházel historii jejich aktivit na internetu a ukázal jim, co všechno o nich Google sbírá za informace, že ví, kde byli na prázdninách, co si prohlíželi, co si koupili, neskrývali překvapení. „Nevěděli to a docela zírali,“ vypráví Žežulka. Mladí zpravidla zařízení prostě používají, ale už tolik nepátrají po tom, jak fungují. Například proč jim Facebook ukazuje pouze vybrané příspěvky, proč Google předloží určité výsledky a jiné jsou až někde v hloubi na padesáté stránce vyhledávání.

Jan Žežulka ale reprezentuje spíše pokrokového učitele informatiky a dává příklad, jak by to časem mělo vypadat na všech školách. Rámcové vzdělávací programy, podle kterých se informatika v současnosti učí, jsou zastaralé a napsané hodně volně. Záleží především na konkrétních školách a učitelích, jak se k práci s digitálními technologiemi staví. Informatika se povinně vyučuje jen v jednom ročníku na prvním a jednom ročníku na druhém stupni základní školy, obvykle hodinu týdně. Zavedená praxe je klást důraz především na uživatelské dovednosti. Děti poznávají hlavně Word a Excel, dozvídají se o součástech počítače a také o softwaru, který na něm běží. Samotné uživatelské dovednosti ve světě digitálních technologií ale nestačí. Žáci potřebují rozumět i tomu, jak počítače „myslí“ a pracují, aby obstáli v budoucím světě, kde počítače ovlivní téměř všechna odvětví.

Národní ústav pro vzdělávání čtyři roky pracoval na tom, aby se pokyny pro školy modernizovaly. Nyní jsou nové vzdělávací programy pro informatiku hotové a jak upozornil týdeník Respekt, od letošního září podle nich začali učit na prvních sedmdesáti školách. „Informatika je obor, který se vyvíjí ze všech nejrychleji. Nevíme, co za programy budeme používat za pět let, proto potřebujeme žáky naučit spíše obecnější postupy,“ popisuje úskalí plánování výuky informatiky Mašláňová, která zároveň působí v Jednotě školských informatiků. Aby bylo více času na toto takzvané informatické myšlení, práce s Wordem či Excelem se bude muset přesunout do ostatních předmětů. Takže třeba o bezpečnosti na internetu budou s dětmi mluvit učitelé v občanské výchově, s Excelem se mohou učit v matematice a tvořit text ve Wordu si natrénují v češtině.


Celý text naleznete v Hospodářských novinách

8 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
27. září 2018 v 19:33  

Znám pár češtinářek a pár matikářů a matikářek. O ten Excel nemám péči, ten zvládnou. Ale že by se žáci V ČEŠTINĚ naučili cokoli užitečného či použitelného o psaní textů v textovém editoru, to si nedovedu představit. ////

A neznám nikoho, kdo by mohl učit informatické myšlení. Jistě je takových plné MŠMT. ////

poste.restante řekl(a)...
27. září 2018 v 21:27  

No, takže "word" v ČJL? "Excel" v MAT?

Osobně si myslím, že to dopadne podobně jako s brannou výchovou.
Tedy že nikdo neumí ani přiložit polštářkovou náplast, natož ovázat kotník.

Při vší úctě ke kolegům a kolegyním "neinformatikům". Kolik z nich SKUTEČNĚ aspoň ten hloupý word ovládat umí?
Já jen, že už teď strávím tak dva měsíce jen tím, že se pokouším odnaučit žáky zlozvykům, které se naučili na hodinách "IVT", kde je učí "kvalifikovaní" vyučující.

No a pokud se informatického myšlení týče, trefil to kolega Kocourek celkem výstižně.

Q. E. D. řekl(a)...
27. září 2018 v 21:41  

"Takže třeba o bezpečnosti na internetu budou s dětmi mluvit učitelé v občanské výchově, s Excelem se mohou učit v matematice a tvořit text ve Wordu si natrénují v češtině."

No, pokud to budou učit učitelé občanky, matematiky a češtiny na naší škole, je mi dětí velice líto!

poste.restante řekl(a)...
27. září 2018 v 22:51  

Je to prostě klasické "české řešení".

Nemáme prachy na to, abychom zaplatili skutečné informatiky ve školách, tak to přehodíme na občankáře a češtináře.

Zprasili jsme RVP, když se tvořila "reforma" tím, že jsme na druhý stupeň základek dali jen dvě hodiny informatiky a skutečnou informatiku jsme ani učit neplánovali.
Teď už se s tím ale těžko dá něco dělat, protože navýšit hodinovou dotaci nelze, aniž by se muselo někde jinde ubrat.

Tak to "vyřešíme" tak, že ovládání počítače a softwaru přesuneme do jiných předmětů.
Děti už teď nezvládají matematiku, tak to ještě zdokonalíme tím, že část hodin ještě sebereme na "excel". Atp.
No a v těch původních dvou hodinách budeme učit všechny žáky "informatické myšlení". Všechny, včetně inkludovaných dítek, kterým kromě druhého jazyka zpříjemníme život ještě výukou abstraktního myšlení.
Hlavně, aby to nestálo nic navíc.
Dokonalé, české řešení.
Jenomže těch "nažraných vlků" a "celých koz" už začíná být přespříliš.

BP řekl(a)...
28. září 2018 v 16:24  

Oni ti informatici ale neumí učit. Možná, že ti učitelé matematiky, češtiny a občanky by to ty děti naučili lépe než ti slavní informatici. Aspoň já mám tu osobní zkušenost ze všech seminářů informatiky, že jsem se tam nikdy nic pořádně nenaučila. Vše, co na počítači umím, jsem se naučila sama cestou pokusů a omylů.

Jiri Janecek řekl(a)...
28. září 2018 v 16:34  

" Kolik z nich SKUTEČNĚ aspoň ten hloupý word ovládat umí? "

Ještě před dvěma lety byl seznam učebnic s doložkou MŠMT na stránkách MŠMT wordovský dokument, kde mezi položkami byl vynechaný odstavec a místo tabulátorů se používalo několik mezer za sebou...

poste.restante řekl(a)...
28. září 2018 v 18:31  

BP
Máte samozřejmě pravdu, ale o takové samozřejmosti, že učit informatiku by měl někdo, kdo taky umí učit, mne ani nenapadlo psát. Uznávám ale, že z kontextu to přímo neplyne a proto to berte jako upřesnění. Ona informatika se učí i na ped. fakultách a občas najdete i nějakého toho blázna informatika, který si dodělá pedagogické minimum a zkusí učit.
Blázen to je už jen proto, že jde dělat za ty peníze.
Jednoho takového cvoka znám dost dobře. Koukám na něj při holení. :-)
Ale jestli umí učit, to fakt nevím.
Jenže prozatím ho nemají kým nahradit. Snad to s ním ještě pár let vydrží.

poste.restante řekl(a)...
28. září 2018 v 18:34  

Jiří Janeček
Pár dokumentů z dílny MŠMT mám schovaných. Používám je při výuce jako odstrašující příklad. :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.