Professor Cass, vlastním jménem Patrik Moravec, je ostravský rapper. Krom vlastní tvorby se rozhodl o rapu přednášet ve školách, absolvoval kvůli tomu i studium pedagogiky volného času. „Kolem každého rappera je komunita mladých lidí, kteří mu naslouchají. Rap má obrovský vliv na jejich názory a životní postoje. Rapové texty se dají rozebírat jako literatura, a zkusit si napsat vlastní je minimálně dobrá terapie,“ popisuje, proč podle něj patří rap do škol. Rozhovor přináší magazín Rodiče vítáni.
Patrik Moravec (facebook.com) |
Jak Vás napadlo začít dělat přednášky o rapu?
Já sám rapuju od čtrnácti let. A v určitý moment na střední škole – studoval jsem uměleckou průmyslovku – jsem začal vnímat silnou analogii mezi rapem a jakýmkoli jiným uměleckým oborem. Říkal jsem si, jak je možné, že se o rapu nevyučuje a nejsou o něm nikde k nalezení žádné teoretické, česky psané poznatky. To mě motivovalo začít sepisovat vlastní poznámky, s cílem upozornit na to, jak obrovským a vlivným fenoménem rap je.
Školy objíždíte s přednáškami teprve tři měsíce. Jaká je zatím vaše zkušenost?
Především jsem rád, že mi většina studentů věnuje silnou pozornost po celou dobu přednášky. Toho si moc vážím. Důležitá je pro mě přirozenost. Se studenty si tykáme. Představím se jim a obvykle rovnou něco zarapuju, protože to je samozřejmě zajímá. Protože improvizuju, můžou se ke mně připojit i studenti. Jednou se mi stalo, že mě jeden chlapec ze sedmé třídy vyzval na freestyle battle (souboj dvou rapperů v rapové improvizaci). To bylo skvělé!
Poté společně hledáme odpověď na otázku, co to vlastně rap je, povídáme si o jeho uměleckých kvalitách, vývojových tendencích či možnostech, jakými způsoby můžeme rap vnímat. Děti mi také doporučují skladby, které mají rády a ty poté analyzujeme… Vyzdvihují skladby, které poslouchají, pouze samotného autora, jsou plné smyšlených povídaček, nebo je v nich něco hlubšího? O co rapperům jde a v čem je sdělení jejích tvorby?
To zní skoro jako literární dílna…
Je to tak. A je k zamyšlení, zda by to neměly být právě texty, kterým mladí lidé denně naslouchají, co by se mělo analyzovat v hodinách literatury. Setkal jsem se s jedním lektorem z New Yorku, který vede mladé lidi v psaní textů a rapové improvizaci. A z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to minimálně účinný terapeutický proces, když se vypisujete ze svých obtíží. O rapové tvorbě vznikají i seminární, bakalářské či diplomové práce, a to i u nás.
Vy jste si kvůli přednáškám pořídil dokonce pedagogické vzdělání…
Předloni jsem absolvoval studium pedagogiky pro pedagogy volného času, to bylo v době, kdy jsem vedl taneční kroužek v DDM Bohumín. Rapové přednášky přišly až později. Být pedagogem je podle mě poslání. Koneckonců, rapper a pedagog mají mnoho společného. Oba formují postoje a názory druhých lidí.
Celý rozhovor naleznete zde
1 komentářů:
Že rapper a pedagog mají mnoho společného? Ale ne normální pedagog. Leda ten "pedagog", který s ručníkem na hlavě přes zákaz ředitele školy propagoval ve své třídě islám. ////
Já tvrdím, že rapování je projev civilizace jiné než je naše a do naší civilizace nepatří, stejně jako do ní nepatří preparování lidských hlav. ////
"Rap má obrovský vliv na jejich (to jako mladých lidí) názory a životní postoje." -- Tomu bych věřil. Akorát že ten "obrovský vliv" jde PROTI naší civilizaci. A že patří rap do škol? Asi jako preparování lidských hlav. ////
Okomentovat