Ondřej Šteffl: V Česku máme dojem, že čím méně lidí bude vystudovaných, tím bude úroveň vzdělání lepší

neděle 17. června 2018 ·

„Ve všech zemích světa dělají všechno možné, aby děti co nejvíce studovaly. My místo abychom pomáhali slabším dětem studovat, dáváme peníze na přijímačky. My odrazujeme lidi od vzdělávání. To nikdo nedělá, jen v Česku máme dojem, že čím méně lidí bude vystudovaných, tím bude úroveň vzdělání lepší. Je to dílo mj. Svazu průmyslu a dopravy, který svým vlivem přijímačky prosadil, aby měl dost málo vzdělaných pracovníků, které zrovna teď potřebuje. Stejně si nakonec koupí roboty a lidi, které teď žene na učňáky, budou na dlažbě. Je to morální hazard. ,“ říká zakladatel společnosti Scio a sítě ScioŠkol Ondřej Šteffl v rozhovoru pro iHNED.cz.


Ondřej Šteffl (facebook.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Opravdu je vhodné nechat samotné děti rozhodovat, co se budou ve škole učit? Takový přístup musí mít hodně kritiků…

My dáváme přednost vnitřní motivaci a jen velmi opatrně děti někam směrujeme. Děti vždy musí vidět smysl toho, co dělají. Další důležitý princip je, že se díváme do budoucnosti a přemýšlíme, co bude za dvacet, třicet, padesát let. To je překvapivě ve školství docela neobvyklé. Spíše se vychází z toho, co je nebo co bylo. Nepochybuji, že na některých středních školách či učilištích se žáci pořád učí řídit traktor.

To je špatné umět řídit traktor?

Za deset let nejspíš nikdo řídit traktor nebude. Na řadě míst už sklízí robot s GPS. A my to pořád děti učíme. Zrovna tak jsme zavedli povinně druhý světový jazyk. Když si do mobilu nainstalujete Google Translator, tak on vám vše potřebné už teď přetlumočí lépe, než se to kdy 95 procent lidí může naučit. A za pět let se to ještě hodně zdokonalí. Umět francouzsky bude podobné jako umět staroslověnsky nebo sanskrt. Bude to kulturní zábava, ale z hlediska komunikace to hrát velkou roli nebude. Navíc v globalizovaném světě nejspíš skoro všude vystačíte s angličtinou. Ta bude naopak důležitější.

Co tedy bude podle vás pro budoucnost nejdůležitější?

My nevíme ani, co bude za deset let, natož za 20 či 30, až budou naši žáci na vrcholu sil. Jedna věc se ale obecně předpokládá: že změny, které nás teď provázejí, půjdou ještě rychleji. Jestli na něco máme děti připravovat, je to na změnu. A každá změna znamená něco nového se naučit a umět se adaptovat na novou situaci. Proto je jeden z hlavních cílů našich ScioŠkol, aby se absolventi uměli a chtěli učit. Odborně se tomu říká učební autonomie.

Říkáte, že maturity a přijímačky jsou zhovadilost, ale přitom vyděláváte na přípravných kurzech. Neprotiřečíte si?

Ne, a to s plným vědomím, že mluvím proti našemu byznysu. My pouze reagujeme na to, co nařizuje ministerstvo školství. Snažíme se pomoci i dalším dětem překonat ty překážky. Ale my jsme je tam nepoložili. Kdyby se přijímačky úplně zrušily, my budeme sice trochu chudší ale spokojenější. Přijímačky se samozřejmě musejí dělat tam, kde je převis poptávky. Ani tam ale nemusí jít nutně o testy.

Ministr školství nedávno odvolal ředitele Cermatu, který připravuje přijímačkové a maturitní testy. Co na to říkáte?

To se mělo stát už dávno, minimálně v okamžiku, kdy pan Zíka začal svévolně měnit obtížnost testů a vyjadřovat se k tomu, zda máme či nemáme moc maturantů. CERMAT je úřad, který má plnit zadání vlády a ne rozhodovat o vzdělávací politice. Problém, ovšem je, že takové zadání neměl, a tak se utrhl ze řetězu. Není divu, ani po osmi letech nevíme, k čemu že ta státní maturita vlastně je. A bez toho se nepohneme dál.

Celý rozhovor naleznete zde

5 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
17. června 2018 v 10:14  

"V Česku máme dojem, že čím méně lidí bude vystudovaných, tím bude úroveň vzdělání lepší."

A kdo má přesně tento dojem? Já tedy rozhodně ne. Závěr - neplatné zevšeobecňování.

Ta písnička s tím, že Svaz průmyslu a dopravy, nebo jiný svaz komerčních subjektů se nám snaží omezovat naše děti ve studiu vznešených "humanit", aby měly dostatek málo vzdělaných zaměstnanců, které potřebují a aby jim nemuseli moc platit, je písnička hodně falešná. Prozrazuje jediné - že její protagonisté nemají hudební sluch (přeloženo pro kognitivní úroveň tajného - absolutně nechápou základy fungování ekonomiky). Nechce se mi to stále dokola vysětlovat, protože tihleti zanícení vizionáři to přes svá dogmata stejně nejsou schopni nahlédnout. Odkazuji proto skutečné zájemce na studium 10ti základních principů ekonomie z knihy G. Mankiwa přeložené do češtiny pod názvem "Zásady ekonomie". Zejména doporučuji četbu kapitoly o trhu práce, se zvláštním zřetelem na pojem mezní produktivity práce.

Kdyby byla pravda to s těmi roboty, nerozumím tomu, proč by měly firmy investovat do levné pracovní síly. To by šly samy proti sobě. Jenže, v Čechách ví nejlépe samozvaní vizionáři, co která firma potřebuje. A je úplně jedno, jestli oni sami oblasti působení té firmy rozumí, nebo ne. A tak se dostáváme do bizarní situace, kdy se poptávku firem po práci snaží skutečným firmám, diktovat aktivisti a samozvaní vizionáři. Netřeba odbornosti, netřeba zkušeností, netřeba znalostí. Je třeba vytvořit individuální individuality s individuálními vzdělávacími plány, svobodné v rozhodování o tom, jakou službu si od nich kdo bude nakupovat a za kolik. Individuality univerzálně úplně nejuniverzálnější, které budou umět reagovat na každou změnu, které budou chápat zjevné i skryté souvislosti a které budou hlavně kriticky myslet - ideálně hlavou. Mílovými kroky svět spěje ke zcela univerzální individualitě a multikulturní pluralitě. Toto, že je ten obdivovaný liberalismus? Nikoliv vážení, toto je novodobý marxistický idealistický utopismus, jehož dětmi jsou Trump, Zeman i Orbán. A pevně věřím, že když budete tímto způsobem pokračovat, dočkáte se i mnohem větších šviháků, kteří se nezakecají.

Petr řekl(a)...
17. června 2018 v 11:30  

Když ten dojem nemáte, tak moc nechápu, proč v každém svém příspěvku sugerujete opak.

vstek řekl(a)...
17. června 2018 v 19:49  

Až bude mít každý český Forrest Gump s IQ 80 vystudovanou vysokou školu, placenou z veřejných peněz, bude jistě lépe. Zatím jsme jen na dobré cestě za tímto vysněným cílem.

Petr řekl(a)...
18. června 2018 v 5:51  

Dost ubohá reakce, nemyslíte?

Pavel Doležel řekl(a)...
18. června 2018 v 10:21  

Nemyslím, že by to byla ubohá reakce. Kéž by. Bohužel jde o reakci zcela přiléhavou na snahy některých novodobých levicových liberálů.

"Když ten dojem nemáte, tak moc nechápu, proč v každém svém příspěvku sugerujete opak."

Je celkém jasné, že čím více lidí bude vzdělaných, tím vyšší bude obecná úroveň vzdělání. To ale ani zdaleka není totéž, jako že čím více lidí bude vystudovaných, tím vyšší bude obecná úroveň vzdělání. A už vůbec z toho neplyne, že čím méně lidí bude vystudovaných, tím lepší bude úroveň vzdělání. A otázka je také, co to vlastně je ta "úroveň vzdělání" a jestli i kdyby šla přesně měřit a byla úplně uspořádatelná, zda je ultimátním cílem vzdělávacího systému za každých okolností a s jakýmikoliv náklady tuto úroveň maximalizovat. Vzhledem k tomu, že veškeré měřitelné proměnné "vedou k efektivitě" prostřednictvím vynulování jejich mezních veličin, velmi silně pochybuji o tom, že zrovna úroveň vzdělání by byla výjimkou. Že by neexistovala žádná hranice plýtvání. To je tak trochu komunistický utopismus ve stylu "každému podle jeho potřeb". Veřejný vzdělávací systém má tři primární cíle:

1) Zajišťovat produkci pozitivních externalit (např. plnou gramotnost obyvatelstva, podporovat primární výzkum, apod.).
2) Minimalizovat transakční náklady na trhu práce.
3) Omezovat negativní externality (omezení výkonu vysoce kvalifikovaných profesí nekvalifikovanou pracovní silou).

Maximalizovat individuální "zisk" ať už ve formě vysokého výdělku, společenské prestiže, nebo spokojenosti s vlastní kulturní, duchovní, či uměleckou vyspělostí, jest cílem každého jednotlivce a soukromých vzdělávacích institucí (i když těm bohužel jde primárně o vlastní zisk a ten je s výše zmíněnými individuálními cíli často v příkrém rozporu), nikoliv veřejného vzdělávacího systému. Podpora znevýhodněných určitě splňuje některé znaky tvorby pozitivních externalit, ale musí mít svoji rozumnou míru o níž lze diskutovat. A tuto míru je třeba naplňovat s ohledem na jeden velmi důležitý aspekt a tím je morální hazard.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.