Zdeněk Sotolář: O maturitě mluvme, ale také o maturitě přemýšlejme

pondělí 7. května 2018 ·

Maturita - především ta státní - je už léta sezónním šlágrem. Vracejí se k ní hojné blogy, články a vyostřené webové diskuse. Sledujeme přetahování zastánců a odpůrců státní maturity. Ale stále se neumíme podívat dál. Za horizont.


Zdeněk Sotolář (archiv autora)
Státní maturita vznikla jako reakce na marasmus školních maturit, na jejich nepřehlednou a nejasnou úroveň. Vedle tradičních gymnázií a odborných škol totiž velice rychle vznikla předlouhá řada nových maturitních oborů na středních odborných učilištích, objevil se maturitní kuchař, maturitním oborem je dnes i kosmetička a masérka.

Debata o státní maturitě pak pokračovala vleklými spory o její podobě, o výběru povinných předmětů. Poslední a ještě otevřený problém je debata o povinné maturitě z matematiky. Vyřeší něco? Pozvedne maturita z matematiky úroveň znalostí? Nebo naopak mnoho studentů zbytečně ohrozí neúspěchem? A které obory z této povinnosti vyjmout?

Toto vše doprovází neustálé problémy s obsahem. Jednou to byl Jidáš Iškariotský, potom epizeuxis, jindy se vedla bitva o karnevalovou čepičku (tu bez dna a tu se dnem). Tradiční spory se vlečou o maturitní slohovky, o jejich témata a způsob jejich hodnocení. Mají se maturitní slohové práce hodnotit ve školách, nebo je mají hodnotit externí hodnotitelé?

Ale to nejdůležitější mi v debatách o maturitě chybí. Čemu má maturita vlastně sloužit? Maturita se stala předpokladem výkonu některých povolání. A to s unáhlenou samozřejmostí, aniž by někdo přemýšlel o obsahu a smyslu maturity. Maturita má tradici, která zavazuje, ale především svazuje. Středoškolské vzdělání dávno není elitní vzdělání.

V jedné diskusi se píše, že „podstatou certifikačních zkoušek není třídit ani odrazovat, ale prokázat požadované znalosti.“ O tom není pochyb. Ale jak stanovit ty požadované znalosti? Máme opravdu jasno v tom, co chceme od certifikovaného středoškoláka? U certifikace nestačí vědět co, ale měli bychom vědět proč. O tom se debata vůbec nevede.

Například čeština. Proč musí znát certifikovaná masérka nebo certifikovaný programátor literární tropy a figury? Ty samozřejmě do výuky češtiny patří a patří i do maturity z češtiny. Ale patří zároveň do vybavení masérky nebo programátora? Tohle je horizont, za který žádná debata o maturitě nevidí. Jsme příliš opojeni představou jakési jednotné úrovně.

Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...
7. května 2018 v 5:50  

zrušit,tady není o čem přemýšlet

Karel Lippmann řekl(a)...
7. května 2018 v 14:34  

"Například čeština. Proč musí znát certifikovaná masérka nebo certifikovaný programátor literární tropy a figury? Ty samozřejmě do výuky češtiny patří a patří i do maturity z češtiny. Ale patří zároveň do vybavení masérky nebo programátora? Tohle je horizont, za který žádná debata o maturitě nevidí. Jsme příliš opojeni představou jakési jednotné úrovně."

Proto je zapotřebí začít rozlišovat vzdělání (tedy to, co je užitečné a potřebné jak pro kadeřnici, tak pro profesora na matfyzu) a odbornost oborově zaměřenou. Kadeřnice nepotřebuje umět pojmenovat tropy a figury, ale v běžném životě by měla být schopna poznat, co znamená např. konkrétní obrazné vyjádření nebo opakování stejných slov, situací apod. To ovšem platí i pro jaderného fyzika. Světu je zapotřebí v podstatných záležitostech rozumět či mít alespoň potřebu porozumět. Umět klást otázky a vědět, kdy, jak a komu je klást. Aktivně vše umět tak, aby se tím mohl živit, není v silách nikoho. Škola se o tuto marnost groteskně pokouší. Jako by vzorem byli Laurel a Hardy.

Tajný Učitel řekl(a)...
7. května 2018 v 15:29  

Však oni si naši dobří centralisté tu maturitu poštelují. Začíná být krapet dusno, tak se třeba udělají dvě úrovně, nu což, více korun pro cermat, hodnocení písemek se tak nějak upraví, aby se zavřela ústa kritikům a vesele se jede dál. Otázky o smyslu a obsahu mz zůstanou nezodpovězené. Hlavně že zůstane CENTRÁLNÍ a poskytne slastnou iluzi objektivity, seřazení, souměřitenosti, garance, certifikace a jiných vybájených přínosů.

Unknown řekl(a)...
8. května 2018 v 10:43  

bohužel tzv státní maturita vznikla především jako
byznys projekt=tunel a když se ji dobeš pokusil zrušit tak ho vykopli

Pavel Doležel řekl(a)...
8. května 2018 v 11:03  

"Otázky o smyslu a obsahu mz zůstanou nezodpovězené."

Otázky byly mnohokrát zodpovězeny. Že vy nechápete odpovědi, je váš problém. Budete se ale muset přizpůsobit drtivé většině, která je na té Gaussově křivce vpravo od vás, drahý kolego.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.