Veronika Valíková: Jaký byl maturitní test z češtiny? Žádnou úlohu nepovažuji za vysloveně nekorektní

pátek 4. května 2018 ·

Maturanti mají za sebou didaktický test z českého jazyka. Letošní byl podle Veroniky Valíkové ze Společnosti učitelů českého jazyka a literatury relativně korektní a neobjevily se v něm náročnější pojmy, které by nebyly vysvětleny. Texty byly poměrně stravitelné, studenti v nich ovšem museli více hledat, píše Valíková ve své podrobné analýze pro iDNES.cz.


Veronika Valíková (archiv autorky)
Valíková mimo jiné píše:

Jeden drobný problém se zadáním jsem objevila. Podívejme se nejdříve na část textu, jehož se otázka týká:

„Herci skoro vždycky mlčí, dokud nedostanou do ruky text, a to bylo Sergejovi odjakživa sympatické. Raději proto vedl dílny jen s herci, které pro žádného ruského režiséra není těžké získat. Dokonce i tady v Čechách, které ruské tanky nejdřív osvobodily, a pak navrch ještě jednou, jako když se osladí už oslazený čaj, takže je na vylití, se zachovala až překvapivá úcta k ruské herecké škole. Snad proto, že v ní často panovala větší disciplína než v ruské armádě a o trochu méně se v ní improvizovalo. Sergej věděl, že doteď se tu čte Stanislavskij a že Mejerchold zní jako zaklínadlo a kdekdo na něj pěje ódy.“

A úloha 18.2 - Rozhodněte, zda jednoznačně vyplývá z textu (A), či nikoli (N): Ruští herci jsou sice disciplinovanější než herci čeští, jejich slabou stránkou je však improvizace.

Správná odpověď je pravděpodobně N – z textu nic takového jednoznačně nevyplývá, v textu je řečeno, že ruskou hereckou školu Češi ctí, protože v ní panuje větší disciplína… Jenže text je mírně ironický, jak naznačuje zmínka o dvojím osvobození, dvakrát oslazeném čaji a další připomínka ruské armády – a kdo něco ví o divadle, považuje neschopnost improvizovat spíš za slabinu. Ale na to vše radí Cermat zapomenout a držet se toho, co vyplývá z textu. Nebo si pomozte hrou Bingo – správné je to, co zaškrtne většina.

Oproti loňsku ubylo otázek teoretických a přibylo úloh na praktické užívání jazyka. Letos se objevilo i více otázek z literární historie, vcelku povedených… Literární pojmy tentokrát nebyly tak zákeřné.

Test byl náročný zhruba jako ten loňský, ale odlišný. Studenti odborných škol měli určitě problém s dlouhými texty, pojmy a abstraktnějšími úlohami, mnozí zřejmě nestihli test v časovém limitu dokončit. Možná bude procento propadlíků nižší než 10 %, možná vyšší; nečekám ovšem výrazné zvýšení jako loni (o 1,5 %). Test obsahuje úlohy zábavné i náročné a velmi zrádné, na hranici chytáku. Žádnou úlohu nepovažuji za vysloveně nekorektní.

Celý text naleznete zde

14 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
4. května 2018 11:13  

Otázkou je, zda je korektní Bingo úvaha paní Valíkové, která zřejmě nechápe význam slova JEDNOZNAČNĚ, neví, že jednou oslazený čaj není přeslazený atd. Správná je zcela jasně odpověď N.

Paní Valíková, dokázala byste politicky korektně (Bingo způsobem) zpochybnit i jednoznačnost správné odpovědi na otázku "Teče Labe?" :-)))

tyrjir řekl(a)...
4. května 2018 11:40  

PS: Vzdávám se autorského honoráře od Cermatu za námět pro případné další využití výše uvedené grossmannovsko šimkovské maturitní otázky. Tento nechť je případně využit pro fakultativní kursy elementární logiky pro některé češtináře.

Simona CARCY řekl(a)...
4. května 2018 15:32  

Tohle dělá Miloš Zeman, spoléhá na svou paměť, kterou má lepší než Sheldon, ale když, paní Valíková, porovnáváte letošní test s loňským, možná by bylo dobré, kdybyste se do nich také podívala. Já jsem to na rozdíl od Vás udělala a zjistila jsem, že letos žádný dlouhý text nepřibyl, struktura testu je stejná. Loni se objevily tři texty neumělecké, letos rovněž tři. Loni jedna báseň a jeden úryvek z prózy, letos tomu nebylo jinak. Tak jaký text navíc máte na mysli?
Já soudím, že není potřeba vždy testy Cermatu jen cupovat, i když to dnes patří k dobrému tónu.

tyrjir řekl(a)...
4. května 2018 16:39  

...to vše radí Cermat zapomenout a držet se toho, co vyplývá z textu. Nebo si pomozte hrou Bingo – správné je to, co zaškrtne většina.

S tím nic, paní Valíková, tím svým politickým školením nenaděláte. Když ta otázka zněla na to, co z toho textu jednoznačně vyplývá, je správná odpověď N bez ohledu na vaše další subjektivní vývody. Mimochodem - hra Bingo je logická hra. Není o papouškování názoru většiny.

http://www.zlobidlo.cz/hry/bingo

Váš článek, bohužel postrádá elementární logiku i tom odkazu na Bingo.

Tajný Učitel řekl(a)...
4. května 2018 17:06  

Žádná úloha není vysloveně nekorektní. Nekorektní prasárna je časový limit vzhledem k počtu a typu úloh.

Karel Lippmann řekl(a)...
4. května 2018 18:18  

Vrcholně "nekorektní" je fakt, že se stále používá forma testu, který vyžaduje jednoznačnost řešení tam, kde je pozitivistické, matematické jednoznačnosti poskrovnu, neboť jazyk (a literatura) se vyjadřuje nikoli čísly, nýbrž znaky, jež jednoznačné z podstaty věci být nemohou, neboť jejich význam vzniká vždy v souvislostech. Aby jednoznačné být mohly, pak autoři úloh musí provést významovou redukci jazyka a izolovat jeho prvky, čímž se jazyk se stává tím, čím ve skutečnosti není. Tohle sugerovat žákům i veřejnosti je přímým útokem na vzdělání, které bez přirozeného jazyka není možné.

Karel Lippmann řekl(a)...
4. května 2018 18:21  

Docela by mě zajímalo, proč Cermat současně se zveřejněním úloh nezveřejnil i jejich řešení.

Tajný Učitel řekl(a)...
4. května 2018 19:52  

"Rumcajs je vlastně jakýmsi večerníčkovským obrazem babičky z Babičky: jako ona žila ve světě, on žil ve městě, a tudíž ví, proč tam již žít nemá. O to víc pak může vnášet řád do Řáholce, stejně jako babička vnesla řád na Staré bělidlo."

"A teď se prosím, vážený čtenáři, rozhodni, zda záměrem autora této ukázky bylo doplnit svou interpretaci rumcajsovského seriálu, či jen rekapituluje jeho obsah, případně uvádí zdroje inspirace známého díla Boženy Němcové. Nebo že by spíše polemizoval s tradičním výkladem Babičky? Jen jedna z těchto možností je správná." https://www.respekt.cz/spolecnost/s-cermatem-na-tripu

Nevím na čem cermatčíci jedou, ale chci to taky.

Josef Soukal řekl(a)...
4. května 2018 20:43  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
4. května 2018 20:55  

Jestliže v odkazovaném blogu T. Feřtek "místopřísežně prohlašuje, že ani po opakované rozvaze by na tuto otázku z letošního testu státní maturity z Českého jazyka a literatury odpovědět neuměl", pak otázka zni, "na čem jede" Tomáš Feřtek.

laimes28 řekl(a)...
5. května 2018 4:30  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Tajný Učitel řekl(a)...
5. května 2018 7:53  

Na opakovanou rozvahu není čas.

tyrjir řekl(a)...
6. května 2018 11:44  

Hláska (to, co vychází při řeči z hlasu) "ch" se v češtině nezapisuje jedním písmenným znakem. Zapisuje se spřažením dvou písmen. Žáci a hodnotitelé, kteří, kteří dvojpísmennou spřežku ch považovali za dvě hlásky objektivně chybovalí. Bylo to napraveno? Byl chybujícím žákúm odebrán nesprávně přidělený bod a byli hodnotitelé, kteří na takto chybovali, na svou chybu upozorněni?

tyrjir řekl(a)...
6. května 2018 12:51  

Těch 1146 žáků volilo od začátku při odpovědi na otázku týkající se počtu hlásek jedinou správnou odpověď. Všichni ostatní odpověděli chybně. Chyby hodnotitelů na tento fakt nemají vliv:

Hláska (to, co vychází při řeči z hlasivek) "ch" se v češtině nezapisuje jedním písmenným znakem. Zapisuje se spřažením dvou písmen c a h. Žáci a hodnotitelé, kteří, kteří dvojpísmennou spřežku ch považovali za dvě hlásky objektivně chybovalí. Bylo to napraveno? Byl chybujícím žákům, kteří považovali dvojpismennou spřežku za dvě hlásky, odebrán nesprávně přidělený bod? Byli hodnotitelé, kteří tuto nesprávnou odpověď hodtotili jako správnou, na svou chybu upozorněni o došlo k odebrání nesprávně přidělených bodů?

Opravdu kvůli té hodnotitelské chybě měli postoupit k přijetí jen dva žáci z těch 1146 žáků? Jak by to bylo, kdyby byly ubrány body nesprávně přidělené chybným odpovědím ostatních žáků?


http://www.ceskaskola.cz/2018/05/ministerstvo-skolstvi-gymnazia-prijmou.html

Co tomu říkáte, pane Lippmanne, pane Soukale a paní Valíková?

J.Týř



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.