Petra Mazancová k plánu MŠMT na zvýšení počtu učitelů: Nejde jen o navýšení počtu učitelů, ale i zajištění kvality výuky

středa 2. května 2018 ·

Ministerstvo školství plánuje, že během tří let se podaří zvýšit počet učitelů v regionálním školství o cca 10%, tedy o zhruba 9 300. Česká škola se obrátila na učitele i teoretiky s anketními otázkami:
1) Považujete ten plán za realistický?
2) Co by se muselo stát, aby se naplnil?
3) Potřebuje české školství takové navýšení počtu učitelů?
Odpovídá učitelka na střední škole a předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.


Petra Mazancová (facebook.com)
Petra Mazancová:

Považujete ten plán za realistický? Záměr navýšení počtu učitelů podporujeme, ale je těžké se vyjádřit, když není jasný záměr, jak to chce MŠMT provést. Nejde totiž jen o počet, ale i zapojení nových učitelů do výuky a podporu jejich vzdělání. Vzhledem ke stárnoucím sborům však považujeme generační obměnu za velkou výzvu, s kterou se budou muset ředitelé škol vypořádat.

Co by se muselo stát, aby se naplnil? Aby dosáhlo MŠMT požadovaného růstu počtu učitelů v takto krátkém čase, musí urychlit zvyšování učitelských mezd či podpořit pedagogické fakulty a jejich příklon k praxi. Zároveň by MŠMT mělo vpustit do systému lidi z praxe, kteří chtějí učit a umožnit jim při výkonu učitelské profese získat smysluplné vzdělání, za které budou odpovídat jejich ředitelé. Nesmíme zapomenout, že nejde jen o navýšení počtu učitelů, ale i zajištění kvality výuky, proto by měl mít každý ředitel dostatek prostředků, aby odměnil nejaktivnější učitele. Každý musí ve školství vědět, že za svou práci dostane důstojně zaplaceno.

Potřebuje české školství takové navýšení počtu učitelů? Situace je různorodá podle krajů či učitelů konkrétních předmětů. V některých oblastech je situace takřka katastrofální. V mnoha školách chybí prvostupňové učitelky, učitelky a učitelé fyziky čí matematiky. Učitelská platforma doporučuje podpořit ředitele, dát jim vyšší autonomii při odměňování, ulehčit jim od provozně-hospodářského řízení školy a nechat je ve škole se soustředit na vzdělávací proces a úspěšnou adaptaci začínajících učitelů.

V anketě zatím odpovídali Václav Trojan a Renata Schejbalová

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.