Tajný učitel: Maturita...sakra, už zas

sobota 14. dubna 2018 ·

Musím tam? Ne, ale pak nemáš nic. Musíš, když chceš fungovat ve světě formálního vzdělání.
Proč se při nácviku testů cítím jako kříženec papouška a cvičené opice? Protože jimi jsi.
Ale učitelé mne třináct let hodnotili, každé pololetí. Nestačí, musíš přeskočit ještě tuhle laťku.
Já ale nejsem kůň abych skákal přes laťky, jsem člověk. Musíš. Jinak nejsi nic.


Proč je tam ten krátký časový limit na spoustu otázek? Abys prokázal, že dokážeš pracovat ve stresu.

Pak už budu hoden maturitního vysvědčení? Err, ne. Ještě se musíš proklestit chytáky v zadáních.

Tím prokážu, že umím to, co po mně chtěli? Jo. Tím.

Nikdo nic o časovém stresu ani chytácích v katalozích ani ešvépé nepsal. Smůla, oni řekli, že tak to má být a tak je to dobře. Podle nich je to nutné. Bez vysvětlení.

Kdo jsou oni? No ti tam nahoře, kteří vědí co je pro tebe a pro stát dobré.

Jak to vědí? Soudí asi podle sebe a svých zkušeností. Mají rádi staré dobré časy, kdy maturitu neměl každý.

Oni dělali maturitu pomocí testů? Ne. Předtím to bylo jinak. Školy si dělaly zkoušky samy. Prý se tam podvádělo. Teď už se prý nepodvádí. Prý to nejde.

Jde to snadno. No jo no.

Kdo to sakra je? Strážci úrovně vzdělání. Úředníci, někteří akademici a učitelé.

Někteří? Ne všichni. Někteří učitelé s tím hluboce nesouhlasí, ale nejsou slyšet nebo jsou umlčení.

Proč je potřeba úroveň vzdělání střežit? Aby ho neměli všichni. Pak by ztratilo hodnotu. Jako vzduch.

Jinde taky takhle testují? No, všude ne.

Jak to, tam nestřeží? Střeží, ale jinak.

A jak? Třeba se píše esej, nebo vysokým počtem bodů za dílčí zkoušku můžeš kompenzovat nízký počet v jiné části. Někde ani povinnou maturitu nemají. Nebo zajistí lepší průpravu a ohodnocení učitelů.

Funguje jim to? Překvapivě ano, dokonce mají celkem o dost lepší výsledky vzdělávání než my.

Tak proč...? Hele, já fakt nevím, je několik možností. Chtějí tím způsobem odradit lidi od všeobecného vzdělání s maturitou a naplnit školy bez maturity. Chtějí roztřídit žáky na elitu a zbytek. Chtějí taky garantovat úroveň vědomostí o které se z nějakého důvodu domnívají, že je minimální.

Jedním zaškrtávacím testem? To nedává smysl. Ještě je i ta ústní část a písemná část, však víš.

Tam už je to mezi žáky a učiteli? Ne zcela, učitelé mají předtištěné repliky a jasná zadání a hodnotitelé v podstatě fungují jako živý počítač, ale za peníze. To víš každá kačka dobrá.

Proč nám to děláte? Jsme částí soukolí systému a musíme dělat, co nám úředníci nařídí. Lidskost jde stranou.

Nemáte vlastní hlavu a srdce? Je snadné poslouchat vrchnost, pak nemusíš nést odpovědnost. Stačí říct, žes plnil rozkazy. A za ty prachy...

Mám strach. Hlavně z toho času. Chápu a je mi to líto. Ber to jako jednorázovou úlitbu zlovolným sadistickým bohům. Třeba budeš jednou v politice a pak to změníš. Nápověda, mrkni se kolem, do jiných zemí. Zjisti si pečlivě co funguje, vyzkoušej to na malém vzorku a zasaď to u nás. Pak nebudeš muset na úkor deseti tisíců žáků léta zjišťovat, že něco, o čem si můžeš snadno zjistit, že nefunguje, nefunguje.
 
??? Nediv se. Žiješ v zemi, kde je prezident buranolokaj a premiér souzený oligarcha-estébák. Tady je všechno možné.

Bez souhlasu autora převzato z jeho blogu

46 komentářů:

Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 10:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 10:11  

Nediv se. Žiješ v zemi, kde anonymní Tajný učitel uráží zvoleného presidenta, nectí presumpci neviny u premiéra ale kde odsouzený poslanec svým hlasem rozhodne o miliardových církevních restitucích. Žiješ v zemi, kde jsou zesměšňovány veškeré symboly, vyvěšovány trenýrky místo presidentské standarty, kde se střílí na presidenta z kuličkové pistole, hází vajíčka na zahraniční delegace. Prostě země neomezených možností. Žiješ v zemi, kde je možné téměř vše. Jen normálně učit zde nejde. To není cool.

Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 10:44  

"Nediv se. Žiješ v zemi, kde je prezident buranolokaj a premiér souzený oligarcha-estébák."
Žiješ v zemi, kde absolvent filosofické fakulty přijme funkci cenzora a sám bez vědomí autora vkládá jeho urážky nejvyšších státních představitelů na web věnovaný českému školství.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 11:01  

Pane Steklý, díky!

Tajný Učitel řekl(a)...
14. dubna 2018 12:24  

pane Steklý, vybral jste si z blogu to vlastní, budiž. Štěkáte na špatný strom. Nemohu za to, že se prezident chová jak buran. Nemohu za to, že podlézá rusům a číňanům. Nemohu za to, že premiér je čím je. Za to si mohou sami. Jejich voliči si to musí srovnat sami se sebou. Makáme ne?

Žijeme také v zemi, kde kapacity kolem nové maturity už zas lustrují kritiky podle toho, co kdo podepsal, přičemž volají po cenzuře na webu, kam údajně odešli právě kvůli údajné cenzuře. Žijeme v zemi, kde se utahují centralistické šrouby, kde se žáci třídí jako zdroje, kde se vlastní učitelská neschopnost schovává za drzé děti a jejich rodiče. Žijeme také v zemi, kde hypertrofovaná nostalgie po socialistické škole vede kmety k prosazování socialistických nástrojů do vzdělávání. Vám vadí trenky nad hradem? Pomyslete, co by se dalo dokázat s obřím fekálním vozem.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 12:50  

"Musím tam? Ne, ale pak nemáš nic. Musíš, když chceš fungovat ve světě formálního vzdělání."

Když něco chceš, tak tam musíš. Tajnej, tohle tesat do brazilského mramoru!

"Proč se při nácviku testů cítím jako kříženec papouška a cvičené opice? Protože jimi jsi."

Tady zase autor neudržel myšlenku ani mezi bezprostředně po sobě následujícími větami. Tajnej, protože dotyčný je těmi křížencem? Trochu Bible, ne?

"Ale učitelé mne třináct let hodnotili, každé pololetí. Nestačí, musíš přeskočit ještě tuhle laťku. Já ale nejsem kůň abych skákal přes laťky, jsem člověk. Musíš. Jinak nejsi nic."

Ve které Bibli je psáno, že přes laťky mají skákat pouze koně? Já viděl třeba skákat přes laťky lidi. Třeba na stadionu při mistrovství Evropy.

"Proč je tam ten krátký časový limit na spoustu otázek? Abys prokázal, že dokážeš pracovat ve stresu."

Nikoliv. Abys prokázal, že se dokážeš dostatečně soustředit po nějakou dobu. Jakýkoliv úkol v budoucnosti budeš řešit, pokud nebudeš umělcem, budeš řešit v časové tísní, se spoustou vnějších vlivů, často protichůdných, se spoustou tlaků, nepřesností v zadání, chybách ve vstupních datech, s nutností si zbývající informace dohledat sám. Maturitní testy jsou slaboučkým odvarem skutečných reálných úloh.

"Pak už budu hoden maturitního vysvědčení? Err, ne. Ještě se musíš proklestit chytáky v zadáních."

Nikoliv. Musíš umět porozumět psanému textu, odlišit podstatné od nepodstatného, spojit si všechny vstupy důležité pro zjištění výstupu a mít představu o tom, jaký výsledek je smysluplný a odpovídá zadání. Někteří lidé, bohužel, tyto schopnosti nemají, dělají pak spoustu chyb a když někdo po nich požaduje, aby je nedělali, stěžují si na to, že se je snaží ostatní nachytat. Tak to prostě v životě chodí. Někdo je schopný a někdo ne. Nejjednodušší a absolutně nejhorší řešení tvé vysoké chybovosti, je svést ty chyby na někoho jiného.

"Nikdo nic o časovém stresu ani chytácích v katalozích ani ešvépé nepsal. Smůla, oni řekli, že tak to má být a tak je to dobře. Podle nich je to nutné. Bez vysvětlení."

Každá úloha alespoň pro někoho znamená časový stres a chytáky. V katalozích požadavků jsou uvedeny požadavky na vzdělání, nikoliv na to, že se během vyplňování testů počůráš, vyskočíš z okna, nebo budeš tlouct hlavou o zeď. Že tyto činnosti nebudeš provádět je požadováno automaticky, neb nejde o vzdělávací cíle.

"Kdo jsou oni? No ti tam nahoře, kteří vědí co je pro tebe a pro stát dobré. Jak to vědí? Soudí asi podle sebe a svých zkušeností. Mají rádi staré dobré časy, kdy maturitu neměl každý."

Jsou to lidé, kteří mají zkušenosti. Zkušenosti akademické, i praktické. Kteří mají náhled na to, co by měli umět studenti, kteří vstupují na vysoké školy, aby zvládly jejich nároky a požadavky jednotlivých pracovních pozic. Desítky let vzdělávají studenty, desítky let působí v nemocnicích, v bankách, u soudů, v advokacii, podnikají v průmyslu, ve výrobě, ve službách. Oni vědí poměrně přesně, co je potřeba a co je zbytečné.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 12:50  

"Oni dělali maturitu pomocí testů? Ne. Předtím to bylo jinak. Školy si dělaly zkoušky samy. Prý se tam podvádělo. Teď už se prý nepodvádí. Prý to nejde."

Někteří dělali maturitu pomocí testů, někteří ne. Většina ale prošla spoustou testů na vysokých školách.

"Jde to snadno. No jo no."

A když to jde snadno, proč propadá řádově čtyřnásobek počtu studentů? Oni podvádí, aby mohli neprojít?

"Někteří? Ne všichni. Někteří učitelé s tím hluboce nesouhlasí, ale nejsou slyšet nebo jsou umlčení."

Nikdo nikoho neumlčuje. Vtip je v tom, že většina lidí, včetně většiny rodičů, už má dostatek zkušeností k tomu, aby dokázala posoudit, co je k úspěšnému životu potřeba a co nikoliv. Alternativy jsou obvykle důsledkem nějakým způsobem od normálu vychýlených lidí, kteří mají buď nějaká traumata z dětství, nebo řeší zásadní problémy se svými dětmi, nebo pracují v umělecké sféře, nebo zkrátka mají problém s uznáváním autorit. Učitelé, kteří hluboce nesouhlasí se svým zaměstnavatelem a s tím, co si přejí ti, kteří je platí, doporučuji, aby se nezpronevěřovali svým hodnotám a šli dělat něco, kde se zpronevěřovat nebudou muset. Za své. Pokud to nedokáží, tak ať si pak stěžují především sami na sebe.

"Proč je potřeba úroveň vzdělání střežit? Aby ho neměli všichni. Pak by ztratilo hodnotu. Jako vzduch."

Protože nevzdělaný člověk může napáchat veliké škody na lidech. Teď zrovna bourají ještě nedostavěný most. Nepamatuji, že by někdy něco podobného nastalo historicky. Stav ve školství vidí učitelé sami a zdravotnictví je také v hodně temné díře - chybí lékaři i kvalifikované sestry, úroveň lékařů jde dolu.

"Jinde taky takhle testují? No, všude ne."

Jo, ve většině vyspělých zemí jo a i s mnohem větším dopadem na budoucí kariéru. Dokonce některé univerzity nepřijímají studenty, kteří nedosáhnou v celostátních testech alespoň nějakého výsledku - čím prestižnější univerzita, tím vyšší požadavek na výsledky v testech. Esej bývá jen třídícím nástrojem mezi těmi, kteří prošli testy.

"Funguje jim to? Překvapivě ano, dokonce mají celkem o dost lepší výsledky vzdělávání než my."

Tajnej, myslíte jako v Singapuru, nebo v Hong Kongu? Nebo snad v Číně? Tak to asi nevíte, jak tam děti makaj. Zajeďte se tam podívat.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 12:51  

"Tak proč...? Hele, já fakt nevím, je několik možností. Chtějí tím způsobem odradit lidi od všeobecného vzdělání s maturitou a naplnit školy bez maturity. Chtějí roztřídit žáky na elitu a zbytek. Chtějí taky garantovat úroveň vědomostí o které se z nějakého důvodu domnívají, že je minimální."

Chtějí omezit negativní externality a umocnit ty pozitivní. Ale to je pro vás příliš abstraktní na to, abyste to pochopil. To už jsme si ověřili mnohokrát.

"Jedním zaškrtávacím testem? To nedává smysl. Ještě je i ta ústní část a písemná část, však víš."

Ani DMT z matematiky ani z češtiny, nejsou výhradně zaškrtávací a už vůbec nelze hovořit o jednom testu. Každý má možnost při neúspěchu test opakovat a pokud neuspěje ani tehdy, má stále tuším pět let a tedy 8-10 dalších možností, jak maturitu složit.

"Proč nám to děláte? Jsme částí soukolí systému a musíme dělat, co nám úředníci nařídí. Lidskost jde stranou."

Lidskost je základním argumentem pro centrální maturitu, nikoliv proti ní. Zaručuje mnohem vyšší míru objektivity a omezuje přiliv hlupáků, ignorantů a lenochů na vysoké školy.


"Mám strach. Hlavně z toho času. Chápu a je mi to líto. Ber to jako jednorázovou úlitbu zlovolným sadistickým bohům. Třeba budeš jednou v politice a pak to změníš. Nápověda, mrkni se kolem, do jiných zemí. Zjisti si pečlivě co funguje, vyzkoušej to na malém vzorku a zasaď to u nás. Pak nebudeš muset na úkor deseti tisíců žáků léta zjišťovat, že něco, o čem si můžeš snadno zjistit, že nefunguje, nefunguje."

Jestli máš strach, tak se věnuj přípravě. Pokud se připravíš svědomitě a máš na to, abys měl SŠ vzdělání, nemáš se čeho bát. Určitá dávka strachu je ale normální a potřebná. Nebojí se jen psychopaté a lidé s některými poruchami osobnosti, případně s poškozeným mozkem. Strach má lékař před náročnou operací, herec před premiérou, advokát před důležitým soudním líčením, obchodník před důležitou obchodní schůzkou, atd. Strachu a neúspěchu se nelze vyhnout, chce-li být člověk v něčem úspěšný. Ti, kdo ti platili tvé studium si chtějí ověřit, že je dokážeš přesvědčit o tom, že jsi i ty do společného projektu něco dal, že jsi byl schopen naučit se alespoň absoultní základy rodného jazyka, cizího jazyka a že jsi byl schopen si osvojit alespoň základní principy formálního myšlení.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 12:51  

"??? Nediv se. Žiješ v zemi, kde je prezident buranolokaj a premiér souzený oligarcha-estébák. Tady je všechno možné."

Ano, žiješ v zemi, kde se velká část lidí otírá hubou každý den o demokracii, ale nejsou schopni přijmout její aplikaci, protože v jejich pojetí je demokracií míněna vláda většiny ve všech těch případech, kdy oni sami do té většiny patří. Jinak ne. Žiješ v zemi, kde je považováno v určitých kruzích za velkou frajeřinu a za cool, když nějak zasměšníš prezidenta. Kde někteří přiznávají svobodu slova pouze někomu a jiný je cenzorován, protože jeho názory jsou onálepkovány jako nepatřící do slušné společnosti. Žiješ ve společnosti, kde se nezaměstnanost převlékla do hábitu čerpání EU fondů, kde směna již není otázkou dobrovolnosti, ale nátlaku, protože ty, milý hochu, totiž nevíš, co máš a co nemáš chtít. To ti sdělí aktivisti. Žiješ v zemi, kde probíhá soustavný útok intelektuálních ignorantů, kteří jsou neuplatnitelní na trhu práce, na vzdělávací proces a ověřování jeho výstupů, protože nejlépe se blbec ztratí tam, kde se nic neověřuje, kde se jen kydá a deklaruje, protože huba a papír snesou všechno. Žiješ v zemi, kde podání trestního oznámení a šetření policí již stačí k ostrakizaci a odsouzení člověka a kde STBák je horší nadávka, než masový, nebo sériový vrah, i když reálně vlastně nikdo neví, co dotyčný přesně spáchal. Víš, milý hochu, v civilizovaném světě se tomuto říkalo kolektivní vina a bylo to nepřípustné, stejně jako odsuzovat lidi za činy jejich rodičů. Žel, tato doba je již pryč. Vzala za své s přílivem politické korketnosti hlupáků a nejrůznějších šmejdů, kteří ti nalhávají, že jim jde o tebe a přitom řeší jen své vlastní uplatnění, svojí touhu po moci a po penězích. Vzala za své s tím, jak se po studentech přestal chtít výkon a začaly se vyžadovat ty správné názory. Jako by 40 let socialismu a 6 let protektorátu nestačily.

Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 13:03  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2018 14:38  

Tento dalsí trapný a komický politický útok pana Komárka na zdravý rozum lidí provedený opět s využitím primitivních provokací tzv. Tajného Učitele je, myslím, především dalším projemem mizerné novinářské etiky šéfredaktora České školy, který ani za podrobnéjší diskusi nestojí. Přesto děkuji těm diskutujícím, kteří na ten hnus poukázali. J.Týř

Kvaternion řekl(a)...
14. dubna 2018 15:42  

Paneč Steklý,

"Žiješ v zemi, kde anonymní Tajný učitel uráží zvoleného presidenta"

kde Tajný učitel uráží prezidenta? To, že zvolený prezident je opilec, sprosťák, hrubián, lhář a vyděrač, který rozděluje společnost, útočí na demokratické instituce, privatizuje si úřad i státní vyznamenání a ignoruje svou ústavní roli, jsou fakta a pravda nemůže být urážkou.

"nectí presumpci neviny u premiéra ale kde odsouzený poslanec svým hlasem rozhodne o miliardových církevních restitucích"

Bývalý estébák obviněný ze zpronevěry rozhoduje o mnohem závažnějších věcech než církvení restituce, jejichž přijetí bylo elementárně morálním krokem.

"Žiješ v zemi, kde jsou zesměšňovány veškeré symboly, vyvěšovány trenýrky místo presidentské standarty"

Že je na tomto něco špatného, je čistě subjektivní - pro ultrakonzervativce zřejmě ano, pro liberála nikoli.

"kde se střílí na presidenta z kuličkové pistole"

Jinde se střílí ze skutečných zbraní. A jaký prezident, takový atentát.

Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 16:49  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 18:33  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Tajný Učitel řekl(a)...
14. dubna 2018 18:52  

Doležele, užívejte si demokratického privilegia nebýt na české škole permanentně zablokován. Jinak k vašemu příspěvku. Abych to shrnul, oháníte se ve vašem pokusu o obhajobu sm většinou tlaky skutečného životem, vysokoškolskými testy, požadavky ze zaměstnání apod. Zkrátka pravíte, život se s tebou nabude párat hošánku, strach je dobrý, bojí se všichni.

Úlohou maturity není připravovat nebo otužovat žáky na ty vaše děsivé požadavky skutečného života, ale zjistit, co vědí a dovedou. Opakujte si to před spaním.

Nevím přesně, co obnáší vaše práce predikčního modeláře, ale velice silně pochybuji, že od vás vyžaduje vyřešení například 30 příkladů za 70 minut, nebo slovních úloh v podobném rozsahu, jinak vyhazov. Pokud byste pracoval ve škole, věděl byste, že chcete-li skutečně zjistit, co žák umí a dovede, strach a stres vám k tomu nepomůžou. Ovšem za předpokladu, že vám nedělá dobře dívat se na vyděšené žáky ve vaší moci. Což centralistům zřejmě dobře dělá a proto mluvím o státní maturitě jako o prasárně. To jsme ale už v diagnostice deviací.

Zbytek vaší "argumentace" je čirá demagogie a "alternativní fakta" živené vaší elitářskou obsesí všechny změřit a vytřídit. Aby to čtenář pochopil nemusí do Singapuru, stačí zajet do Skandinávie.

Vaše trapná tiráda na adresu eu a aktivistů už je jen..trapná. Občanští aktivisté jsou lidé, kterým nejde o kňučení po hospodách či o skuhrání na internetu, ale kteří jsou ochotni věnovat svůj čas a energii věcem, o které by se měl správně starat stát, kdyby to ovšem byl stát demokratický a vyspělý. Vy se z vašeho modelářského kanclíku zmůžete akorát na to virtuální skuhrání a mávání pěstičkama, což vám nebrání obouvat se do lidí, kteří se snaží seč mohou o záchranu posledních zbytků demokracie v tomto proto-státě, navzdory fašizoidním tendencím lidí vašeho ražení.

Karel Lippmann řekl(a)...
14. dubna 2018 19:08  

Nemám vůbec dobrý pocit z toho, že i na ČŠ se objevuje politika pouze v "barvě" černé a bílé.

Kvaternion řekl(a)...
14. dubna 2018 19:18  

Pane Steklý, nebylo mým cílem Vám cokoli "nandat", jen Vás upozornit, že negativní hodnocení Vámi uváděných jevů není konsensuální, natož objektivní. Jenže takové upozornění patří do racionální diskuse, a tu, jak ukazuje Vaše reakce, nejste ochoten či schopen vést.

Kvaternion řekl(a)...
14. dubna 2018 19:23  

Ad Tajný učitel: Zvláště poslední odstavec ("Vaše trapná tiráda...") bych tesal do kamene, výborně napsáno.

Vít Steklý řekl(a)...
14. dubna 2018 19:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Milan Keršláger řekl(a)...
14. dubna 2018 21:26  

Nesouhlasím s krajními názory ani jedné strany. Ale stejně mne překvapuje kalibrace matematického testu, kde neprospěje 20% středoškoláků (i kdyby se všichni začali učit, zase to bude 20%). Chápete kolik času mladých se promrhá, kolik úsilí přijde na zmar a kolik peněz stát vyhodí?

Chyba bude jinde, pánové...

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 21:42  

Pane Keršlágere, kde jste vzal, že když se všichni začnou učit, tak bude neúspěšných zase 20%? Složení maturity nevyžaduje dosažení nějakého percentilu, ale dosažení minimálního počtu bodů. Když jej dosáhnou všichni, projdou všichni. Problém je v tom, že platí něco, co se tady a nejen tady, část lidí neustále snaží zpochybňovat a to je rozdělení intelektu v populaci, které je v zásadě neměnné. Pro toho, kdo je intelektově vybaven, není maturita žádnou překážkou. Pro toho, kdo je intelektově poněkud nedostačivý, je chyták všechno. Hlupáci a neschopáci se většinou poznají podle toho, že jsou zmateni i když už jim všechno bylo stokrát vysvětleno a všichni ostatní se dávno zapojili a pracují.

Nowak řekl(a)...
14. dubna 2018 21:42  

Když většina komentářů utekla daleko od maturit, tak dodám:
Žijem v zemi, kde je lidovým hrdinou vrah Kájínek (třeba bude jednou kandidovat prezidenta a co pak?).
Žijem v zemi, kde je možná kauza Fénix. (Většina populace- asi včetně zdejších diskutujících - ji ani nepostřehla.)

Kvaternion řekl(a)...
14. dubna 2018 21:53  

Nowak: máte pocit, že by Kajínek byl horším prezidentem než to, co jím je nyní? Já ne.

Kvaternion řekl(a)...
14. dubna 2018 21:59  

Tvrzení "Pro toho, kdo je intelektově vybaven, není maturita žádnou překážkou" je zjevně nepravdivé. Jde o klasické ideologizované zdůrazňování kritéria, které je ve skutečnosti druhotné. O výsledcích jedinců v mnohem větší míře rozhoduje (také vrozená) schopnost zvaná píle.

Pavel Doležel řekl(a)...
14. dubna 2018 22:41  

"Doležele, užívejte si demokratického privilegia nebýt na české škole permanentně zablokován."

Díky. Jak šlechetné od anonymního demokrata.

"Jinak k vašemu příspěvku. Abych to shrnul, oháníte se ve vašem pokusu o obhajobu sm většinou tlaky skutečného životem, vysokoškolskými testy, požadavky ze zaměstnání apod. Zkrátka pravíte, život se s tebou nabude párat hošánku, strach je dobrý, bojí se všichni."

Ano, kolego. Někdy se bojí každý, vyjma popsaných patologických výjimek. Asi je pro vás poněkud obtížné se s tím smířit. Chápu. Přestěhujte se do pohádky. Tam možná ani nebudete muset děti posílat do školy, tam jim nalejete vědomosti do hlav trychtýřem.

"Úlohou maturity není připravovat nebo otužovat žáky na ty vaše děsivé požadavky skutečného života, ale zjistit, co vědí a dovedou. Opakujte si to před spaním."

Ale mě nezajímá, jestli umí hulit jointy, nebo souložit. Mě zajímá, zda vědí, co je to logaritmus a zda ovládají třeba výrokový a predikátový kalkulus. Je-li toto pro někoho děsivé, nechť se raději studia střední školy zdrží. To by pak pro něj další studium bylo strašlivým hororem.

"Pokud byste pracoval ve škole, věděl byste, že chcete-li skutečně zjistit, co žák umí a dovede, strach a stres vám k tomu nepomůžou."

Já jsem přednášel a vedl cvičení. Opravoval jsem testy na VŠ a psal posudky. Strach a stres možná nepomůžou vám, ale spoustu lidí naopak motivují. Naposledy o tom píše Dr. Rákosník.

"Ovšem za předpokladu, že vám nedělá dobře dívat se na vyděšené žáky ve vaší moci. Což centralistům zřejmě dobře dělá a proto mluvím o státní maturitě jako o prasárně. To jsme ale už v diagnostice deviací."

Ne, nedělá mi dobře dívat se na vyděšené žáky. A také mi nedělá dobře dívat se na bandu ignorantů, kteří na všechno kašlou a mají dojem, že mají na všechno nárok, ačkoliv prakticky nic neumí. A ještě když jsou ti ignoranti agresivní a domáhají se domnělých práv na cokoliv popíráním základních principů fungování světa, manipulují, lžou a podvádějí. Nedělejte z toho vyděšení drama a tragédii. Drtivá většina dětí to zvládá. To, co má hodnotu, je překonání překážek. Bez toho není úspěchu. Vy to asi máte nějaké popletené, tak holt to nechápete.

"Zbytek vaší "argumentace" je čirá demagogie a "alternativní fakta" živené vaší elitářskou obsesí všechny změřit a vytřídit."

Proč bych měl já všechny změřit a vytřídit? To dělá každý rozumný člověk sám při výběru kohokoliv, od partnera, přes lékaře, až po dodavatele služeb, nebo zboží.

"Vaše trapná tiráda na adresu eu a aktivistů už je jen..trapná. Občanští aktivisté jsou lidé, kterým nejde o kňučení po hospodách či o skuhrání na internetu, ale kteří jsou ochotni věnovat svůj čas a energii věcem, o které by se měl správně starat stát, kdyby to ovšem byl stát demokratický a vyspělý. Vy se z vašeho modelářského kanclíku zmůžete akorát na to virtuální skuhrání a mávání pěstičkama, což vám nebrání obouvat se do lidí, kteří se snaží seč mohou o záchranu posledních zbytků demokracie v tomto proto-státě, navzdory fašizoidním tendencím lidí vašeho ražení."

Těmi lidmi myslíte jako sebe, nebo nějaké aktivisty typu Komárek? Tak to máte asi nějaký smysl pro humor, který mi byl upřen. Tušíte vůbec, co to je fašismus? Uvidíme jak bude ta kritika EU fondů trapná, až vám a té NGO chobotnici vyschnou. Už slyším tu novou propagandu. To bude panečku nezaměstnanost. A až se pak potkáte s Komárkem a Kartousem na Úřadu práce, tak si nechoďte stěžovat ke mně. Jó, chalpci, já to s vámi myslel dobře, ale kdo chce kam ...

Tajný Učitel řekl(a)...
15. dubna 2018 10:38  

Doležele, trochu elementární psychologie, strach a stres mají na výkon lidí dvojí účinek. Jedněm výkon zvyšují druhým snižují. Například, někteří žáci při vyvolání před tabulí excelují a někteří "zamrznou", což neznamená, že nevědí. Každopádně se nedovíte zda umí, či nikoli. Proto na některých školách tzv zkoušení u tabule zcela zrušili.

Píšete: Hlupáci a neschopáci se většinou poznají podle toho, že jsou zmateni i když už jim všechno bylo stokrát vysvětleno a všichni ostatní se dávno zapojili a pracují.

V tom případě jste "hlupák a neschopák", jelikož vám bylo stokrát vysvětleno a furt nic.

Udělejte si s Rákosníkem čajový dýchánek a podívejte se třeba na testovou úzkost. Studií je habaděj.

Píšete, "Ale mě nezajímá, jestli umí hulit jointy, nebo souložit. Mě zajímá, zda vědí, co je to logaritmus a zda ovládají třeba výrokový a predikátový kalkulus. Je-li toto pro někoho děsivé, nechť se raději studia střední školy zdrží. To by pak pro něj další studium bylo strašlivým hororem.

Vy nerozumíte textu člověče. Děsivé není (většinou) učivo. Děsivý je počet příkladů, úloh a pod-úloh vzhledem k časovému limitu. Děsivá je strojová neosobnost a "osudovost" zkoušky.

PDSložení maturity nevyžaduje dosažení nějakého percentilu, ale dosažení minimálního počtu bodů. Když jej dosáhnou všichni, projdou všichni.

Svatá pato. Elitářským centralistům je myšlenka že projdou všichni natolik příšerná, že si při pouhé myšlence na tu možnost ucvrnknou a... kalibrují pane. Pokud by propadlo méně/více než xy% myslíte že by se obtížnost opět meziročně nezvýšila/nesnížila, jak už se minulosti několikrát stalo? Potíž je v tom, že to procento se kalibruje pomocí času, stresu vzhledem k počtu úloh a pod-úloh debilních zadání, nikoli pomocí skutečné obtížnosti srozumitelně zadaných úloh.

Doležele, chcete vážně tvrdit, že se testy nekalibrují? Pakliže ano, jste moron velebnosti. Zavolejte Zíkovi, přizvěte ho na dýchánek s Rákosníkem a zeptejte se.

Zbytek vašeho komentáře nestojí za komentář.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 10:16  

"Doležele, trochu elementární psychologie, strach a stres mají na výkon lidí dvojí účinek. Jedněm výkon zvyšují druhým snižují. Například, někteří žáci při vyvolání před tabulí excelují a někteří "zamrznou", což neznamená, že nevědí."

Předně, ani vy, ani já, nejsme psychologové, takže když budu chtít vědět něco o vývojové psychologii, obrátím se na dětské psychology - mimochodem můj nejlepší přítel, je soudní znalec v oboru dětské psychologie. Když si budu chtít popvídat o mých názorech na motivaci dítěte, proberu to raději s ním, než se samozvaným expertem a nevzdělaným chytrákem vašeho typusu. V elementární psychologii jste úplně stejný znalec, jako já.

Jedno vyjádření k tomu ale dodám - stejně jako existuje testová úzkost a zamrznutí při odvádění výkonu při testech, existují úplně stejné negativní konotace v případě zkoušení ústního a přijímacího pohovoru. Člověka, který se mi u přijímacího pohovoru sesype, nepříjmu, protože se mi bude pak sypat na každém projektu.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 10:25  

"Svatá pato. Elitářským centralistům je myšlenka že projdou všichni natolik příšerná, že si při pouhé myšlence na tu možnost ucvrnknou a... kalibrují pane."

Vážený inteligente,

v předchozích komentářích jsem vám, coby elitářský centralista, vysvětlil, že když na těch 33% bodů, nebo kolik tam je teď ta hranice, dosáhnou všichni, projdou VŠICHNI. A je to v pořádku - tedy vyjma toho, že tato hranice je neúměrně nízká. Ujišťuji vás, že jsem si ani neucvrnkl a ani jsem zrovna nic nekalibroval.

"Pokud by propadlo méně/více než xy% myslíte že by se obtížnost opět meziročně nezvýšila/nesnížila, jak už se minulosti několikrát stalo? Potíž je v tom, že to procento se kalibruje pomocí času, stresu vzhledem k počtu úloh a pod-úloh debilních zadání, nikoli pomocí skutečné obtížnosti srozumitelně zadaných úloh."

Vůbec netuším, co je ve vašem pojetí kalibrace testu, ale evidentně to nemá co dělat s tím, co je kalibrace ve skutečnosti. To, co CERMAT párkrát provedl, je úprava bodování některých úloh, což není kalibrace. A tyto úpravy byly výhradně za účelem snížení procenta neúspěchu, nikoliv naopak. Naopak je to právně neprůchozí a ani v tom není žádný smysl, protože - a opakuji to snad posté - účelem maturitní zkoušky je ověření dosažení nějaké úrovně vzdělání, nikoliv regulovat přísun lidí do jednotlivých typů zaměstnání. Když bude každý Einstein, může mít klidně každý doktorát z teoretické fyziky. To mě vůbec netrápí a vy to stále nechápete. A teď jde jen o to, zda důvodem je váš intelekt, nebo záměr. Pokud byste totiž přijal toto mé tvrzení, tak byste najednou nějak neměl co kritizovat, resp. půlka vaší argumentace by se zhroutila jako domeček z karet a musel byste přiznat, že z blbce Einsteina neuděláte a že za to opravdu nemohou žádné ověřovací testy.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. dubna 2018 16:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tajný Učitel řekl(a)...
16. dubna 2018 16:56  

Napsal jste: "stejně jako existuje testová úzkost a zamrznutí při odvádění výkonu při testech, existují úplně stejné negativní konotace v případě zkoušení ústního a přijímacího pohovoru."

To jistě ano, rozdíl je ten, že s testem si nepopovídáte, test nemůže být vstřícný, test nedovede vytvořit atmosféru, při které lze strach a stres do jisté míry odbourat a zejména, test nezjistí, zda, pokud neumíte x, dovedete x po úvaze vyvodit, nebo zda třeba ovládáte y, které neznalost x kompenzuje.

Re kalibrace. Vaše tvrzení jsou zavádějící. Krom "harmonizace" cermat několikrát meziročně, evidentně bez autorizace mšmt, zvýšil obtížnost testu, například navýšením počtu slov ve výchozích textech, což si lze snadno ověřit a co ostatně potvrdil i sám pan Kostečka s vysvětlením, že se tak muselo stát, aby se, cituji, "gymnazisté maturitě nesmáli".

Nemám problém s kalibrací testů, pokud se jako nástroje používá obtížnost úloh samotných. Mám s tím velký problém, pokud se to kalibruje pomocí počtu úloh, počtu distraktorů a matoucích zadání vzhledem k šibeničnímu časovému limitu. Vytváření zbytečného stresu a strachu nemá v principu co dělat s ověřováním vědomostí, jelikož účelem zkoušek není ověřit odolnost řešitele vůči těmto faktorům, ani otužovat řešitele na požadavky "skutečného života", ať už je to cokoli. Navíc jsou strach a stres zcela jasně v nemálo případech kontraproduktivní k účelu zkoušky.

Představte si na okamžik fiktivní situaci, že test udělali všichni. Co myslíte, že by následovalo? Jásot nad vynikající přípravou doprovázený bujarým poplácáváním a konstatováním, že vzdělávání je konečně na úrovni, že můžeme odpočívat na vavřínech a testy zrušit? Myslím, že ne. Následovalo by horečnaté rekalibrování a harmonizování. Moloch se rozjel a potřebuje krmivo.

Pak je otázkou, kdo a na základě jakých kritérií určuje obtížnost testů. Vím, to jsou ty hangáry plné expertních týmů zkušených akademiků a testologů, kteří však pořád nějak nejsou s to zajistit, aby se do testů každým rokem nedostávaly nejednoznačná, či přímo hloupá zadání a aby testy poskytovaly přiměřený čas na pečlivé vyřešení pro ty, kteří pečliví a důkladní jsou. Naproti tomu jsou experti schopni bezvadně zajistit, aby v testech propadlo právě xy% řešitelů.

Otázkou tedy je a bylo, proč se na ověřování vědomostí, které má potenciál zásadně ovlivnit další osud našich žáků používá způsob, jenž je kalibrován a vytvořen pomocí nástrojů jako časová tíseň, nesouvisejících s jeho účelem, či vzhledem k jeho účelu přímo kontraproduktivních.
Nemluvě o obsazích samotných, o dopadech na výuku, na obsah učiva, o dopadech na sociální nerovnost a na motivaci žáků i učitelů. Nemluvě o pozoruhodné absenci netestovaných, neuplatnitelných hord absolventů, kteří údajně dostali maturitu "zadarmo" na trhu práce.

Víte vy co, Doležele, buďte spokojen. Vždyť je po vašem. Testů je stále víc a pořád jich přibývá. Za pár let to tady bude jako ve státech a dílo bude dokonáno. Pak bude čas slavit.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 19:13  

"To jistě ano, rozdíl je ten, že s testem si nepopovídáte, test nemůže být vstřícný, test nedovede vytvořit atmosféru, při které lze strach a stres do jisté míry odbourat a zejména, test nezjistí, zda, pokud neumíte x, dovedete x po úvaze vyvodit, nebo zda třeba ovládáte y, které neznalost x kompenzuje."

To jste vyjmenoval všechny výhody testu oproti ústnímu pohovoru a předpoklad, že stres odbouráte, není nijak ověřen. To je jen vaše domněnka. Kompenzace neznalosti není objektivní a závisí na tom, kdo zkouší, jaké má zkušenosti, jaký má intelekt, jaké má kognitivní schopnosti obecně, jak je empatický, apod. Takový přístup ale není spravedlivý. Znevýhodňuje lidi na základě jiných charakteristik, než jsou vědomosti a znalosti.

"Re kalibrace. Vaše tvrzení jsou zavádějící. Krom "harmonizace" cermat několikrát meziročně, evidentně bez autorizace mšmt, zvýšil obtížnost testu, například navýšením počtu slov ve výchozích textech, což si lze snadno ověřit a co ostatně potvrdil i sám pan Kostečka s vysvětlením, že se tak muselo stát, aby se, cituji, "gymnazisté maturitě nesmáli"."

Tento argument považuji za irelevantní. Nedovedu si totiž představit, že někdo bude opravdu pročítat test a zajišťovat, že má stále stejný počet slov, jako všechny testy předchozí. To je prostě naivní představa, která ukazuje jen na to, jak je její autor mimo. I kdybychom tento nesmyslný požadavek zajistili, tak přijdete další rok s tím, že počet slov je teď ok, ale nesedí počet písmen. A když bude sedět počet písmen, tak si zase najdete něco jiného, třeba že tam je vyšší počet cizích slov a že se třeba zvýhodňují angličtináři, nebo dívky, nebo chlapci, nebo brýlatí, nebo já nevím co. Prostě vždycky něco. Abyste prokázali co vlastně? Že prostě testování nesnášíte. Ok. S tím dokážu žít. Nesnášejte.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 19:24  

"Nemám problém s kalibrací testů, pokud se jako nástroje používá obtížnost úloh samotných. Mám s tím velký problém, pokud se to kalibruje pomocí počtu úloh, počtu distraktorů a matoucích zadání vzhledem k šibeničnímu časovému limitu."

Vy máte velký problém prakticky s čímkoliv. Počet distraktorů je součástí obtížnosti úlohy. ty vaše distraktory mají všechny děti, ale jen některé nejsou schopné je odhalit. A to je v pořádku. Podstatou kognitivních schopností je odlišit podstatné od nepodstatného a udržet několik informací v hlavě zároveň. Já rozumím, že pro vás, který si nepamatuje ani to, co napsal v předchozí větě, je to komplikované, ale zkrátka se musíte s mířit s tím, že i toto je součástí testovatelncýh schopností. A pro praxi je to naprosto klíčová kompetence.

"Vytváření zbytečného stresu a strachu nemá v principu co dělat s ověřováním vědomostí, jelikož účelem zkoušek není ověřit odolnost řešitele vůči těmto faktorům, ani otužovat řešitele na požadavky "skutečného života", ať už je to cokoli. Navíc jsou strach a stres zcela jasně v nemálo případech kontraproduktivní k účelu zkoušky."

Tak to je v pohodě. Nikdo nevytváří stres a strach zbytečný. Dovolávání se stresu, strachu, toho, že jsem chyběl, když se látka probírala, apod. to jsou všechno výmluvy. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Takhle bych se mohl vymlouvat na cokoliv a to úplně stejně u přijímacího pohovoru, nebo třeba na rande. Víte, slečno, mně mrká oko ne proto, že by bylo mrkací, ale proto, že jsem ve stresu, víte? Musíte mi přičíst pár bodíků, protože JÁ na ně MÁM NÁROK.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 19:27  

"Představte si na okamžik fiktivní situaci, že test udělali všichni. Co myslíte, že by následovalo? Jásot nad vynikající přípravou doprovázený bujarým poplácáváním a konstatováním, že vzdělávání je konečně na úrovni, že můžeme odpočívat na vavřínech a testy zrušit? Myslím, že ne. Následovalo by horečnaté rekalibrování a harmonizování. Moloch se rozjel a potřebuje krmivo. "

Myslím, že pokud by hranice úspěšnosti byla třeba jako na většině VŠ na 60% a test by udělali i tak všichni, tak bychom skutečně mohli být spokojení. Neznamená to ale zrušení testů. Vy jste stále nepochopil, že ty testy jsou OVĚŘOVACÍ. Ony nemají za cíl někoho konkrétního vyfiltrovat, nebo říci, že na vysoké školy může jen tolik a tolik procent populace. Ony mají za cíl ověřit, kdo dosáhl minimálních požadavků a kdo nikoliv. Nic víc. A proto se pochopitelně nezruší, když zrovna letos, by prošli všichni, protože příští rok to tak být nemusí. To, že všichni jezdí podle předpisů také neznamená, že zrušíme pravidla silničního provozu, nebo autoškoly.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 19:38  

"Otázkou tedy je a bylo, proč se na ověřování vědomostí, které má potenciál zásadně ovlivnit další osud našich žáků používá způsob, jenž je kalibrován a vytvořen pomocí nástrojů jako časová tíseň, nesouvisejících s jeho účelem, či vzhledem k jeho účelu přímo kontraproduktivních."

To máte úplně stejné jako ve standardizovaných inteligenčních testech. Intelekt není jen otázkou toho, najít řešení, ale také toho, najít ho v rozumném čase. Jinak by si mohl každý takový machr, jako jste vy, vymyslet, že vyřeší cokoliv, když k tomu bude mít dost času. Čili testy ověřují dovednost vyřešit úlohu v zadaném čase. K řešení určený čas je součástí těch dovedností. Pokud někdo před maturitou sčítá dvě přirozená čísla deset minut, tak to prostě neodpovídá požadovaným dovednostem maturanta, ale nějakého, s prominutím, blbečka. Blbečky nebrat.

Pavel Doležel řekl(a)...
16. dubna 2018 19:43  

"Víte vy co, Doležele, buďte spokojen. Vždyť je po vašem. Testů je stále víc a pořád jich přibývá. Za pár let to tady bude jako ve státech a dílo bude dokonáno. Pak bude čas slavit."

Asi špatně zvěstujete. Jestli ono nebude těch elitářských laťkovačů něco kolem 90% populace, viďte? No jo, ono vám stále méně lidí věří na pohádky poté, co se střetnou s reálným životem. To je smůla co? Já budu slavit, až nám začne klesat podíl neúspěšných maturantů, aniž bychom snižovali její úroveň. To potom můžeme říci, že se dílo podařilo, navzdory všem myslitelům neracionálního typusu.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. dubna 2018 20:05  

Škoda, že nikdo nedal Einsteinovi časový limit, mohl tu tr zvládnout mnohem rychlejc. Doležele, jako obvykle, čtete selektivně, tu něco překroutíte, tu vytvoříte strašáka a pak ho cupujete, abyste si nakonec bral za svědky 90% populace. Udolal jste mne svou masivní býčí tupostí. Vzdávám se. Nechť státní maturita září v celém svém lesku, až na věky věků.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. dubna 2018 9:19  

Tajnej, srovnávat vytváření teorie relativity s ověřovací zkouškou na úrovni základní školy, to jest opravdu velmi hodnotný argument. Snad každý, koho jsme ještě neotrávili, vidí, kam až vede vaše argumentační nouze.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. dubna 2018 9:25  

Mimochodem, když se budete hlásit do práce mimo střežený a opatrovaný státní sektor, budete s velkou proavděposobností dělat přijímací testy ještě před tím, než s vámi vůbec bude HR ztrácet čas. U nás musíte dosáhnout nadprůměrných výsledků ve dvou testech, jejichž cílem je mimojiné ověřit odolnost vůči stresu, jak způsobenému dopadem na vlastní budoucnost, tak velmi omezeným časem. Víte, ono když neděláte ve státním, nebo obecně prospěšném, tak po vás každý chce dodržování nějakých termínů a dodávky. A vy se bráníte i tomu, aby někdo zkoumal tu vaši dodávku na trh práce.

Tajný Učitel řekl(a)...
17. dubna 2018 9:26  

No, ale mohl přeci jen trochu rychleji, ne? Vždyť je to nakonec taky jen úloha. Přemýšleti netřeba, stačí "skládání". viz NP na PI.

Tajný Učitel řekl(a)...
17. dubna 2018 9:33  

Doležele, mně je jedno, zda vaše firma vyžaduje po uchazečích rektální vyšetření, nebo proběhnutí ohněm. Dělejte si klidně co ukojí vaše elitářské deviace.

Zde mluvíme o deváťácích a maturantech.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2018 8:42  

Tajnej, dokud vás ty firmy živí, tak holt budete dělat to, co se po vás chce. Až pojedete za svý, nebo za peníze věřících klientů, tak si můžete prokdákat třeba celý semestr.

Pokud jde o firmy, tak většina dnes používá testy pro prvotní protřídění, druhý stupeň je filtr HR pracovníka a teprve potom se s uchazeči bavíme my. Důvod je zřejmý - dopatlali jste ve 21. století prostřednictvím těch vašich kydacích kompetencí školství do stavu, kdy nám deklarované vzdělání nepodá téměř žádnou informaci. Spíše se neustále zužuje množina škol z nichž jsou firmy ochotny nabírat kvalifikovanou pracovní sílu. U nás Matfyz, Jaderka, IES, Cerge a výjimečně některé fakulty VŠE a ESF MU. Možná byste to svým studentům mohl říci, aby nepodlehli těm elitním světovým reklamám soukromých takyvysokých škol v metru a pak se nedivili.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. dubna 2018 8:53  

Doležele, zabalte si tu vaši predikční firmičku do pěkné kuličky, potřete ji prostředkem na redukci tření a strčte si ji do libovolného matfyzáckého otvoru.

Tak ještě jednou, pro ty pomalejší.

Ťuk, ťuk.
Kdo je tam?
Mluvíme.
Mluvíme kdo?
Mluvíme zde o žácích.

Michal Komárek řekl(a)...
18. dubna 2018 9:03  

Pánové TU a Doležele,

nelikvidujte opět zajímavou a podstatnou diskusi osobními útoky a bizarnostmi! Děkuji! Hezký den!

Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2018 14:24  

Tajnej, predikční firmička má celosvětově asi 200 tisíc zaměstnanců, ale tady nejde o mě. Téměř každá firma, o které vím, pořádá kromě pohovorů i testy, od prodejců elektroniky, přes banky až třeba po aerolinky.

A ano, tajnej, bavíme se o deváťácích a maturantech. Školství je specifické, nicméně nesnažte se z toho dělat, jako že u vás pracujete s těmi skutečnými, lidskými, vznešenými a blá blá blá hodnotami, zatímco všichni ostatní řeší jen přízemnosti a proto u vás testování škodí a všude jinde může fungovat. Tak tomu není. S dětmi pracuje kde kdo, od lékařů, až po psychology, nejste výjimkou. Psychologové využívají standardizovaného testování k určení některých typů patologií, určení intelektu, kognitivních schopností, vývojových poruch, školní zralosti - zkrátka prakticky všeho. Snad jedině emoce se nestandardizují, což je v pořádku. Tajnej, fakt nejste výjimečný, fakt ve školství funguje testování jako všude jinde a fakt mohou mít chyby v jiných oborech ještě mnohem fatálnější následky, než v tom vašem zaprděném kumbálku na základce. U vás prostě student neuspěje, tak se připraví lépe a příště má šanci uspět. Zkrátka, svět se řídí úplně jinými pravidly, než byste si ve své nevědomosti a nepochopení, přál a vám nezbývá, než se s tím smířit, protože se vám téměř nikdo přizpůsobovat prostě nebude, ani vašim bláznivým představám.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. dubna 2018 16:21  

Jo Doležele, máte práci a testuje se všude. Dík za info.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. dubna 2018 18:45  

Nicméně, když už jsme u toho. Škola je místem, kde všechny děti, krom těch v domácí škole, tráví nejvíce času formativního období svého života mimo domov. Sečte-li se to, je to nějakých 10 000 plus hodin, nemluvě o vyšším vzdělávání. Proto je nesmírně důležité, pro děti samotné i pro společnost, co se v té škole děje. Děti jak známo pochází z různých zázemí s různými hodnotami. Škola je, v osobě učitele, chtě nechtě místem, kde dochází k formování nemalé části společných hodnot občanů té které země. Tyto hodnoty mohou být přímo určující k budoucí prosperitě národa, čímž zdaleka nemyslím pouze prosperitu ekonomickou, a celé společnosti, čímž zdaleka nemyslím pouze tu českou.

Zjednodušeně, škola může třídit a vzdělávat intelektuální elity k sobectví, soutěživosti, prospěchářství, bezohlednosti, nadřazenosti, nesnášenlivosti, rasizmu a ostrým loktům, nebo může vzdělávat a vychovávat lidi altruistické, oceňující jinakost, otevřené, spolupracující, pomáhající slabším, lidi tvořivé, komunikativní, disponující kritickým myšlením, zdravým idealismem, sebevědomím a snahou měnit svět k lepšímu. Samozřejmě že škola také pokrývá veškeré možnosti mezi těmito protipóly.

Záleží na tom, co se v té škole děje, jaké mají učitelé, ředitelé a ministři hodnoty a priority, zda všichni, kteří jsou součástí školního vzdělávání a výchovy sdílí a považují některé hodnoty za univerzálně prospěšné, nejen ve smyslu ekonomické prosperity a rozdělení lidských zdrojů, nýbrž zejména ve smyslu univerzálních lidských hodnot. Z tohoto důvodu jsou jakákoliv plošná opatření, jako státní zkoušky, osnovy, legislativně upravené podmínky pro výkon učitelského povolání, příprava a výběr budoucích učitelů, tak velice důležitá a zároveň nesmírně a trvale destruktivní, pokud jsou, jako v České republice, splácána narychlo a implementována bez rozmyslu.

V některých nejen evropských zemích jsou si tohoto obrovského potenciálu a celospolečenského významu školního vzdělávání vědomí. Lídři těch zemí se dohodli na sdílených apolitických hodnotách a podle toho upravili školní vzdělávání, což byl dlouhodobý proces, který dnes nese plody. U nás v kotlince je vize ve vzdělávání rozdělená na předvolbami a po volbách. Spočívá v rychlokvašných, mediálně atraktivních opatřeních, jako způsobu sbírání politických bodů.

U nás v kotlince skutečně platí vaše moudro, "Školství je specifické, nicméně nesnažte se z toho dělat, jako že u vás pracujete s těmi skutečnými, lidskými, vznešenými a blá blá blá hodnotami, zatímco všichni ostatní řeší jen přízemnosti..." Bohužel.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.